Werkzaamheden spoortunnel Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 10 apr 2015 14:40

Nog de update dat sinds gisteren alle treinsporen van het voormalige bovengrondse traject zijn verwijderd. Men is nu bezig op de resterende stukken het spoorbed te verwijderen. Het baanlichaam tussen oude station en het viaduct is ook vrijwel weg gegraven.

E.e.a. levert dit interessante perspectief op (toen er nog 1 spoor in het station zelf lag):
Afbeelding
20150408 Delft - ontmanteld station by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Charles » 18 apr 2015 16:00

Vandaag maar eens naar Delft gegaan met dit fraaie weer en de molen was open zodat je van bovenaf er zicht op hebt.
Gezien vanaf de molen richting centrum.jpg

Gezien vanaf de molen richting DSM.jpg

Einde spoorviaduct nabij station.jpg
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 18 apr 2015 23:15

Goed idee. Ik had er nog helemaal niet aan gedacht om foto's vanaf de molen te maken nu er wordt gesloopt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Lijn 999 » 05 mei 2015 12:07

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 13:18, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 05 mei 2015 13:19

Nog net niet helemaal, maar het scheelt weinig. Aan de kant van het station staat nog een klein stukje.

Ondanks alle rommel die er nog ligt is het stadsbeeld er nu al op vooruit gegaan. Laat staan als het straks weer netjes is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 06 mei 2015 08:53

M.b.t. de afbraak de stand van hedenochtend (6 mei). Ik gebruik hierbij de nummers zoals de delen van het viaduct zijn (waren) genummerd (laagste nummers aan de kant van het station). Die nummers staan op de pilaren.

Aan de DSM-zijde is men deel 37 aan het afbreken ter hoogte van de molen. De delen 36 -> 21 staan er nog.
Aan de stationskant ging het veel vlotter. De delen 20 -> 3 zijn nu afgebroken. Er resteert nog de segmenten 1,2 en de paar segmenten bij de buitenwatersloot tot aan het (voormalige) landhoofd waar het viaduct overging in de aarden spoorbaan.

Bij het station staat de blauwe brug er nog. Het tweede perron is vrijwel geheel weggegraven, de overkapping is alleen voor een klein deel aan de Rotterdamse zijde gesloopt. Hoe het met het eerste perron staat ga ik vanmiddag even bekijken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 20 mei 2015 20:07

Update: vandaag (20 mei) is een nieuwe weg tussen de Parallelweg en het stationsplein geopend. De taxi's zijn daarmee ook weer teruggekeerd aan de stadszijde van het station. Deze weg dient ook voor fietsers en voetgangers, en dus kon de looproute via het tunneltje en een klein stukje van spoor 1 (eerste perron) afgesloten worden. De overkapping van het tweede perron is vrijwel geheel gesloopt.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 01 jul 2015 09:38

Inmiddels wordt gesloopt aan het allerlaatste stukje viaduct, bij het Bolwerk. Teens zag ik wat activiteiten rond de voormalige Post T die wellicht met ontastbesten van dit bouwwerk te maken hebben. Is dat alles weg, dan resteert alleen nog het oude stationsgebouw, dat het sinds vorige maand zonder zijn overkapping moet doen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 07 jul 2015 06:13

Voor de mensen die niet zo vaak in Delft komen: een plaatje van het oude stationsgebouw in zijn huidige setting.

Afbeelding
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 28 jul 2015 09:07

Een kleine update: het Delftse spoorviaduct is bijna verleden tijd. Er resteert alleen nog het kleine stukje over het water bij het Bolwerk resteert.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 19 aug 2015 10:25

Ik was vandaag weer in Delft. Post T is nu afgebroken. Dat zal wel ergens in augustus zijn gebeurd.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 06 sep 2015 14:49

De nieuwe tramhalte op de Westvest voor lijn 1 en 19 is nu in grote lijnen aanwezig, alleen de bestrating (ook wel belangrijk :P ) en wat afwerking ontbreekt. Ik zag al dat twee tramhaltes een beetje verwarrend lijkt te zijn voor sommige mensen. Aan het perron te zien lijkt het erop dat er in eerste instantie toch wordt begonnen met twee sporen ipv drie, maar de toekomst zal het uitwijzen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 06 sep 2015 19:00

Het verwarrende komt mede doordat in de stationshal (al) een groot scherm met de vertrekkende trams hangt bij de uitgang die naar de toekomstige halte leidt. Mensen die niet bekend zijn in de stad worden daardoor op het verkeerde been gezet. Er staat nergens een verwijzing naar de tijdelijke halte.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor PAV » 07 sep 2015 11:20

OVinDelft schreef:Aan het perron te zien lijkt het erop dat er in eerste instantie toch wordt begonnen met twee sporen ipv drie, maar de toekomst zal het uitwijzen.

Dat viel mij van het weekend ook op. Mijn verklaring: de Westvest is momenteel nog de hoofdroute voor het doorgaande verkeer. Dit wordt na de bouw van de parkeergarage en de gracht erboven verplaatst naar de Coenderstraat. Zo lang de hoofdverkeersstroom nog over de Westvest rijdt, is er nog geen ruimte voor een derde spoor. Tot die tijd kunnen er door ruimtegebrek (vanwege bouwterreinen) ook geen RC's of AV's in Delft centrum komen.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 08 sep 2015 08:22

Intussen zijn bij de toekomstige halte ook de abris geplaatst (compleet met reclame en halteinformatie).
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Busdriver » 09 sep 2015 17:09

PAV schreef:
OVinDelft schreef:Aan het perron te zien lijkt het erop dat er in eerste instantie toch wordt begonnen met twee sporen ipv drie, maar de toekomst zal het uitwijzen.

Dat viel mij van het weekend ook op. Mijn verklaring: de Westvest is momenteel nog de hoofdroute voor het doorgaande verkeer. Dit wordt na de bouw van de parkeergarage en de gracht erboven verplaatst naar de Coenderstraat. Zo lang de hoofdverkeersstroom nog over de Westvest rijdt, is er nog geen ruimte voor een derde spoor. Tot die tijd kunnen er door ruimtegebrek (vanwege bouwterreinen) ook geen RC's of AV's in Delft centrum komen.


Nu ze de bogen aan het aanleggen zijn richting Zuidpoort lijkt het mij handiger om daar een tailtrack aan te leggen. Daar is meer ruimte dan op de Westvest.
Busdriver
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 mei 2015 19:30

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 09 sep 2015 18:12

Dat keerspoor kan alleen aangelegd worden als de rijbaan voor auto's gekruist gaat worden. Er ligt daar geen vrije trambaan. Qua ruimte gaat het daar om de hoek op Zuidwal flink tegenvallen. Vergeet niet dat in de eindsituatie er (bijna) geen autoverkeer meer op de Westvest is, zodat er dan wel genoeg ruimte is om een keerspoor aan te leggen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Tiktak » 09 sep 2015 20:42

willem schreef:Dat keerspoor kan alleen aangelegd worden als de rijbaan voor auto's gekruist gaat worden. Er ligt daar geen vrije trambaan. Qua ruimte gaat het daar om de hoek op Zuidwal flink tegenvallen. Vergeet niet dat in de eindsituatie er (bijna) geen autoverkeer meer op de Westvest is, zodat er dan wel genoeg ruimte is om een keerspoor aan te leggen.


De gemakkelijkste oplossing is bij de halte de Veste een paar overloopwissels te plaatsen ( zoals in Leidschendam MCH Anthoniushove ). Deze halte kan dan voorlopig voor enkele jaren dienen als eindhalte voor lijn 19, als de tram dan na vele jaren eindelijk zijn officiele eindpunt heeft (technopolis) dan kunnen deze overloop wissels gebruikt worden bij stremmingen voor zowel lijn 19 als lijn 1 als die met AV gaat rijden.
Hiermee is in feiten het derde spoor op de Westvest overbodig (duurdere aanleg dan mijn voorstel).
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 10 sep 2015 00:00

Nee, want hoewel een overloopspoor bij de halte Zuidpoort uiteraard prima past, is het niet mogelijk om te keren op die plek vanwege af en aan rijdende bussen. ;)

Een tailtrack op de Westvest die in beide richtingen bereden kan worden is in mijn ogen een veel betere optie, want dan kan er gekeerd worden vanuit zowel de richtingen Scheveningen en Leidschendam, als Tanthof en uiteindelijk ook de TU. Een dergelijke overloopmogelijkheid creëren op een centraal punt als station Delft geeft ook veel meer voordelen bij het inkorten van lijnen in vergelijking met de keerdriehoek Krakeelpolderweg en de tailtrack Nieuwe Plantage. Je komt dan niet in de "middle of nowhere" terecht bij een stremming, maar op het station waar je makkelijk een alternatieve manier van vervoer kan nemen als de tram niet rijdt. Ook lijkt een tailtrack op de Westvest mij wel handig voor eventuele spitstrams naar de TU.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Admin » 10 sep 2015 02:05

@tiktak: exact dat heb ik al enige tijd geleden geopperd in het draadje over lijn 19 ;)

Het bussenprobleem is eenvoudig op te lossen, wanneer je buiten de gebaande paden kunt (wil!) denken. In het genoemde draadje opperde ik al de mogelijkheid de feitelijke kering te laten plaatsvinden in de Ezelsveldlaan (tijdelijk spoor op fietspad) of middels een oplegwissel (HTM heeft een setje of weet waar ze die kunnen huren, ze zijn gebruikt bij spoorvernieuwing Paul Krugerlaan (lijn 12) een aantal jaar terug) op het spoor richting Centrum, waarbij de bussen dan tijdelijk halteren aan de straatzijde v/d halte.

Echter, dat stadium zijn we al gepasseerd, er is besloten tot een permanente keer mogelijkheid op de Westvest. Voor mogelijke uitbreiding naar het Westland lijkt me dat geen slechte ontwikkeling.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten