Commentaar in Maandblad.

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Henk B » 16 dec 2011 16:18

In het maandblad van de liefhebbersvereniging staat een stukje over bewondering en teleurstelling van ene Biels.
Hoewel ik ondersteun dat de nagedachtenis aan Mr J.Munter hier geen recht wordt gedaan gaan de laatste woorden me te ver.
Oproepen tot ingrijpen?
Elke donateur heeft de mogelijkheid op de jaarvergadering van het HOVM vragen te stellen omtrent de plannen voor het materieel.
Hoewel het oude materieel een vrij simpele electrische installatie heeft is het door de deels houten opbouw erg onderhoudsintensief.
Ik ken de eisen en regels niet die gesteld worden voor toelating op het haagse tramnet op dit moment niet.
Veel zaken rond toelating zullen onduidelijk zijn door verwevenheid van beheerder en gebruiker van dit railnet misschien.
Daar zou met de nieuwe locaalspoorwet verandering in kunnen komen.
Hoe en wat zou door donateurs gevraagd kunnen worden op de jaarvergadering van het HOVM, men zal zich hier al in verdiept moeten hebben.

Kort en goed, het gaat te ver om op te roepen tot ingrijpen.
Maar het bestuur om verantwoording vragen van het gevoerde beleid is een recht van de donateurs.
En kan niet bestaat niet!
Het medeforumlid W.B. te den Haag zal bevestigen dat er bij het spoorwegmuseum door wilskracht van vrijwilligers een groep is ontstaan die begon mett alleen de blokkendoos die rijvaardig was en nu verantwoordelijk is voor de inzet van divers materieel bij de "Heimwee-expressen", inclusief het zelf (mogen) uitvoeren van het benodigde onderhoud.
Deze groep is in principe elke 14 dagen op een zaterdag bij elkaar.
Dit zou toch ook binnen het HOVM moeten kunnen?
De nieuwe locaalspoorwet biedt de ruimte, ik hoop dat dit gebruikt wordt.
Helaas woon ik iets te ver, anders had ik beslist meegeholpen.

Groetend,

Henk Boshuyzen
Toulon sur Arroux, Frankrijk.
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Admin » 16 dec 2011 17:21

Henk, over welk maandblad van welke liefhebbersvereniging heb je het nu?
Admin
Site Admin
 
Berichten: 732
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Henk B » 16 dec 2011 20:01

ODR van de NVBS, maar ik wilde in eerste instantie geen man en paard noemen.

Henk
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor wattman » 16 dec 2011 22:33

Henk B schreef:Elke donateur heeft de mogelijkheid op de jaarvergadering van het HOVM vragen te stellen omtrent de plannen voor het materieel.
.
Maar het bestuur om verantwoording vragen van het gevoerde beleid is een recht van de donateurs.


Het "leuke" van de Stichting is, is dat een donateur juist geen enkel recht heeft...
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Henk B » 17 dec 2011 07:07

wattman schreef:
Henk B schreef:Elke donateur heeft de mogelijkheid op de jaarvergadering van het HOVM vragen te stellen omtrent de plannen voor het materieel.
.
Maar het bestuur om verantwoording vragen van het gevoerde beleid is een recht van de donateurs.


Het "leuke" van de Stichting is, is dat een donateur juist geen enkel recht heeft...


Misschien niet geheel duidelijk geweest maar deze twee zinnen van mij bedoelen iets anders.
De eerste gaat over de plannen met het musale materieel uit de collectie.
De tweede slaat eigenlijk meer op het feit dat er veel energie en geld de afgelopen jaren in de verbouwing van het museum is gestoken in plaats van in het materieel.
Onderhoud aan een gebouw waar je de collectie stalt, OKE.
Maar geld uitgeven en energie steken in een verbouwing ten koste van achterstelling van het materieel is een ander verhaal.

Mijn eigen indruk (let wel, MIJN INDRUK) is dat er bij de beheerders van de collectie onvoldoende inzicht/aandacht is in het slijtagebeeld en onderhoudsbehoefte van het materieel.
Er gaat wat gepland worden als het al te laat is.
Een voorbeeld: Hoe kan het dat een tram met afgekeurde wielbanden buiten dienst komt te staan?
En dan nu even geen antwoord van/ ja, de wielbanden slijten nu eenmaal want dat is bekend!
Maar door middel van periodieke metingen van de wielbanden kun je dat aan zien komen dat een wielband de afkeurgrens gaat naderen en al plannen/actie gaan ondernemen om een herstel/revisie in te plannen.

Alleen moet je dan wel een onderhoudsgroep hebben die van elke tram de kritische punten weet en daar periodiek naar kijkt cq. het inspecteerd.
Goed onderhoud is voor de historische collectie van levensbelang!
Waarom zou een EMA wel kunnen wat het HOVM/de SHTM niet zou kunnen?

Henk Boshuyzen
Toulon sur Arroux, Frankrijk
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Zoef de Haas. » 05 jan 2012 02:45

Alleen moet je dan wel een onderhoudsgroep hebben die van elke tram de kritische punten weet en daar periodiek naar kijkt cq. het inspecteerd.


Op zich is dat niet echt een moeilijk systeem, gewoon een logboek op iedere wagen waarin de zaken worden bijgehouden. Zo even een paar voorbeelden, wanneer heeft de wagen gereden en welk traject, welke storingen zijn er geweest, welke onderdelen zijn vervangen en wanneer. Zo kan ik nog een tijdje doorgaan, maar de essentie lijkt mij wel duidelijk. Zo'n logboek moet dan wel goed worden bijgehouden en constant op iedere wagen aanwezig zijn. Voordeel, iedereen die iets wil weten pakt dat boek en heeft dan ook gelijk alle gegevens bij de hand. Dit heb ik niet zelf bedacht, maar ik heb ook nog een tijdje gevlogen en daar gebeurt het ook zo, elk toestel groot of klein heeft zo'n logboek en een backup daarvan op kantoor.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Henk B » 06 jan 2012 08:25

Hans,

dat is natuurlijk een eerste vereiste, datum, gereden kilometers of lijninzet, dienstdoend personel etc.
Maar er moet dan vervolgens wel nog een groep zijn die zich verdiept in deze meldingen in de logboeken en vervolgens actie neemt.
Daarnaast is het zo dat slijtage van de wielbanden niet direct door rijdend personeel opgemerkt wordt.
Dus zal daar nog een regel voor moeten worden gevonden dat de wielbanden om de x aantal ritten opgemeten wordt.
Daarnaast een afkeurwaarde met tolerantie zodat er bij afkeur een actie tot herstel kan worden gepland zonder dat dit tot stilstand leidt.
Ik ken de wielprofielen niet dus onderstaand voorbeeld is louter fictief:
Wielflens nieuw is 20 mm.
Slijtage is ca 2 mm per jaar.
Absolute minimumdikte van de flens is 12 mm.
De afkeurgrens voor een museumorganisatie zou dus op 14 mm moeten liggen zodat bij het bereiken van deze grens in principe nog een jaar inzet mogelijk is maar herstel nu al geplend zou moeten worden.
En dit is dan de wielflens, maar er zijn nog meer zaken:
loopvlak wiel
aslagers
sleepstuk stroomafnemer
koolborstels tractiemotoren
Kortom: een goede planning van onderhoud voorkomt ergernissen en materieelstilstand.

Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Tiktak » 07 jan 2012 14:22

Ik zag dat de website van het HOVM verbetert is, nu is er ook een overzicht te lezen ontrendt de
werkzaamheden aan de tramvoertuigen, met stukjes en beetjes komt het er wel, maar het belangrijkste
is, geef openheid naar de donateurs en bezoekers, laat zien op de dagen dat je open bent dat er gewerkt
wordt aan de voertuigen, dat trekt weer nieuwe vrijwilligers aan die dan de mouwen oprollen om mee te gaan helpen
met het opknappen van de tramvoertuigen.
En voor het komend jaar hoop ik dat ze motorwagen 810 - 819 - 826 samen met aanhangwagen 905-780-769 weer
rijklaar krijgen en hiermee gewoon heel eenvoudig en enkel op het oude traject van lijn 11 laten rijden vanaf de remise naar de keerlus
in Scheveningen v.v, de PCC wagens en buitenlijners voor de lange tramritten gebruiken voor de lange tramritten naar bv.
Delft en Voorburg, de 265 met aanhanger met als extra aanhanger(met mooi zomerweer) de open aanhanger voor de
ritten via de de binnenstad naar het Kurhaus v.v.
Als ze dit voor elkaar kunnen krijgen dan is voor de donateurs en bezoekers van het HOVM elk wat wils.
Ik hoop dat de Voorzitter (Peter) ook op dit forum mee leest, en net zo als ik weet ik hoe moeilijk het is om een stichting in stand te houden is
en wens hem hierin voor de toekomst (het gaat vast lukken) heel veel succes.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Henk B » 07 jan 2012 16:22

Mooi om de nieuwsflits te lezen.
Dit is nu iets wat interesse wekt!
Men ziet zo dat er toch een hele hoop gebeurt en dat er mensen aan het werk zijn.
Het dak van de 265 is een plaats die niet direct in zicht zit maar wel goed onderhouden moet worden.
Ook de overige activiteiten geven aan dat er genoeg gebeurt.

iemand zei wel eens tegen mij: "Ik heb helaas twee linkerhanden dus ik kan niet meehelpen"
Hij is toen toch uitgenodigd want voor sommige demontage/montage klussen heb je een stel extra handjes nodig.
Het hoeft niet altijd te zijn dat je technische kennis hebt, de bereidheid is voldoenden.

Het HOVM heeft met deze nieuwsflits een stap in de goede richting gezet.
Zo kunnen we zien dat er wel degelijk wat gebeurt.
De H5 is een mooi voorbeeld van over en weer samenwerken.

Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Berichtdoor Charles » 09 jan 2012 18:43

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:53, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 883
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Henk B » 09 jan 2012 20:37

Dat ben ik niet met je eens.
Natuurlijk zal je aanvullende maatregelen moeten nemen, maar als het bij het NOM in Arnhem kan, waarom dan niet bij het HOVM?
Waar een wil is, is een weg.

Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor wmbaak » 09 jan 2012 22:21

Henk B schreef:Dat ben ik niet met je eens.
Natuurlijk zal je aanvullende maatregelen moeten nemen, maar als het bij het NOM in Arnhem kan, waarom dan niet bij het HOVM?
Waar een wil is, is een weg.

Henk Boshuyzen


Ik reageer ook even. Ik ben het helemaal met Henk eens. Toen ik nog deel uit maakte van de Werkgroep Materieel van het Spm, was het ook altijd leuk om aan de museumbezoekers tekst en uitleg te geven. En het leukste was om (kleine) kinderen in een trein of loc te laten kijken. Natuurlijk was er altijd iemand bij van de Werkgroep om op te letten, zowel voor de veiligheid als voor spullen.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor wmbaak » 09 jan 2012 22:23

Nog even wat: mijn complimenten voor het HOVM voor de nieuwsflits op de website. Een stap in de goede richting naar bezoekers en donateurs. Er wordt gewerkt...
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Zoef de Haas. » 10 jan 2012 02:02

Gewerkt wordt er toch wel, maar met zo'n nieuwsflits is ook te volgen wat er alzo wordt gedaan. Dingen zijn nl. niet altijd zichtbaar. Zo herinner ik mij een gevalletje van iemand die nogal negatief was over een bepaalde wagen waar volgens hem niet voldoende aan was gebeurd. Het ging over het vervangen van een remblok wat simpel leek maar toch de nodige problemen heeft gegeven. Een paar bouten gingen niet meer los en eentje brak zelfs, waardoor de gehele constuctie moest worden gedemonteerd, uitgeboord nieuwe schroefdraad er in en weer worden gemonteerd. Dat heet simpel remblok vervangen, maar niemand heeft gezien wat een klus het is geweest en dan is negatieve publiciteit iets waar je niet op zit te wachten! Die tussentijdse rapporten ga ik zeker volgen, vind ik wel interessant.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Henk B » 10 jan 2012 07:31

Hans,

Ik herken dat!
Het lukt allemaal soms niet meer zo bij oud materieel.
Het zit vast en als je het dan los hebt dan nog maar zien of het vervangende onderdeel direct past.
Standaardisatie was in de jaren van de bouw van onze historische voertuigen nog niet zo ingeburgerd dus werd alles nog met de hand vanaf een tekening gemaakt.
met de bijbehorende verschillen natuurlijk.

En dan het werken terwijl bezoekers toekijken;
Zoals Wout al aangaf gingen we er bij de werkgroep van het spoorwegmuseum zodanig mee om dat bezoekers veel uitleg kregen.
We hielden er toen zelfs medewerkers aan over omdat men na de uitleg het zo leuk vond dat men eerst eens een aantal zaterdagen op proef mee kwam werken en naderhand definitief mee ging helpen.
En dat waren inderdaad ook niet altijd mensen met 2 rechterhandjes.
Maar soms heb je 4 handen nodig voor een klusje.
Ook voor de veiligheid zijn soms extra handen en/of ogen nodig.

Maar voorlopig is het HOVM héél goed bezig met zijn nieuwsflits.

Henk Boshuyzen
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor Tiktak » 10 jan 2012 08:16

Dan hebben we met ze alle, gezien de commetaren (positief en negatief) en ideen hoe het beter moest
misschien toch wel het steuntje in de rug gegeven om dingen te veranderen in positieve zin. [perfect]
Nou nog mijn droom idee zien te verwezelijke.

Tiktak schreef:.
En voor het komend jaar hoop ik dat ze motorwagen 810 - 819 - 826 samen met aanhangwagen 905-780-769 weer
rijklaar krijgen en hiermee gewoon heel eenvoudig en enkel op het oude traject van lijn 11 laten rijden vanaf de remise naar de keerlus
in Scheveningen v.v, de PCC wagens en buitenlijners voor de lange tramritten gebruiken voor de lange tramritten naar bv.
Delft en Voorburg, de 265 met aanhanger met als extra aanhanger(met mooi zomerweer) de open aanhanger voor de
ritten via de de binnenstad naar het Kurhaus v.v.
Als ze dit voor elkaar kunnen krijgen dan is voor de donateurs en bezoekers van het HOVM elk wat wils.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Commentaar in Maandblad.

Berichtdoor wmbaak » 10 jan 2012 19:49

Henk B schreef:En dan het werken terwijl bezoekers toekijken;
Zoals Wout al aangaf gingen we er bij de werkgroep van het spoorwegmuseum zodanig mee om dat bezoekers veel uitleg kregen.
We hielden er toen zelfs medewerkers aan over omdat men na de uitleg het zo leuk vond dat men eerst eens een aantal zaterdagen op proef mee kwam werken en naderhand definitief mee ging helpen.
En dat waren inderdaad ook niet altijd mensen met 2 rechterhandjes.
Maar soms heb je 4 handen nodig voor een klusje.
Ook voor de veiligheid zijn soms extra handen en/of ogen nodig.

Maar voorlopig is het HOVM héél goed bezig met zijn nieuwsflits.

Henk Boshuyzen


Dat van die rechterhandjes bevestig ik ook. Ik ben wel handig, maar heb totaal geen verstand van treintechniek. Maar er zijn/waren mensen zat bij de Werkgroep die wèl die kennis hebben: oud-NS'ers, ex-medewerkers van werkplaatsen enz. Zij zeiden tegen mij wat ik moest doen en ik voerde het uit. Zo heb ik b.v. regelmatig de wielbanden gemeten van DE41 en Mat24 (de Blokkendoos) in de werkplaats Leidschendam. Ik wist totaal niet hoe dat moest, maar met het juiste gereedschap en de juiste uitleg kan er veel.

Mag ik een vrijblijvende tip, goede raad geven? HOVM en TS, zorg dat je hele goede vrienden blijft met de HTM en Stadsgewest Haaglanden. Door elkaar over en weer te helpen (voorbeeld: H5) kweek je goodwill. En dan mag je wellicht b.v. gebruik maken van een werkplaats, personeel, gereedschap. Laat merken dat je serieus bezig bent en de diverse wetten en regels ook serieus neemt.

De tijd ontbreekt mij anders zou ik best een handje willen komen helpen.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron