Pagina 1 van 16

Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 22 jan 2010 13:02
door wattman
Een update vanuit het Delftse.

- Per 24 januari verlaten de bussen en taxis het voorplein van station Delft om aan de achterkant te gaan staan.

- De nieuwe sporen voor lijn 1 langs het spoorviaduct zijn al enige tijd klaar, alleen de aansluiting met de bestaande sporen bij Westvest en Wateringsevest moet nog aangelegd worden. Ik heb daar nog geen breekwerkzaamheden gezien. Verder lijkt het erop dat langs het nieuwe spoor ook een halte Prinsenhof is voorzien. Er ligt in beide richtingen iets dat op een provisorisch halteperron lijkt.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 22 jan 2010 17:12
door PAV
De website Spoorzone Delft meldt:

Doorrijhoogte Kampveldweg verlaagd
19 januari 2010
De huidige Kampveldweg wordt vanuit de Ruys de Beerenbrouckstraat ongeveer 10 meter over de Spoorsingel geleid en vandaar onder het spoorviaduct naar de Wateringsevest. Deze onderdoorgang is in december jl. gerealiseerd maar nog niet in gebruik genomen.

De locatie waar de nieuw aangelegde weg onder het spoorviaduct loopt, heeft een lagere doorrijhoogte dan de huidige onderdoorgang van de Kampveldweg. De doorrijhoogte onder het viaduct is vanaf ingebruikname beperkt tot 3 meter. Dit betekent dat bepaald (vracht)verkeer en bussen geen gebruik meer kunnen maken van deze onderdoorgang.

Het aansluiten van deze nieuwe kruising hangt samen met het aansluiten van de verlegde trambaan op de Phoenixstraat met de huidige trambaan op de Wateringsevest. Vanwege de vorst starten de werkzaamheden waarschijnlijk 25 januari. De planning is dat het vijf weken duurt.

Gestart wordt met het uithakken van een deel van het huidige tramspoor zodat de aansluiting kan worden gerealiseerd. Na het aansluiten van de rails tussen de Phoenixstraat en Wateringsevest wordt het nieuwe spoor in beton gestort en als dit is uitgehard, kan er weer verkeer overheen.

Er komt een weekend buitendienststelling van de tram op het moment dat de tramsporen op elkaar aangesloten worden. In hetzelfde weekend wordt de aansluiting van de trambaan op het Bolwerk gerealiseerd.

Vanaf 25 januari zal er waarschijnlijk dus 5 weken worden gewerkt aan het aansluiten van de nieuwe, tijdelijke tramsporen.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 26 jan 2010 10:35
door wattman
Vanochtend zag ik dat bij de Binnenwatersloot de breekwerkzaamheden voor het maken van de aansluiting tussen de bestaande sporen en de hulpsporen van lijn 1 reeds zijn begonnen. En waarschijnlijk wegens de vorst ook vandaag weer stilgelegd.

Verder: op een koude en grijze zaterdag 23 januari namen Veolia, Qbuzz en RET afscheid van het oude busstation aan de voorzijde van het station Delft. Vanaf zondag is het tijdelijke busstation aan de achterkant in gebruik genomen.

Wat een verandering in een half jaar tijds! In juli vorig jaar maakte ik in een vrolijk zonnetje nog plaatjes van de panden aan de zojuist verlaten Houttuinen. Zie http://www.bloggen.be/wattman/archief.p ... 1249077600

Nu maakt een half verlaten stationsplein waar men druk bezig is de abri's te verwijderen, tussen de kaalslag in het afbraakgebied op mij een deprimerende indruk.

Omdat plaatjes plaatsen hier niet lukt mogen belangstellenden even doorklikken naarhet forum van Skyscrapercity
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... nnel+delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 feb 2010 22:21
door hharry
Gisteren waren ze flink aan het breken op de twee plaatsen waar de tijdelijke sporen moeten aansluiten op de trambaan. De ontbrekende stukken spoor kunnen dan a.s. weekeinde erin en eraan.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 19:08
door spoortunnel-delft
ze werken hard en snel
foto's gemaakt op 07-02-2010
Afbeelding

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 02:29
door dAb
'n Mooie foto (van de?) spoortunnel :roll: - zeker met die slingerende sporen onder moeders :oops: paraplu en enige andere :ugeek: ongeregeldheden. Leuk om lang naar te kijken: :shock: D.A. Borgdorff 8-)

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 25 feb 2010 18:35
door spoortunnel-delft
Nieuwe voetgangersbrug over spoor


Delft, 24 februari 2010 - Aan de zuidwestzijde van het station, ter hoogte van de nieuwe fietsenstalling, wordt over de spoorlijn een (tijdelijke) voetgangersbrug gebouwd. Deze brug creëert een veilige verbinding voor de treinreizigers tussen de perrons, het tijdelijke busstation en de nieuwe fietsenstalling.



Vooruitlopend op de officiële bouwvergunning van de brug gaat het college van burgemeester en wethouders akkoord met de aanleg van de brug. Het college is van mening dat de brug een zwaarwegend maatschappelijk belang dient en zeer belangrijk is voor de veiligheid van de vele honderden treinreizigers. Om die reden is een gedoogbesluit genomen waardoor de voetgangersbrug nu op 6 maart a.s. aangelegd kan worden. De vergunning voor de voetgangersbrug ligt nu ter inzage en bewandelt na deze inzagetermijn de normale procedure. De brug wordt in gebruik genomen als de reguliere bouwvergunning voor de brug is verstrekt.


De voetgangersbrug wordt in het weekend van 6 en 7 maart a.s. geplaatst. Dit weekend is gekozen omdat dit valt in een buitendienststellingsweekend; een weekend waarin de NS geen treinen laat rijden om onderhoud aan het spoor te plegen.

bron : gem Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 13:55
door PAV
spoortunnel-delft schreef:Vooruitlopend op de officiële bouwvergunning van de brug gaat het college van burgemeester en wethouders akkoord met de aanleg van de brug. Het college is van mening dat de brug een zwaarwegend maatschappelijk belang dient en zeer belangrijk is voor de veiligheid van de vele honderden treinreizigers. Om die reden is een gedoogbesluit genomen waardoor de voetgangersbrug nu op 6 maart a.s. aangelegd kan worden. De vergunning voor de voetgangersbrug ligt nu ter inzage en bewandelt na deze inzagetermijn de normale procedure. De brug wordt in gebruik genomen als de reguliere bouwvergunning voor de brug is verstrekt.

"In verband met bureaucratie is deze loopbrug nog niet in gebruik."

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 22:48
door spoortunnel-delft
hier een foto van de loopbrug
Afbeelding
gr.jan

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 09 maart 2010 17:47
door Tiktak
Heeft deze loopbrug toen niet bij Zoetermeer gestaan. :?:

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 apr 2010 15:44
door spoortunnel-delft
Op 1 april 9.00 uur was de officiële openingshandeling door Wethouder Spoorzone Anne Koning.
Deze loopbrug is een extra verbinding tussen de treinperrons en het busstation op station delft.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 01 apr 2010 17:57
door tetje
Tiktak schreef:Heeft deze loopbrug toen niet bij Zoetermeer gestaan. :?:

Inderdaad ;)
Deze is veel groter.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 16 apr 2010 14:56
door spoortunnel-delft
Hier weer een UPDATE van 16-04-2010

kabels kabels en nog meer kabels
Afbeelding

een halve molen
Afbeelding

sloop van de muur
Afbeelding

Atlas 1304
Afbeelding

ik naar de achterzijde
Afbeelding

werken langs het spoor
Afbeelding

slopen met Vlasman
Afbeelding

station delft
Afbeelding

groeten uit delft
( meer foto's op de website spoortunnel-delft )

BerichtGeplaatst: 16 apr 2010 16:51
door Charles
...

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 16 apr 2010 20:02
door spoortunnel-delft
Charles schreef:Nou, gezien deze foto's ontkom ik niet aan de indruk dat historisch besef geheel afwezig is :(
Veel oude bouwwerken vallen ten prooi aan de sloper; hebben ze soms eerst gekeken hoe men dat in de afgelopen 20 jaar in Den Haag aanpakte :shock:


het komt allemaal weer goed ( zegt men )
vandaar dat ze eerst een zwembad hebben gebouwd
kan alle water daar in
Afbeelding

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 16 apr 2010 20:48
door Admin
Tiktak schreef:Heeft deze loopbrug toen niet bij Zoetermeer gestaan. :?:

Klopt, heeft idd niet bij Z'meer gestaan :P

Dit is een creatie van wat lokale studenten, die er zelfs iets mee gewonnen hebben IIRC... Helas was hun idee bepaald niet nieuw, want ik had járen geleden al eens iets dergelijks geopperd naar het management alhier. Maar ja, waarom zou je je personeel serieus nemen hè? :evil:

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 25 jun 2010 11:57
door Cypriot
Liep net langs de werkzaamheden. Ze waren thv Phoenixstraat 54 een flink gat aan het graven, omdat ze een betonnen plaat van naar schatting 40 vierkante meter vonden onder de oude rijbaan. Niemand wist te vertellen, wat het was. Er leek aan de trambaankant iets van een gemetselde afvoer op aan te sluiten en had naar schatting de breedte van de rijbaan voor de aanleg van het spoorviaduct (dwz alle verkeer aan de binnenstadkant van de molen langs). Het zou op de oude gracht aangesloten kunnen zijn geweest.

Heeft iemand hier een idee?

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 25 jun 2010 13:34
door joostvansurksum
Cypriot schreef:Liep net langs de werkzaamheden. Ze waren thv Phoenixstraat 54 een flink gat aan het graven, omdat ze een betonnen plaat van naar schatting 40 vierkante meter vonden onder de oude rijbaan. Niemand wist te vertellen, wat het was. Er leek aan de trambaankant iets van een gemetselde afvoer op aan te sluiten en had naar schatting de breedte van de rijbaan voor de aanleg van het spoorviaduct (dwz alle verkeer aan de binnenstadkant van de molen langs). Het zou op de oude gracht aangesloten kunnen zijn geweest.

Heeft iemand hier een idee?

Is dat ergens in de buurt van de Prinsenhof? Misschien kan het volgende wat verklaren.

De molen stond aan de gracht die daar vroeg liep. Later is het kanaal omgeleid om het centrum heen en het water gedempt. De spoorlijn liep langs het water op de begane grond, later is het spoorwegviaduct aangelegd. Kan de betonnen plaat met afvoer een overkapping o.i.d. zijn geweest over de oude vaart die daar liep, al dan niet met de uitgang van een oude rioolpijp of duiker?

Voor een impressie, zie een oude foto hoe het water (en de spoorlijn op de begane grond) daar liep, zie:
http://guidovanderwedden.ning.com/profi ... herstel-de

Kijk op de pagina, halverwege. Het is weliswaar de noordzijde van het centrum die je ziet op de foto, rechts langs het water de spoorlijn, de plaats die jij meldt ligt visueel achter de molen, aan de linkerkant vermoed ik.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 25 jun 2010 17:48
door Cypriot
Ik ben toevallig vanmiddag ook weer op dezelfde plaats geweest. Het betonnen gevaarte was inmiddels verwijderd en lag in delen op de zandvlakte. Het bleek inderdaad een duiker te zijn, ca een halve meter hoog en een meter of 3 breed met een versteviging in het midden en vol met stinkend donker slib. Verder richting stadskantoor was nu een gemetselde voorloper ervan zichtbaar, ook op een vreemde plaats, namelijk tegen over de blinde muur naast het waterschap. Dan zou dit gebouw over een oude dwarsgracht gebouwd kunnen zijn?

BerichtGeplaatst: 25 jun 2010 20:25
door Charles
...