Werkzaamheden spoortunnel Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 14 feb 2015 14:15

Als de tunnel in Delft viersporig wordt dan kan een doorgaande trein daar al makkelijk een stoppende trein inhalen, hoewel je dan wel kan hebben dat een trein pas verder kan als een andere voorbij is.

Maar is het niet handiger Rijswijk - Delft Zuid viersporig te maken? Dan kan je op ieder gewenst punt tussen Delft Zuid en HS inhalen. In de huidige situatie is Schiedam volgens mij niet te gebruiken om in te halen, en als je het dan op het stuk Schiedam - Delft moet doen zit je wederom met strakke timing, en tussen Schiedam en Delft Zuid rijdt alles toch al even hard omdat er geen stations zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 14 feb 2015 14:25

Dat is handiger, maar iemand heeft besloten om daar geen geld voor uit te geven.

Overigens sprak ik gisteren een conducteur van de Beneluxtrein en die gaf heel eerlijk aan dat zij als personeel ook niet blij zijn met de huidige constructie met een Benelux die het tempo van een stoptrein heeft. Je kunt dat ding rustig in Delft laten stoppen zonder dat er tijd bij moet.
Dat is het trucje van de NS om zoveel mogelijk treinen te kunnen laten rijden: de snelle treinen langzamer maken zodat er minder verschil in rijtijden is. Dan kun je meer treinen op een stuk spoor laten rijden. In snelle(re) treinen is de NS totaal niet geïnteresseerd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 14 feb 2015 14:37

Voor de duidelijkheid: het is bevestigd dat Rijswijk - Delft-Zuid viersporig wordt. Ik ben het document even kwijt, maar de spoortunnel in Delft zal ingericht worden met vier sporen en Delft-Zuid zal ook viersporig worden.
Door ombouw van de lijn Schiedam - Hoek van Holland naar metro komen op het stuk Schiedam - Rotterdam CS over een paar jaar alle vier sporen vrij voor de Oude Lijn. Dan resteert alleen het stukje Delft-Zuid - Schiedam wat tweesporig blijft.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor PAV » 14 feb 2015 20:50

PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 15 feb 2015 00:05

Als eea straks (wanneer?) viersporig wordt, komen er dan ook vier perrons in Delft? Zo niet, dan zal het lastig worden naast 6 stoptreinen per uur ook nog 4 of 6 intercity's per uur te laten stoppen.

Weet iemand uit z'n hoofd hoe laat de laatste rit via het oude station en wanneer de eerste rit via het nieuwe station zullen zijn?
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor PAV » 15 feb 2015 00:28

In Delft komen uitendelijk 2 eilandperrons.

De laatste ritten via het oude station volgens de reisplanner op NS.nl (nacht van 21 op 22 februari):
Richting Delft Zuid: Sprinter van 0:59 uur
Richting Rijswijk: Sprinter van 1:00 uur

De eerste ritten via het nieuwe station volgens de reisplanner op NS.nl (28 februari):
Richting Rijswijk: Sprinter van 6:00 uur
Richting Rotterdam: IC van 6:25 uur
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 15 feb 2015 01:00

Ik heb vernomen dat er plannen zijn om in de nacht van 21 op 22 februari museumtrein(en) te laten rijden, maar echt duidelijk is het allemaal niet...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 15 feb 2015 08:42

Als je in het buitenland komt zijn veel stations ondergronds. Wat dat betreft lopen we met een handjevol in heel Nederland flink achter.

Wat is het volgende station dat ondergronds zou moeten gaan?
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Slagathor » 15 feb 2015 10:50

Welbeschouwd had Den Haag Centraal natuurlijk ondergronds gemoeten, samen met de sporen t/m waar ze de Oude Lijn kruisen. Maar goed, gedane zaken etc.

Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar het plafond van de stationshal in Delft. Dat lijkt me voor toeristen ook een alleraardigste binnenkomer!
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Chris » 15 feb 2015 12:38

Ik neem aan dat de overloopwissels ten zuiden van Delft Zuid pas in dienst gaan komen na de werkzaamheden van het in dienst stellen van de tunnel. Dus daar hebben we nog niet veel aan tijdens de werkzaamheden...
Chris
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 15 feb 2015 13:43

Ok, tweede poging nadat het forum de eerste versie opgevreten heeft...

Onder het motto "geniet ervan zolang het nog kan" ben ik vanochtend foto's gaan maken van treinen op het viadukt. Ik had me wat verkeken op het licht, ik dacht dat het meer van opzij zou komen. Ik ga van de week nog eens proberen eind van de middag. Maar alvast:

Afbeelding
groot

Afbeelding
groot

Afbeelding
groot


(Huh? Ik krijg steeds "You don't have permission to access /phpBB3/posting.php on this server." als ik een img in een url probeer te posten.)
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 15 feb 2015 13:50

Nog een poging om wat meer foto's erin te krijgen...

Afbeelding
groot

Afbeelding
groot

Afbeelding
groot
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 15 feb 2015 14:00

Vanmorgen rond kwart voor twaalf fietste ik langs het spoorviaduct bij de Hugo de Grootstraat en zag daar iemand met een camera staan. Dat zal jij dan wel geweest zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 15 feb 2015 14:03

De laatste foto was van 11 uur, dus tegen kwart voor twaalf was ik volgens mij alweer terug in Den Haag...
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor tjitte21 » 15 feb 2015 17:19

Mooie plaatjes.
Volgens mij heb ik jou die foto's zien schieten. Stond je bij de ING Phoenixstraat?
tjitte21
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 18 dec 2014 15:36

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 15 feb 2015 19:20

Ik denk dat deze laatste week wel meer fotografen langs het viaduct zijn aan te treffen. :lol:

Voor de liefhebbers, rond 11:15 komt de staaltrein, met een 1600 van DB Schenker, richting Rotterdam door het station. Zontechnisch niet optimaal...
In de andere richting is dat om 16:40 uur, maar vorige week zag ik deze om 13:40 uur doorkomen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 15 feb 2015 19:38

Zojuist ook wat fotootjes zitten maken rond het station. Ik heb volgens mij wel 10+ fotografen gezien!

Misschien interessant om te melden: toen ik afgelopen vrijdag (13 februari dus) met de trein langs de werkzaamheden aan de uiteinden van de tunnel reed, zag ik dat alle tijdelijke sporen en andere tijdelijke infrastructuur is verwijderd en alles nu zo dicht mogelijk tegen de bestaande bovengrondse sporen zijn aangelegd. Dan kunnen tijdens de grote buitendienststelling dus snel te werk gaan en hoeven ze alleen maar een paar meter spoor aan beide uiteinden te verleggen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 15 feb 2015 20:34

49% van fotografie is op het juiste moment aanwezig zijn. (49% is op de juiste plaats aanwezig zijn, 1% apparatuur, 1% techniek.) Uit januari 2010:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En raar maar waar, dit waren de buren van het station in 2009:

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 15 feb 2015 20:35

En die andere 49%? ;)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 15 feb 2015 20:37

Aangepast, zie boven.

Waar ik nog steeds van baal is dat ik geen fatsoenlijke foto van Rotterdam CS van voor de verbouwing heb, dat was een mooi station, paste goed bij het wederopgebouwde Rotterdam.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten