Particulier koopt PCC

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Particulier koopt PCC

Berichtdoor Bulldog » 10 aug 2017 23:13

Ken je de mop van die kerel die 16 ton aan PCC tram kocht?

Nou.. dat ben ik.

Ik wil een Antwerpse PCC uit 1960 ombouwen tot vakantie verblijf en heb de eerste belangrijke stap gezet, de tram is er.
Het project kent een aantal grote uitdagingen en ik zoek een plek waar ik technische vragen kan stellen en waar ik mijn ervaringen kan delen.

Is dit een plek waar personen met technische kennis te vinden zijn en waar ruimte is om soortgelijke projecten te delen?

Mijn meest prangende vraag op dit moment is...
waar vind ik zo'n 16 meter spoordelen met bijpassende bielzen.
Ik wil in een werkplaats een tijdelijk spoor bouwen.
OF.. waar vind ik een werkplaats met spoor waar ik de erste stappen van de verbouw kan uitvoeren?

Ik ben benieuwd of ik op de juiste plek zit.
Meer over mijn project op: https://m.facebook.com/debulldogtram/

Groet, Mark..
Bulldog
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 aug 2017 22:10

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor Admin » 11 aug 2017 00:43

Welkom. Leuk dat je je ervaringen hier wilt delen.

Je eerste vraag moet echter zijn: zit er (nog) asbest in de tram? Indien je dat met ja moet beantwoorden, is de rest eigenlijk (nog) niet relevant. Je zult dan eerst een asbestsaneerder moeten vinden voor je überhaupt aan dat ding gaat knutselen. En da's niet goedkoop!

Voor spoordelen kun je wellicht terecht bij de diverse spooraannemers, bv Strukton en Volker (er zijn er meer), die je dan afgeschreven secties spoor kunnen leveren. Let wel dat de Antwerpse tram op meterspoor rijdt terwijl alle Nederlandse trambedrijven op normaalspoor hun diensten aanbieden. Uitzonderingen alleen op museaal gebied, bv de RTM.

Vragen stellen op dit forum kan altijd, maar vermoedelijk leer je meer van contacten met de SHTM/HOVM mensen, die hebben nl heel veel ervaring met PCC's. Een aantal komt hier ook, maar rechtstreeks contact is natuurlijk sneller.

Succes!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor Bulldog » 11 aug 2017 12:11

De tram komt net van de lijn en er is asbest verwijderd toen er zowel in Nederland als in België zo'n ophef over was..
Een restant zit nog in het dak maar dat zal ik niet raken met mijn verbouwing.

Het meterspoor blijkt een lastige. Ik heb een zeer enthousiaste man gevonden die spoor wil leveren maar dat is de verkeerde breedte. Ik zal je tips volgen en spooraannemers benaderen.

Wat betreft de technische contacten.. De vragen waar ik mee zal komen zijn onderander hoe ik de tram kan liften zodat ik het onderstel er onderuit kan halen. Er zullen vragen komen over de elektrische installatie en de werking van de deuren e.d.
Ik heb het HOVM gevonden maar kan de SHTM niet vinden. Is dat een andere organisatie? Ik zal dan contact opnemen.

Als het welkom is zal ik geregeld wat delen op dit forum.
Bulldog
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 aug 2017 22:10

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor Admin » 11 aug 2017 23:42

SHTM is onderdeel v/h HOVM, de laatste is de publieke kant van het Haagse tram museum, terwijl de SHTM zich meer met exploitatie/onderhoud bezig houdt. Beide organisaties zijn zeer verweven met elkaar. Kom komende zondag eens naar de remise Frans Halsstraat in Den Haag (locatie HOVM), de medewerkers vertellen je ongetwijfeld graag meer. Mocht dat niet lukken is het museum tot in het najaar elke zondagmiddag open. (zie verder de HOVM website!)

Wat achtergrondinfo over de PCC, zover je dat nog niet wist: de PCC is een Amerikaans ontwerp uit de jaren '30 en bedoeld om de noodlijdende trambedrijven aldaar te kunnen laten concurreren met de auto. Door toedoen v/d auto- en olie-industrie is daar niet veel van terecht gekomen. Beide hebben doelbewust bijna alle trambedrijven in de VS (en Canada) opgekocht en vervolgens gedwongen om over te gaan op busvervoer. In Europa kwam de PCC wel tot z'n recht, met de Belgische fabrikant BN als bouwer van grote series PCC's voor zowel de HTM en diverse Belgische bedrijven, zo ook jouw exemplaar. Kenmerk is dat alle functies in een PCC via elektriciteit worden bediend, er komt dus geen hydraulica en/of pneumatiek bij kijken. PCC's zijn, zover mij bekend, voorzien van 24V loodaccu's, iets wat ook in sommige vrachtauto's te vinden is. De accu's zitten achterin, met een Voltmeter zou je kunnen kijken of ze nog voldoende spanning hebben. Als ze er natuurlijk nog in zitten! Meet daarna het circuit door, als er kortsluiting in zit is dat niet gezond voor zowel de accu's, de bedrading en jijzelf, sterker nog: je tram kan in de fik vliegen! Als alles goed is, moet je via de knoppen op het tableau de deuren kunnen bedienen.

Overigens snap ik je niet helemaal: je wil spoorsecties hebben om de tram op te plaatsen, maar je wil ook de hele onderkant verwijderen voor jouw verbouwing. Als je de draaistellen wilt verwijderen is het relatief eenvoudig hier een vaste stalen constructie voor in de plaats te zetten waarbij je de bestaande oplegpunten v/d tram hergebruikt. Alternatief is de draaistellen te laten zitten, maar de vering buiten werking te zetten middels stalen verbindingen tussen wagenbak en draaistelframe, waarbij je ook de spoorsecties kunt laten vervallen door de aspotten (waar de assen v/d wielen in draaien) met een stevige constructie vast zet op de ondergrond, en wel zo dat de wiellagers geen gewicht meer dragen. Afijn, dat kun je beter met de techneuten v/h museum overleggen.

Tip: indertijd heeft een Belg een Haagse PCC rijvaardig laten maken voor gebruik op de Kustlijn. Daarbij zijn de draaistellen verwisseld, wellicht zijn die beschikbaar voor een ruil of andere deal. Alternatief kun je wellicht eens in Brussel je licht opsteken, ook daar rijden nog PCC's en de Brusselse tram rijdt net als de Haagse tram op normaalspoor. Het wisselen van draaistellen is waarschijnlijk makkelijker en/of goedkoper dan een paar secties meterspoor laten aanrukken.

DEJVM! (doe er je voordeel mee!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor Tiktak » 12 aug 2017 07:09

Ik kan het helemaal niet volgen, je wilt de onderstellen verwijderen maar zoekt wel meterspoor ????
Je wilt er een vakantieverblijf van maken, dus heb je in feite niks aan de technische installatie die word toch niet meer gebruikt.
ik neem aan dat je 220 volt gaat gebruiken.
Het beste is om ter plaatse de onderstellen te verwijderen en daar te laten (misschien nog herbruikbaar) en de tram op een metalen constructie te zetten.
Laat eens een schets zien hoe je het in gedachten heb van de binnen en de buitenkant, misschien zijn er andere techneuten bv elektriciens, constructeurs e.d.
die hieraan willen mee werken.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor hharry » 13 aug 2017 21:55

Welk stelnummer heb je dan gekocht?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor René W » 17 aug 2017 12:48

hharry schreef:Welk stelnummer heb je dan gekocht?

Ik gok op de 7051.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor Bulldog » 14 nov 2019 01:35

Hi,

Excuus dat ik niet eerder terug gekomen ben en jullie vragen had gezien.
Ik ben twee jaar van de radar geweest omdat mijn hele plan in de ijskast gestaan heeft.
Ondertussen staat het trammeke (7029) 2 jaar in Brabant te wachten op het sein..
Ik had vrij snel een plek op de camping geregeld maar de gemeente had wat moeite met het feit dat ik hem gedurende de winter wil laten staan. Dat is ondertussen opgelost en in augustus hebben we groen licht gekregen voor het hele plan.

In Maart zal de tram verplaatst worden en tot die tijd hebben we nog een aardig lijstje te regelen:
- bestaand onderstel er onderuit en op tijdelijk frame plaatsen (dit frame wordt ook tijdens vervoer gebruikt)
- definitief frame laten maken met stelschroeven.
- deurmechnisme aan de praat krijgen incl een vergrendeling
- interieur er uit (we zullen een deel vannde banken en stoelen hergebruiken)
- zoveel mogelijk (later toegevoegde) verder strippen. Er zitten veel kasten in van oa het kaartjes systeem.
- spuiten van de binnenkant. (Dat wordt lekker veel afplakken)
- houten vloer er in
- bed frame in laatste 2 meter

Als dit gebeurt is kan hij op transport en wordt hij met een 300 tons kraan over de bomen op de definitieve plek geplaatst.

Als jullie het leuk vinden zal ik jullie op de hoogte houden vannde ontwikkeling.

Groet, Mark..
Bulldog
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 aug 2017 22:10

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor Bulldog » 14 nov 2019 01:37

Het meterspoor wat ik zocht was voor het tijdelijk plaatsen voor de verbouw (wat meer opslag bleek)
Ik heb bij firma van der Vlist rijplaten kunnen huren met meterspoor er op gelast.daar staat hij nu op.
Bulldog
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 aug 2017 22:10

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor Bulldog » 14 nov 2019 01:41

Wat betreft de elektrische installatie willen we het 40v deurmechnisme weer laten werken en de 24v verlichting.
Verder hoop ik weer een bel te vinden die aangesloten zal worden.

Dank voor alle interesse en het meedenken.
Ik heb hier zeker wat aan gehad en ik heb nu een redelijk concreet plan dankzij deze tips.
Bulldog
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 aug 2017 22:10

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor Bulldog » 17 nov 2019 20:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bulldog
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 aug 2017 22:10

Re: Particulier koopt PCC

Berichtdoor willem » 19 nov 2019 20:54

Wellicht dat er in het Antwerpse nog tramhobbyisten of een trammuseum is die kunnen helpen met de Antwerpse details. Overigens heb ik geen idee of er behalve het uiterlijk veel verschil is tussen een Haagse en een Antwerpse PCC.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron