14 treinen per uur naar Rotterdam

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

14 treinen per uur naar Rotterdam

Berichtdoor iljitsch » 06 feb 2018 20:51

Ik las in de NRC dat er 300 miljoen (!!!) geïnvesteerd gaat worden om 14 treinen per uur tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden: 8 intercity's en 6 stoptreinen per uur. Da's natuurlijk flink wat, ook vergeleken met het spoorboekloos rijden tussen Eindhoven en Amsterdam met 6 intercity's per uur. Maar daar kom je vrij snel aan met 4 intercity's per uur tussen Amsterdam en Rotterdam en 4 tussen Den Haag CS en Rotterdam.

Ter vergelijking: nu rijden er 4 intercity's en 4 stoptreinen per uur tussen HS en Rotterdam als ik me niet vergis, plus de beneluxintercity.

Gaat dit betekenen dat het hele traject Den Haag - Rotterdam viersporig wordt? Ik zie dat ze al aardig op weg zijn bij Delft waar de tweede tunnel nu van buiten gezien wel af lijkt. (wel nog even wat sporen aanleggen.) Maar tussen halverwege de stations Delft en Delft Zuid en Schiedam is er dan nog wel wat te doen.

Aan de andere kant, 14 treinen per uur is 1 per 4 minuten, zou ook wel moeten kunnen met twee sporen.
iljitsch

Re: 14 treinen per uur naar Rotterdam

Berichtdoor Admin » 06 feb 2018 21:02

Ja, dat stuk dubbelspoor zal wel viersporig gaan worden. Maar je berekening mbt treindichtheid klopt niet. Het probleem is capaciteit. Een passerende trein neemt een bepaalde capaciteit op, een stoppende trein vreet veel meer capaciteit. Gooi daarbij het seinsysteem in de vergelijking en je hebt een flinke puzzel.
Admin
Site Admin

Berichtdoor hharry » 06 feb 2018 22:26

er gaan nu vier stoptreinen (xx14/44, xx29/59) en zes IC's (xx14/44, xx23/53, xx29/59) per uur + de Benelux tussen HS-Rotterdam CS.
hharry

Berichtdoor Tiktak » 07 feb 2018 09:07

Ik ben benieuwd of hier dan ook nog plaats is voor het goederenvervoer
Tiktak

Berichtdoor OVinDelft » 07 feb 2018 13:41

Men is van plan om de twee sporen van de voormalige Hoekse Lijn tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum bij de Oude Lijn te betrekken. Ook zal Rijswijk - Delft Zuid volledig viersporig worden. Delft Zuid - Schiedam Centrum blijft vooralsnog tweesporig, wat de storingsgevoeligheid helaas niet ten goede zal komen. Goederenvervoer vind überhaupt nog maar amper plaats op de Oude Lijn, en zal ook in de toekomst sporadisch blijven voorkomen.

In de praktijk zullen de infrastructuuraanpassingen waarschijnlijk gaan leiden tot de volgende treindiensten:
Sprinter 6x p/u: Den Haag Centraal - Dordrecht
Intercity 4x p/u: Regio Amsterdam ~ Leiden Centraal - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal - Rotterdam Blaak - Dordrecht (- Vlissingen)
Intercity 4x p/u: Den Haag Centraal - Den Haag HS - Delft - Rotterdam Centraal - Breda - Tilburg - Eindhoven
OVinDelft

Berichtdoor iljitsch » 07 feb 2018 21:29

Ik vind dat niet echt 300 miljoen waard. Je hebt dan nog steeds maar 4 x per uur een verbinding van CS of LvNOI. Wel 8 x per uur vanaf HS maar dat zal zeker niet netjes 1 x per 7,5 minuten zijn.

(De laatste keer dat ik ernaar keek had je 's avonds 4 treinen per uur van Amsterdam naar Den Haag, maar dat was 2 x CS en 2 x HS maar dan ook in 28/2 minuten frequentie dus zelfs als je CS of HS niks uitmaakt levert je dat netto eigenlijk maar 2 treinen per uur op.)

6 x per uur een stoptrein van Delft Zuid en Rijswijk naar Rotterdam/Den Haag is leuk, maar vind ik eigenlijk een verspilling van capaciteit. Laat liever extra intercity's rijden.

Hadden ze overigens niet net de middensporen van station Schiedam opgedoekt?
iljitsch

Berichtdoor Bert » 07 feb 2018 23:00

OVinDelft schreef:Men is van plan om de twee sporen van de voormalige Hoekse Lijn tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum bij de Oude Lijn te betrekken. Ook zal Rijswijk - Delft Zuid volledig viersporig worden. Delft Zuid - Schiedam Centrum blijft vooralsnog tweesporig, wat de storingsgevoeligheid helaas niet ten goede zal komen. Goederenvervoer vind überhaupt nog maar amper plaats op de Oude Lijn, en zal ook in de toekomst sporadisch blijven voorkomen.

Het is nog allerminst zeker dat de sporen van de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Rotterdam door de 'Oude Lijn' bereden gaan worden. Om die optimaal te kunnen gebruiken is wederom een enorme verbouwing van het Rotterdamse emplacement noodzakelijk, inclusief fly-overs (of dive-unders). Delft Zuid - Rotterdam blijft voorlopig dubbelsporig. Door seinoptimalisatie wordt de capaciteit vergroot maar dat neemt inderdaad niet weg dat de tweesporige flessenhals enorm vertragingsgevoelig is en dat het ook niet mogelijk in Schiedam Noord een halte te openen.

OvinDelft schreef:In de praktijk zullen de infrastructuuraanpassingen waarschijnlijk gaan leiden tot de volgende treindiensten:
Sprinter 6x p/u: Den Haag Centraal - Dordrecht
Intercity 4x p/u: Regio Amsterdam ~ Leiden Centraal - Den Haag Laan van NOI - Den Haag HS - Delft - Schiedam Centrum - Rotterdam Centraal - Rotterdam Blaak - Dordrecht (- Vlissingen)
Intercity 4x p/u: Den Haag Centraal - Den Haag HS - Delft - Rotterdam Centraal - Breda - Tilburg - Eindhoven

Het is nog niet zeker of Intercity Amsterdam - Dordrecht/Vlissingen Schiedam Centrum kan blijven bedienen.

iljitsch schreef: Ik vind dat niet echt 300 miljoen waard. Je hebt dan nog steeds maar 4 x per uur een verbinding van CS of LvNOI. Wel 8 x per uur vanaf HS maar dat zal zeker niet netjes 1 x per 7,5 minuten zijn.

Vanaf Den Haag HS zijn het niet 8 maar 14 treinen per uur naar Rotterdam. En ja, de ten opzichte van elkaar ongunstige ligging van de twee 'hoofdstations' in Den Haag is nu eenmaal een gegeven, van een keuze uit het verleden.

iljitsch schreef: Hadden ze overigens niet net de middensporen van station Schiedam opgedoekt?

Tussen spoor 3 (richting Rotterdam) en spoor 5 (richting Den Haag) is inderdaad ruimte voor één extra (inhaal)spoor maar dat is nooit aangelegd. De sporen van de Hoekse Lijn liggen er nog wel en worden nog maar incidenteel gebruikt: bij vertragingen wordt er wel eens ingehaald en bij stremmingen gekeerd. Wel zijn er onlangs nog wissels vervangen.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Bert

Berichtdoor OVinDelft » 07 feb 2018 23:50

Je hebt gelijk, de beslissing voor Rotterdam Centraal - Schiedam Centrum is nog niet genomen. De kans dat in ieder geval een van de twee sporen van de Hoekse Lijn erbij betrokken gaat worden, wordt wel steeds groter. Ik heb laatst geloof ik ook een bericht langs horen komen dat de stop Schiedam Centrum van de voormalige sneltreinen waarschijnlijk behouden zal blijven, maar ook hier zal de knoop wel nog niet definitief doorgehakt zijn.

Wat betreft de hoeveelheid treinen tussen HS en Laan van NOI, denk ik dat er best wel wat meer treinen over dit traject kunnen rijden, in plaats van te eindigen op CS. Met de huidige planning rijden er straks 10 treinen p/u tussen CS en Rotterdam, maar slechts 4x p/u een trein op het traject Leiden - Den Haag HS - Rotterdam. Die verhouding zou best wel wat gelijkgetrokken mogen worden.

Eigenlijk vind ik dat er in de zuidelijk Randstad, en ook op veel andere plaatsen in het land, nog vele aanpassingen nodig zijn wat betreft de spoorwegen. Er zijn enorme stadsdelen waar de trein langs komt, maar waar geen station is. Verder is het 'tweetreinensysteem' ook onduidelijk, met de ene intercity die op een bepaald station wel stopt, terwijl een andere intercity dat dan weer niet doet. Bouw die nieuwe stations gewoon, en creëer verder een strak en duidelijk drietreinensysteem om al die vaagheden de wereld uit te helpen.
OVinDelft

Berichtdoor willem » 12 feb 2018 11:25

OVinDelft schreef:Wat betreft de hoeveelheid treinen tussen HS en Laan van NOI, denk ik dat er best wel wat meer treinen over dit traject kunnen rijden, in plaats van te eindigen op CS. Met de huidige planning rijden er straks 10 treinen p/u tussen CS en Rotterdam, maar slechts 4x p/u een trein op het traject Leiden - Den Haag HS - Rotterdam. Die verhouding zou best wel wat gelijkgetrokken mogen worden.

Bij HS zit een gelijkvloerse kruising richting CS, dat beperkt de mogelijkheden aanzienlijk omdat treinen richting CS de sporen vanuit Laan van NOI moeten kruisen.
willem

Berichtdoor iljitsch » 12 feb 2018 17:01

Gemiste kans om dat niet bij die nieuwe tunnel in Delft te flyoveren...
iljitsch

Keer terug naar OV-Algemeen