Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Stadsbus » 06 jun 2024 00:13

Wissel dat kapot is, is geen standaard wissel. Er moet een stuk op maat worden gemaakt wat enige tijd duurt.
Stadsbus

Berichtdoor YC52000 » 14 jun 2024 18:09

De Koploper 4011 is overgedragen aan het Spoorwegmuseum !!

https://www.youtube.com/watch?v=ZiYhgSkxvI0
YC52000

Berichtdoor iljitsch » 20 jun 2024 14:54

Maandag de hele dag in Maarssen dus om 7.55 u de trein naar Utrecht. Ik had mijn fiets gestald in de stalling Anna van Buerenstraat (naast spoor 12, onder het Prins Bernhardviaduct) en dacht: waarom helemaal omlopen via de stationshal, ik neem de trap het viaduct op, dan bij spoor 5 weer naar beneden en sta ik min of meer halverwege de trein, handig want ik heb straks in Utrecht maar 6 minuten voor mijn overstap dus dichtbij de roltrappen uitstappen komt goed uit.

Kom ik die trap af, zie ik heel ver in de verte de voorkant van de trein naar Utrecht en Enschede... Dus nog even flink doorstappen om binnen te zijn voor vertrektijd! Ik geloof dat dit 4 bakken DDZ was, natuurlijk veel te weinig is in de spits tussen Den Haag en Utrecht. Ik zat dus in eerste instantie op het balkon met één klapstoel met in totaal 7 mensen. (Ik zat op de trap.) In Gouda stapten er flink wat mensen uit, maar nog heel veel meer in: nu met 20 op datzelfde balkon.

Gelukkig ging de overstap in Utrecht soepel, en daar kwam ik terecht in 2 x 4 bakken SNG. Hooguit 20% van de stoelen gevuld. Bij Amsterdam zal het vast drukker worden, maar dan is het al ruim na 9 uur dus die trein loopt dan echt niet meer vol.

Ik snap er dus niks van, de gierigheid tussen Den Haag en Utrecht, maar dan de enorm ruime inzet tussen Utrecht en Uithoorn.

Het zou kunnen zijn dat omdat vanaf Amersfoort die trein naar Enschede de spits voorbij is ze niet een megalange trein voor dit hele traject in willen zetten. En wellicht ook niet om 8.30 u een treinstam willen afkoppelen in Utrecht. Maar sla dan Gouda over! Gouda is al idioot ruim bedeeld met 8 intercity’s per uur van/naar Utrecht.

Of op z’n minst zet dan een SLT of SNG in tussen Den Haag en Utrecht, zelfs met hetzelfde aantal zitplaatsen als bij een DDZ of VIRM ben je dan beter af omdat er veel meer deuren in zitten en de hoeveelheid staanplaatsen ten opzichte van zitplaatsen deze sprinters veel beter maken bij drukte.

Op de terugweg met een koploper van Utrecht naar Den Haag (ze zetten daar echt wel vanalles in!) en dat blijft toch een hele mooie generatie treinen, en eigenlijk nog niet rijp voor het museum. Yep, ze vertonen wel wat slijtplekken, maar ze zijn altijd nog veel beter dan die slecht ingedeelde dubbeldekkers, en nog modern genoeg om mee te komen. Ik zat een tijdje geleden wat cabineritten van SGMs te kijken, en dan waan je je wel in lang vervlogen tijden met gesis van de luchtremmen in de cabine...
iljitsch

Berichtdoor buschauffeur » 20 jun 2024 19:44

iljitsch schreef:Maandag de hele dag in Maarssen dus om 7.55 u de trein naar Utrecht. Ik had mijn fiets gestald in de stalling Anna van Buerenstraat (naast spoor 12, onder het Prins Bernhardviaduct) en dacht: waarom helemaal omlopen via de stationshal, ik neem de trap het viaduct op, dan bij spoor 5 weer naar beneden en sta ik min of meer halverwege de trein, handig want ik heb straks in Utrecht maar 6 minuten voor mijn overstap dus dichtbij de roltrappen uitstappen komt goed uit.

Kom ik die trap af, zie ik heel ver in de verte de voorkant van de trein naar Utrecht en Enschede... Dus nog even flink doorstappen om binnen te zijn voor vertrektijd! Ik geloof dat dit 4 bakken DDZ was, natuurlijk veel te weinig is in de spits tussen Den Haag en Utrecht. Ik zat dus in eerste instantie op het balkon met één klapstoel met in totaal 7 mensen. (Ik zat op de trap.) In Gouda stapten er flink wat mensen uit, maar nog heel veel meer in: nu met 20 op datzelfde balkon.

Gelukkig ging de overstap in Utrecht soepel, en daar kwam ik terecht in 2 x 4 bakken SNG. Hooguit 20% van de stoelen gevuld. Bij Amsterdam zal het vast drukker worden, maar dan is het al ruim na 9 uur dus die trein loopt dan echt niet meer vol.

Ik snap er dus niks van, de gierigheid tussen Den Haag en Utrecht, maar dan de enorm ruime inzet tussen Utrecht en Uithoorn.

Het zou kunnen zijn dat omdat vanaf Amersfoort die trein naar Enschede de spits voorbij is ze niet een megalange trein voor dit hele traject in willen zetten. En wellicht ook niet om 8.30 u een treinstam willen afkoppelen in Utrecht. Maar sla dan Gouda over! Gouda is al idioot ruim bedeeld met 8 intercity’s per uur van/naar Utrecht.

Of op z’n minst zet dan een SLT of SNG in tussen Den Haag en Utrecht, zelfs met hetzelfde aantal zitplaatsen als bij een DDZ of VIRM ben je dan beter af omdat er veel meer deuren in zitten en de hoeveelheid staanplaatsen ten opzichte van zitplaatsen deze sprinters veel beter maken bij drukte.

Op de terugweg met een koploper van Utrecht naar Den Haag (ze zetten daar echt wel vanalles in!) en dat blijft toch een hele mooie generatie treinen, en eigenlijk nog niet rijp voor het museum. Yep, ze vertonen wel wat slijtplekken, maar ze zijn altijd nog veel beter dan die slecht ingedeelde dubbeldekkers, en nog modern genoeg om mee te komen. Ik zat een tijdje geleden wat cabineritten van SGMs te kijken, en dan waan je je wel in lang vervlogen tijden met gesis van de luchtremmen in de cabine...

Was DDZ 7527 inderdaad.

Je had beter vandaag om 7:55 kunnen reizen van vandaag waren het 11 bakken ICM.
buschauffeur

Berichtdoor iljitsch » 21 jun 2024 21:10

Ja en dan x * 24 uur te laat voor mijn afspraak??

NS moet gewoon consequent leveren en niet alleen als het uitkomt. Ook niet alsof maandag de drukste dag van de week is. Ik heb juist expres di en do ontlopen.
iljitsch

Berichtdoor YC52000 » 24 jun 2024 23:27

De voormalige NS DM90-treinen, ook wel bekend als Buffels, bevinden zich inmiddels al enige tijd in Polen en zien er strak uit.

Afbeelding

Van binnen ook

https://www.youtube.com/watch?v=4azrlYkVGrA&t=1s
YC52000

Berichtdoor iljitsch » 30 jun 2024 11:53

Vrijdag weer naar Utrecht in de spits. En nu viel me pas op dat er dan maar twee intercity's per uur rijden!

Ik viel bijna van mijn stoel. De NS wil toch zo graag spoorboekloos een Japans metronetwerk nadoen met zo veel mogelijk treinen per uur?

Nu snap ik wel dat maandag, woensdag en vrijdag tegenwoordig rustige en dinsdag en donderdag drukke dagen zijn. En dat je dan wellicht op de rustige uren van de rustige dagen niet iedere tien minuten een trein laat rijden. Maar in de spits tussen de derde en vierde steden van het land (en tweede en vierde) maar twee treinen per uur? Zo jaag je mensen wel de auto in.

Ik was flink vroeg want kon het mij niet veroorloven die trein te missen. Toen maar voor de zekerheid de stoptrein genomen. Die 12 minuten eerder vertrekt en 13 minuten later aankomt dan de intercity. (En dan net als de intercity 5 minuten stil blijft staan.) Dus dat is totaal geen alternatief. Maar ik kon wel lekker ruim zitten. De (minstens) 6 bakken ICM van de intercity was waarschijnlijk ook wel gelukt.

Op de terugweg reed de sneltram net voor mijn neus weg. Maar gelukkig: vier minuten later de volgende. Maar het mocht niet baten, die kwam precies bij Utrecht CS aan op het moment dat de intercity naar Den Haag vertrok. Dus 29 minuten wachten op de volgende... Ik vreesde even het ergste toen er een nogal korte trein naar Rotterdam verscheen terwijl het perron flink vol stond, maar de trein naar Den Haag was 6 bakken DDZ en die zat niet vol, dus dat viel dan weer mee.
iljitsch

Vorige

Keer terug naar OV-Algemeen