Werkzaamheden spoortunnel Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 12 feb 2015 19:17

Nee, lees de link van wattman nog maar eens goed door: "reis tussen Amsterdam Centraal/Schiphol en Rotterdam Centraal met Intercity direct (toeslag verplicht) óf via Utrecht Centraal"
Het is dan zelfs sneller om dan de sprinter Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal via Breukelen te pakken! NS geeft dat omreisadvies zelf vaak ook, wat vast wel weer tot Japanse (niet Chinese ;)) toestanden zal gaan leiden bij die sprinters. Ze leren het ook nooit.

Net zoals afgelopen weekend moet ik zelf tijdens de werkzaamheden van Delft richting Limburg en terug. De beste optie voor mij is dan om vanuit Delft met lijn 19 naar station Ypenburg te rijden, daar de sprinter naar Utrecht te pakken en van daaruit de intercity naar het zuiden. Dat duurt bij elkaar wel een uur langer dan normaal, maar die NS-bussen heb ik alleen maar ellende mee gehad, dus die mijd ik als mogelijk. Met de NS-bus van Delft naar Rotterdam duurt overigens ook meestal drie kwartier tot een uur langer.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor MennoOV » 12 feb 2015 22:32

Je zou ook met lijn 19 door kunnen reizen naar Leidschenveen en daar overstappen op metrolijn E naar Rotterdam Centraal en vervolgens de Intercity verder.

Snap ook niet waarom de NS als omleidingsroute via Gouda navigeert, terwijl lijn E een kwartier sneller is dan via Gouda.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 12 feb 2015 22:51

Dat is inderdaad ook een goed idee! In de praktijk is het echter maar tien minuten korter dan reizen via Utrecht.

In dat opzicht zou het fantastisch zijn als bus 121 (vanaf 15 februari 2015 bus 55) sneller zou zijn en een betere aansluiting zou bieden in Pijnacker op lijn E, of bijvoorbeeld een verlengde tram 19 naar Rotterdam waar over nagedacht wordt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 12 feb 2015 23:53

Het lijkt me nogal onlogisch om 19 door te trekken naar Rotterdam en met name het vliegveld, dat kan je veel beter met 1 doen, die immers door het centrum van Den Haag komt. Maar zelfs dan zit je met een aanzienlijke reistijd, dus of je er echt veel aan hebt vanuit Den Haag... Vanuit Delft wel, natuurlijk, alleen of dat voldoende reizigers oplevert om kilometers spoor door 't weiland te leggen?

Een andere optie zou zijn een aftakking van de hofpleinlein naar 't vliegveld maken, dan zou je vanuit Den Haag sneltrams over de route van RR E kunnen sturen (en metro D op het vliegveld termineren in plaats van Rotterdam CS). Alleen zit het spoor tussen Leidseveen en CS nu al goed vol, dus nog een lijn erbij is wel lastig. Maar de frequentie van RR E zou wel omlaag kunnen als twee andere lijnen samen dezelfde haltes bedienen.

Het rotte is wel dat je een lijn die op CS hoog binnenkomt niet echt veel kanten op kan sturen behalve de tramtunnel in samen met 2/3/4/6, dus wellicht lukt het niet 'm door te trekken de stad in en zou je er toch een metro die op CS termineert van moeten maken.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 13 feb 2015 02:16

Tja, ik denk zelf dat het in Den Haag in een beetje hopeloos is met drie 'hoofdstations', een pre-metrotunnel met metro's die er niet doorheen rijden maar er net voor stoppen, enz. Het had natuurlijk gewoon in de jaren '70 voor eens en voor altijd goed aangepakt moeten worden, maar nu is het bijna onomkeerbaar op deze wirwar van lijnen uitgekomen. Maar goed, voor zover het zijspoor naar Den Haag. ;)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor tetje » 13 feb 2015 17:03

OVinDelft schreef:Het had natuurlijk gewoon in de jaren '70 voor eens en voor altijd goed aangepakt moeten worden, maar nu is het bijna onomkeerbaar op deze wirwar van lijnen uitgekomen.


Nonsens vroegah was toch alles betah ! [respect]
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 13 feb 2015 17:46

Je was wel sneller in Rotterdam of op schiphol met de intercity cq internationale trein.

Er is natuurlijk altijd nog wel wat leuks te bedeken, zoals bijvoorbeeld de nieuwe netkous door laten lopen over het station en de Rijnstraat en aan laten sluiten op de route van lijn 9 naar Scheveningen, kunnen eindelijk de Rotterdammers met de metro naar 't strand. :-)

Ook zou het mogelijk moeten zijn om na CS vóór de tramtunnel af te buigen en dan verder te rijden over de route van bijvoorbeeld lijn 1 of 17.

Het zou ook mooi zijn als RR uit de buitengebieden door kan rijden naar HS. Als het goed is ligt er een spoor van LvNOI die kant op dat gebruikt zou kunnen worden, dan zou je alleen iets moeten bedeken voor het kruisen van treinen tussen HS en CS. Maar daar is sowieso iets gewenst waardoor de treinen van HS naar CS niet die van LvNOI naar HS gelijkvloers hoeven te kruisen.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor PAV » 13 feb 2015 18:40

MennoOV schreef:Snap ook niet waarom de NS als omleidingsroute via Gouda navigeert, terwijl lijn E een kwartier sneller is dan via Gouda.

NS-reisproducten zijn niet geldig op lijn E en reissaldo gaat linea recta naar de RET. Daar verdient NS dus niks aan en NS-abonnementhouders hebben daar dus niks aan. Voor NS en RET is het geen optie om hierover andere afspraken te maken, omdat lijn E al barstensvol zit met reguliere RandstadRail-reizigers zónder al die NS-reizigers erbij én er geen capaciteit is voor extra ritten of langere metro's.

Maar Nederland is een vrij land, dus uiteraard staat het de individuele reiziger vrij om met lijn E te reizen op eigen (extra) kosten en met het risico in een overvolle metro te moeten reizen.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 13 feb 2015 19:12

iljitsch schreef:Het zou ook mooi zijn als RR uit de buitengebieden door kan rijden naar HS. Als het goed is ligt er een spoor van LvNOI die kant op dat gebruikt zou kunnen worden, dan zou je alleen iets moeten bedeken voor het kruisen van treinen tussen HS en CS. Maar daar is sowieso iets gewenst waardoor de treinen van HS naar CS niet die van LvNOI naar HS gelijkvloers hoeven te kruisen.

Er is nog verschil in bovenleidingsspanning en het seinstelsel van de Randstadrail en de trein. Gelijkvloers kruisen is daarom wat lastig, maar technisch gezien kan het wel. In het buitenland zijn voorbeelden van tramlijnen die elektrische spoorlijnen gelijkvloers kruisen, of die zijn er ooit geweest.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Sjoerd » 13 feb 2015 19:48

willem schreef:
iljitsch schreef:Het zou ook mooi zijn als RR uit de buitengebieden door kan rijden naar HS. Als het goed is ligt er een spoor van LvNOI die kant op dat gebruikt zou kunnen worden, dan zou je alleen iets moeten bedeken voor het kruisen van treinen tussen HS en CS. Maar daar is sowieso iets gewenst waardoor de treinen van HS naar CS niet die van LvNOI naar HS gelijkvloers hoeven te kruisen.

Er is nog verschil in bovenleidingsspanning en het seinstelsel van de Randstadrail en de trein. Gelijkvloers kruisen is daarom wat lastig, maar technisch gezien kan het wel. In het buitenland zijn voorbeelden van tramlijnen die elektrische spoorlijnen gelijkvloers kruisen, of die zijn er ooit geweest.


Daar zijn in Nederland ook genoeg voorbeelden van geweest, bijvoorbeeld twee gelijkvloerse kruisingen trein/tram in Leiden, bij Lammenschans (http://goo.gl/RoKZhq) en de Rijnsburgerweg. En voor dat ene spoor kun je wel een paar andere seinen plaatsen.
Als je echter met Randstadrail van Laan van NOI naar HS wilt rijden, moet je niet alleen de NS sporen CS-HS gelijkvloers kruisen, maar ook de NS sporen Laan van NOI - CS. Met twee gelijkvloerse kruisingen verhoog je wel de drempel om dat te gaan doen, zeker aangezien je extra conflictpunten (en dus storingsoorzaken) aan het toevoegen bent.

Dan kun je beter gewoon met een Regiocitadis vanuit Zoetermeer via CS Hoog en het Spui naar HS kunnen rijden. Het is ten slotte nog steeds gewoon mogelijk vanaf CS hoog niet de tramtunnel in te gaan, maar bovengronds te blijven en langs het stadhuis te rijden, al zijn er momenteel geen tramlijnen die dat doen.

Maar even terug naar Delft; er liggen overloopwissels in de buurt van Delft Zuid, en tussen Delft en Rijswijk in. Met een beetje goede wil is het dus onzin dat de treindienst HS-Schiedam geheel stilvalt; het is nog best mogelijk om stoptreinen vanuit Den Haag tot aan Rijswijk te laten rijden (met een rangeerbeweging via de wissels "Delft aansluiting", of gewoon als HS-Rijswijk pendel terug over hetzelfde spoor), van vanuit Rotterdam tot aan Delft Zuid. Dan heb je maar een hele beperkte vervangende busdienst nodig.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 13 feb 2015 22:18

Het excuus wat ik voor dat laatste heb gelezen is dat er testtreinen zullen gaan rijden tussen Rijswijk en Schiedam. Er moet tenslotte getest worden hoe door de tunnel rijden met 140 km/u in de praktijk uitpakt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 13 feb 2015 22:26

Laten we hopen dat dit betekent dat ze dit ook in de gewone dienstregeling gaan doen!

Niks tegen Delft, maar er zijn aanzienlijk meer mensen die naar Rotterdam willen dan naar een stadje van nog geen 100000 inwoners, dus het zou wel prettig zijn als in elk geval een deel van de intercity's Delft weer overslaan.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Tiktak » 13 feb 2015 23:47

Het traject HS - Delft en Delft zuid (tanthof) kan opgevangen door lijn (1) 1K, enkel moeten hiervoor extra GTL voertuigen worden ingezet die enkel rijden tussen HS en Tanthof, deze moeten dan niet stoppen op alle haltes omdat het geen normale dienstwagens zijn.
HS naar Schiedam word gereden met snel bussen via de Rijswijkseweg - Haagweg A13 tot de afslag Zestienhoven en via de Spaansepolder naar Schiedam.
HS naar Rijswijk met lijn 17
Rijswijk - Schiedam met stopbussen via de Pr. Beatrixlaan - Ruys de Berenbroeklaan naar station Delft - Provincialeweg - Kruithuisweg station Delft zuid - A13 naar Schiedam
Dit is volgens mij de beste oplossing
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 14 feb 2015 00:16

iljitsch schreef:Laten we hopen dat dit betekent dat ze dit ook in de gewone dienstregeling gaan doen!

Niks tegen Delft, maar er zijn aanzienlijk meer mensen die naar Rotterdam willen dan naar een stadje van nog geen 100000 inwoners, dus het zou wel prettig zijn als in elk geval een deel van de intercity's Delft weer overslaan.

De Beneluxtrein slaat Delft over. Verder zullen alle intercity's blijven stoppen in Delft. Het wordt echter wel eens tijd dat een deel van die 'intercity's' de naam sneltrein (terug)krijgt, want ze stoppen tegenwoordig bijna overal.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor PAV » 14 feb 2015 00:29

OVinDelft schreef:Het wordt echter wel eens tijd dat een deel van die 'intercity's' de naam sneltrein (terug)krijgt, want ze stoppen tegenwoordig bijna overal.

Een tussenvorm tussen de Sprinter en de Intercity: de Sprintercity. Want 'sneltrein' is natuurlijk te gewoontjes voor de NS. :P
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 14 feb 2015 00:37

Haha, die heb ik al eerder gehoord ja. :mrgreen: Het zou mooi zijn als we een normaal drietreinensysteem terug zouden krijgen, maar ik vrees van niet.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Admin » 14 feb 2015 05:02

Sjoerd schreef:Dan kun je beter gewoon met een Regiocitadis vanuit Zoetermeer via CS Hoog en het Spui naar HS kunnen rijden. Het is ten slotte nog steeds gewoon mogelijk vanaf CS hoog niet de tramtunnel in te gaan, maar bovengronds te blijven en langs het stadhuis te rijden, al zijn er momenteel geen tramlijnen die dat doen.
En daar is een reden voor: de ruimte voor de tram is door de bouwers te klein gemaakt. Op tekening klopt het allemaal wel, maar in de praktijk wordt er soms nogal creatief omgesprongen met maten en het uitzetten daarvan :roll: Daarnaast schijnt het nogal gehorig te zijn voor bewoners als er een tram vanaf het Spui bovenlangs naar CS gaat, maar daar weet ik het fijne niet van.

Sjoerd schreef:Maar even terug naar Delft; er liggen overloopwissels in de buurt van Delft Zuid, en tussen Delft en Rijswijk in. Met een beetje goede wil is het dus onzin dat de treindienst HS-Schiedam geheel stilvalt; het is nog best mogelijk om stoptreinen vanuit Den Haag tot aan Rijswijk te laten rijden (met een rangeerbeweging via de wissels "Delft aansluiting", of gewoon als HS-Rijswijk pendel terug over hetzelfde spoor), van vanuit Rotterdam tot aan Delft Zuid. Dan heb je maar een hele beperkte vervangende busdienst nodig.
Kan niet. Er wordt ruim uitgeschakeld omdat de werkplek héél lang is en dan moeten er ook nog werktreinen opstel- en werkruimte hebben aan beide zijden v/d tunnel. Daarnaast zijn zowel Rsw als Dtz simpelweg niet geschikt om grote aantallen reizigers te laten overstappen. Overigens is het errug nutteloos nu nog met dergelijke alternatieve plannen te komen aanzetten, de planning is al zeker een jaar bezig en uitwerken van het definitieve plan kost tijd en materiaal. Dat is er niet.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 14 feb 2015 09:45

Fysiek gezien kun je met een trein op elke plek met overloopwissel keren, alleen kan de beveiliging dat niet overal aan. Daarom kun je treinen alleen keren op stations waar de beveiliging daarvoor geschikt is. Rijswijk en Delft Zuid zijn dat niet. Schiedam wel, daar keerden afgelopen week tijdens een storing treinen. Maar omdat daar ook de Hoekse Lijn en de metro komen is het een beetje onzin om daar de treinen uit Dordrecht te laten keren.

Het punt van iljitsch over de snellere treinen is wel terecht. Met de huidige treinserie op zich is niets mis, maar er ontbreekt een snellere treindienst daarboven op. Alleen wil de NS dat niet omdat dat concurrentie oplevert voor de ICD tussen Rotterdam en Schiphol. Daarom mochten op de Oude Lijn alleen langzame treinen rijden. Den Haag heeft niets aan de HSL en is daar het slachtoffer van.
Commerciële belangen worden hier belangrijker gemaakt dan de belangen van de reiziger.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 14 feb 2015 09:57

Maar zelfs met die overweging zou het mogelijk zijn om de trein Den Haag CS - Venlo Delft te laten overslaan. Volgens mij is dat de enige trein afgezien van de benelux die niet in Schiedam stopt.

Maar natuurlijk is het wel lekker makkelijk plannen als niks iets anders in hoeft te halen.
iljitsch
 
Berichten: 1763
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 14 feb 2015 13:36

De IC Den Haag - Venlo slaat Schiedam en Rotterdam Blaak over, de IC Brussel slaat ook Delft over en alles tussen Schiphol en Den Haag HS. Vanaf december 2017 wordt de IC Den Haag - Venlo ingekort tot Eindhoven en gaat tussen Rotterdam en Breda over de HSL rijden, maar blijft stoppen in Delft. Helemaal logisch vind ik dat zelf ook niet, maar als Delftenaar klaag ik niet! 8-)

Dat er zoveel treinen in Delft stoppen heeft denk ik ook te maken met dat de tunnel in Delft voorlopig maar twee sporen heeft. Pas wanneer er vier sporen beschikbaar zijn kan bijv. de Benelux weer sneller doorrijden, deze boemelt nu overal achter stoptreintjes aan omdat er simpelweg geen capaciteit voor is voor zoveel treinen en er nauwelijks plekken zijn om in te halen. Daarom hoop ik dat Delft-Zuid - Schiedam uiteindelijk toch viersporig wordt, want dan heb je veel meer ruimte om de dienstregeling te perfectioneren dan met de geplande handhaving van twee sporen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten