Werkzaamheden spoortunnel Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 14 jul 2010 08:02

Nog maar weer wat nieuws. Afgelopen week is het gebouw afgebroken van de bewaakte fietsenstalling die ter linkerzijde van het station stond. Op de voormalige Post T en het station zelf na is hiermee alle bebouwing op het trace van de spoortunnel verdwenen. Sinds deze week is ook het voormalige stationsplein nu volledig bouwterrein geworden. De hoofdingang van het station was al eerder afgesloten, waarna de trappen en de luifel zijn afgebroken. Nu is dus ook de toegang die was gelegen tussen de bovengenoemde fietsenstalling en het stationsgebouw verleden tijd. Passagiers komen op de perrons via een nieuwe toegang ter rechterzijde van het stationsgebouw (naast de GWK), via de perronopgang in het fiets/voetgangerstunneltje, of de trap tussen het nieuwe busstation en de perrons.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Cypriot » 14 jul 2010 16:30

Charles schreef:Zouden ze naar aanleiding van deze vondst nog historisch onderzoek -gaan- uitvoeren ter plaatse :roll:
Zo te lezen is daar aanleiding voor.


Later, als ze de tunnel zelf uit gaan graven, gaat het onderzoek ook verder. De gaten zijn vrijwel direct weer dicht gemaakt.
Cypriot
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 jan 2010 17:21

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 14 jul 2010 17:10

http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Berichtdoor Charles » 15 jul 2010 15:24

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 21:56, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Ype » 28 aug 2010 22:04

Uit het Lijn 19-topic:
Roland schreef:Het is de bedoeling dat er een tijdelijke keerlus komt, maar hoe en wat dat is nog niet bekend.

In Op de Rails van augustus 2010 staat dat lijn 1 en lijn 19 van december 2010 tot oktober 2011 tijdelijk zullen eindigen op een keermogelijkheid op de Westvest. Er staat niet bij waar deze planning vandaan komt.
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Tiktak » 29 aug 2010 10:00

Ik denk dat het uit de lucht gegrepen datum is.
Het project heeft (ik dacht) een jaar vertraging opgelopen, en een tunnel (een buis voor vier sporen) waar later de tram overheen rijdt
bouw men niet in 10 a 11 maanden.
eerst moet de trein gebruik maken van de eerste tunnelbuis voor dat de Irenetunnel gesloopt kan worden,
hierna kan men pas de tramsporen aanleggen.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Roland » 29 aug 2010 10:42

voor eind 2011 zal er geen keerlus komen. Er komen eerst nog wat verschillende fases van het verleggen van het tramspoor zodat er gewoon naar Delft kan worden doorgereden. Het is nu nog veel te vroeg om met zo'n groot project te kunnen zeggen wanneer die keerlus er zal komen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Cypriot » 29 aug 2010 20:46

De Irenetunnel moet volgens mij weg voor de tunnelbuis in dat deel gebouwd kan worden. Anders krijg je toch weer een spoorwegovergang.
Cypriot
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 jan 2010 17:21

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Ype » 10 dec 2010 11:42

In mei 2011 gaat de Irenetunnel op de schop. De vier rijstroken worden dan voor een periode van 21 maanden gereduceerd tot twee rijstroken. De tram kan vanaf dan voor een periode van acht maanden niet verder rijden dan Station Delft. Daar komt een keerpunt waardoor de tram terug kan, in de richting van Rijswijk en Den Haag. Tramreizigers in de richting van Tanthof moeten hun weg vanaf Station Delft met pendelbussen vervolgen. Die gaan dezelfde route rijden als de tram momenteel doet. Het uitgangspunt was eerst dat er achttien maanden lang geen tram kon rijden. Dat is nu geoptimaliseerd tot een maand of acht.
Bron: Verslag van een persbijeenkomst met Remco Hoeboer, projectdirecteur Spoorzone Delft, op 24 november 2010, in Delft op Zondag van 28 november 2010, p. 3.
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 10 dec 2010 20:21

Hier is op dia/pagina 14 een keerdriehoek ingetekend, met een brug over het water nog wel, de vorm van dat spoor is precies hetzelfde als zoals het er voordat tram 1 naar Tanthof reed uitzag. Het lijkt er dus echt op dat het een keerdriehoek gaat worden, dit zal wel lastig worden denk ik als je met twee tramlijnen werkt, denk ik.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 10 dec 2010 21:16

Als er op het doodlopende stukje spoor richting de Irenetunnel (waar de trams gaan eindigen) een tijdelijk overloopwissel in kruisvorm geplaatst wordt kunnen beide sporen voor de kerende trams gebruikt worden. Dan hebben lijn 1 en 19 beide hun eigen spoor en komt er meer capaciteit op het eindpunt.

Een andere vraag is vanaf waar de aansluitende pendelbussen naar Tanthof gaan rijden. Als dat vanaf het busstation is ontstaat er een onhandige situatie, want dan moeten reizigers vanaf de tramhalte nog een behoorlijk eind over het station lopen voordat ze weer verder kunnen reizen, plus de behoorlijk steile trap van de loopbrug. Of er moet op het Stationsplein bij de keerdriehoek een tijdelijke lus voor de bus komen, maar die zitten dan het werkverkeer in de weg.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Tiktak » 10 dec 2010 22:28

Eerst gaat de tramtunnel en de tunnel centrum "uit" dicht, dus hierdoor is geen tramverkeer mogelijk, dit duurt 8 maanden i.p.v 18 maanden
In die 8 maanden wordt een gedeelte van de treintunnel gebouwd op de plek van de afgesloten tunnel, wat gebeurd hierna ???
Ik neem aan dat dan de tunnel centrum "in" aan de beurd is, dan is het nog steeds niet mogelijk om de tram naar Tanthof te laten rijden, tenzij (wat uit den boze is) een kruisstuk in het spoor van de NS (prorail) te maken.
Was het na mijn inziens niet beter geweest om de bouwwerken om te draaien en als laatste de tramtunnel af te sluiten cq te slopen!!
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Roland » 10 dec 2010 22:42

Er zal wel over nagedacht zijn, althans dat hopen we :P

Tijdens de buitendienststelling van de tunnel zullen ook de sporen van de groenbanen op de Nijhofflaan en de Buitenhofdreef worden vervangen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 05 feb 2011 19:52

In januari is de tramhalte Delft Station van lijn 1+19 richting Den Haag/Leidschendam een stukje teruggeplaatst. Dit houdt verband met het afsluiten van de Westvest voor het wegverkeer om ruimte te maken voor de aanleg van de tijdelijke trambaan. Het autoverkeer rijdt daardoor deels over de vrije tram/busbaan. Het in- en uitvoegen van het autoverkeer wordt beveiligd met verkeerslichten.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor dejanj » 07 feb 2011 22:22

OVinDelft schreef:Hier is op dia/pagina 14 een keerdriehoek ingetekend, met een brug over het water nog wel, de vorm van dat spoor is precies hetzelfde als zoals het er voordat tram 1 naar Tanthof reed uitzag. Het lijkt er dus echt op dat het een keerdriehoek gaat worden, dit zal wel lastig worden denk ik als je met twee tramlijnen werkt, denk ik.

Afbeelding
Bron: http://spoorzonedelft.nl/Upload/presentatie 23 nov deel 4 toekomst.pdf
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor Tiktak » 07 feb 2011 23:19

Dus in de zomer van 2011 tot voorjaar 2012 is er geen tramverkeer mogelijk naar Tanthof ivm de sloop
van de noordelijke buis van de Irenetunnel en de aanleg van de treintunnel.
Hierna zou de zuidelijke buis van de Irenetunnel gesloop gaan worden zodat men de treintunnel buis kunnen
gaan doortrekken, na mijn inziens is het dan nogsteeds niet mogelijk om in het voorjaar van 2012 weer de tramlijnen
na Tanthof weer te hervatten, want eerst moet de trein gebruik kunnen van de eerste tunnelbuis en daarna kan het spoor worden
afgebroken en daarna is het pas mogelijk om de nieuwe tramsporen aan te leggen zodat lijn 1 (en misschien lijn 19) weer zijn normale route
kan rijden, ik schat in begin 2013.
Heeft iemand hier meer idee over :?:
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor joostvansurksum » 07 feb 2011 23:37

Tiktak schreef:mijn inziens is het dan nogsteeds niet mogelijk om in het voorjaar van 2012 weer de tramlijnen
na Tanthof weer te hervatten, want eerst moet de trein gebruik kunnen van de eerste tunnelbuis en daarna kan het spoor worden
afgebroken en daarna is het pas mogelijk om de nieuwe tramsporen aan te leggen zodat lijn 1 (en misschien lijn 19) weer zijn normale route
kan rijden, ik schat in begin 2013.
Hoe diep ligt de spoortunnelbuis? Is het misschien zo dat de spoortunnel onder het loopvlak van het huidige verdiepte tramspoor komt te liggen? Dan kan (na afdekken tunnelbuis) het tramverkeer hersteld worden. In een later stadium, als het spoor bovengronds afgebroken wordt, kan de verdieping van de trambaan worden gewijzigd in een bovengrondse doorgang voor de tram.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 12 feb 2011 15:30

Ik vind het ook een vreemde logica, ik heb dacht ik ergens gelezen dat vanaf april/mei dit jaar er acht (!) maanden geen trams zouden kunnen rijden. En daarna gewoon weer wel. Ik begrijp net zoals jullie ook echt niet hoe dat moet worden gedaan met de verschillende hoogtes. Ze zouden de tramtunnel en de noordelijke autotunnel slopen, daar de spoortunnel aanleggen en dan de twee zuidelijke tunnels slopen en daar de spoortunnel aanleggen. Dan blijf je inderdaad zitten met het probleem dat er tijdens de aanleg van het stuk op het zuidelijke deel van de Irentunnel er nog steeds geen tram kan rijden. Stel dat de sporen bovengronds weg zouden zijn, en alleen tunnel over het noordelijke deel, dan misschien wel. Maar ik vind het maar een vaag verhaal en misschien moet dit eens verduidelijkt gaan worden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 16 feb 2011 09:20

Inmiddels liggen er twee bruggen over de Westvest, ter hoogte van het reeds lang van de aardbodem verdwenen Serpo. Gelet op de vorm zullen dit wel de bruggen voor de toekomstige keerdriehoek zijn.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 16 feb 2011 15:39

Een aantal dagen geleden had ik een mail gestuurd naar de mensen van Delft Bouwt over hoe het nou zit met de Irenetunnel. Dit was de reactie die ik kreeg:

U kunt er van uit gaan dat na de acht maanden buitendienststelling de tram weer richting Tanthof rijd. Op dit moment is men nog bezig met het uitwerken van de fasering rondom de Prinses Irenetunnel dus een definitief antwoord kan ik u nog niet geven. De meest waarschijnlijke variant is echter de volgende; Zodra de eerste "tunnelmoot" na de acht maanden buitendienststelling gereed is wordt er een tijdelijke trambaan op het tunneldak aangelegd. Vervolgens maakt het tramspoor een kleine maar steile daling (de spoortunnel ligt nog relatief diep op dit punt) om daarna aan te sluiten op het nog bestaande deel van de oude tramtunnel (onder het huidige spoor).

Zodra het definitieve plan bekend is kunt u dit terugvinden op de website spoorzonedelft.nl.


Volgens mij betekent dit dus ook dat ze maar een deel van de oude tramtunnel weghalen en dan later een halve nieuwe tramtunnel maken die hoger ligt en die op elkaar aansluiten onder de grond.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten