Pagina 14 van 16

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 11 sep 2015 07:11
door Roland
Dit is wat er komt op het Westvest. De wissels naar lijn 19 bij de Zuidwal zullen gewoon nog jaren in onbruik blijven a la de de complexen op het samenloopstuk van lijn 15 en 19 destijds.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 11 sep 2015 09:56
door willem
Gelukkig is het keerspoor vanuit beide richtingen te bereiken. Je kunt dus eventueel een losse pendel Station - TU gaan rijden, als daar vraag naar zou zijn.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 23 sep 2015 09:49
door iljitsch
Ze zijn flink bezig achter het oude station, van de sporen is niks meer over en er is nu ook een nieuwe weg naar 't stationsplein over de voormalige sporen, dus je hoeft niet om te fietsen via de zuidwal.

Afbeelding

Maar:

Afbeelding

2035 !?!

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 23 sep 2015 10:17
door Slagathor
2035 heeft betrekking op de ontwikkeling van het gebied; d.w.z. de bouw van woningen en kantoren. Gezien de financiële problemen van de Gemeente Delft heeft e.e.a. vertraging opgelopen.

Voor trein en tram ligt de einddatum nog altijd in 2017. Ik geloof dat de afbouw van het stadskantoor in 2018 afgerond zal worden.

De laatste fase van de stedelijke ontwikkeling van het gebied staat voor nu gepland voor 2025-2035, afhankelijk van marktontwikkelingen. Met andere woorden: het geld is op. :D

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 03:48
door OVinDelft
De nieuwe, definitieve, sporen op de Westvest zijn zoals gepland op de 26e in gebruik genomen. De tramhalte ziet er strak uit en de bussen rijden op dit moment, tot mijn verrassing, weer door de Irenetunnel. Dat scheelt toch weer een klein stukje om de werkzaamheden heen slingeren. Wanneer het stuk van de tweede tunnelbuis ten zuiden van het restant van de Irenetunnel af is zal daarbovenop de (definitieve?) trambaan komen te liggen en zal het restant Irenetunnel worden gesloopt. Op de plek van dat restant wordt vervolgens het laatste stuk van de tweede tunnelbuis gebouwd en kan de gehele definitieve inrichting van de bovengrondse Spoorzone beginnen. Ik ben erg benieuwd in hoeverre (en vooral hoe snel) de bovengronds infrastructuur zal worden aangelegd straks, want de financiën van Delft hangen tenslotte op het randje van de afgrond.

Ik heb alleen nog geen wissels gezien voor de tailtrack voor lijn 19, of ik moet die gemist hebben, het was tenslotte donker toen ik er langs reed.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 09:40
door willem
Als er geen wissels voor het toekomstige keerspoor zijn aangelegd kan over 1 a 2 jaar de hele boel weer opnieuw worden opengemaakt.

Aan de Westlandseweg voor de kruising met de Papsouweselaan zijn ze begonnen met de aanleg van de trambaan in het midden. In ieder geval is het middenstuk vrij gemaakt. Auto's worden nu langs de zijkant over een rijstrook geleid. Dat is gelijk de reden waarom de bus weer door de Irenetunnel rijdt: voor de kruising met de Papsouwselaan staat nu een file die terugslaat tot bij de Zuidpoort. Door via de Irenetunnel te rijden wordt de file vermeden.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 11:46
door WKZH5A
Het stuk voor de tacozaak en het stuk bij de twee bruggen waar de bussen overheen rijden naar het busplatform zijn geen beton ingegoten tussen de tramrails, maar er is sloopgrond erin gevuld. Daar komen de wissels te liggen voor de toekomstige lijn 19, zie ook het ontwerp van Roland op pagina 14. Ook de tramhalte richting Rijswijk wordt nog verbreed.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 14:37
door wattman
Opvallend is het hoogteverschil tussen de bus/trambaan (die momenteel ook door de auto's gebruikt wordt) en de "oude" Westvest. Tussen station en de Binnenwatersloot rijdt je bij wijze van spreken over een dijk.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 17:30
door JJR
Wat betreft de opmerking hierboven wanneer de tailtrack wordt geplaatst: op 07 oktober plaatste ik het volgende bericht in het forumonderwerp lijn 19:
"Vandaag staat in de Delftse Post in de rubriek "Gemeenteberichten" onder de kop "Omgevingsvergunningen/Aangevraagd" het volgende: Westvest, thv. Station Delft | aanleggen tailtrack wegens project tramlijn 19 | strijdig gebruik gronden/bouwwerken met RO | 02-10-2015."
Wanneer deze maand oktober deze vergunning is aangevraagd zal het toch geen jaren duren?

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 19:40
door OVinDelft
Ze zijn er dan wel een beetje laat mee om die vergunning nu pas aan te vragen, want het was handiger geweest om die wissels er meteen in te leggen...

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 21:08
door willem
Ja, op de een of andere manier kan in de ov - wereld dingen alleen achteraf of in fasen geregeld worden. Terwijl de afgelopen buitendienststelling van de tram een mooie gelegenheid was om gelijk de wissels van het keerspoor aan te leggen.
Nu moet dat weer later gebeuren, met alle overlast van dien.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 27 okt 2015 22:19
door JJR
Ik veronderstel dat er gewoon geen ruimte was om op dat smalle stuk van de Westvest ook nog de wissels te plaatsen (want die zouden allicht wat uitgestoken hebben naar de zijkant), plus ook nog het auto- en busverkeer door te laten rijden. Fietsers werden al geweerd omdat auto's over het fietspad geleid werden.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 30 okt 2015 13:54
door Roland
De plannen van de tailtrack zijn ook pas later geïmplementeerd. Het spoor wat er nu is neergelegd is ook geen fabricagewerk, wissels en kruisingen wel. Dat is wellicht nog niet af.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 30 okt 2015 15:20
door bobo90
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 93018.html
De vergunning is 2 oktober aangevraagd. Lijkt mij niet dat ze deze wissels al hebben besteld als de vergunning nog niet rond is.
http://ris.delft.nl/document.php?m=1&fi ... =0&c=49441
In dit document staat dat de tailtrack pas medio 2017 operationeel zal zijn. Wellicht dat ze deze pas willen aanleggen als de doorgaande weg is verlegd van westvest naar de coenderstraat.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 22 mei 2016 22:22
door iljitsch
Ik was vandaag bij de spoorwegovergang bij Delft/Rijkswijk 't Haantje:

Afbeelding

Hier is een derde spoor te zien dat kort voor het water ophoudt. Zou dit de eerste stap richting viersporigheid Delft - Rijwsijk zijn? Maar waarom alleen een derde spoor en dan een hoop grind tussen dat nieuwe spoor en de twee bestaande? Ook vreemd dat het wat hoger uitkomt dan de bestaande sporen. Of willen ze misschien de brug verhogen?

Andere mogelijkheid is dat ze om de een of andere reden daar een keer/opstelspoor nodig hebben...

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 22 mei 2016 22:53
door Edwin
Dat is volgens mij het losspoor van DSM op terrein 'Noord'.. Daar werd (wordt?) regelmatig het één en ander via tankwagons aangevoerd.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 22 mei 2016 23:57
door OVinDelft
Het is inderdaad een spoor voor DSM. Het is alleen niet het losspoor en dit spoor is ook nog nooit gebruikt door goederentreinen. Het is een keerspoor dat hoort bij het toekomstige nieuwe emplacementje voor DSM. Wanneer dat emplacement is aangelegd, zullen er weer goederentreinen gaan rijden naar DSM. Die rijden sinds de aanleg van de spoortunnel is begonnen namelijk niet meer.

Wat betreft de viersporigheid, wanneer de tweede tunnelbuis inclusief rails klaar is, zullen er op dit punt twee extra sporen verschijnen om viersporigheid Delft-Rijswijk te realiseren en zal naar alle waarschijnlijkheid deze overweg worden gesloten en een tunnel worden aangelegd voor het wegverkeer. Voor zover van dat laatste nog sprake is nu het 't Haantje niet meer aangesloten is op de Prinses Beatrixlaan...

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 23 mei 2016 11:10
door Edwin
Ik ken de oude situatie.... Is er een sporenplan van de nieuwe situatie? Zoveel werd er de laatste tijd niet meer per trein aangevoerd (ivm veranderingen in de processen).

Het Haantje is niet meer direct aangesloten op de Beatrixlaan.... maar heeft zeker nog een doorgaande functie (bv. Delft in). Er zou een weg aangelegd worden van Sion langs TNO en met een brug over de Vliet naar de Zuiderweg. Is dat nog steeds de bedoeling?

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 28 mei 2016 19:14
door Chris
Via www.sporenplan.nl kan je achter de actuele sporen plannen komen in Nederland!
Het Haantje is aan de Beatrixlaan niet meer aangesloten maar via een ongeveer 100 meter verderop gelegen kruispunt kan je per heilige koe nog steeds bij het Haantje komen. per fiets kan je nog bij de oude situatie komen. Ook aan de andere kant van de Beatrixlaan kan je niet meer komen per auto op dit punt. Het oude Sion moet je ook via het eerder genoemde nieuwe kruispunt bereiken.

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

BerichtGeplaatst: 28 mei 2016 20:07
door willem
De rest van de door Edwin bedoelde weg zal wel aangelegd worden als er in dat gebied gebouwd gaat worden. Nu wordt er alleen nog aan de Sion-zijde van de Beatrixlaan gebouwd.