Paasritten

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

Paasritten

Berichtdoor Charles » 05 apr 2010 16:08

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:47, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Paasritten

Berichtdoor Roland » 05 apr 2010 20:47

Wat mij opviel is het vele vonkenregen op de panto's en onder de tramwielen


Doordat het bijna nooit gebruikt wordt is het contact slecht, na een beetje roestrijden merk je er niet zo veel meer van. Voor het doorbranden van de bovenleiding hoef je niet bang te zijn, daar is wel wat meer voor nodig, dan moet je een flinke kortsluiting hebben in je tram en een storing in de beveiliging van het onderstation.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Paasritten

Berichtdoor dAb » 12 apr 2010 15:50

Roland schreef:
Wat mij opviel is het vele vonkenregen op de panto's en onder de tramwielen


Doordat het bijna nooit gebruikt wordt is het contact slecht, na een beetje roestrijden merk je er niet zo veel meer van. Voor het doorbranden van de bovenleiding hoef je niet bang te zijn, daar is wel wat meer voor nodig, dan moet je een flinke kortsluiting hebben in je tram en een storing in de beveiliging van het onderstation.

Natuurlijk maken onze deskundigen van het HOVM = Remise HTM zich niet druk over deze *vonkenregens*, allang tevreden dat het Voorhout-spoor weer bereikbaar en berijdbaar is.
Tot mijn (evenals Charles :-)) grote genoegen heb ik (samen met mijn vouw) een rondrit met de geliefde oude Motor-Wagen 164 mogen meerijden en herbeleven onder kundige hand van het bestuur, waarvoor hulde :!: ...
8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Berichtdoor Charles » 12 apr 2010 21:48

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:33, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Paasritten

Berichtdoor dAb » 06 jun 2010 21:51

Charles schreef:
dAb schreef:Natuurlijk maken onze deskundigen van het HOVM = Remise HTM zich niet druk over deze *vonkenregens*, allang tevreden dat het Voorhout-spoor weer bereikbaar en berijdbaar is.
Ja, die MW 164 kwam in de ochtend als eerste aan en die mocht eerst alle opgehoopt straatvuil uit de groefrails rijden :lol:
Het tweede spoor werd overigens wel gemist nu, soms moest de aankomende tram wachten omdat een andere museumwagen op punt stond om te vertrekken.

Ja, vandaag = de 6e juni, kwam de Motorwagen 164 -- evenals toen kundig gereden door Peter Scheepmaker -- als tweede na GTr 72 in de uitmonstering van de tweeramer Motorwagen 2, waarop ik dit keer ben ingestapt. Deze [TS] werd door Raymond Naber gereden vanaf FH - Kerkplein vv. - en later naar Voorburg Station, dit (thans) in het weekend verlaten eindpunt van Lijn 10. In deze (1e) serie reden ook de MW 265 en PCC 1210 mee :). Ik ben weer naar genoegen :geek: elektrisch en mechanisch op de hoogte gesteld ... Tijdens de terugreis in Lijn 11 stelde de collega-bestuurder terechte gebreken van de zgn. Hofwijckstraatbogen en -wissels aan de orde, waar ter plaatse van het Rijswijkseweg-viaduct ooit een verkeerd-stroom-wissel gelegen was, toen de VETAG enz. nog niet bestond ... 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Berichtdoor Charles » 07 jun 2010 11:10

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:34, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Paasritten

Berichtdoor wattman » 07 jun 2010 11:57

Er is wel meer gereconstrueerd. Aanhangwagen 905 = oorspronkelijk motorwagen 805.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Paasritten

Berichtdoor robert55 » 09 jun 2010 16:47

De wagen die nu als 2 rijdt is eigenlijk de Amsterdamse 72. De geschiedenis van die wagen is hier te vinden, inclusief uitleg waarom een restauratie in Amsterdam niet voltooid kon worden:
http://home.kpn.nl/tram.001/TS/collecti ... GTr72.html

De gelijkenis is groot, maar als je zoekt zijn er verschillen en ik heb op oude foto's geen gebeitste zijpanelen gezien, maar ik kan het mis hebben.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Berichtdoor Charles » 09 jun 2010 20:22

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 15:35, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Paasritten

Berichtdoor dAb » 23 sep 2011 03:26

Charles schreef:
dAb schreef:Natuurlijk maken onze deskundigen van het HOVM = Remise HTM zich niet druk over deze *vonkenregens*, allang tevreden dat het Voorhout-spoor weer bereikbaar en berijdbaar is.
Ja, die MW 164 kwam in de ochtend als eerste aan en die mocht eerst alle opgehoopt straatvuil uit de groefrails rijden :lol:
Het tweede spoor werd overigens wel gemist nu, soms moest de aankomende tram wachten omdat een andere museumwagen op punt stond om te vertrekken.

Zojuist verscheen een foto van het stel *Laagdakker 164 met aanhangwagen 614 op het Lange Voorhout in 1979*
foto van het HOVM uit de collectie van Arno Maaskant ... en deze werd gedateerd op 4 augustus 1979.
joost | 22-9-2011
Het lijkt wel of het spoor hier (toen) verder loopt/liep dan dat het nu doet
Ingekort misschien?

Dat is inderdaad zo, want het eindigt bij het toenmalig Koninklijk Paleis, nu museum, tegen de scherpe wegboog = richting Denneweg. De reden van die opstelling daar, was het 75 jarig jubileum van de Elektrische Tram, wat 25 jaar later (in 2004) weer = nu voor een "eeuw".. werd gevierd met een HTM-optocht. In 1979 was Laagdakker 164 echter (nog) niet zelfstandig rijdbaar, dus dit kleine convooi werd naar en van het Lange Voorhout gesleept. Deze MW 164 zou pas 10 jaar later -- onder mijn leiding: elektrisch berekend en van een nieuwe tractie-installatie voorzien -- in de lente van 1989 op 20 april voor het eerst elektrisch, na ca. 40 jaar met tractiemotoren, weerstanden en schakelkasten, aan de (afscheidnemende) HTM-directeur Ir. J.K. Diekhuis worden aangeboden, om door hem opnieuw met certificaat te worden afgenomen ter goedkeurig en rijvaardige overdracht voor de (weder) indienststelling als museumwagen ... Teleurstellend, dat deze oude wagen sinds dit jaar (werderom = wegens een onbekend defect .??.) niet meer rijvaardig is. :( D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29


Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron