Dienstregeling 2015

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 02 maart 2014 14:51

Het stadsgewest heeft weer de jaarlijkse uitvraag voor de dienstregeling van 2015 gedaan. Er hoeft niet bezuinigd te worden, maar tegelijk geven ze aan dat er door alle omleidingen en dergelijke weinig ruimte is.
Wat er verder gaat gebeuren is nog even afwachten, maar gezien de opmerking over het gebrek aan ruimte zou het me niet verbazen als de huidige dienstregeling voor het derde jaar wordt voortgezet, afgezien van alle omleidingen in Delft door de afsluiting van de Sebastiaansbrug.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 20 mei 2014 15:55

Op de website van de gemeente Schiedam stond een verhaal over de wijzigingen in de regio Rijnmond:

http://schiedam.nl/BIS/Gemeenteraadsver ... 202015.pdf

Op de eerste bladzijde staat dat de lijnen 33 en 35 op zaterdag nog maar eenmaal per uur gaan rijden. Kennelijk zitten er toch weer wat bezuinigingen aan te komen. Nu de rest van het verhaal nog.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor dAb » 28 mei 2014 08:02

willem schreef:Het stadsgewest heeft weer de jaarlijkse uitvraag voor de dienstregeling van 2015 gedaan. Er hoeft niet bezuinigd te worden, maar tegelijk geven ze aan dat er door alle omleidingen en dergelijke weinig ruimte is.
Wat er verder gaat gebeuren is nog even afwachten, maar gezien de opmerking over het gebrek aan ruimte zou het me niet verbazen als de huidige dienstregeling voor het derde jaar wordt voortgezet, afgezien van alle omleidingen in Delft door de afsluiting van de Sebastiaansbrug.

En wat te denken van de vervanging van de Valkenboskade-brug voor de Laan van Meerdervoort, waardoor al het tramverkeer van en naar de Remise en CW Lijsterbesstraat verbroken wordt, tramlijn 12 opgeheven en RR-tramlijn 3 verknipt ?? komt allemaal uit dat verknipte brein van het achterlijke Stadsgewest of Metropoolregio met Benschop en Smit ... Hoe had het dan beter gekund ??... Ik sluit me aan bij de Heer van Onselen :
Gewoon weer (zoals vanouds =) gewoon met enkelspoor blijven doorrijden. Zie de diverse HTM-fotó's met PCC's en GTL-trams, die bij spoorvervanging, ook bij of over bruggen enkelspoor hebben gereden. De dienst werd de vorige eeuw nooit gestaakt of verbroken.!. :shock: D.A. (André) Borgdorff - e.i. 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 28 mei 2014 08:04

De veiligheidseisen voor werken aan het spoor zijn de laatste jaren tot in het absurde opgeschroefd. Dan blijft er weinig anders over dan de boel tijdelijk opheffen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Roland » 28 mei 2014 08:38

willem schreef:De veiligheidseisen voor werken aan het spoor zijn de laatste jaren tot in het absurde opgeschroefd. Dan blijft er weinig anders over dan de boel tijdelijk opheffen.


Dat is het probleem niet, ga maar eens kijken bij de chaos op het Buitenhof momenteel. Daar wordt gewoon overdag gewerkt met tig trams die continu passeren. Het probleem is een geld. De tijden dat men van gekheid niet wist wat ze met het geld moesten doen zijn voorbij.

De hele Valkenboskadebrug is straks gewoon 3 maanden weg, als je enkelspoor gaat rijden heb je een capaciteitsprobleem en de werkzaamheden en overlast duren veel langer en kosten dus ook weer meer. Ik denk dat het niet overdreven is om te zeggen dat met deze oplossing een half miljoen bespaart wordt op de uitvoering t.o.v. enkelspoor rijden. Dat gaan de reizigers van en naar Loosduinen niet extra betalen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2014 15:19

Ik vind echter wel de tijdelijke oplossing voor lijn 12 zwaar onder de maat.

Even ter info: ik woon tussen de Regentesselaan en de Beeklaan waar 12 en zeer veel trams richting Lijsterbesstraat doorheen rijden. Ik kan wel met 2 of 4 naar 't centrum, maar voor mensen die gebruikmaken van de halte Weimarstraat is het zometeen wel een flinke wandeling naar een nog werkende tramhalte.

Wat ik zou doen is een boog aanleggen van de Laan van Meerdervoort richting Edisonstraat zodat 12 kan rijden via de Suezkade, Laan van Meerdervoort, Edisonstraat. Of op z'n minst een bus door/langs de Weimarstraat laten rijden.

Er is wel een bus maar die komt niet langs de vervallen haltes tussen de Loosduinseweg en de Laan van Meerdervoort, en er rijdt een tijdelijke tram die niet één halte aandoet die niet al bediend wordt door andere tramlijnen. Wat is daar de logica van?? Laat dan liever 12 helemaal vervallen en verhoog de frequentie van 11 wat.

Het probleem is natuurlijk dat lijn 12 nergens voor z'n eindpunt kan keren. Als je op de kaart kijkt zou je denken dat er prima een route te plannen valt van de Paul Krugerlaan terug richting HS door bij de Loosduinseweg twee keer links of twee keer rechts te doen, maar niet dus, want er liggen geen wissels die dat mogelijk maken.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Jeronimo117 » 29 mei 2014 13:37

Het grappige is dat ze bij de vervanging van de brug Laan van Nieuw Oost-Indië - Schenkkade, wel tegenstrooms gaan rijden richting Kraayenstein en richting L'dam Leidsenhage via de keerlus nog.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Roland » 30 mei 2014 17:23

Jeronimo117 schreef:Het grappige is dat ze bij de vervanging van de brug Laan van Nieuw Oost-Indië - Schenkkade, wel tegenstrooms gaan rijden richting Kraayenstein en richting L'dam Leidsenhage via de keerlus nog.


Daar heb je zoals je zelf al zegt de keerlus die gebruikt kan worden, je hebt dan nog steeds dubbelspoor. Maar wat zwaarder meespeelde is dat het na al die verbouwingen op lijn 2 politiek wat gevoelig ligt om de boel weer plat te leggen. Op lijn 12 kunnen nog wel wat potjes gebroken worden :P
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 31 mei 2014 13:35

Dan kan meteen gekeken worden of lijn 12 niet definitief gemist kan worden. Op het deel tussen de Laan van Meerdervoort en Duindorp is nooit druk in de tram. Tussen het Paul Krugerplein en HS rijden de lijnen 6 of 11 nog over de route van lijn 12. Blijft alleen het deel tussen het Paul Krugerplein en de Fahrenheitstraat over. Er moet vast bezuinigd worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 31 mei 2014 13:48

Ik hoop dat dat sarcastisch bedoeld is, Willem?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 01 jun 2014 18:25

Met een bezorgde ondertoon: in veel gebieden worden al discussies over bezuinigingen op dit soort niveau's gevoerd. Nu zeg ik niet dat het stadsgewest dat ook doet, dat weet ik niet, maar de opmerking was wel verontrustend bedoeld. Zo langzamerhand wordt met het badwater het kind wegbezuinigd. Ondertussen wordt het steeds leger in bus en tram.

Het tweede punt: zoals Roland aangaf dat het te duur is om een brug met allerlei tijdelijke maatregelen in gebruik te houden voor het (tram-)verkeer, zo heeft het stadsgewest qua exploitatiekosten eveneens een meevaller: de vervangende bussen zijn vast goedkoper dan de trams van lijn 12. Als het dan toch moet zou het mooi als die meevaller ten goede komt aan verbeteringen elders.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor iljitsch » 01 jun 2014 22:01

Ik denk dat de kosten voor alle omleidingsmaatregelen bij elkaar niet echt een positief beeld zullen geven: 3 wordt in twee stukken gehakt, een tijdelijke bus, tijdelijke tram 20. En het aantal betalende reizigers zal zeker afnemen. Tel dan ook nog op alle extra kilometers naar andere remises omdat de Lijsterbesstraat onbereikbaar is.

Rond 12 uur vanmiddag nog even 12 van de Loosduinseweg naar het HOVM genomen, en bij instappen zaten er ongeveer 8 mensen in, wat gelijk verdubbelde. Het stuk Duindorp - Loosduinseweg zal (zeker op zondagmiddag) niet echt een tramlijn rechtvaardigen, maar je kan natuurlijk niet onbeperkt onrendabele takken afknippen. Dan zou je uiteindelijk van een tramnet bestaande uit alleen elke minuut een tram tussen Spui en CS overhouden.

Volgens mij is er echter nog wel wat te snoeien. Lijn 6 rijdt bijvoorbeeld veel te veel samen op met 4 en 12 met 11. Je zou bijvoorbeeld 12 van Duindorp naar het Hobbemaplein kunnen laten rijden en dan de route van 6 verder. Dan hef je dus twee halve tramlijnen op terwijl dan alleen halte Nunspeetlaan vervalt. Nadeel is wel dat de reizigers op lijn 12 zo extra moeten overstappen naar HS terwijl de verbinding naar centrum/CS niet echt beter wordt omdat overstappen op 2, 3 of 4 waarschijnlijk sneller blijft.

Ik kan me zelfs voorstellen dat in de toekomst 12 en 6 op deze manier gekoppeld worden en dat eea dan door de Torenstraat verder rijdt over de route van 17, dan heb je alle tramroutes die moeilijk aan te passen zijn voor bredere / wijder zwenkende trams in één lijn ondergebracht waar je dan met de laatste GTLs kan blijven rijden.

Is er een mogelijkheid om wel door de tramtunnel te gaan maar dan via de Rijnstraat langs CS te komen? Brouwersgracht/Prinsegracht/Jan Hendrikstraat is natuurlijk aanzienlijk minder ideaal voor de reiziger die naar 't centrum of het station wil en twee keer langs de grote kerk is ook wat onhandig.

Het zou handig zijn als het nieuwe eindpunt van RR E voldoende ruimte krijgt om ook één van de lijnen naar Zoetermeer te termineren. 3 bijvoorbeeld, dan kan kan je de helft van 6 naar Leidschendam koppelen aan de helft van 3 naar Loosduinen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 03 jun 2014 17:50

Het klopt dat er wat dubbelingen zijn, maar dat ga je nooit helemaal wegkrijgen. Daarvoor zijn er teveel lijnen die ergens bij elkaar komen, maar toch net iets anders doen. Daarnaast zijn er veel lijnen die ongeveer dezelde kant oplopen, wat het aantal (logische) mogelijkheden beperkt. Probeer maar blanco een lijnennet voor de tram te ontwerpen, dan loop je daar vanzelf tegenaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor iljitsch » 03 jun 2014 19:36

Op sommige stukken is dat niet erg omdat die de extra capaciteit kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld Zoetermeer - CS met RR 3 en 4. Maar dat geld niet voor de route waar zowel 4 als 6 beide rijden, want 4 snijdt een stuk af. Het kan zijn dat er heel veel mensen 6 nemen tussen de Schilderswijk en Leyenburg, maar ik waag het te betwijfelen.

Ik kan me ook voorstellen dat als 6 met Avenio's gereden gaat worden het eindpunt naar het Hobbemaplein verplaatst wordt.

Het Haagse tramnet zit soms wat onhandig in elkaar omdat bijna iedere tram toch wel langs twee van de volgende drie plekken komt: CS, HS, Spui. Ik heb een tijd in Madrid gewoond en daar kent het metronet niet of nauwelijks centrale punten waar meer dan twee lijnen bij elkaar komen en dat kan ook heel vervelend zijn. Met een centraal punt beperk je het overstappen tot één keer, wat al meer dan erg genoeg is. Twee keer overstappen is echt een ramp.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 03 jun 2014 20:20

Het beste zou zijn geweest als ze destijds bij het opheffen van Staatsspoor van HS het hoofdsstation hadden gemaakt door er aan de achterkant een station aan te plakken. Rond die tijd ging die buurt sowieso tegen de vlakte, toch?

Maarja, de beste oplossingen lijken mij nu toch dingen als lijn 11 en 12 weer door te trekken naar CS. Eigenlijk zouden alle lijnen zowel HS als CS moeten aandoen, in de buurt van het Spui kom je dan sowieso. Dan heb je overstappen dus alle bus-, tram-, metro- en spoorlijnen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor iljitsch » 03 jun 2014 21:31

OVinDelft schreef:Het beste zou zijn geweest als ze destijds bij het opheffen van Staatsspoor van HS het hoofdsstation hadden gemaakt door er aan de achterkant een station aan te plakken.

Een groot nadeel van het huidige CS is dat de treinen de laatste één a twee kilometer nogal langzaam rijden. Dat zou voor de treinen uit Utrecht waarschijnlijk ook gelden als die naar HS zouden moeten afbuigen, dus echt veel heb je daar niet aan. Ook ligt HS verder van het centrum dan CS en was de ruimte voor nieuwbouw minder.

Wat mij beter lijkt is dat ze destijds een nieuw station hadden gebouwd op de plek waar het spoor tussen Leiden en Rotterdam het spoor uit Utrecht kruist. Dan had je een enorm gebied tussen die nieuwe plek en het huidige CS en waarschijnlijk ook de wijken ernaast kunnen herontwikkelen. Het is dan wel twee haltes met de tram naar het centrum maar dat geldt in Amsterdam en Rotterdam ook.

OVinDelft schreef:Maarja, de beste oplossingen lijken mij nu toch dingen als lijn 11 en 12 weer door te trekken naar CS. Eigenlijk zouden alle lijnen zowel HS als CS moeten aandoen

Gewoon op straatniveau? Dat wordt een enorme opstopping. Ik zie ook de toegevoegde waarde niet, want mensen die vanaf de westkant van de Loosduinseweg reizen is overstappen op randstadrail door de tunnel veel korter en vanaf de meeste haltes ten oosten daarvan kan je ook andere lijnen (6, 9) nemen die al naar CS gaan. Verder kan je bij CS niet goed keren.

Waar ik meer in zie is iets doortrekken van LvNOI naar HS, dan hoeven intercity's daar niet meer te stoppen. Maar tenzij Prorail een paar sporen in wil leveren wordt dat het betere hak- en breekwerk. Heeft wel als voordeel dat er dan ook iets gemaakt kan worden dat treinen van LvNOI naar HS en van HS naar CS elkaar niet meer gelijkvloers hoeven te kruisen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 26 jun 2014 19:25

In deze link staan de voorstellen voor 2015 (aan de rechterzijde zijn de bestanden te openen):

http://haaglanden.nl/vergadering-vvez-2-juli-2014

Enkele opvallende dingen:

- tram 16 rijdt ipv lijn 17 door naar het Statenkwartier
- de lijnnummers gaan (weer) op de schop (als je toch met de lijnnummers bezig bent kunnen de trams 15 en 17 net zo goed ook hernummerd worden in 5 en 7. Scheelt weer enkele hoge nummers)
- kleine routewijziging in Naaldwijk voor de lijnen 31 en 33

Bij de vragen van burgers komen iedere keer dezelfde vragen terug, met het gebruikelijke nee (maar dan netter geformuleerd) als antwoord.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 26 jun 2014 21:19

Prachtig, we gaan weer terug naar de oude jaren '80 nummering in Delft! Alle lijnen in de 60-serie rijden straks ook nog eens bijna de zelfde route als ze deden voor 2009. (als ik het me goed herinner)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor wattman » 27 jun 2014 06:22

Ook interessant, de strandextra's op lijn 9!

In de zomerdienstregeling van 2014 rijdt lijn 9 op de gehele lijn 10 x/uur in de spits en 8x/uur in de
middag daluren.HTM stelt voor om dit met ingang van zomer 2015 te wijzigen in een basis
dienstregeling 6x/u ur overdag van Vrederust tot Scheveningen Noorderstrand, met flexibele
tramdiensten aangevuld tot 10x/uur op het trajectdeel DH CS – Scheveningen Noorderstrand op
de dagen dat extra inzet nodig is. Afhankelijk van de spitsrichting naar (ochtend) of vanaf het
strand (middag) wordt de bediening van station CS en dus de keerroute in het centrum bepaald.


Dat zullen dan wel uitzendkracht-trambestuurders worden.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 27 jun 2014 16:25

OVinDelft schreef:Prachtig, we gaan weer terug naar de oude jaren '80 nummering in Delft! Alle lijnen in de 60-serie rijden straks ook nog eens bijna de zelfde route als ze deden voor 2009. (als ik het me goed herinner)

De omnummering is met gevoel voor historie gedaan ja. Lijn 61 in de Kuyperwijk is zeer vertrouwd, evenals de route van lijn 64. Alleen jammer van de frequentie van lijn 62: de voorganger met dat nummer reed elk kwartier over dezelfde route.
Ook de lijnen 50 en 51 van Rijswijk naar Den Haag zijn historisch verantwoord. Voor 1983 hadden de lijnen tussen Den Haag en het Westland een nummer in de 50-serie. Maar ik weet niet meer welk nummer lijn 130 toen had, ik dacht iets van 56 of 57.

Apart is dat er in de avond op lijn 130 ieder half uur een bus gaat rijden. Eerst reed er ieder uur een bus, toen na 20 uur niets meer en nu opeens elk half uur tot 22 uur. Met dat soort gezwabber is het lastig om aan klantenbinding te doen.

Duidelijk is wel dat dit jaar qua bezuinigingen de tram het haasje is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten