Herinneringsmonument Voorburg

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Herinneringsmonument Voorburg

Berichtdoor Charles » 08 okt 2013 15:54

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:50, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Herinneringsmonument Voorburg

Berichtdoor Admin » 08 okt 2013 18:59

Leuke foto's Charles. Wel jammer dat het netkaartje op de onderste foto fout is. Men had het kaartje om moeten draaien (geografisch correct) en de tak van Rijnsburg naar Noordwijk moeten laten aftakken bij Rijnsburg, niet als "verlenging" achter Katwijk moeten plakken...
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Berichtdoor Charles » 08 okt 2013 21:00

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 19:08, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Herinneringsmonument Voorburg

Berichtdoor wattman » 09 okt 2013 07:17

Leuk om dit te zien. Ik ben hier eigenlijk niet meer geweest sinds dat de garage was gesloten.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Herinneringsmonument Voorburg

Berichtdoor OVinDelft » 09 okt 2013 20:43

Leuk zeg! Ik heb dit nooit geweten. Waar is dit in Voorburg?
Net weer jammer dat ze de bovenleidingspaal niet rechtop hebben gezet want het is een beetje onduidelijk zo hoe het er uit zou hebben gezien.
Soms bedenk ik bij mezelf hoe het zou zijn gelopen als de Blauwe Tram niet zou zijn opgeheven? Misschien had Leiden en Haarlem wel een stadstram gekregen in aanvulling op de Blauwe of was de Blauwe Tram omgetoverd tot een sneltram á la Utrecht-Nieuwegein.

De Westlands tram is nooit zo groot geweest, meer dan een stoomtram/rangeerdieseltje heeft er nooit op gereden maar ook van die lijn is veel terug te vinden. Waarschijnlijk waren, zoals er op dat bord geschreven staat, de mensen niet zo opgepropt bij elkaar gaan wonen als er degelijke spoorwegverbindingen waren geweest. Maar zoals bekend zijn er zoveel OV verbindingen verdwenen in de tweede helft van de 20e eeuw.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Herinneringsmonument Voorburg

Berichtdoor willem » 10 okt 2013 13:19

Veel van die verbindingen die destijds opgeheven zijn zouden vandaag de dag een nuttige functie vervuld hebben. Denk alleen al aan de Blauwe tram van Leiden naar Den Haag en die tussen Leiden en Katwijk/Noordwijk. Wat dat betreft is het zonde dat er destijds niet beter is nagedacht.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Herinneringsmonument Voorburg

Berichtdoor Tiktak » 10 okt 2013 15:45

OVinDelft schreef:Leuk zeg! Ik heb dit nooit geweten. Waar is dit in Voorburg?
Net weer jammer dat ze de bovenleidingspaal niet rechtop hebben gezet want het is een beetje onduidelijk zo hoe het er uit zou hebben gezien.
Soms bedenk ik bij mezelf hoe het zou zijn gelopen als de Blauwe Tram niet zou zijn opgeheven? Misschien had Leiden en Haarlem wel een stadstram gekregen in aanvulling op de Blauwe of was de Blauwe Tram omgetoverd tot een sneltram á la Utrecht-Nieuwegein.

De Westlands tram is nooit zo groot geweest, meer dan een stoomtram/rangeerdieseltje heeft er nooit op gereden maar ook van die lijn is veel terug te vinden. Waarschijnlijk waren, zoals er op dat bord geschreven staat, de mensen niet zo opgepropt bij elkaar gaan wonen als er degelijke spoorwegverbindingen waren geweest. Maar zoals bekend zijn er zoveel OV verbindingen verdwenen in de tweede helft van de 20e eeuw.


De Tramremise Voorburg aan de Parkweg, net voorbij het oude politiebureau gezien vanaf de Utrechtsebaan aan de rechterkant.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Herinneringsmonument Voorburg

Berichtdoor wattman » 11 okt 2013 10:21

willem schreef: Wat dat betreft is het zonde dat er destijds niet beter is nagedacht.


De ruimtelijke planning eind jaren '50, begin jaren '60 ging uit van de oppermachtigheid van de automobiel. In die zin had men de ontwikkeling niet verkeerd gezien, de vraag is wel of men niet had moeten investeren in snel en modern interlocaal OV om die ontwikkeling te keren. Integendeel, men plande vooral snelwegen tussen de kernen, zoals de nimmer gerealiseerde Leidse baan. Railvervoer werd in die tijd vooral als verouderd gezien waarin vooral niet geinvesteerd moest worden. Alleen de NZH-lijn Amsterdam - Zandvoort lijkt een uitzondering te zijn, maar die is de nek omgedraaid omdat Amsterdam die tram niet in de binnenstad wilde hebben en de NZH geen genoegen wilde nemen met een eindpunt aan de rand van het centrum. Althans dat is het verhaal zoals het is opgetekend.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten