Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor wattman » 27 sep 2021 10:27

In mei 1975 vertrok de haspelwagen H43, ex open aanhanger 710 terug naar de stad van herkomst, Oslo. De bedoeling was om de tram terug te restaureren naar open tram. Is daar ooit wat mee gebeurd? Ik kan op de webpagina's over het huidige transport museum te Oslo niets terug vinden.

In mijn herinnering is mijn vraag ooit aan de orde geweest op het toenmalige htmfoto, maar dat is zoals we weten niet meer terug te zoeken. Is er iemand die meer weet?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor Ype » 28 sep 2021 17:35

Hier (http://vognparksporveismuseet.busselekt ... _KSS_99%3F) is iets over de H43/710 te lezen, vooral voor degenen die iets van Noors weten. Vertalen met google levert geen briljante tekst op.
De link opent niet meteen de juiste pagina, geen idee waarom niet. Kies daarvoor Forside en vervolgens onder Sporvognstilhengere (mooie taal wel, Noors) het eerste voertuig.
Laatst bijgewerkt door Ype op 29 sep 2021 17:02, in totaal 2 keer bewerkt
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor Admin » 29 sep 2021 05:45

De Engelse vertaling is echter goed te volgen en kort samengevat, men is nog immer voornemens de restanten v/d 710 als bijwagen te restaureren, waarbij de wagen het oorspronkelijke nummer 99 terug zou krijgen. Hierbij gaat men er klaarblijkelijk vanuit dat de HTM in 1925 de serie op volgorde heeft vernummerd. De ex-HTM710 is in bezit van LTF, die het in hun museum in Vinterbro (No) heeft gestald. Vinterbro ligt ten zuiden van Oslo, op de oostoever van de Oslofjord, niet ver van Ski.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor wattman » 29 sep 2021 19:26

Beiden veel dank voor het opsporen van deze info!
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor Koos van der Kolk » 01 okt 2021 15:25

Hierbij mijn destijds verstrekte foto's van de H43...
Koos van der Kolk
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 jul 2011 14:05

Re: Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor Koos van der Kolk » 01 okt 2021 15:27

Hierbij mijn destijds verstrekte foto's van de H43...
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Koos van der Kolk
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 jul 2011 14:05

Re: Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor Koos van der Kolk » 01 okt 2021 15:33

Hierbij mijn destijds verstrekte foto's van de H43...
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Koos van der Kolk
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 jul 2011 14:05

Re: Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor willem » 02 okt 2021 15:14

Los van die museumwagen valt me tijdens bezoeken aan Oslo (tijdens vakanties) steeds op hoe dat vervoerbedrijf het veel slechter doet dan de HTM.

Trams en bussen rijden gebutst rond: kennelijk worden schades niet of nauwelijks hersteld. Omleidingen worden niet gecommuniceerd. Daardoor is het soms een verrassing waar de tram bij de volgende kruising naartoe gaat. Volgens dienstregeling zou de tram bv. rechtdoor moeten rijden. Onverwachts slaat de tram toch linksaf wegens een niet-gecommuniceerde omleiding ofzo.

Om eerlijk te zijn was ik tijdens mijn vakantie in Oslo verbaast dat in zo 'n rijk land als Noorwegen een vervoerbedrijf opereert dat er geen moeite mee heeft om trams en bussen met schade op straat rond te laten rijden (bij de metro is dat uiteraard minder).
Een andere verrassing is dat trams of bussen soms onverwachts van hun route afwijken door werkzaamheden o.i.d.
Uiteraard kan ergens gewerkt worden waardoor een oml
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Wat gebeurde met de H43 die in 1975 naar Oslo terugging?

Berichtdoor willem » 02 okt 2021 15:18

Los van die museumwagen valt me tijdens bezoeken aan Oslo (tijdens vakanties) steeds op hoe dat vervoerbedrijf het veel slechter doet dan de HTM.

Trams en bussen rijden gebutst rond: kennelijk worden schades niet of nauwelijks hersteld. Omleidingen worden niet gecommuniceerd. Daardoor is het soms een verrassing waar de tram bij de volgende kruising naartoe gaat. Volgens dienstregeling zou de tram bv. rechtdoor moeten rijden. Onverwachts slaat de tram toch linksaf wegens een niet-gecommuniceerde omleiding ofzo.

Om eerlijk te zijn was ik tijdens mijn vakantie in Oslo verbaast dat in zo 'n rijk land als Noorwegen een vervoerbedrijf opereert dat er geen moeite mee heeft om trams en bussen met schade op straat rond te laten rijden (bij de metro is dat uiteraard minder).
Een andere verrassing is dat trams of bussen soms onverwachts vane hun route afwijken door werkzaamheden o.i.d.
Uiteraard kan ergens gewerkt worden waardoor een omleiding nodig is: prima.

Alleen zorgt het gebrek aan communicatie daarover ervoor dat de tram onverwachts een andere richting ingaat dan je als reiziger verwacht.
Voor een hobbyist is dat leuk: het maakt een rit met de tram spannend. De inwoner van Oslo die elke dag met de tram van huis naar zijn of haar bestemming wil reizen baalt daar uiteraard van.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten