''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor YC52000 » 26 sep 2012 22:15

DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen (NS) nemen een groot deel van de aandelen van de gemeente Den Haag in openbaarvervoerbedrijf HTM over.

Dat heeft een woordvoerster van HTM bevestigd.
Het zou gaan om 49 procent van de aandelen. Een woordvoerder van de NS wilde woensdagavond inhoudelijk nog niets zeggen. Wel zei hij dat het bedrijf samen met gemeente Den Haag en HTM donderdag om 11.00 uur een persconferentie geven over de zaak.


Omroep West tekende uit de mond van 'bronnen' op dat zou het gaan om iets meer dan 40 procent van de aandelen. Daarmee zouden tientallen miljoenen euro’s zijn gemoeid, aldus de regio-omroep.
Het is nu nog niet duidelijk wat de verkoop van de aandelen voor gevolgen heeft voor het personeel van HTM.

bron: nu.nl
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Berichtdoor Charles » 27 sep 2012 12:34

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 16:35, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor willem » 28 sep 2012 19:46

Dat proces is al een tijdje aan de gang. In HTMBuzz heeft de NS immers, indirect via Qbuzz, al een aandeel in het Haagse stadsvervoer. Of het toegevoegde waarde heeft is een andere vraag. Trams zijn nu eenmaal andere dingen dan treinen en of de beloofde verbeteringen in aansluitingen op de trein waargemaakt kunnen worden is nog maar de vraag.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor OVinDelft » 29 sep 2012 08:55

NS heeft 49% aandelen in Qbuzz als ik wikipedia moet geloven, dat is dan 49/2=24.5% van HTMbuzz. Met nog 49% van de HTM is het ook weer 49/2=24.5%. 24.5×2 komt dus weer uit op 49% van HTMbuzz dat van NS zou zijn. Bij de trams heeft NS dan ook 49% aandelen.
Verbeter me alstublieft als ik onzin uitkraam.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor rvo » 30 sep 2012 13:00

Qbuzz was 51% in handen van 2 ex-connexxionmedewerkers en 49% NSs. Inmiddels heeft NS via haar dochter Abellio alle aandelen (of is er nog bezig) van Qbuzz overgenomen. De combinatie Qbuzz= NS en HTM die de bussector heeft overgenomen bestaat uit een joint venture. Hoe de aandelenverdeling tussen HTM en Qbuzz nu is is niet duidelijk maar NS runt nu samen met HTM het busbedrijf van HTM. Daar komt bij de 49% van NS na verkoop aandelen en dus heeft NS in combinatie met HTM/Qbuzz al een leidende rol. NS zal zeker 2 directeuren aanstellen 1 voor HTM/Qbuzz en 1 voor NS. HTM misschien maar 1?. In Abellio Nederland komen de twee bedrijfspoten ( Qbuzz-HTM en HTM-NS) samen.dus Ik zie niet hoe stadsgewest Haaglanden later Metropoolregio een eigenstandige positie houdt die het RR en tramvervoer in stand houdt resp uitbreidt omdat de andere aandeelhouder Den Haag groen licht aan NS heeft gegeven. Daarmee bepalen zij met NS ook wie de direkteur ov stadgewest Haaglanden wordt en later de Metropoolregio. Er zullen denkelijk 2 direkteuren in het Haaglanden komen. Hoe dan ook met alle andere nog elders te bespreken argumenten heeft Den Haag zijn aandelen aan NS verpatst zeker gezien het sterke projektontwikkelingselement die in de plannen zit verweven en waarin de hand van b en w van den Haag is te onderkennen lees: wethouder Norder. Of het behalve greenwheels etc - wat geen HTMdoelstelling is - nog tot een substantieel voordeel komt is aan bijna 100% twijfel onderhevig. Ook overigens is er een ontstellend zwakke en doorzichtige onderbouwing. Het laatste woord is daar niet over gezegd.
rvo
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 07 nov 2011 13:40

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor willem » 02 okt 2012 21:06

Vandaag is ook bekend geworden dat de grote steden hun ov niet hoeven aan te besteden. Dat besluit lijkt voor Den Haag net te laat te komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor wmbaak » 02 okt 2012 21:09

willem schreef:Vandaag is ook bekend geworden dat de grote steden hun ov niet hoeven aan te besteden. Dat besluit lijkt voor Den Haag net te laat te komen.


Inderdaad, voor de bus helaas helaas te laat. Maar voor tram en RR niet.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor willem » 06 okt 2012 10:58

Toch vraag ik me af of, als dat besluit eerder genomen was, de HTM (dus de tramtak) wel aan de NS was verkocht.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor Admin » 06 okt 2012 13:46

Ja, want het gaat NS helemaal niet om de trams. Het is het busgebeuren waar NS in wil stappen, om zo de "multi-modaal" concessies binnen te kunnen slepen. (dat zijn concessies waar de opdrachtever bus en trein integraal ziet en aansluitingen/overstappen eist, zoals Syntus ooit deed in de Achterhoek) De "contractsectorlijnen" die NS heeft overgelaten aan commerciële vervoerders wil men weer terug, omdat die commerciële vervoerders steeds harder beginnen te roepen om een volledige aanbesteding v/h HRN en de politiek daar steeds meer oren naar krijgt, onder druk v/d media. Logisch dus dat NS de buitenlandse concurrentie het land weer uit wil werken... ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor Rob Kievit » 10 okt 2012 12:51

Hmm, gemengde gevoelens bij het NS-HTM-bericht. Had de NS indertijd ook niet veel aandelen bij de NZH en de LTM? Hoe is het ook alweer afgelopen met die maatschappijen?

Het mag dan zo zijn dat 't NS vooral te doen is om de buslijnen, een feit blijft dat de trams van HTM in zekere zin concurreren met de NS-spoorverbindingen Den Haag - Zoetermeer en Den Haag - Delft. Ik zeg niks, maar ik word een beetje onrustig van de expansie van NS. Alle treinconcessies in één hand, dat lijkt me prima en dat was voor de privatisering ook zo, maar de historische ervaringen met NS-bemoeienis in trambedrijven wekken bij mij geen vertrouwen.

Of zie ik spoken?
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor Roland » 10 okt 2012 16:37

Wel een beetje Rob :) Het zal voorlopig zo'n vaart nog niet lopen. Ik zie het eerder gebeuren dat de NS de HTM inzet als extra partij bij aanbestedingen elders. Ik als HTM-er lig er nog niet echt wakker van...
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: ''NS neemt deel Haags ov-bedrijf HTM over''

Berichtdoor dAb » 10 okt 2012 23:24

Roland schreef:Wel een beetje Rob :) Het zal voorlopig zo'n vaart nog niet lopen. Ik zie het eerder gebeuren dat de NS de HTM inzet als extra partij bij aanbestedingen elders. Ik als HTM-er lig er nog niet echt wakker van...

Nou ... anders ik wél ... en ook niet zo'n klein beetje, want als die ontwikkelingen met Siemens' R-net en de Participatie van de NS in Utrecht (nog te begrijpen) en in Den Haag (niet normaal meer ... zelfs luguber!) doorgaan, zijn de rapen gaar gestoofd: denk nog maar eens aan de druk van de toenmalige NS op de HTM, om af te zien van exploitatie op de aan te leggen zijtak van de HS-Rotterdam Hofpleinlijn naar Zoetermeer in aanbouw, om eigen zgn. Buurtspoor-NS-materieel -{- zie evt: blz. 92 van mijn GTL8-boek -}- van de Dienst Onderzoek en Planning TO/26-08-'69 in te kunnen zetten, wat later geëvolueerd tot Plan Y = het SGM of de meer-bekende Sprinters. Dat is nu met een nieuwe Farao, die de oude situatie niet meer kent, proberen de zo fel begeerde buit alsnog definitief binnen te halen, en desnoods te slepen «~~oo--oo~~» Ik geef derhalve de collega Rob Kievit met zijn wantrouwen terzake groot gelijk.
Je kunt hier niet genoeg opletten om op te passen anders moet je straks nog veel meer bij-passen, als bij die lekkere tunnel waarin zelfs een dame wilde binnen-rijden :o
Enfin ... de toekomst zal het wijzen :shock: D.A.Borgdorff 8-)
dAb schreef: Vanaf de onderparagraaf *NS* op 14 maart 2013:
--» Het is goed, waarde Admin, dat U als Spoorman de andere zijde nu langs deze weg belicht, maar als oud-betrokkene heb ik er een hele nacht niet van kunnen slapen, evenals onze oude directie, wanneer er bijvoorbeeld een zeer ernstig ongeval bij ons Bedrijf had plaats-gevonden. Nachten hebben we er, als "direct" betrokkenen, wakker van gelegen: van zeer ingrijpende (destructieve) gebeurtenissen, die soms mogelijk nooit meer "goed" gemaakt zouden kunnen worden. De laatste (en enige) keer heb ik in het openbaar over het zeer onzalige sneeuwnet gesproken, maar ik zal er verder voortaan maar beter het zwijgen toedoen, met en ondanks alle respect. :idea: Vaarwel HTM met je eens zo mooie vloot :shock: DA BORGDORFF 8-)

P.S.: de (helaas) onprofessionele wijze waarop de huidige Wethouder Verkeer en Vervoer en van het DB Gewest Haaglanden gistermiddag de Raad met gedeeltelijke onwaarheden, bijv. over de prognoses voor tientallen €-miljoenen met een wuivend handgebaar afdeed inzake verlegging Tramlijn 11 over de Kranenburgweg naar het Norfolk-terrein voor 700 à 800 huizen, het niet ingaan op vragen van PvdA - D66 - CDA - SP - en met name de Haagse Stadspartij en PPS - spreekt {!} boekdelen arrogantie, dit in tegenstelling tot de bekwame en kundige wijze, waarop indertijd en zeer professioneel een andere VVD-Wethouder met dezelfde portefeulle, de zaken voor de HTM opnam en behartigde. Het was mijns inziens NU --inderdaad-- een tamelijk schaamteloze vertoning in deze Commissie Bestuur van de Haagse Gemeente-Raad, zie verder Opname Raadzaal 28 03 2013 = des middags : http://www.uitzendingenraaddenhaag.nl/p ... 448a32acfd :roll: Indertijd = Chris Nyqvist :!:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten