Retourtje Leiden

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Retourtje Leiden

Berichtdoor Charles » 29 aug 2011 20:18

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:45, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Retourtje Leiden

Berichtdoor Charles » 02 nov 2011 22:30

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:46, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Retourtje Leiden

Berichtdoor htm_tram » 03 nov 2011 13:54

Waarom is het nooit goed bij hobbyisten? kan je mij dat een keertje uitleggen...

Voor alles is een reden, en dat geeft geen enkele reden om te blijven zeiken, wees blij met wat er kan, en anders kom je helpen...
htm_tram
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 feb 2010 21:27

Re: Retourtje Leiden

Berichtdoor Henk B » 03 nov 2011 19:30

Charles schreef:Verder is het mij opgevallen dat steeds de A327 werd ingezet voor de tramritten, maar de A106 geen enkele keer :evil:
In mijn beleving een gemiste kans. Zeker de route langs de Scheveningseweg zou een prachtige omgeving zijn geweest voor het maken van fraaie foto's van deze Blauwe Tram.


Is deze wagen dan toegelaten op het tramnet van stadsgewest Haaglanden?
Net zoals de limburgers op bepaalde delen van het haagse tramnet NIET mochten komen kan ik me indenken dat het profiel van de NZH interlokale trams inzet op het haagse tramnet niet toelaten.

Ik denk dat de organisatoren wel degelijk alle mogelijkheden hebben bekeken maar het, om welke reden dan ook, niet voor elkaar hebben gekregen om de A 106 in te zetten.
Maar al deze organisatoren verdienen een groot applaus dat dit toch allemaal mogelijk is geweest.

Henk Boshuyzen
Toulon sur Arroux, Frankrijk
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Berichtdoor Charles » 03 nov 2011 21:37

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:43, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Retourtje Leiden

Berichtdoor htm_tram » 04 nov 2011 22:18

Ik zou zeggen Charles, kom dan helpen. Of spreek mij morgen aan in het museum. Kan ik je alles vertellen over wat er allemaal bij komt kijken. En dan komen we er vast wel uit. Ik sta morgen bij de rit van 13.15 naast de tram. Te herkennen aan me HTM uniform. Sta er al om 13.00 uur. Mag je op mijn kosten een ritje mee. Kan je alles aan mij vragen en zal ik alles proberen te beantwoorden. Ik hoop dat je me uitnodiging accepteert. ;)
htm_tram
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 feb 2010 21:27

Berichtdoor Charles » 05 nov 2011 00:02

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:44, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 885
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Retourtje Leiden

Berichtdoor Henk B » 05 nov 2011 12:24

htm_tram schreef:Ik zou zeggen Charles, kom dan helpen. Of spreek mij morgen aan in het museum. Kan ik je alles vertellen over wat er allemaal bij komt kijken. En dan komen we er vast wel uit. Ik sta morgen bij de rit van 13.15 naast de tram. Te herkennen aan me HTM uniform. Sta er al om 13.00 uur. Mag je op mijn kosten een ritje mee. Kan je alles aan mij vragen en zal ik alles proberen te beantwoorden. Ik hoop dat je me uitnodiging accepteert. ;)


Je weet dus wat er aan de hand is.
Ik weet eveneens wat er allemaal bij komt kijken om materieel rijvaardig te houden gezien de 14 jaar dat ik dat voor het spoorwegmuseum heb gedaan.
Maar het spoorwegmuseum geeft op zijn site aan bijvoorbeeld dat de blokkendoos niet kan rijden omdat ATB verplicht ingebouwd moet worden.
Binnen het HOVM is dus bekend wat er met de diverse trams aan de hand is.
Dat zou dan toch ook op de website in een tabel vermeld kunnen worden?
Veel hobbyisten kijken op de site, dus waarom de info niet verstrekt?
Dan ziet men ook wat er allemaal aan klussen gedaan moet worden.

Groet vanuit Frankrijk,
Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Retourtje Leiden

Berichtdoor Rob Kievit » 06 nov 2011 22:04

Wat de NZH A106 betreft: De wagen is in principe rijvaardig, maar nog niet goedgekeurd voor passagiersvervoer, onder andere omdat de afregeling van de vering nog niet in orde is.

Ja, sorry, deze uitleg ontbrak tot vandaag inderdaad op de materieelpagina van Retourtje Leiden. Toen die werd geschreven, was er nog hoop dat deze fraaie wagen ritten had kunnen maken.

Over het HOVM-materieel kan ik helaas geen nieuwe inzichten verschaffen, dat kunnen de HOVM'ers het beste zelf doen.

h.gr
Rob
webmaster Retourtje Leiden
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: Retourtje Leiden

Berichtdoor Henk B » 11 nov 2011 14:24

Rob,

Bedankt voor de info.
Vraag is: Wie moet deze wagen goedkeuren?
Volgens de nieuwe lokaalspoorwet zou het een NoBo moeten zijn.
Maar hoe is het nu nog geregeld?
Vroeger was het gewoon de HTM maar nu het tramnet eigendom is van Gewest Haaglanden en de HTM purr en alleen een gebruiker van dit net ben ik even kwijt wie er nu verantwoordelijuk is voor de goedkeuring van de A106.

Henk Boshuyzen
Frankrijk
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Retourtje Leiden

Berichtdoor Roland » 11 nov 2011 15:24

HTM is niet alleen gebruiker van het net, ook beheerder. SGH is alleen eigenaar.

De vraag zal eerder zijn waar je hem op moet goedkeuren of afkeuren. Het enige waar je op moet letten is dat je remzandreservoirs gevuld zijn en je standaard verkeersveiligheidsonderdelen als richtingaanwijzers het doen. Zo lang de nieuwe lokaalspoorwegwet nog niet is ingegaan is er bijzonder weinig regelgeving, waarop je van de straat gehaald kan worden. Uiteraard zullen er ook wat eisen van de HTM zijn. Qua infrastructuur dien je alleen de juiste wielprofielen te hebben. Vanuit Railveiligheid zal best een bepaalde remvertraging worden geƫist.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten