Vervoerplan 2019 HTM

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor xCookiesolax » 12 jul 2018 11:01

Op 11 juli 2018 heeft de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit ingestemd met de Nota van Reactie. Ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel zijn er een aantal wijzigingen voor de bus.

De gemeente Den Haag zag het niet zitten om een drukke buslijn over de Lutherse Burgwal te laten rijden. Voor 2019 biedt HTM een alternatief met spitslijn 27. Spitsbus 27 is een pilot van een half jaar en rijdt via een deel van de route van bus 25 naar Den Haag Centraal via station Hollands Spoor en dan verder naar Mariahoeve. Indien infrastructureel mogelijk wordt het beginpunt P&R De Uithof, zo niet dan wordt dit halte Randveen. Buslijn 24 behoudt de huidige route. De verbinding tussen station Den Haag Centraal en Duinzigt zal door buslijn 20 verzorgd gaan worden.

De gemeente Rijswijk was het niet eens met de plannen voor buslijn 22 (nu 18) en 23. Bus 22 zal elk half uur doorrijden naar De Schilp en in het andere half uur tot station Rijswijk. In de spits rijdt bus 22 altijd door naar De Schilp. Buslijn 23 blijft huidige route via Huis te Landelaan en Generaal Spoorlaan rijden. Ondanks dat HTM nog steeds van mening is dat de voorgestelde route beter is.

De gemeente Wateringen, HTM en MRDH zijn er niet uit gekomen. Buslijn 21 blijft de huidige route tot eindpunt Vrederust rijden.

En tot slot Kijkduin: De HTM gaat buslijn 23 van maart tot en met september in de weekenden door te laten rijden naar Kijkduin, maar niet op werkdagen tijdens de zomerdienstperiode. Uiteraard worden wel extra busritten ingezet bij evenementen en op zeer drukke zomerse dagen.

Welke busroutes gaat de HTM rijden?
Buslijn 20: CS - Duinzigt
Buslijn 21: Scheveningen - Vrederust (gaat wel een andere route rijden in omgeving van de Fred)
Buslijn 22: Duindorp - Station Rijswijk/Schilp
Buslijn 23: Scheveningen - Bohemen (Kijkduin)
Buslijn 24: Kijkduin - Station Mariahoeve
Buslijn 25: Vrederust - Grote Markt
Buslijn 26: Kijkduin - Voorburg Station
Buslijn 27: De Uithof/Randveen - Station Mariahoeve via HS en CS (alleen in de spits)
Buslijn 28: Norfolk - Voorburg Station
Buslijn 29: Waalsdorperweg - Station Rijswijk (alleen in de spits)
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor Tiktak » 12 jul 2018 19:26

Buslijn 25 word toch doorgetrokken naar CS via de Amsterdamse en Stille Veerkade ???
Tiktak
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor xCookiesolax » 12 jul 2018 19:44

Tiktak schreef:Buslijn 25 word toch doorgetrokken naar CS via de Amsterdamse en Stille Veerkade ???

De gemeente Den Haag heeft inhoudelijk en ruimtelijk bezwaar tegen het doortrekken van buslijn 25 naar het Centraal Station via de Grote Marktstraat en de Lutherse Burgwal. Als alternatief komt er nu een spitsbus 27 (als pilot).

Citaat: 'Deze buslijn 27 rijdt een deel van de route van bus 25 naar Den Haag Centraal via station Hollands Spoor en dan verder naar Mariahoeve.'
De nota van reactie is overigens te lezen via deze link: https://mrdh.nl/system/files/presentatiebestanden/Vervoerplan%202019%20Nota%20van%20Reactie.pdf
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor buschauffeur » 12 jul 2018 20:25

Ik zou denken vanaf het Hobbemaplein door de Ruysdaelstraat, rechtsaf Vaillantlaan en de linksaf langs de Megastores (als 18 en 26, dan 22 en 26) naar HS.
buschauffeur
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor Tiktak » 13 jul 2018 05:34

buschauffeur schreef:Ik zou denken vanaf het Hobbemaplein door de Ruysdaelstraat, rechtsaf Vaillantlaan en de linksaf langs de Megastores (als 18 en 26, dan 22 en 26) naar HS.


Hobbemaplein - v.d. Vennestraat - Vaillantlaan - de Put - Waldorpstraat - HS
Tiktak
 
Berichten: 448
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor willem » 14 aug 2018 19:30

Er is nu een plan gelanceerd om de lijnen 6, 12 en 16 op te heffen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor iljitsch » 15 aug 2018 07:58

Komt er nog iets voor in de plaats?

6 rijdt overdag elke 12 minuten en zit zeker op zaterdag lekker vol, dan is opheffen niet een voor de hand liggende gedachte...
iljitsch
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor willem » 15 aug 2018 09:00

Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor max01 » 15 aug 2018 10:53

Ik vraag me af of dat hm gaat worden...
Dubbelgelede bussen dwars door de schilderswijk en het centrum.

Tram 12 kan ik enigsinds nog begrijpen, maar 6 en 16? Tram 6 is een van de drukste tramlijnen.
max01
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 22 dec 2016 17:31

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor xCookiesolax » 15 aug 2018 18:39

Als men echt kosten wil besparen door delen van tramlijnen op te heffen dan zou het misschien voor de hand liggen om tramlijn 6 en 12 te combineren. Je kunt dan de drukste delen (aanname, niet op basis van data) van de lijnen laten voortbestaan als tramlijn.

Tramlijn 6/12: Station HS - Hobbemaplein - Om en bij - CS - Mariahoeve - Leidschendam v.v.

Tramlijn 16: Huidige route laten rijden (Alleen de zoutmanstraat is dan de uitdaging)

Buslijn xx: Duindorp - Hobbemaplein - Grote markt v.v.
Deze buslijn kan je dan laten rijden met gelede bussen en indien gewenst koppelen aan buslijn 25.
Avatar gebruiker
xCookiesolax
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vervoerplan 2019 HTM

Berichtdoor willem » 15 aug 2018 20:24

Op de achtergrond speelt de vraag dat het toch wel duur is om alle infra aan te passen aan bredere trams. Waardoor de verleiding opkomt om rustiger lijnen op te heffen.
Dat geloof ik direct.

Maar ongehinderd door kennis van zaken vraag ik me als leek wel af waarom men geen smallere trams besteld heeft. Dan was het niet nodig geweest om het hele tramnet te verbouwen, met alle financiƫle gevolgen van dien.
Dan waren er geen twijfels aan de lijnen 6, 12 en 16 geweest.

Tussen haakjes: is lijn 19 niet de rustigste lijn van het hele netwerk? Toch wordt deze lijn niet genoemd.....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron