Dienstregeling 2015

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 27 jun 2014 16:40

Reed bus 62 vroeger niet vanaf Nootdorp (of daar in de buurt) via station Delft en Buitenhof en dan via de Latijns-Amerikalaan naar Delft-Zuid? Het kan ook een andere route zijn geweest, ik kan me ook een bus herinneren uit noordelijke richting die als eindpunt 'Stefanna' had maar het is allemaal ver weg gezakt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 27 jun 2014 16:58

De oorspronkelijke route van lijn 62 liep van Aan't Verlaat via de Nieuwe Langendijk, Burgwal, In de Veste, Station, Ziekenhuis en Buitenhof weer terug naar In de Hoven. Daar gingen de bussen over in lijn 63 die via de Voorhofdreef, Kruithuisweg en TU (toen nog TH) naar het station reed. De bus reed elk kwartier en lijn 63 buiten de spits elk half uur.

Na de verlenging van de tram naar Tanthof en de opening van de busbaan daar in 1994 kwamen verschillende varianten, waaronder de door jou genoemde. Lijn 62 ging na de Van der Slootsingel naar Tanthof rijden. De tak naar In de Hoven werd naar Voorhof verlengd (een soort 82 dus, maar dan net anders) en werd lijn 60. Beide lijnen reden elk half uur, zodat in Buitenhof nog steeds een kwartierdienst was.
Aan de andere kant werd de lijn doorgetrokken naar de Brasserskade en zoals je al zegt soms naar Nootdorp. Lijn 61 ging toen na de Binnenstad verder naar de Wippolder. Naast Nootdorp heeft lijn 62 zelfs nog even naar Ypenburg gereden, in de tijd dat daar de eerste straten opgeleverd waren.

Wat dat betreft is de huidige stadsdienst maar een minimaal overblijfsel van wat het eens was.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 27 jun 2014 17:49

Welke lijn heeft er dan vroeger naar station Delft-Zuid gereden? Was dat dan lijn 62?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 27 jun 2014 18:12

Lijn 62 heeft inderdaad een tijdje naar station Zuid gereden, waar de bus overging op lijn 63 (die daar dus ook kwam) naar het station, via de TU. Die tijd heeft echter niet lang geduurd.
In eerste instantie reed lijn 60 langs station Zuid. Die lijn begon bij Aan 't Korft (het huidige zomereindpunt van lijn 80) en reed daarna via de Lodensteynstraat, Julianalaan, Nassaulaan en Telderslaan naar In de Veste. Vervolgens via de Markt naar het station en verder via Abtswoude naar station Zuid. Daarna volgde een kronkelroute door Tanthof (Edelhertlaan, Roodborstlaan, Lepelaarstraat, Veulenkamp) naar een eindpunt bij de Eendenvijver (net voor de plek waar nu het gezondheidscentrum zit).
Later is de lijn doorgetrokken via de Latijns-Ameriklaan naar het Abtswoudsepark, waar toen ook de lijnen 130 en 131 (via de huidige tramroute, behalve in Tanthof-West) eindigden.

Na opening van de busbaan door Tanthof-West is deze route met een lagere frequentie blijven bestaan. De toen nieuwe lijn 64 nam de route via de busbaan en is uiteindelijk de basislijn geworden. Grofweg volgens de route zoals die a.s. december weer terugkomt (op wat kleinigheden na).
Toen lijn 60 uit Tanthof verdween is lijn 62 (en 63) naar station Zuid gaan rijden. Dat was kennelijk geen succes, want na enkele jaren verdwenen die weer. Toen was er bij station Zuid helemaal niets meer, tot lijn 82 daar kwam.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 27 jun 2014 20:08

Bedankt voor de opheldering! Het begint nu weer een beetje terug te komen... ik volgde de buslijnen niet echt rond die tijd.

Wat ik trouwens niet snap van dat nieuwe document is dat er op de ene pagina word vermeld dat bus 62 straks Delft station - Tanthof (Buitenhof word niet expliciet vermeld) gaat rijden maar op de pagina erna dat deze de huidige route gaat rijden.
Dan laat ik even mijn fantasie op hol slaan: misschien blijven bus 60 en 64 over de Voorhofdreef doorkarren maar gaat bus 62 straks Delft station - Voorhof via Stefanna - station Zuid - Tanthof - Buitenhof - Delft station v.v. rijden. Dan heb je eindelijk een 10-minutenfrequentie in Voorhof en Tanthof-Oost (Buitenhof en Tanthof-West hebben dat tenslotte ook met tram 1) en heb je alle stukjes die slecht bediend werden in het zuiden en zuidwesten van Delft weer goed bediend.

Stel dat het dat niet wordt, gok ik dat ze bus 64 weer gaan laten meanderen via station zuid en Voorhof zoals 80 een paar jaar terug ook deed (tot grote ergernis).
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 27 jun 2014 21:27

Waarschijnlijk is dat een schrijffout en blijft lijn 82/62 gewoon de huidige route rijden. Qua vertrektijden verwacht ik in Delft geen noemenswaardige veranderingen; dat schemert al een beetje door uit de antwoorden op de gestelde vragen uit de inspraakronde.
De enige reden dat lijn 82 (straks 62) de huidige route heeft is dat je zo precies binnen een uur het rondje kunt rijden. Dat is voor Veolia efficiënt. Dat de ouderen uit Abtswoude en Stefanna zo geen zinvolle busverbinding hebben doet niet terzake. Het gaat immers niet om de reiziger, maar om de kosten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 27 jun 2014 22:47

Het is zeker niet mogelijk dat rondje wat ik had bedacht met de klok mee te doen en daarna tegen de klok in. Dat zal dan zeker weer net niet in dat uur passen zeker.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 28 jun 2014 00:04

Volgens de dienstregeling van Veolia doet lijn 82 er nu een half uur over om van het station via Buitenhof en Tanthof bij Stefanna te komen. Daar zou dan nog ongeveer 10 minuten bij komen om via De Hoven weer terug bij het station te komen en dan red je het inderdaad niet om de hele ronde heen en weer in een uur te doen.
Aan de andere kant heb ik het idee dat de rijtijden wel heel erg ruim berekend zijn. Zo zijn bijvoorbeeld de bussen richting het station bij het ziekenhuis heel vaak 5 of zelfs meer minuten te vroeg (niet alleen de 82 maar ook de 32 en 37). Als je daarmee rekening houdt heb je van die 10 extra minuten er nog maar 5 nodig. Dan haal je het nog niet, of je moet de lijn op het station verder laten rijden naar een andere bestemming zodat je dan alsnog een uur onderweg bent. Dan ben je een heel nieuwe opzet aan het maken, wat niet verkeerd hoeft te zijn.

Je gedachte is te volgen en te begrijpen. In het verleden had je een "sneldienst", lijn 64, die rechtstreeks via de Voorhofdreef en de busbaan naar Tanthof reed. Daarnaast was er een "stopdienst", lijn 60, die het ommetje langs Abtswoude en Stefanna deed en langs station Zuid reed. Beide lijnen reden elk half uur. Voor zoiets valt wel wat te zeggen.
De opzet van enkele jaren geleden, met lijn 80 die via de bejaardenhuizen en station Zuid reed zonder rechtstreekse verbinding met Tanthof was niet ideaal. De huidige route van lijn 60 en 80 is voor Tanthof wel optimaal, maar die van lijn 82 is dat zacht gezegd niet. De vraag is dus hoe je Abtswoude en Stefanna een fatsoenlijke busverbinding kunt geven zonder Tanthof heel erg te duperen. En dat is een lastige opgave die je nooit helemaal goed kunt oplossen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 25 jul 2014 16:44

Hier de definitieve versie van de dienstregeling 2015: http://haaglanden.nl/sites/haaglanden.n ... 202015.pdf
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 20 nov 2014 16:41

De nieuwe dienstregeling is uitgesteld tot 15 februari, zodat deze ingaat bij de opening van het nieuwe busstation aan de voorzijde en de opening van de treintunnel.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 22 nov 2014 15:19

Dat is apart, dat maakt toch eigenlijk niet uit? Het betreft dan de dienstregeling van heel Haaglanden begrijp ik?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor xCookiesolax » 22 nov 2014 19:07

Begonnen de werkzaamheden aan de Spuibrug in Den Haag ook niet in februari/maart 2015? Het kan zijn dat men daarom om deze twee redenen besloten heeft om alles met 3 maanden uit te stellen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 22 nov 2014 22:24

OVinDelft schreef:Dat is apart, dat maakt toch eigenlijk niet uit?

De vertrektijden van de bussen in Delft moeten natuurlijk wel aangepast worden aan de nieuwe situatie. Vanuit sommige richtingen komt het station een stukje dichterbij te liggen en vanuit andere richtingen een stukje verder. Aangezien de buslijnen door de regio uitwaaieren is het makkelijker om alles dan maar in een keer te doen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor Lijn 999 » 13 dec 2014 21:10

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:33, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 13 dec 2014 21:27

Is het niet zo dat sommige diensten van lijn 2 en 19 aan elkaar gekoppeld zijn? Misschien is dan het lijnnummer of de bestemming blijven hangen o.i.d.

Morgen gaat landelijk bij al het OV (met uitzondering van de bussen in Delft dan) de nieuwe dienstregeling in.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 14 dec 2014 03:35

Hier staat nog wat info van de HTM: https://www.htm.nl/reisinformatie/nieuw ... c-2014%29/
Er gaan voor lijn 1 dus extra spitsdiensten station HS - Scheveningen rijden die aan zullen sluiten op de treinen.
De grote verassing hierbij is echter dat er een tweetal GTL's zullen worden uitgedost als Intercity-tram: http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2014365
Hadden ze beter sprinter-kleurstelling kunnen gebruiken, want trams zijn een lokaaldienst en ik neem niet aan dat de spitsdiensten haltes gaan overslaan. Alhoewel, NS kennende... :mrgreen:

Edit: meer foto's... http://www.haagsetrams.com/actueel/actueel.html#nstrams
Laatst bijgewerkt door OVinDelft op 14 dec 2014 17:27, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor wattman » 14 dec 2014 09:52

OVinDelft schreef:Er gaan voor lijn 1 dus extra spitsdiensten station HS - Scheveningen rijden die aan zullen sluiten op de treinen.


De vertrektijden aan HS zijn 8.18 uur en 8:28 uur. Opmerkelijk is trouwens dat die gelijk zijn aan de geplande vertrektijden van de normale dienstwagens. Ik ben dus zeer benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken, zeker aangezien lijn 1 zelf de laatste maanden nogal onregelmatig is gaan rijden (oorzaak is mij niet duidelijk, maar wagens die al met 4 minuten vertraging van hun eindpunten vertrekken zijn niet zelfdzaam meer).
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor wattman » 15 dec 2014 10:27

Hierbij de 3105 en 3111 op de eerste dag van de versterkingsdienst op lijn 1, met in de display "extra rit". Bij de eerste rit waren Jaap Bierman (HTM) en Hans Peters (NS) aanwezig voor een fotomoment aan Hollands Spoor. Deze wagen arriveerde daar ca 8:18 uur. De als tweede extra 3111 vertrok rond 8:40 uur, ca 4 minuten achter een "normale" lijn 1 en nam nog redelijk wat passagiers mee.

Vanwege de regen en duisternis geen tijdstip voor geweldige foto's.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor willem » 17 jan 2015 17:43

Inmiddels staat de nieuwe dienstregeling van 15 februari op de website van Veolia. De al eerder genoemde wijziging van lijn 33 gaat in na de opening van de Twee Pleinenweg.
In Delft is uiteraard uitgegaan van het nieuwe busstation aan de voorzijde van het station. Daarnaast viel het op dat enkele lijnen, zoals de 37 en 62 qua vertrektijden een kwartier opschuiven.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dienstregeling 2015

Berichtdoor OVinDelft » 17 jan 2015 23:08

Wat me ook opvalt is dat lijn 121 wordt omgenummerd in lijn 55. Bus 130 wordt ook omgenummerd, die wordt 51.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron