Inmiddels zijn de voorstellen voor 2013 verder uitgewerkt en aangepast:
http://haaglanden.nl/documenten/1953/13 ... 202013.pdfLeuk wordt het niet. Een paar dingen eruit:
- in Zoetermeer verdwijnt lijn 77, maar de buslijnen naar Rokkeveen blijven toch rijden (deze zouden eerst geschrapt worden)
- tram 19 wordt in Delft ingekort tot de Nieuwe Plantage en gaat dan met Citadissen rijden. Dat lijn 19 niet naar Tanthof gaat is logisch, maar een (tijdelijk) eindpunt bij het station is het meest wenselijk. Dat overstappen gaat niet werken (een 10-minutendienst is niet af te stemmen op een kwartierdienst), dus lijn 19 gaat heel rustig worden. En dat met de grootst mogelijke trams.
- in Delft wordt een deel van de route van lijn 80 en 82 vervangen door een nieuwe lijn die eenmaal per uur (alleen overdag) van het station via Buitenhof en Tanthof naar Voorhof gaat rijden. Die lijn is gekomen na een hoop protest over het verdwijnen van lijn 82. Aan deze oplossing hebben de ouderen in de bejaardentehuizen in Voorhof natuurlijk niets: zij moeten via Tanthof en Buitenhof naar het centrum toe.
Al met al gaat dit wel veel reizigers kosten. Overigens lijken de bezuinigingen zich op Zoetermeer, Delft en in iets mindere mate op de tram te concentreren. Het Westland ontspringt, gezien de omstandigheden, redelijk de dans.