door Admin » 11 aug 2017 23:42
SHTM is onderdeel v/h HOVM, de laatste is de publieke kant van het Haagse tram museum, terwijl de SHTM zich meer met exploitatie/onderhoud bezig houdt. Beide organisaties zijn zeer verweven met elkaar. Kom komende zondag eens naar de remise Frans Halsstraat in Den Haag (locatie HOVM), de medewerkers vertellen je ongetwijfeld graag meer. Mocht dat niet lukken is het museum tot in het najaar elke zondagmiddag open. (zie verder de HOVM website!)
Wat achtergrondinfo over de PCC, zover je dat nog niet wist: de PCC is een Amerikaans ontwerp uit de jaren '30 en bedoeld om de noodlijdende trambedrijven aldaar te kunnen laten concurreren met de auto. Door toedoen v/d auto- en olie-industrie is daar niet veel van terecht gekomen. Beide hebben doelbewust bijna alle trambedrijven in de VS (en Canada) opgekocht en vervolgens gedwongen om over te gaan op busvervoer. In Europa kwam de PCC wel tot z'n recht, met de Belgische fabrikant BN als bouwer van grote series PCC's voor zowel de HTM en diverse Belgische bedrijven, zo ook jouw exemplaar. Kenmerk is dat alle functies in een PCC via elektriciteit worden bediend, er komt dus geen hydraulica en/of pneumatiek bij kijken. PCC's zijn, zover mij bekend, voorzien van 24V loodaccu's, iets wat ook in sommige vrachtauto's te vinden is. De accu's zitten achterin, met een Voltmeter zou je kunnen kijken of ze nog voldoende spanning hebben. Als ze er natuurlijk nog in zitten! Meet daarna het circuit door, als er kortsluiting in zit is dat niet gezond voor zowel de accu's, de bedrading en jijzelf, sterker nog: je tram kan in de fik vliegen! Als alles goed is, moet je via de knoppen op het tableau de deuren kunnen bedienen.
Overigens snap ik je niet helemaal: je wil spoorsecties hebben om de tram op te plaatsen, maar je wil ook de hele onderkant verwijderen voor jouw verbouwing. Als je de draaistellen wilt verwijderen is het relatief eenvoudig hier een vaste stalen constructie voor in de plaats te zetten waarbij je de bestaande oplegpunten v/d tram hergebruikt. Alternatief is de draaistellen te laten zitten, maar de vering buiten werking te zetten middels stalen verbindingen tussen wagenbak en draaistelframe, waarbij je ook de spoorsecties kunt laten vervallen door de aspotten (waar de assen v/d wielen in draaien) met een stevige constructie vast zet op de ondergrond, en wel zo dat de wiellagers geen gewicht meer dragen. Afijn, dat kun je beter met de techneuten v/h museum overleggen.
Tip: indertijd heeft een Belg een Haagse PCC rijvaardig laten maken voor gebruik op de Kustlijn. Daarbij zijn de draaistellen verwisseld, wellicht zijn die beschikbaar voor een ruil of andere deal. Alternatief kun je wellicht eens in Brussel je licht opsteken, ook daar rijden nog PCC's en de Brusselse tram rijdt net als de Haagse tram op normaalspoor. Het wisselen van draaistellen is waarschijnlijk makkelijker en/of goedkoper dan een paar secties meterspoor laten aanrukken.
DEJVM! (doe er je voordeel mee!)