Wijzigingsvoorstellen 2014

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor willem » 13 jun 2013 17:51

Inmiddels is op de website van het stadsgewest het voorstel voor 2014 verschenen.

http://haaglanden.nl/sites/haaglanden.n ... 20VVEZ.pdf

Er verandert eigenlijk niets. Wel is er een hele berg omleidingen en die hebben vanzelfsprekend wel (tijdelijke) gevolgen voor het ov.
De hoop was er dat wat ongelukkige dingen uit de bezuinigingen van vorig jaar nog aangepast gaan worden, maar dat gebeurd niet. De nogal onlogische constructies (lijn 46 eindigend in Voorschoten, lijn 82 Voorhof) blijven dus gewoon leeg hun rondjes rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor wattman » 13 jun 2013 19:54

Interessant
1. "De keerdriehoek op het korte deel van het Lange Voorhout wordt geschikt
gemaakt voor de nieuwe tram."
Dit zou wel eens kunnen betekenen dat nog een stukje zeer oude tramsrails gaat sneuvelen.

2. De brug van het Zieken – Bierkade is dringend aan vervanging toe, evenals het tramspoor dat hier
overheen gaat. (...) De tramlijnen 1, 9, 15, 16, 17 worden omgeleid via de Weteringkade en de Lekstraat of krijgen tijdelijk een andere route om overbelasting op het tramspoor in het centrum te voorkomen.

3. Hoornbrug
De tramlijnen 1 en 15 rijden gedurende enkele maanden over een stukje enkelspoor over een deel van de brug in ombouw. Lijn 1 rijdt tijdelijk niet langs de Schie, maar via lijn 15 en lijn 19 naar Delft v.v. daarvoor wordt in najaar 2013 een boog aangelegd nabij de Vuursteen in Ypenburg Centrum.

4. Brug Laan van Meerdervoort – Valkenboskade
De genoemde brug is dringend aan vervanging toe. In een periode van 8 weken kan er geen
gebruik gemaakt worden van deze brug. Deze werkzaamheid heeft grote gevolgen voor het trambedrijf: lijn RR3 en tramlijn 12 wordt ernstig verstoord en de vestiging Lijsterbesstraat is tijdelijk niet bereikbaar. De zomerdienst zal voor alle tramlijnen eenmalig niet 7, maar 8 weken duren. Voor de tijdelijk te vervallen tramdelen wordt tramvervangend busvervoer geboden.

5. Neherkade
De Neherkade wordt ter hoogte van het Leeghwaterplein ongelijkvloers uitgevoerd. Gedurende
een deel van de werkzaamheden heeft dat gevolgen voor de kruisende lijnen. Gedurende de 8
weken van zomerdienst 2014 worden de tramlijnen omgeleid via de Laakweg/kade en het
Rijswijkseplein.

6. Werkzaamheden Nieuwe Parklaan
In beide perioden [najaar 2014 & 2015] kan lijn 9 tijdelijk geen gebruik maken van het tramspoor tussen de Bosbrug en het Circustheater. Voor deze periode wordt tramvervangend busvervoer ingezet. De bussen rijden hoogfrequent - in de spits zelfs 24 bussen per uur - tussen de noodhalte Schedeldoekshaven en de rotonde bij de Plesmanweg (rotonde bij Madurodam). Tussen deze rotonde en het eindpunt in Scheveningen rijdt ook een pendelbus.

Mmm, maar mijn fietsje een goede beurt laten geven. 8-)
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor OVinDelft » 13 jun 2013 22:58

Dat wordt dan een heel druk traject tussen Laakkade en CS. Lijn 1 rijdt dan weer via CS na jaren! Maar hoe moeten tram 15/16/17(?) keren in het Centrum als zowel de route via Lange Vijverberg, via de Bierkade én de kruising Schedeldoekshaven/Spui dicht is?

In de ombouwfase van keerlus naar tailtrack moet lijn 15 tijdelijk keren in de driehoek nabij Laan van Nootdorp, halte Weidevogellaan.
Geen geduld dus voor het wachten totdat de Avenio's in dienst? Ik betwijfel dat die komend jaar al in dienst zijn, maar je weet het nooit.


In Delft wordt het vanwege de vervanging van de Sebastiaansbrug ook een feest zo te zien, en nog twee interessante nieuwtjes:
De verwachting is dat de OV-baan per april 2014 gereed zal zijn. Vanaf begin 2015 zal ook de bovenleiding worden aangelegd van de OV-baan (Mekelweg), waardoor de OV-baan niet of beperkt beschikbaar is.
Verder is gepland dat het tijdelijk busstation, nu aan de achterkant van station Delft, wordt verplaatst naar de voorkant ca.december 2014.

Maar het blijft extreem dit:
Alleen de lijnen 32, 38, 37 (Den Haag Leyenburg – station Delft geknipt), 81 (Kuyperwijk – station Delft) blijven qua route intact.
De lijnen 60, 69, 80, 81, 37 (wordt na station Delft tijdelijk lijn 84), 121, 40 (RET) rijden de omleidingsroutes. Lijn 174 (RET) keert in de TU-wijk en rijdt weer terug richting Berkel.

Alleen mis ik lijn 82 (sowieso een zinloze lijn) en bus 130 in dit overzicht....
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor Slagathor » 14 jun 2013 08:24

Allemachtig wat een puinhoop. :lol: En ik dacht dat het hele Bosbrug verhaal al erg was!
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor Roland » 14 jun 2013 16:24

Ha, de hele stad gaat op de schop :twisted:
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Berichtdoor Charles » 14 jun 2013 17:44

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 17:56, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor OVinDelft » 14 jun 2013 19:32

Als je moet omrijden zoals in Delft dan wordt je ook niet blij met bussen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor willem » 14 jun 2013 20:13

OVinDelft schreef:Alleen mis ik lijn 82 (sowieso een zinloze lijn) en bus 130 in dit overzicht....

Beide lijnen komen niet over de Sebastiaansbrug, dus zullen wel de huidige route blijven houden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor OVinDelft » 15 jun 2013 00:08

Natuurlijk, maar waarom worden de lijnen naar het Westland dan wel genoemd? :?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor willem » 15 jun 2013 20:29

Die lijnen zijn gewoon vergeten. In het geval van lijn 82, die vorig jaar bewust is veranderd in een lijn waar niemand gebruik van wil maken (kijk eens, er maakt niemand gebruik van... :roll: ), niet eens zo ongunstig. Dat scheelt opheffing.

De antwoorden van het stadsgewest op vragen van mensen die een reactie sturen zijn trouwens af en toe wel grappig. Regelmatig lees je (ook vorig jaar viel dat op) iets in de trant van "dat is niet uitgevraagd" of "dat was de vraag niet". Op die manier kun je beter helemaal niet om reacties vragen. Het toont in ieder geval gebrek aan flexibiliteit bij het stadsgewest aan.

Qua lijnnummering valt op dat diverse lijnen rond Delft (lijn 60, 69, 121 en 130) nog de nummers van het lijnennet uit 1983 hebben, terwijl de rest van het net wel hernummerd is. Als de lijnen 60 en 69 in 83 en 84 worden hernummerd en de lijnen 121 en 130 in 36 en 39 (beide nummers zijn enkele jaren geleden vrij gekomen) zijn alle lijnnummers weer in overeenstemming met elkaar. Tenslotte was dit ook de reden dat lijn 128 in 32 werd hernummerd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Wijzigingsvoorstellen 2014

Berichtdoor OVinDelft » 15 jun 2013 20:53

Lijn 60, 121 en 130 blijf ik maar een apart geval vinden. 130 (en met de nieuwe dienstregeling omgewisseld met 60) ten noorden van station Delft was altijd erg rustig, zo rustig dat je bijna zou denken dat de lijn niet nodig was. Volgens mij met 60 hetzelfde verhaal sinds dat tram 19 rijdt, maar 60 bedient nog wel een groot gedeelte van Delft Noord en nu dus ook Zuid dus nummer 83 zou mooi zijn.
Ik dacht dat er ooit plannen zijn geweest om 130 te vervangen door een verbinding tussen tram 1 en 17 via de provinciale weg en 121 zou ooit een busbaan moeten krijgen, maar misschien is dat wel onzin.
Bus 69 gaat over een paar jaar verdwijnen door tram 19.
Maar ja, je hebt verder gewoon gelijk.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten