Het zijn allebei slechte plannen.
Een metro over het bestaande spoor tussen Rotterdam, Delft en Den Haag is niet op een zinnige manier in te passen. En als het je lukt zit je met stukken megadichtbebouwde stad en even grote stukken volledig leeg gebied. Hoe ga je dat zinnig bedienen?
Heeft iemand reizigersaantallen over de oude trein en nieuwe metro naar Hoek van Holland? Lijkt mij sterk dat hier veel veranderd is. Misschien iets meer strandgangers in de metro nu je een stuk minder ver hoeft te lopen.
De hofpleinlijn is een ander verhaal, die sluit nu aan op de binnenstad van Rotterdam in plaats van te eindigen op een soort uitkijkpost vanwaar je het centrum op net iets meer dan loopafstand kon zien liggen.
Geef de RET één of twee van de vier sporen tussen Schiedam en Rotterdam CS en val de rest van de provincie niet lastig met metro-achtige stoptreinen die tot wel elke kilometer gaan stoppen of daadwerkelijke metro’s die daarnaast ook nog op de open stukken een veel lagere maximumsnelheid halen. Dit gaat alles superveel trager maken tegen enorme kosten.