Werkzaamheden spoortunnel Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 26 feb 2015 09:14

Afbeelding
20150225 Delft by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr

Het verlaten station gisteren. Je kan nu nog wel deels op het perron van spoor 1 komen omdat dit in elk geval deel uitmaakt van de looproute via het tunneltje en de WC kennelijk nog functioneert. Je kunt ook doorlopen tot de schuifdeuren naar de hal. De hal zelf was afgesloten voor publiek.
Ik heb een hele serie van de toestand gisteren op Flickr gezet. Van afbraak is op het station nog niets te zien, afgezien van het verwijderen van de kaartautomaten bij de uitgang naar de tramhalte. De hoge loopbrug is afgesloten, je loopt nu via een constructie over het spoor van tram naar NS pendelbussen. Dat is dus a.s. zaterdag afgelopen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 27 feb 2015 09:55

Vanochtend zag ik al bescheiden onttakelingsactiviteiten bij het oude station: de OV-chipkaartlezers worden verwijderd.

Afbeelding20150227 Delft by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr

Tevens was er wat activiteit in de voormalige stationshal. Het hek op spoor 1 heeft men zo verplaatst dat je nu alleen nog tot aan de WC komt, bij de hal zelf kun je dus als normaal mens niet meer komen. Het verwijderen van bovenleiding, rails, seinen, etc zou volgende week beginnen volgens http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/ni ... en_viaduct

Ik ben benieuwd of de looproute Coenderstraat - Stationsplein voorlopig nog via het perron blijft, of dat men de afsluiting in het tunneltje nu toch weg gaat halen.

Foto's van de laatste dag van het pendelverkeer met tram en bus:
https://www.flickr.com/photos/mars1940/ ... 477939478/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Chris » 28 feb 2015 01:04

Bescheiden aandeel, op de laatste dag, 27/2, een extra wagen van lijn 1 op het Weteringplein vastgelegd:
Afbeelding
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 28 feb 2015 08:52

Vanmorgen opende het nieuwe station onder ruime belangstelling. Blijkbaar zijn er zat mensen die om vijf uur opstaan geen probleem vinden! Een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat doe je als je een mooi nieuw station gebouwd hebt? Juist: parkeer een zooi auto's recht voor de deur.

Afbeelding

Afbeelding

Van deuren gesproken: er zijn alleen draaideuren, dat lijkt me tamelijk rampzalig in de spits als daar een hoop mensen tegelijk doorheen moeten.

Ik heb drie filmpjes van de eerste treinen geupload naar Flickr.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 28 feb 2015 14:34

Ik weet niet of nu.nl het zelf verzonnen heeft of dat het klopt, maar in een artikel over het nieuwe station staat dit geschreven:
"Het oude stationsgebouw blijft wel bestaan. Daar komt mogelijk horeca in, met het oude perron als terras."

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/4001503/ontze ... delft.html
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor cornepronk » 28 feb 2015 14:55

Klopt, het oude stations gebouw krijgt een horecafuntie. Er komt een restaurant in.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 28 feb 2015 18:02

Het oude station is een monument, dus afbreken mag niet eens.

Vanmiddag ben ik ook in het nieuwe station gaan kijken en ik was zeker niet de enige. Het leek bijna een receptie. Het is een flink verschil met het vorige station en voor de reiziger een stuk comfortabeler. Op het plafond staat een plattegrond van Delft getekend maar het is moeilijk om dat te zien doordat je niet de hele schildering ziet. Dan lijken het wat willekeurige blauwe vlekken. Slim is ook dat de stationshal een uitgang richting de Binnenwatersloot heeft. De loopafstand naar het centrum (zeg even de Markt) wordt zo een stuk korter. De perrons vallen een beetje tegen, die zijn nogal kaal. Maar al met al is het prettig station. Dat van die draaideuren kan inderdaad wel eens een probleem gaan worden. Eigenlijk had er minstens een deur bij gemoeten.
Wat daarnaast nog opviel dat er in de hal wel schermen hangen met de vertrektijden van lijn 1 (erg handig), maar dat de bussen daar niet op staan.

Overigens is nu spoor 3 verdwenen en die werd regelmatig gebruikt om vertraagde treinen in te halen. Dat kan nu niet meer. De punctualiteit van de trein zal daardoor wat slechter worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 28 feb 2015 18:18

Er komen uiteindelijk vier sporen/perrons, maar daar zie je nu nog niks van. Ik geloof dat een tweede tunnel / tweede deel van de tunnel pas aangelegd kan worden als de oude route niet meer gebruikt wordt.

Tenzij ik me vergis was overigens het spoor langs het oude perron 3 al enige tijd opgebroken.

Veel draaideuren kunnen ook in een open stand gezet worden, zodat je er gewoon doorheen kan lopen. Wellicht dat ze dit zullen doen als het wat minder koud wordt. Maar het blijft vreemd, ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder een station met draaideuren gezien heb.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 28 feb 2015 18:53

Het station van Schiphol heeft ze ook, bijvoorbeeld als je naar of van de bus gaat, maar dat is daar zo verweven met de vertrekhal dat het niet duidelijk is of je dat nog bij het station zelf mag meetellen.

Terug naar Delft: het nu nog niet gebruikte deel van de tunnel is afgeschermd met een schot naast het spoor, tussen de pilaren in, maar als je de (rol-)trap omhoog neemt zie je duidelijk dat de andere helft in ruwbouw al aanwezig is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 28 feb 2015 19:17

cornepronk schreef:Klopt, het oude stations gebouw krijgt een horecafuntie. Er komt een restaurant in.

Het gaat me ook niet om het stationsgebouw, daarvan weet ik dat het een monument is. Het gaat mij om de overkapping aan de achterzijde. Ik vraag me af of dat daadwerkelijk bij het monument hoort of dat ze de overkapping weg gaan slopen.

iljitsch schreef:Er komen uiteindelijk vier sporen/perrons, maar daar zie je nu nog niks van. Ik geloof dat een tweede tunnel / tweede deel van de tunnel pas aangelegd kan worden als de oude route niet meer gebruikt wordt.

Tenzij ik me vergis was overigens het spoor langs het oude perron 3 al enige tijd opgebroken.

Inderdaad. Met de sloop van de sporen boven wordt binnenkort begonnen en zou ergens in de zomer van dit jaar afgerond moeten worden. Dan kunnen ze aan de tweede tunnel met de andere twee sporen erin beginnen. Dat schijnt in 2017 klaar te moeten zijn.

Delft had een perron voor spoor 1 tegen het stationsgebouw en een eilandperron voor spoor 2 en 3. Die sporen waren allen in gebruik tot vorige week. Spoor 4 en alle andere spoortjes (behorende bij het goederenemplacement) zijn al jaren geleden opgebroken.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 28 feb 2015 19:57

OVinDelft schreef:Het gaat mij om de overkapping aan de achterzijde. Ik vraag me af of dat daadwerkelijk bij het monument hoort of dat ze de overkapping weg gaan slopen.

De overkapping is niet de originele overkapping. Ik denk aangebracht in de jaren '60. Zie verder de bestemmingsplankaart. Alleen het stationsgebouw heeft de bestemming horeca (en is als monument aangeduid). Ik denk zo dat overkappingen en perrons verwijderd worden. Wel jammer, maar dat zie je bij meer stationsgebouwen die na sluiting van de spoorlijn bewaard zijn gebleven.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 28 feb 2015 20:16

Dan is het des te opmerkelijker dat nu.nl meldt dat het oude perron wel bewaard blijft.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 28 feb 2015 20:49

Lijkt me niet onlogisch dat het oude perron 1 een terras wordt. Als ik me niet vergis heb ik dit bij een aantal andere ex-stationsgebouwen ook gezien. Een trappetje af voor een terras op straathoogte lijkt me niet echt handig...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 28 feb 2015 22:05

Bron is een ANP nieuwsbericht (overgenomen door diverse media). Zo te zien berust dit op een mededeling van een woordvoerder van Prorail. Het feit dat in hetzelfde bericht het stadspark in verband wordt gebracht met de oude spoorbaan, klopt volgens mij niet. Althans, ten zuiden van het huidige station is een park juist gepland boven op de tunnel, en de bebouwing op de plek van de oude spoorbaan. In ben zeer benieuwd hoe het gaat uitpakken. Vooralsnog is er geen exploitant voor de beoogde horeca, althans voor zover ik weet.

Over de afronding van het project. De bouw van de tweede tunnelbuis na ontmanteling van de sporen betreft het zuidelijk deel.
Op het deel waar nu nog een viaduct ligt komt water en (deels) daaronder een parkeergarage.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor PAV » 28 feb 2015 23:14

iljitsch schreef:Van deuren gesproken: er zijn alleen draaideuren, dat lijkt me tamelijk rampzalig in de spits als daar een hoop mensen tegelijk doorheen moeten.

En bij die draaideuren hangen hele mooie stickers dat je er niet met de fiets in mag. Wat overigens ook vrij lastig is met een draaideur. Vanuit de fietsenstalling kom je ook niet me je fiets het perron op, want er staan alleen maar smalle poortjes bij de uitgangen en de trap heeft geen fietssleuf. En de lift zit in de stationshal die je dus met je fiets niet in mag. Op deze manier hebben ze dus een gloednieuw station gebouwd waar je niet met de fiets op het perron kunt komen.

Ik heb dit ook voorgelegd aan de servicemedewerker en die kon mij ook niet vertellen wat dan wél de bedoeling is voor treinreizigers met een fiets. Nu maar even kijken wat de klantenservice ervan zegt...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 01 maart 2015 00:04

Ik verwacht een antwoord als: fiets naar Delft Zuid of Rijswijk en stap daar in de trein. :mrgreen:

Maar effe serieus, het zou wel heel dom zijn als ze dit zouden zijn vergeten. Aan de andere kant, het schijnt ook dat ze de faciliteiten voor de buschauffeurs zijn vergeten op het busplein, want die zitten nu nog steeds met die witte bouwkeet.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 01 maart 2015 08:11

Hm... leegstaand monumentaal pand met horecabestemming + plek nodig voor buschauffeurs... Daar moet toch wat op te bedenken zijn!
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 01 maart 2015 08:42

OVinDelft schreef: Aan de andere kant, het schijnt ook dat ze de faciliteiten voor de buschauffeurs zijn vergeten op het busplein, want die zitten nu nog steeds met die witte bouwkeet.

En die koffiedrinkende chauffeurs moeten hun bus ergens parkeren en daar was in eerste instantie geen ruimte voor gereserveerd. Iemand is misschien vergeten om Veolia te bellen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Jeronimo117 » 01 maart 2015 09:08

De eindpuntvoorziening voor de buschauffeurs had ook in dat nieuwe gebouw moeten zitten, maar door geld tekorten bij de gemeente Delft hebben ze het één en ander weg bezuiningd, waaronder het eindpuntvoorziening voor de chauffeurs.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 01 maart 2015 10:12

Ik zie nu het oude station geheel voor mij: wachtruimte voor chauffeurs, informatieloket voor buspassagiers en café-restaurant voor buspassagiers en bezoekers. Kunnen ze het nieuwe busstation ook opheffen: voorrijden langs het oude perron en instappen maar. :D
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten