PCC-dag

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

PCC-dag

Berichtdoor iljitsch » 21 aug 2014 10:36

Iedereen al zin in de PCC-dag van het HOVM?

Er zijn zelfs drie ritten met de meettram naar Mariahoeve, waar verder nooit PCC's komen, en er zijn ook ritten met 2 PCCs + een aanhangwagen, dat wordt nogal een gevaarte om in z'n achteruit het HOVM te verlaten...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: PCC-dag

Berichtdoor iljitsch » 24 aug 2014 20:26

Blijkbaar niet! Nou, ik wel hoor. Verslag volgt, of kijk op mijn website voor grotere versies van de foto's.

Vandaag hield het Haags Openbaar Vervoer Museum weer z'n tweejaarlijkse PCC-dag.

Voor de niet-kenners: de PCC ofwel Presidents' Conference Committee-Car is een type tram die bedacht is naar aanleiding van een door de Amerikaanse president belegde conferentie in 1929. Vandaar de naam. De PCC was voor z'n tijd een revolutionair type tram en heeft (met variaties) in vele Amerikaanse en Europese steden dienst gedaan. In Den Haag reden ze van 1949 tot 1993—en in ze zomer nog elke zondagmiddag als museumtrams van het HOVM.

Heel bijzonder vandaag was dat de meettram van HTM infra ook drie ritten met publiek maakte. De meettram is een omgebouwde PCC die de HTM gebruikt om de toestand van de tramsporen te meten. Die ritten gingen van het HOVM aan de Frans Halsstraat (Parallelweg) naar station Mariahoeve. Dat betekent dat de meettram door de tramtunnel moest, waar normaal nooit PCC's komen. Helaas was ik net wat laat om een goede foto te maken:

Afbeelding

Op de route terug op het tramplatform van station Den Haag CS:

Afbeelding

De PCC-dag was natuurlijk ook een mooi moment om een PCC vast te leggen op de net heropende lijn 11, onder de rook van de electiciteitcentrale die destijds de introductie van de elektrische tram mogelijk maakte, terwijl ook de zon voor het eerst in weken meewerkte:

Afbeelding

Het HOVM had vervolgens nog eens een aanhanger achter deze twee gekoppelde PCC's toegevoegd, oftewel een Gekoppelde Tram Lang:

Afbeelding

Helaas heb ik geen goede foto's van de driedubbele PCC onderweg kunnen maken, want ik moest snel terug naar het HOVM om met de laatste meettram-rit mee te kunnen. Achter de bestuurder staat een tafel met drie computerschermen opgesteld, die de metingen met lasers onder de tram laten zien. Hier in de tramtunnel:

Afbeelding

Ik dacht dat de meettram dus wel met beveiligingssystemen die in de tramtunnel (en het "buitengebied" richting Zoetermeer) gebruikt worden uitgerust zou zijn, maar dat bleek niet het geval te zijn, er wordt vantevoren contact met de verkeersleiding gemaakt om te horen of het mogelijk is door de tunnel te gaan. Hier staat de meettram op de oude keerlus voor station Mariahoeve:

Afbeelding

(Mijn camera deed hier uitzonderlijk goed werk, je kan alle grassprieten zien op de 24 megapixel-versie van de foto (4.4 MB).)

Hier zijn de lasers te zien. De meettram van de HTM is uniek in Nederland, en maakt het mogelijk voor HTM om wanneer nodig op korte termijn te zien hoe de rails erbij liggen. Door met een tram te meten wordt het spoor ook daadwerkelijk belast en worden verborgen gebreken opgespoord.

Afbeelding

Als laatste een zijaanzicht:

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: PCC-dag

Berichtdoor wattman » 24 aug 2014 21:05

Mooie foto's!
Zelf was ik met dochtertje van vier over de Scheveningse Boulevard aan het wandelen. :)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: PCC-dag

Berichtdoor OVinDelft » 24 aug 2014 23:52

Ik had een andere afspraak... anders was ik achter dat driewagenstel aangegaan.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: PCC-dag

Berichtdoor dAb » 26 aug 2014 02:24

OVinDelft schreef:Ik had een andere afspraak... anders was ik achter dat driewagenstel aangegaan.

Waarom is eigenlijke PCC 1337 niet in het 3-wagen koppelstel-convooi ingezet, of wordt deze Thyristorwagen van de eerste reguliere serie in Nederland en Europa soms niet (meer) als "authenieke" PCC-wagen beschouwd ?? Ruim een decennium werd dat nog wel gedaan namelijk, en ook eerder als 3-wagentram en nog eerder naar genoegen in de reguliere dienst sinds 8 oktober 1973 ... lees maar in het GTL8-book https://www.academia.edu/29341350 :shock: D André Borgdorff - e.i 8-)
Laatst bijgewerkt door dAb op 08 feb 2017 11:08, in totaal 2 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: PCC-dag

Berichtdoor iljitsch » 26 aug 2014 07:59

Lijkt erop dat de 1337 niet rijklaar is. HOVM – PCC dag – zondag 24 augustus:

Materieelopstelling remiseterrein
Op het remiseterrein zullen diverse PCC’s opgesteld staan, die normaal gesproken niet buiten worden gezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Thyristorwagen PCC 1337, PCC 1101 en PCC 1180. Een aantal van deze PCC’s is ook van binnen toegankelijk.


Jammer, want de 1337 is natuurlijk wel elite.

Wetenswaardigheid over de 1315 (meettram): die heeft een chopper om 750 volt in 't buitengebied om te zetten naar 600 V, zodat-ie ook het spoor naar Zoetermeer en een eind richting Rotterdam kan meten. Wegens gebrek aan keerlussen (nee, de krakeling telt niet mee) moet-ie dan één deel van de rit achteruit rijden. Het meten gebeurt bij het vooruit rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: PCC-dag

Berichtdoor iljitsch » 27 sep 2015 22:29

Nog even van PCCs gesproken: mijn geduld is beloond, eindelijk een PCC kunnen fotograferen vanuit mijn keukenraam (route lijn 12, Teijlerstraat):

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: PCC-dag

Berichtdoor wattman » 28 sep 2015 18:59

Leuke foto!
[perfect]
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: PCC-dag

Berichtdoor iljitsch » 01 okt 2015 16:32

Zie mijn Flickr-pagina voor nog een paar foto's iets later bij de Laan van Meerdervoort.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten