Merkwaardige ervaringen met kaartlezers

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Merkwaardige ervaringen met kaartlezers

Berichtdoor grizzler » 03 dec 2013 13:16

Voor het eerst in ruim veertig jaar heb ik sinds 1 december geen abonnement meer. Reizen op saldo levert wonderlijke zaken op. Het begon afgelopen zaterdag al. Op mijn OV-chipkaart stond al een hele tijd een saldo van €28,15. Bij het uitchecken op mijn laatste reis op het die dag aflopende abonnement, was dat volgens de kaartlezer ineens €28,35 geworden.

Zondag niet gereisd. Maandagochtend even op de site van de chipkaart gekeken en uiteraard was het saldo gewoon €28,15. Ook na een enkele €1,18 kostende rit wist de kaartlezer me correct te vertellen dat er nu nog €26,97 over was. Maar dan vandaag...

Eerste rit €1,12. Saldo €25,85. Niks mis mee. Tweede rit (een dik uur later) €1,63. Saldo... €25,85. WTF?

Het zou kunnen dat dit iets te maken heeft met centrale verwerking van gegevens en het feit dat er twee verschillende voertuigen bij betrokken zijn, maar dan nog kan ik niet beredeneren waarom na de tweede rit het saldo van de eerste wordt getoond en de ritprijs van die tweede compleet wordt genegeerd. Iemand een idee?
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Merkwaardige ervaringen met kaartlezers

Berichtdoor wattman » 03 dec 2013 13:27

Interessant. Ik zal er eens op gaan letten. Om eerlijk te zijn zie ik op het scherm zoveel informatie dat ik er hoogtens op let of er een of ander eind bedrag staat om zeker te zijn dat ik uitcheck.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Merkwaardige ervaringen met kaartlezers

Berichtdoor willem » 03 dec 2013 18:46

Het gebeurt vrij vaak dat de ov-apparatuur niet goed werkt. In jouw geval is er bij de tweede rit geen saldo afgeschreven. Dat komt een enkele keer wel eens voor. Misschien merk je bij een volgende rit dat het er later alsnog afgehaald is, anders heb je geluk gehad. Ook het is tamelijk normaal dat de heenreis enkele centen duurder of goedkoper is dan de terugreis (vaker een binnen- of buitenbocht?). Soms geven de apparaten aan dat je op een heel andere plek bent in- of uitgestapt dan je zelf gedaan hebt.
Dit soort dingen kost heel veel geld. Geld dat nu goed gebruikt kan worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Merkwaardige ervaringen met kaartlezers

Berichtdoor grizzler » 04 dec 2013 15:03

willem schreef:Het gebeurt vrij vaak dat de ov-apparatuur niet goed werkt. In jouw geval is er bij de tweede rit geen saldo afgeschreven. Dat komt een enkele keer wel eens voor. Misschien merk je bij een volgende rit dat het er later alsnog afgehaald is

Blijkt achteraf gewoon te zijn afgeschreven. Ik heb vandaag maar één rit gemaakt en aan het eind gaf de kaartlezer het juiste saldo aan.
Soms geven de apparaten aan dat je op een heel andere plek bent in- of uitgestapt dan je zelf gedaan hebt.

Ja, dat heb ik bij het doorsnuffelen van de gegevens over het afgelopen jaar ook gezien. Een rit met lijn 3 van het De Savornin Lohmanplein naar het Valkenbosplein die als Centrum West naar Centrum West werd geregistreerd. Of met lijn 1 van het Kurhaus naar de Kneuterdijk terugvinden als van Abtwoudsepark naar Abtwoudsepark. Ook een goeie is van Groot Hertoginnelaan naar Statenlaan. Dat had lijn 17 geweest kunnen zijn, ware het niet dat die in die tijd over de Scheveningseweg reed en ik in lijn 1 zat.

Dat was allemaal met een abonnement, dus geen kosten per reis, maar nu wordt het dus opletten...
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron