Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 10 sep 2022 20:09

Volgens mij zijn de meesten van ons 40 of meer jaar oud maar kunnen nog wel een paar jaar mee. :P
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 11 sep 2022 07:52

:lol:

Trein- en trammaterieel gaan minder lang mee. Hoewel in Milaan trams rijden die de leeftijd van Elizabeth II evenaren (in de gewone dienst dan).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 11 sep 2022 10:13

Staat er materieel op de nominatie om uit dienst genomen te worden dan?

VIRMs zijn als ik me niet vergis uit de jaren '90 (herinner me de doedelzak-problemen uit de tijd dat ik stage liep in Amsterdam in 1995).

En koplopers zijn toch uit de jaren '70? Maar die hebben niet heel lang een revisie gehad en kunnen ook best nog even mee zou ik zeggen.

Oh ja en dan heb je die andere dubbeldekkers. Maar ook die hebben een revisie gehad relatief kort geleden.

Maar dat betekent wel dat zometeen er een heel zooi spul in korte tijd aan vervanging toe is omdat er volgens mij de afgelopen 20 jaar niet/weinig nieuw intercitymaterieel bijgekomen is.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor joostvansurksum » 11 sep 2022 11:14

De koplopers (proefserie 1977 ongeveer, rest begin jaren '80) rijden nog heerlijk. Net nog een rit vanuit Friesland naar het westen gemaakt. Goed geveerd. Kunnen zo nog heel wat jaartjes mee.

Het is nu afwachten tot de nieuwe IC's in dienst komen. Daarna zal er wel weer wat afgevoerd gaan worden.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 11 sep 2022 15:14

De Koplopers zijn momenteel (de eerste series) het oudste materiaal dat de NS heeft. Zoals Joost terecht opmerkt tegelijk ook het meest comfortabele materieel: ook ik zit er graag in.

Tot houdt het na zo'n 50 jaar, inclusief renovaties etc., meestal wel op. Kijk maar de leeftijd waarop de Hondekop en Plan T en V uit dienst gingen. Bij de Sprinters had ik het idee dat ze nog wel langer mee konden. Kennelijk dacht de NS daar anders over.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 11 sep 2022 19:10

Ok, dus nog een jaar of tien... Maar nog een paar koploper-reisjes inplannen zolang het kan!
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 11 sep 2022 19:56

Tiktak schreef:Waarom kopen ze dan nieuwe treinen als er geen machinisten en conducteurs zijn.
Met minder treinen rijden betekent, dat er veel lege treinen staan op de opstelplaatsen.
Er zit natuurlijk wel enige jaren tussen het plaatsen van de order en de daadwerkelijke levering. En gedurende die periode kan er onvoorzien veel veranderen, zoals we dit jaar hebben ondervonden. Het is niet iets van "vandaag besteld, morgen op de rails".

Daarnaast denk ik dat er in technische zin veranderingen zijn in de nieuwe treinen, of mintens erop voorbereid. Zoals rijden onder hogere bvl-spanning en rijden met hogere snelheden. Ongetwijfeld zal het nieuwe materieel ook de nieuwste type beveilinging aan boord hebben.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor OVinDelft » 11 sep 2022 21:54

iljitsch schreef:Staat er materieel op de nominatie om uit dienst genomen te worden dan?
...

Jazeker.

Zodra ICNG in dienst komt zullen geleidelijk alle ICR-rijtuigen uit dienst genomen worden. De Traxx locomotieven die nu de ICR-rijtuigen trekken gaan dan ook weer terug naar de leasemaatschappij.

De DDZ dubbeldekkers zullen vanaf 2028 buiten dienst gaan. Deze worden dan vervangen door de nieuwe DDNG half enkeldeks / half dubbeldeks trein die CAF gaat leveren: https://nieuws.ns.nl/volgende-stap-aans ... eldekkers/

Vanaf 2027 stroomt er ook nog een nieuw type Sprinter in: https://nieuws.ns.nl/ns-start-aanbested ... sprinters/

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat nou precies de ICM/Koplopers gaat vervangen. ICNG/DDNG/Sprinter 2027 hebben bij elkaar wel genoeg stoelen daarvoor, maar dan is er geen ruimte voor reizigersgroei. Net zo goed wordt er nog een nabestelling gedaan van een van deze types, of komt er toch weer een nieuwe aanbesteding om specifiek de Koplopers te vervangen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Lange_Dre » 12 sep 2022 17:50

De ICNG gaat ook een deel van de Koplopers vervangen. Onlangs zijn er ook al koplopers uit dienst gehaald en afgevoerd.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 12 sep 2022 18:12

Was er specifiek iets mis met die koplopers of willen ze er gewoon in het algemeen vanaf?

Volgens mij waarderen veel mensen die treinen nog heel goed, ondanks het dichttimmeren van de doorlopkoppen.

Ik ben nooit een fan geweest van de DDZ (als ik me de terminologie goed herinner). Wel bizar ook dat de motorrijtuigen drie onderstellen hebben. Dat zal vast niet simpel zijn om mee door een bocht te gaan.

Maar vooral de VIRM bevalt mij niks met dat rare taps toelopende profiel waardoor met name de stoelen op de onderverdieping erg smal zijn en ook die heel smalle trappen vanwege de ruimte voor de lift voor de koffie-mobiel die allang afgeschaft is.

Dus liever enkeldeks materieel. Veel makkelijker in- en uitstappen ook.

En als het puur om ongemotoriseerde rijtuigen gaat, die gaan toch eigenlijk eeuwig mee? Af en toe een paar nieuwe wielen eronder en je kan weer 20 jaar door.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor joostvansurksum » 12 sep 2022 18:51

Afgeschreven, beschadigd, te duur om te herstellen... Ik verwacht niet dat ze er expliciet van af willen. ;)

Maar de proefserie is al 'weg'. :shock:

https://www.facebook.com/groups/NS.koploper/permalink/4729150707188296/
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 12 sep 2022 19:07, in totaal 1 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Slagathor » 12 sep 2022 19:01

Ik vind de VIRM vooral niet te pruimen door al het geschommel. Je wordt er bijkans zeeziek van.

Zelf ben ik ook überhaupt niet zo'n fan van dubbeldeksmaterieel maar ik begrijp dat er in ons drukke land wel behoefte aan is.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Trein algemeen

Berichtdoor OVinDelft » 13 sep 2022 14:14

Toevallig zag ik nog dit artikel van gisteren, waarin staat het ICR uitstroomt tussen 2023 en 2026:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9611/n ... -koop.html
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 14 sep 2022 17:53

Prorail heeft er weer een klusje bij :)
Bij Etten-Leur is een fikkie geweest in accu-auto's die per trein vervoert werden. Schade schijnt nogal groot te zijn.
nieuwsbericht
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2022 17:27

‘De problemen op het spoor hebben vooral te maken met het management van NS’:
Neem de computerstoring dit voorjaar, waarna de hele dienstregeling werd stilgelegd. De treinen stonden klaar, met personeel erin – en toch gingen ze niet rijden. Ze hadden prima op en neer kunnen pendelen tussen de grote stations. Het personeel wilde dat, maar dat mocht niet van hogerhand – het management was het overzicht totaal kwijt.

Helemaal schokkend dat verhaal van die toerist die van Amsterdam CS naar Sloterdijk reed aan de buitenkant van de trein omdat-ie vastzat tussen de deur.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 22 apr 2023 12:54

Ik wilde eigenlijk foto's maken van de staaltrein van kijfhoek naar Beverwijk die volgens mij om 11.15 u langskomt, maar het was een andere trein die blijkbaar zelf wilde zien dat het spoor in Voorschoten er weer netjes bij ligt:

Afbeelding

Iet later kwam die in de tegengestelde richting (richting Rotterdam) door.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 22 apr 2023 19:19

Er waren werkzaamheden op de HSL.

In ieder geval is dit een mooie voorjaarsfoto van de Thalys.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 28 apr 2023 13:07

Ik heb de afgelopen tijd meerdere keren sprintermaterieel op de oostelijke sporen zien rijden iets voorbij LvNOI. Dus van/naar HS. Zo vaak dat ik dacht dat er nu sprinters rijden tussen LvNOI en HS. Maar niet dus.

Wat is dan de verklaring voor dit type materieel op dit traject?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor PAV » 28 apr 2023 21:44

Materieelritten?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 29 apr 2023 06:35

Maar vreemd dat er dan blijkbaar vrij regelmatig lege treinen heen en weer moeten. Je zou toch denken dat ze gewoon een dienst van richting Leiden naar Den Haag CS kunnen maken en dan van daar richting Rotterdam, of omgekeerd.

Ze zouden onderweg kunnen zijn naar opstelterrein binkhorst via HS. Volgens mij zijn de enige serieuze opstelterreinen waar je anders terecht kan Utrecht, Hoofddorp en Amsterdam watergraafsmeer. Rotterdam CS en Haarlem lijken alleen wat kleine opstelspoortjes te hebben. Rotterdam zuid heeft wel wat maar daar heb ik alleen maar vrachtwagons zien staan als ik er langs kwam.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron