Werkzaamheden spoortunnel Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 15 sep 2014 14:58

Inmiddels is bekend dat het hele project de gemeente aan de financiële afgrond heeft gebracht, waardoor de stad onder toezicht van de provincie komt te staan. Ik hoop niet dat de puinhoop boven de grond nu nog langer gaat duren. De stad zucht er wel onder.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 15 sep 2014 20:12

Het is mij door al die subjectieve en politieke verhalen die ik hoor niet duidelijk of de spoorzone de hoofdoorzaak of een van de oorzaken is.

In elk geval zullen de projecten die nu lopen sowieso afgerond worden. Deze zijn toch al aanbesteed en zijn ook bijna klaar. Dan moet je denken aan (2-sporige) spoortunnel, station, busstation, kademuren en nieuwe tramsporen op de Westvest. De tweede tunnel met de andere twee sporen, de Phoenixstraat, ondergrondse parkeergarages en nog veel meer zijn volgens mij nog niet aanbesteed dus zouden inderdaad vertraging op kunnen lopen.

Jammer is gewoon dat Delft als een van de weinige steden in Nederland grote ambities waar wilt maken maar daar de kans niet voor krijgt. Natuurlijk kost het geld en dat moet ergens vandaan komen, maar het kan de stad zo'n enorme positieve 'image change' geven. Andere steden in Nederland laten door geldtekort dat soort projecten maar zitten of maken er provisorische oplossingen voor (lees: Den Haag), maar bv. Rotterdam Centraal en Randstadrail laten zien dat grote ambities niet per se hoeven te falen. (alhoewel die laatste volgens mij niet binnen budget was, maar Rotterdam CS wel)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 15 sep 2014 22:24

Kort door de bocht gezegd is het project voor de crisis ontwikkeld. Toen zag de wereld er opeens heel anders uit en was er een probleem. Bij dit soort projecten wordt er altijd wel wat gespeculeerd en dat kan goed of fout aflopen.
Het probleem zit niet bij de tunnel als zodanig, maar bij de vastgoedontwikkeling op de vrijgekomen grond.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor tetje » 16 sep 2014 07:09

OVinDelft schreef: De tweede tunnel met de andere twee sporen,..


Is voor het aanleggen van de ander twee sporen dan wel al een landelijk politiek besluit over dat deze afgebouwd wordt? Naar mijn beeld niet. Zo ja graag een linkje naar de bron..
En zo wordt er ook nu gebouwd, binnen het station wordt een grote scheidingswand geplaatst zodat het 2e tunnel deel wat wel al gebouwd is tbv ventilatie en andere noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen afgeschermd van het publiek.
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 17 sep 2014 01:02

Dat bedoelde ik ook. Zover ik weet wordt de tweede tunnelbuis in ruwbouw gereedgemaakt en op een later tijdstip zal er dan ook daadwerkelijk railinfrastructuur in worden gelegd. Ik denk dat dit uiterlijk gebeurd wanneer de 4-sporigheid wordt verlengd tot ten zuiden van station Delft-Zuid, en dat kan makkelijk nog zo'n 10 jaar op zich wachten.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 17 sep 2014 10:17

Dat is een beetje kortzichtig beleid. Aangezien de buis toch al gebouwd wordt, is het aanvullen met rails en bovenleiding niet het grootste werk meer. Dan had het viersporig gedeelte van Rijswijk naar Delft verlengd kunnen worden, wat voor de afwikkeling van het treinverkeer meer mogelijkheden geeft.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor joostvansurksum » 17 sep 2014 10:38

Op de toekomstpagina op http://www.spoorzonedelft.nl/toekomst/w ... oortunnel/ staat het volgende:

"De tweede tunnelbuis wordt casco opgeleverd, wat betekent dat er nog geen spoor in wordt aangelegd. Zodra het Ministerie van Verkeer en Waterstaat besluit dat er 4 sporen nodig zijn, wordt de tweede tunnelbuis ingericht met spoor, bovenleidingen en technische installaties."
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Tiktak » 20 sep 2014 10:41

willem schreef:Dat is een beetje kortzichtig beleid. Aangezien de buis toch al gebouwd wordt, is het aanvullen met rails en bovenleiding niet het grootste werk meer. Dan had het viersporig gedeelte van Rijswijk naar Delft verlengd kunnen worden, wat voor de afwikkeling van het treinverkeer meer mogelijkheden geeft.


Twee of viersporen maakt niks uit vanuit Rijswijk, de flessenhals is nu tunnel uit bij Rijswijk (ri Rotterdam) als de tweede tunnelbuis in gebruik word genomen dan krijg je de flessenhals tussen Delft en Schiedam, tenzij dit stuk ook viersporig gaan maken
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 20 sep 2014 12:11

Als de Hoekse lijn is omgebouwd zijn er tussen Schiedam en Rotterdam vier sporen voor de Oude Lijn beschikbaar. In combinatie met de toch al in casco gebouwde spoortunnel beperk je de huidige flessehals tot het gedeelte Delft-Schiedam. Die wordt dan de helft korter en dat geeft meer mogelijkheden. Zo kunnen stoptreinen dan ook in Delft en Schiedam ingehaald worden.
Maar er blijft nog wel een flessehals, dat klopt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 20 sep 2014 18:44

Inmiddels is men begonnen met de afbraak van de sinds het einde van de inkorting tot Delft station van 1 & 19 overbodig geworden trambrug.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 20 sep 2014 20:05

Wat betreft de flessenhals: het stuk Rijswijk tot en met ten zuiden van station Delft-Zuid zal sowieso viersporig worden. Om precies te zijn, tot de overloopwissels die in mei 2014 zijn aangelegd ter hoogte van de sportvelden bij Delft-Zuid (http://osm.org/go/0EtW2uLy?m=&relation=324269). Station Delft-Zuid zal dus ook worden omgebouwd naar een viersporig station, het schijnt de bedoeling te zijn om daar van de perrons die er nu liggen eilandperrons te maken en aan weerszijden dus een spoor erbij te leggen.
Zoals Willem al zegt zal Rotterdam-Schiedam over een paar jaar ook viersporig beschikbaar worden voor de Oude Lijn.
Dan hou je dus alleen het stuk tussen Delft-Zuid en Schiedam Centrum over, wat naar zeggen van de NS geen groot probleem zal zijn omdat de treinen daar alleen doorrijden en er geen stations zijn waar je moet stoppen en dus intercity's vertraagd. Maarja, dat is alleen als er geen vertraging is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 20 sep 2014 20:46

In ander nieuws: het nieuwe station Delft is vrijdag opgeleverd en dus overgedragen aan ProRail en NS. Vandaag is men zo te zien al begonnen om de boel te testen, want ik zag net van buitenaf de OV-chippoortjes, verlichting voor borden e.d. aan staan. (Bron: http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 0&item=270)

Kijkend vanaf de loopbrug op het station kan je ook zien dat er voor het station een soort van ronde dingen in de grond zijn geplaatst die verdacht veel op lampen lijken die dan omhoog schijnen en de gevel verlichten. Ook vordert het met het busstation snel en is er tussen het busstation en het oude stationsgebouw al een stuk bestraat met rode klinkers.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 01 nov 2014 21:09

De eerste trein door de spoortunnel is een feit: http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/ni ... _de_tunnel
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 02 nov 2014 18:13

Nog vier maanden, en dan is het gedaan met het spoorviaduct.
Er zijn plannen voor een bijzonder afscheid.
http://www.werkplaatsspoorzonedelft.nl/ ... tste-trein
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 03 dec 2014 10:01

Hedenochtend werd duidelijk dat de aanleg van de nieuwe trambaan op de Westvest is begonnen. Er zijn poeren geplaatst, ongeveerd op de plek van de oude halte Delft Station. De inrichting van het busstation schiet ook al erg op.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 05 dec 2014 09:53

Het gaat hard, er liggen inmiddels al weer nieuwe sporen op de Westvest.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Tiktak » 05 dec 2014 12:13

Als ze nu gelijk de sporen op de Zuidwal aanleggen dan kan lijn 19 door rijden tot de halte "de Veste" hier hoef men enkel voorbij de halte een klapwissel
aan te leggen om vervolgens terug te rijden naar het perron richting Den Haag om daar de reizigers in te laten stappen. Hierdoor word het Station Delft weer bedient
door lijn 19 en hopen dat hiermee de reizigers weer terug komen die gebruik maken van het station en het centrum, inclusief de Veste.
p.s. Denk ik of schijf ik nu weer iets doms :D
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor joostvansurksum » 05 dec 2014 13:34

Tiktak schreef:...dat hiermee de reizigers weer terug komen die gebruik maken van het station en het centrum, inclusief de Veste.
p.s. Denk ik of schijf ik nu weer iets doms :D

Nee hoor, helemaal niet. Die Sebastiaansbrug gaat vast ook nog jaren duren, tijdelijke doortrekking tot zover ze kunnen komen met de tram lijkt mij ook zeer welkom.

Tevens vind ik het beter dan zo'n fluteindpunt bij de Nieuwe Plantage, waardoor iedereen daar over moet stappen als hij/zij verder moet reizen. Wat je zelf al schrijft, het station aandoen en dan door naar De Veste is veel beter.
joostvansurksum
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Roland » 05 dec 2014 13:52

Er komt bij Delft station een derde spoor om te kunnen keren.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 841
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 05 dec 2014 16:27

Gaat het dan toch echt gebeuren? Hebben ze voor de verandering nu eens écht nagedacht?! Het zou wel super zijn als ze een derde spoor aanleggen bij station Delft, zeker als je dat vanaf beide richtingen kan bereiden want dan hoef je niet meer in te korten tot die rare plekken Krakeelpolderweg of Nieuwe Plantage.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten