Lansingerland

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Lansingerland

Berichtdoor iljitsch » 02 apr 2019 10:12

Sinds kort is er dus een nieuw station iets voorbij Zoetermeer Oost: Lansingerland. Gister eens heen gegeaan vanaf CS, en we kwamen aan met +3 op het scherm in de trein, voor een rit van 17 minuten. (Ik geloof dat het eerder +2 was maar goed.) Dus niet echt handig voor de intercity's naar Utrecht. Ook een gemiste kans om hier inhaalsporen aan te leggen, er lijkt ruimte genoeg voor te zijn. Vlak voor aankomst zag ik wel werkzaamheden ten zuiden van het spoor, maar dat moet wat anders zijn (maar wel zwaar, met betonnen funderingen, dus geen fietspad ofzo) want op het station is duidelijk geen ruimte vrijgehouden voor extra sporen. Het is trouwens nog lang niet af, met veel hekken en zelfs de straat is er nog niet. Typisch dat er al gestopt wordt dus.

Als je de trap op gaat kom je op het randstadrail-deel. De sporen eindigen hier, blijkbaar niet echt het plan om dat nog door te trekken richting Rotterdam. Hier wordt ook nog aan vanalles gewerkt, maar tot mijn verbazing rijdt lijn 4 nu wel door tot dit station, ondanks het feit dat het nog niet af is en je niet bij de tram kan komen door alle hekken. Dit zijn ook gewoon de trams naar de uithof, geen testbedrijf ofzo.

Er zijn blijkbaar aparte opstelsporen tussen Lansingerland en Javalaan, want de trams rijden in beide richtingen en er staan ook twee rijen trams geparkeerd.
iljitsch
 
Berichten: 903
Geregistreerd: 27 mei 2014 17:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lansingerland

Berichtdoor willem » 02 apr 2019 11:26

Op 19 mei moet alles af zijn en pas dan kan het station gebruikt worden zoals het bedoeld is. Eigenlijk had het station afgelopen december nog niet open moeten gaan.
Aan de zuidzijde komt een busstationnetje.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 06 jun 2010 10:20
Woonplaats: Delft

Re: Lansingerland

Berichtdoor Chris » 02 apr 2019 22:50

Tja, je moet het maar zo zien voor toekomstige bedrijven. Er is al OV! Normaal is het vaak andersom en heeft iedereen al een alternatief gevonden voordat er ├╝berhaupt iets is van openbaar vervoer... Het is ook nooit goed!
Inhaalsporen zijn niet nodig. In de huidige opzet kennen de IC's en Sprinters een kwartier interval overdag op werkdagen waarbij de Sprinter drie minuten na de IC richting Gouda vertrekt. Door jou iets te late trein hebben ze misschien bij Gouda een klein beetje last van elkaar gehad maar ik denk dat het nauwelijks merkbaar was.
De tram gaat zoals Willem meldde op 19 mei ook reizigers vervoeren en momenteel is er dus een testbedrijf. Dus als gewone tram tot Javalaan en verder als testbedrijf naar Lansingerland. Al bij de aanleg van de Oosterheemlijn was al het door jou beschreven emplacement aangelegd. Ook halte van Tuylpark lag er al klaar bij. Afgelopen jaren is het viaduct over de A12 afgebouwd voor RandstadRail. Overigens is met die bouw rekening gehouden dat met kleine aanpassingen de trambaan verder verlengd kan worden. Of dat ooit gebeurt is nog de grote vraag. De trams die nu op de twee zijsporen, De Twee Wilgen genoemd, opgesteld staan stonden eerder in het verlengde van halte Javalaan opgesteld.
Chris
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 jan 2010 18:04


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron