Nachttrein Brussel - Berlijn

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Nachttrein Brussel - Berlijn

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2023 10:43

Morgen rijdt-ie voor het eerst: de europeansleeper.eu. (Wat precies de naam is is mij niet 100% duidelijk.)

Hij begint om 19.22 u in Brussel-Zuid en dan via Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag HS, Amsterdam en Deventer naar de Duitse grens rond middernacht, en dan nog een stop in Bad Bentheim en om 6.48 u Berlin Hauptbanhoff.

Dit op maandagen, woensdagen en vrijdagen. Terugreis is op zondag, dinsdag, donderdag. Dan vertrek 22.56 u Berlijn, aankomst 6.31 u Amsterdam, 7.32 u Rotterdam en 9.27 u Brussel. Vreemd genoeg worden in deze richting de stations Amersfoort en Den Haag HS overgeslagen. Is me niet duidelijk waarom. Nouja, een overstap op de terugweg is beter dan op de heenweg, omdat je zo niet het risico loopt die ene trein te missen en dus geen extra marges hoeft in te bouwen. Maar ik blijf toch liever tot 7 uur in mijn slaapcoupé liggen dan voor dag en dauw in Amsterdam over te moeten stappen...

(Aanpassing: in de NRC staat vandaag, maar dat klopt niet, hij rijdt morgen voor het eerst.)
Laatst bijgewerkt door iljitsch op 25 mei 2023 11:15, in totaal 1 keer bewerkt
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nachttrein Brussel - Berlijn

Berichtdoor Tiktak » 25 mei 2023 10:52

Misschien de terug weg over de HSL.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nachttrein Brussel - Berlijn

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2023 11:07

Nee, hij doet 61 min over het stuk Amsterdam - Rotterdam. In een stuk in de krant klaagt de initiatiefnemer over de puzzel qua dienstregelingen, dus het ligt voor de hand dat eea via Leiden gaat met aanzienlijk meer ruimte op het spoor dan via de HSL met max 160 km/u.

Ik ben heel benieuwd wat voor locomotief ze gebruiken.

Ik ben zelf ooit met de trein van/naar Wenen geweest. Heen was leuk ondanks dat het de hele dag duurde, lekker uit het raam naar het Duitse landschap kijken. Terug was 's nachts maar in een gewone stoel en daarin kan ik niet slapen. Hij reed nog langzamer dan overdag en uit het raam zie je alleen maar zwart. Dodelijk saai dus, beveel dat niet aan.

Daarentegen de nachtboot vanuit Engeland wel met bed was perfect, je staat op en je bent waar je moet zijn met de hele dag nog voor je.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nachttrein Brussel - Berlijn

Berichtdoor willem » 25 mei 2023 12:44

Voor reizigers uit Brussel is het wel een hele omweg om eerst nog heel Nederland door te moeten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nachttrein Brussel - Berlijn

Berichtdoor YC52000 » 25 mei 2023 12:51

willem schreef:Voor reizigers uit Brussel is het wel een hele omweg om eerst nog heel Nederland door te moeten.


Ja je moet er maar van houden.
Maar ik denk dat als mensen vanuit Brussel naar Berlijn willen gaan, dat ze beter de ICE kunnen pakken. Die rijd naar Berlijn zonder een hele omweg via Nederland. Wel met een overstap volgens mij. Maar de reistijd is vooralsnog korter dan via Nederland.
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nachttrein Brussel - Berlijn

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2023 13:40

Tja bij een slaaptrein is een hogere snelheid minder nachtrust dus daar heb je dan niet veel aan. 8-)

Maar zoals ik al schreef, dat nachtelijke langeafstandsvervoer is alleen leuk als je daadwerkelijk kan slapen. Maar dan is het ook perfect, omdat je geen tijd die je beter kan besteden aan de reis kwijt bent en wellicht een nacht hotel kan uitsparen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nachttrein Brussel - Berlijn

Berichtdoor Chris » 26 mei 2023 06:40

iljitsch schreef:Ik ben heel benieuwd wat voor locomotief ze gebruiken.
Momenteel zit er een Lineas Traxx voor de trein.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nachttrein Brussel - Berlijn

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2023 08:52

Chris schreef:Momenteel zit er een Lineas Traxx voor de trein.

Ah ja, ik zie het: filmpje.

Met niet minder dan 11 wagons erachter.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron