HOVM

Voor alles wat met Haagse OV musea te maken heeft
(HBM, SHTM, HOVM, TS)

HOVM

Berichtdoor Charles » 18 apr 2010 17:59

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:46, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HOVM

Berichtdoor Admin » 19 apr 2010 01:36

Dat klopt Charles, die PCC's zijn gebouwde modellen uit de BEC-Kits/Schoenmakers produktie. BEC is er een paar jaar terug mee gestopt en ik weet echt niet of de oude heer Schoenmakers (80+ IIRC) nog leeft. Alfred Riess (Berlijn?) heeft ook een tijd een serie PCC's in z'n programma gehad, maar leverbaarheid is me nu onbekend. Ik moet wel zeggen dat de witmetalen kits van BEC/Schoenmakers duidelijk veel grofstoffelijker zijn, maar kostten dan ook een fractie van een Riess model. Er is in het verleden heel wat Haags aan trammaterieel verschenen, doorgaans in H0 (1:87). Daar zat veel spul van Schoenmakers bij (hij was het die oa de PCC en Ombouwer bij BEC liet ontwikkelen) maar ook éénmans dingetjes van particuliere bouwers. Kwaliteit was dan ook wisselend. Helaas was m'n budget toendertijd niet toereikend voor deze uitspattingen ;)

Wil je een goed rijdend trammodelletje wat ooit ook eens in het Haagse heeft gereden, én kun je met een solderbout enzo overweg, probeer dan eens Piet Peetoom (Godfather Models & Supply) met z'n nieuwe kitjes v/d NZH A100 serie (bouwjaar 1911). Hoewel primair voor de Kustlijnen (Katwijk/Noordwijk<->Leiden) hebben een aantal wagens ook in het Haagse dienst gedaan, kort na indienststelling v/d lijn naar Scheveningen (1924), bij gebrek aan Boedapesters. Ook in 1937 hebben sommige wagens de lange rit naar de Residentie afgelegd, vanwege het huwelijk van Juliana en Bernard. A106 staat nu in Scheveningen en is door de TS bijna rijvaardig gemaakt. De 11 anderen waren minder gelukkig, net als veel ander NZH materieel trouwens... :cry: Zoals gezegd moet je zelf aan de slag, de prijs is vrij hoog (€ 250,-) maar op de verf na is het kitje verder wel behoorlijk compleet. Is er wat op aan te merken? Jazeker: de beugel klopt niet (generiek NS model) en er is geen mogelijkheid front- en sluitlichten in te bouwen. Verder is de handleiding uitermate summier en zullen de extra deurdelen voor de nodige verwarring zorgen, tenzij je je behoorlijk in de geschiedenis v/d serie hebt verdiept. Is het de moeite waard? Laat ik het zo zeggen: ik heb een kitje gekocht en zal die 'standaard' gaan opbouwen (maar dat heeft geen haast) en er zullen er tzt best nog meer volgen, maar dan 'verbeterd' ;)

Piet is overigens bezig met de ontwikkeling v/d Boedapesters, zij het in smalspoor uitvoering. De normaalsporige versie was van 1924 tot ca 1960 beeldbepalend v/d NZH in Den Haag: 3-wagen trams (ca 45 meter) waren eerder regel dan uitzondering... ;) Gelukkig voor modelbouwers verschilden beide varianten niet zo heel veel, op de lengte v/d assen na dan :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 735
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Berichtdoor Charles » 19 apr 2010 11:20

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:01, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HOVM

Berichtdoor Tiktak » 19 apr 2010 14:29

@ Charles.
Ik plaats even een berichtje in de topic Modelbouw.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 20 apr 2010 12:54

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:02, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HOVM

Berichtdoor YC52000 » 20 apr 2010 12:58

de blauwe tram is ook niet in het HOVM

volgens mij is de Blauwe Tram in Remise Scheveningen

en dan heb ji nog deze:
Afbeelding

die in arnhem staat
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: HOVM

Berichtdoor Kevin » 20 apr 2010 17:39

De A327 staat toch echt in Scheveningen 8-)
Kevin
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:14
Woonplaats: Den Haag

Re: HOVM

Berichtdoor dAb » 21 apr 2010 10:01

Ik mag misschien (óók) even wat onbescheiden aandacht vragen voor een gisteren -- door de zeer vriendelijke bemiddeling van Kees Pronk via digi(tale)tram -- geplaatste video op Youtube van een door mij gereden proefrit langs de Parallelweg FH-HS vv. met het honderd-plus jaar oude HTM-convooi MW 164 + AW 505 van Remise der HOVM ter gelegenheid van het HTM-jubileum in de Herfst van 1989 ... :mrgreen: ...
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=cLjaWKYBHaY - Met vriendelijke dank en groet: 8-) D.André Borgdorff :shock:
Laatst bijgewerkt door dAb op 07 jun 2010 13:17, in totaal 2 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Berichtdoor Charles » 21 apr 2010 11:05

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:02, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HOVM

Berichtdoor Admin » 21 apr 2010 12:34

1989 was het jaar van NS150, toen er flink is uitgepakt:
  • grote materieelshow op Utrecht CS
  • NSM opgeknapt (voorlaatste renovatie)
  • stoomritten door het land
Je zag dus een stukje v/h laatste. Er waren diverse buitenlandse stoomloks en omdat de 3737 door onoordeelkundig gebruik/onderhoud defect raakte zijn deze gebruikt voor diverse rondritten...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 735
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: HOVM

Berichtdoor Tiktak » 21 apr 2010 16:50

Charles schreef:Leuk zeg om 'ns een filmopname te zien vanuit de rijdende tram. :) Alleen het laatste stukje van deze youtube-filmpje....
Dat is iets totaal anders; stoomtrein en waar was dat ergens :?: Moet wel in de buurt geweest zijn want ik zag daar ook de bekende GTL's rijden.


Dit was op de Delftweg bij de tramremise (in ruste) s'-Gavenmade te Rijswijk langs de vliet
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 30 mei 2010 20:04

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:03, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HOVM

Berichtdoor Zoef de Haas. » 30 mei 2010 23:58

Remise Scheveningen is gewoon een remise voor bepaalde lijnen die nog gewoon in gebruik is. Het is dus geen museum en omdat de Frans Halsstraat een beperkte ruimte heeft staat niet al het historisch materieel daar. Zo staan er ook wagens in de Lijsterbesstraat. De remise Scheveningen bevindt zich aan de Harstenhoek weg.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: HOVM

Berichtdoor Tiktak » 31 mei 2010 06:29

@ Charles
Voor meer info ga dan naar de web-site van de Tramweg Stichting www.tramwegstichting.nl
en ga naar de werkgroepen, klikt deze aan en ga naar de werkgroep TS Scheveningen,
deze hebben een eigen web site.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: HOVM

Berichtdoor grizzler » 31 mei 2010 12:35

Zoef de Haas. schreef:Remise Scheveningen is gewoon een remise voor bepaalde lijnen die nog gewoon in gebruik is. Het is dus geen museum en omdat de Frans Halsstraat een beperkte ruimte heeft staat niet al het historisch materieel daar. Zo staan er ook wagens in de Lijsterbesstraat. De remise Scheveningen bevindt zich aan de Harstenhoek weg.

Harstenhoekplein.

Het historische materieel staat normaal gesproken in de voormalige pekelremise, helemaal rechts als je voor de ingang van het terrein staat. Daar heb ik de A327 tenminste regelmatig 'voor het raam' zien staan.

Edit:
Vanmiddag stond hij daar niet, in ieder geval niet vooraan. De H312 stond in het zicht (links) en de plek ernaast leek leeg.
Laatst bijgewerkt door grizzler op 31 mei 2010 17:47, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Berichtdoor Charles » 31 mei 2010 14:47

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:04, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HOVM

Berichtdoor dejanj » 01 jun 2010 16:16

Charles schreef:Ook was het mij al opgevallen hoeveel organisaties (verenigingen en stichtingen) alleen al in onze regio bestaan m.b.t. historisch OV-materiaal...
Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid websites over dit onderwerp :o
Daarover heb ik toch wel zeker mijn vraagtekens of dit nu werkelijk in het belang is van het behoud van museumbussen en museumtrams :roll:

Ja. Als je weet dat er volgens mij veel wordt samengewerkt wat betreft kennis, en dat 'ze' elkaar hardstikke goed kennen...
Het zijn namelijk geen concurrenten maar hobbyisten, en die houden van hun hobby ;)
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 18 jul 2010 21:27

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:05, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 886
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: HOVM

Berichtdoor trambestuurder » 19 jul 2010 01:46

Charles schreef:Je mag mij nu zo langzamerhand wel rekenen tot de vaste bezoekers daar :lol: Zo ook vandaag dus.
Voor het eerst sinds lange tijd werd er vanmiddag gereden met een PCC koppelstel :P Dat had ik nog niet eerder gezien...

Maar ik begin inmiddels een klein beetje ongerust te worden; het is mij helder en duidelijk dat er met museumwagens niet gereden mag worden door de Tramtunnel en ook niet over RR-trajecten. Dat is geen nieuws meer.
Maar gezien de plannen van HTM om binnen afzienbare het aantal RR-trajecten uit te breiden, vermoed ik dat daarmee de mogelijkheden om met museumwagens ritten te rijden door de stad beperkt zullen worden, of zelfs helemaal tot het verleden zullen gaan behoren.
Ben ik nu daarmee gelijk een doemdenker :? of kon dit over een paar jaar weleens realiteit gaan worden???
Dan krijg je daarmee dezelfde situatie als met het Spoorwegmuseum, mooi staan te wezen maar nooit meer rijden :cry:

Ik zou het jammer vinden als het straks inderdaad niet meer mogelijk is om nog door de stad te rijden met museumwagens, al was het maar vanwege het toerisme; de museumtrams trekken altijd veel bekijks in de stad.


De reden dat de Museumwagens niet door de tramtunnel en RR-Trajecten mogen rijden is voornamelijk omdat dit gebied beveiligd is door ARI en SUB en het dus veel te duur is om deze museumwagens hiermee uit te rusten.
Dit is overigens alleen van toepassing in de Tunnel en het Buitengebied van RR dus de rest van het traject heeft hier dus geen last van dus daar kunnen ze gewoon op rijden.
Alleen niet tot de eindpunten want daar is de keerlus niet meer en de meeste museumwagen kunnen niet kopkeren
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: HOVM

Berichtdoor trambestuurder » 19 jul 2010 10:47

Charles schreef:Was vanmiddag bij het HOVM, ik ben daar al vaker binnen geweest, maar heb daar géén Blauwe Tram kunnen vinden in de collectie...
Tot deze middag dus :P Jawel, hij stond daar bij het HOVM op het buitenterrein [respect] A327 stond erop.

Een kort gesprek gehad met de mensen die daar aanwezig waren in NZH-uniform en die vertelden mij dat deze A327 in de remise Scheveningen staat...
Denk dat die remise niet toegangkelijk zou zijn voor belangstellenden? :? Waar vind 'm trouwens, de remise in Scheveningen???
Toen ik terug kwam van een versnapering en een koffie in het HOVM was de Blauwe Tram al vertrokken :x
Kon dus geen vragen meer stellen over bezoek e.d. Is daar dan ook een museum wellicht? Wie weet hier meer over te vertellen?


De remise Scheveningen kan gewoon bezocht worden hoor, op spoor 20 staat de A327 + aanhangwagen en er staat ook nog iets van de NZH op spoor 3

Je moet je wel heel even melden bij de binnendienst van deze remise, je mag dus niet zomaar in en uit lopen.

In de pekelremise daar zijn ze alleen Maandag en Woensdag bezig, hier staan ook 4 Museumwagens die ze aan het opknappen zijn.

Alles is te vinden op de Harstenhoekplein 9A
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Volgende

Keer terug naar Museum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten