Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor OVinDelft » 16 okt 2013 16:42

En ja hoor, weer een eilandbedrijf erbij. Misschien moet ik gewoon stoppen met het proberen te begrijpen van de politici in Zuid-Holland wat betreft het OV.
http://m.zuid-holland.nl/mob_nieuws_item.htm?id=111215
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor OVinDelft » 04 apr 2014 19:16

Het mag in de krant: NS doet mee aan een aanbesteding op een regionale spoorlijn en wint ook nog eens.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... nen-146138
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor willem » 05 apr 2014 11:17

De huidige concessie had de NS al gewonnen, dus ze hebben ervaring op het Veenlijntje.
Het is fijn dat er vier treinen per uur gaan rijden, maar er staat niet bij wat er met de doorgaande treinen naar Leiden gaat gebeuren. Het is wel te hopen dat die blijven rijden, anders komt er een overstap bij.
Het perron van Snijdelwijk ligt er trouwens al een tijdje.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor Admin » 05 apr 2014 15:46

Snijdelwijk zal niet in gebruik worden genomen, net als Goudse Poort (tussen Gouda en de brug) omdat a) ze te laag en te kort zijn (ontworpen voor de A32 trammetjes) en b) de dienstregeling daar geen ruimte voor is. De spitsslagen naar Leiden verdwijnen, ook omdat NS op dat stuk de drgl eveneens wil uitbreiden naar 4x p/u. Eea heeft wel gevolgen voor de Electrolux trein naar Alphen, die is z'n paden kwijt. Houdt in dat bediening alleen maar in de nacht kan ipv de (late) avond. Of de gemeente akkoord gaat valt te bezien.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor Bert » 14 jun 2014 23:41

OVinDelft schreef:En ja hoor, weer een eilandbedrijf erbij. Misschien moet ik gewoon stoppen met het proberen te begrijpen van de politici in Zuid-Holland wat betreft het OV.
http://m.zuid-holland.nl/mob_nieuws_item.htm?id=111215


De vraag is inderdaad of al dit soort eilandbedrijfjes ergens toe bijdragen. Naar mijn mening zou men een aantal jaren geleden al hebben moeten stoppen met dit soort operaties. De huidige organisatie, die niet gewend zijn over de eigen grenzen heen te kijken staat een sprong voorwaarts in de weg. De steden en de omliggende regio's in de Randstad zijn zo met elkaar vergroeid, dat grenzen alleen nog op papier bestaan. Daarom dus, zou één randstedelijke vervoersautoriteit voldoende moeten zijn. En die autoriteit zou voortvarend aan het werk moeten gaan, om te voorkomen dat allerlei eilandbedrijfjes ontstaan, die een efficiënte exploitatie in de weg staan.

Zo is het lijntje Gouda - Alphen makkelijk te integreren in het metronet van Rotterdam, ware het niet dat de infra tussen Rotterdam en Gouda nog ontbreekt. De aanleg daarvan is kostbaar maar daarmee kunnen de sprinters tussen Rotterdam en Gouda verdwijnen. Een autoriteit voor de Randstad is beter in staat, één samenhangend net te ontwikkelen en te exploiteren.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor OVinDelft » 15 jun 2014 01:49

Ben het helemaal met je statement eens hoor Bert.

Overigens heeft de NS deze concessie gewonnen, is mij niet helemaal duidelijk of het onder de vlag is van Abellio of NS maar ze zullen er in elk geval blijven rijden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor Bert » 24 jun 2014 21:31

Of er op de treintjes die tussen Alphen aan den Rijn - Gouda gaan boemelen, het logo van de NS of Abellio staat, lijkt met eerlijk gezegd, weinig boeiend. Ik ben wel benieuwd, wat voor materieel er gaat rijden. Een kleine nieuwe serie aanschaffen, speciaal bestemd voor dat lijntje, lijkt me niet zo voor de hand liggen.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor OVinDelft » 24 jun 2014 23:06

Wat me wel belangrijk lijkt, is dat je geen extra instaptarief gaat betalen bij Abellio!

Materieel geen idee, maar misschien liften ze mee met de SNG? (Sprinter Nieuwe Generatie) Die aanbesteding lijkt binnen handbereik te liggen. Stadler zal het in elk geval niet worden, die hebben (per ongeluk) naar buiten gelekt dat ze geen Flirt's mogen leveren. (zie bijlage)
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe treinconcessie Alphen-Gouda

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 05 jul 2014 21:15

Volgens een recente persbericht van NS zelf zou dit CAF of Alstom worden.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten