Nieuwe Stadsdienst Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 05 dec 2014 00:13

Hallo allemaal,

Ik wilde een eigen versie kaart maken voor nieuwe Stadsdienst Delft. Dus met andere routes en lijnen, die beginnen en eindigen op Station Delft Centrum. Dus eigenlijk kleine ringlijn zoals de buslijnen 71 en 72 in Zoetermeer.

Lijnwijzging in Delft 13 december is:
60 --> 60
81 --> 61
82 --> 62
80 --> 64

Nu is mijn vraag: Willen jullie meedenken over het nog beter benutten van de wijken van Delft, Den Hoorn en Delfgauw?

De lijnennetkaart van Delft, jaardienst 2014 is op deze link te vinden:
Stadsdienst Delft 2014

De lijnennetkaart van Delft, jaardienst 2015 is op deze link te vinden:
Stadsdienst Delft 2015

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:54, in totaal 4 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 06 dec 2014 16:22

Naar je ideeën ben ik wel nieuwsgierig.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor OVinDelft » 06 dec 2014 18:29

Ten eerste, wat zijn de plannen voor de dienstregeling 2015? Alleen het omnummeren van lijnen of nog meer?

Als eerste moet er wat gedaan worden aan het prutsel dat lijn 82 (straks 62) heet. Wat nou echt een goede oplossing is voor die lijn weet ik niet, maar er moet in elk geval iets veranderen.
De eerste optie die ik bedacht heb is hem na het rondje station Delft -> station Delft-Zuid de slinger door Voorhof laten maken en dan via de Papsouwselaan naar station Delft. Dan krijg je dus een ringlijn. Alleen die 1x per uur frequentie jaagt ook reizigers gewoon echt weg.

Een andere optie voor 82 zou kunnen zijn om er een ringlijn station Delft - ziekenhuis - Buitenhof - Tanthof - station Zuid - TU wijk - Zuidpoort - station Delft van te maken met een halfuursfrequentie. Dan worden eindelijk zuidwest- en zuidoost-Delft met elkaar verbonden en creëer je een goede verbinding naar station Zuid voor zowel Tanthof als de TU wijk. Voor reizigers in Tanthof is het meestal een betere optie om de bus of tram te nemen naar station Delft en vanaf daar met de trein te gaan, maar ze hebben station Zuid niet voor niets gebouwd. Studenten reizen nu bijna allemaal via station Delft of gaan met de fiets vanaf station Zuid, maar als OV ook een optie wordt zou station Delft ook nog wel eens ontlast kunnen worden op die manier. Het enige waar je dan nog mee zit zijn zijn de verzorgingstehuizen in Voorhof, maar een simpel pendelbusje met taxibus 1x per uur tussen station Delft - Voorhof (- Delft-Zuid) zou daarvoor voldoende moeten zijn.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 06 dec 2014 19:12

Veel meer dan die omnummeringen gebeurt er niet. Op sommige lijnen komen er wat ritjes bij en andere lijnen (33 en 35) gaan op zaterdag terug naar een uurdienst.

Die 82/62 is niet ideaal, maar die lijn heeft het stadsgewest doelbewust om zeep geholpen. Het is ook de vraag wat je met de streeklijnen gaat doen (sommige hebben een stadsfunctie, zoals lijn 37) en de nieuwbouw in de Harnaschpolder en Rijswijk-Buiten (dat is geen Delft, maar scheelt weinig).
Daarnaast is er het financiële plaatje: het mag niet duurder zijn dan het huidige net wil het een op de realiteit gestoeld plan worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor OVinDelft » 06 dec 2014 20:08

Als je het met hetzelfde geld wilt doen blijven er denk ik niet veel opties over dan een beetje wisselen met lijntjes en weinig gebruikte trajecten opheffen.

Overigens lijkt het mij sowieso kostenbesparing om lijn 82 met zo'n buurtbus-achtig busje te laten rijden, scheelt weer in onderhoud en brandstofkosten of verkijk ik me daar op? Voor de reizigersaantallen maakt het niet, want als er 1 persoon in zit per rit mag je van geluk spreken.
Een andere ingeving van mij is lijn 82 laten rijden tussen station Delft - Stefanna - station Zuid - Tanthof. Zou niet duurder moeten zijn en dan heb je ook nog eens een extra verbinding tussen zuidwest en het centrum.
En als we echt aan kostenbesparing op lijn 82 willen doen kunnen we hem beter helemaal opheffen. Dat is dan wel weer zonde van de recent aangelegde halte bij station Zuid, maar die ligt daar sowieso toch voor piet snot want als de meeste reizigers zien dat de volgende bus pas over een uur komt zie je ze denken 'dan ga ik maar lopen'.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 08 dec 2014 00:06

Ik zat te denken om net als op Zoetermeer Centrum-West, Delft Station Centrum een stads/regionaal busstation te creëren. Zo krijg je dat regionale lijnen, regionaal blijven en de stadslijnen echt stadslijnen blijven anders heb je kans dat stadslijnen worden overgenomen door regionale lijnen.

In Zoetermeer rijdt alleen 70-reeks in en door Zoetermeer, de rest eindigt en begint op Zoetermeer Centrum-West. Behalve dan de lijnen naar Berkel en verder. Zo wilde ik in Delft alleen 60-reeks in en door Delft laten rijden.

Nog een vraag: Welke lijnen hebben dan juist 12m bussen nodig en welke niet? Ik kan denken dat sommige trajecten vanaf Delft Station Centrum tot eindpunt dat eigenlijk niet nodig heeft. Daarom wilde ik graag van jullie weten welke lijn/traject wel gewone bus nodig en welke lijn/traject een taxibusje of een midibusje zoals deze bijvoorbeeld: VDL Citea MLE (Midi Low Entry)
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 08 dec 2014 02:48

OVinDelft schreef:Ten eerste, wat zijn de plannen voor de dienstregeling 2015? Alleen het omnummeren van lijnen of nog meer?

Als eerste moet er wat gedaan worden aan het prutsel dat lijn 82 (straks 62) heet. Wat nou echt een goede oplossing is voor die lijn weet ik niet, maar er moet in elk geval iets veranderen.
De eerste optie die ik bedacht heb is hem na het rondje station Delft -> station Delft-Zuid de slinger door Voorhof laten maken en dan via de Papsouwselaan naar station Delft. Dan krijg je dus een ringlijn. Alleen die 1x per uur frequentie jaagt ook reizigers gewoon echt weg.

Deze optie heeft geen zin aangezien bus 60 en 80/64 daar al een gezamenlijke kwartierdienst rijden.

OVinDelft schreef:Een andere optie voor 82 zou kunnen zijn om er een ringlijn station Delft - ziekenhuis - Buitenhof - Tanthof - station Zuid - TU wijk - Zuidpoort - station Delft van te maken met een halfuursfrequentie. Dan worden eindelijk zuidwest- en zuidoost-Delft met elkaar verbonden en creëer je een goede verbinding naar station Zuid voor zowel Tanthof als de TU wijk. Voor reizigers in Tanthof is het meestal een betere optie om de bus of tram te nemen naar station Delft en vanaf daar met de trein te gaan, maar ze hebben station Zuid niet voor niets gebouwd. Studenten reizen nu bijna allemaal via station Delft of gaan met de fiets vanaf station Zuid, maar als OV ook een optie wordt zou station Delft ook nog wel eens ontlast kunnen worden op die manier.

Kort gezegd wil je bus 82/62 en 69 met elkaar koppelen en zo een ringlijn ervan maken, die een halfuur dienst heeft op het hele traject. In de spits extra ritten station Delft - TU-Wijk - station Delft Zuid tot lijn 19 wordt doorgetrokken. Deze dan doordeweeks ringlijn via TU-Wijk, in de avond en het weekend ringlijn via Voorhof naar Delft Station terug?

OVinDelft schreef:Het enige waar je dan nog mee zit zijn zijn de verzorgingstehuizen in Voorhof, maar een simpel pendelbusje met taxibus 1x per uur tussen station Delft - Voorhof (- Delft-Zuid) zou daarvoor voldoende moeten zijn.

Voor de verzorgingstehuizen in Voorhof en eventueel in Buitenhof en Tanthof, een ouderenlijn in vorm van lijntaxi 63 of lijntaxi 65. Deze rijdt dan 1x p/u of 1x in 1,5 uur via (Buitenhof -) Ziekenhuis - Station Delft - Voorhof - Station Zuid (- Tanthof). Voor Buitenhof en Tanthof hoef je niet lijn 82/62 te volgen maar ga je langs de verzorgingstehuizen.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 08 dec 2014 03:05

Een ringlijn hoeft niet uit 1 lijn te bestaan, het kant ook zijn dat een ringlijn bestaat uit 2 lijnen en bij het eindpunt wisselt van lijnnummer. Zo kan je bus 82/62 inkorten op traject Tanthof - Voorhof, bij Tanthof overlaten gaan in 80/64 die tussen Kalfjeslaan en Menno ter Braaklaan route van bus 82/62 volgt en bus 69 doortrekken naar Station Zuid, zodat er een overstap ontstaat vanaf bus 80/82 op bus 69 vanaf Buitenhof, Tanthof en Voorhof naar TU-Wijk. Bus 60 blijft dan huidige route rijden.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 08 dec 2014 13:20

Delft heeft een stratenpatroon dat redelijk een schaakbordstructuur heeft, in combinatie met wat dingen die voor een scheiding tussen stadsdelen zorgen (zoals het kanaal en de provincialeweg). Dat maakt dat lijnen van buitenwijk via het station en centrum naar een andere buitenwijk hier beter werken dan ringlijnen zoals je die in sommige andere plaatsen ziet.
Het lijnennet zoals dat tot 2007 (?) reed (de oude 60-serie) was een geschikt lijnennet.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 08 dec 2014 15:33

willem schreef:Delft heeft een stratenpatroon dat redelijk een schaakbordstructuur heeft, in combinatie met wat dingen die voor een scheiding tussen stadsdelen zorgen (zoals het kanaal en de provincialeweg). Dat maakt dat lijnen van buitenwijk via het station en centrum naar een andere buitenwijk hier beter werken dan ringlijnen zoals je die in sommige andere plaatsen ziet.
Het lijnennet zoals dat tot 2007 (?) reed (de oude 60-serie) was een geschikt lijnennet.

En om welk jaar/jaren gaat het dan dat de stadsdienst wel geschrikt was? Want de afgelopen 20 jaar heeft het Stadsdienst Delft nog al veel wijzigingen gekend, zowel bij WN, ZWN, Connexxion als Veolia.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 08 dec 2014 17:10

Het ging even om de hoofdstructuur, niet om de exacte opzet. En die hoofdstructuur is na de opening van de tram in 1994 tot de omschakeling naar de lijnen in de 80-serie min of meer gelijk gebleven. Uiteraard is er wel het een en ander veranderd, maar niet zoveel dat je van een heel ander netwerk kunt spreken.
Nog even op internet gekeken of er nog ergens een oud kaartje te vinden is, maar dat is niet gelukt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor OVinDelft » 08 dec 2014 20:30

Misschien kan je hier iets mee?

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... den_streek
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Voorm ... Haaglanden

Staat vrij veel info over (voormalige) buslijnen in Delft en omstreken.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 08 dec 2014 21:15

Ik heb thuis nog een kaart van Stadsdienst Delft toen tram 1 werd doorgetrokken op 28 augustus 1994. De kaart heb ik foto van gemaakt en is te vinden via deze link: Stadsdienst Delft 28 augustus 1994. De foto is niet scherp maar duidelijk genoeg om te kunnen zien hoe het gelopen heeft. Ik zet bij de uitleg de kleur erbij zodat jullie de route beter kunnen volgen.

De lijnen waren als volgt:
Tram 1: Scheveningen Noorderstand - Delft Tanthof (Rood met witte strepen)
Brasserskade - Station - Krakeelpolderweg - In de Hoven - Buitenhof - Tanthof West - Tanthof

Bus 60 en 62: Stefanna/Abtswoude Park - Sportpark Brasserskade (Donkerblauw)
Bus 60 en 62 reden op het traject Buitenhofdreef - Sportpark Brasserskade dezelfde route. Alleen de route van beginpunt tot Buitenhofdreef is anders. In het centrum op het traject Station Centrum - Verpleegtehuis De Bieslandhof reden bus 60 en 62 tegengesteld aan bus 61.

Heenweg:
Bus 60: Voorhof - In de Hoven - Buitenhofdreef - Buitenhof - Ziekenhuis - Westlandhof - Westerkwartier - Krakeelpolderweg - Station - In de Veste - M. de Ruyterweg - Heilige Land - Bomenwijk - Indische Buurt - Sportpark Brasserskade
Bus 62: Tanthof - Latijns Amerikalaan - Buitenhofdreef - Buitenhof - Ziekenhuis - Westlandhof - Westerkwartier - Krakeelpolderweg - Station - In de Veste - M. de Ruyterweg - Heilige Land - Bomenwijk - Indische Buurt - Sportpark Brasserskade

Terugweg:
Bus 60: Sportpark Brasserskade - Indische Buurt - Bomenwijk - Centrum - Markt - Station - Krakeelpolderweg - Westerkwartier - Westlandhof - Ziekenhuis - Buitenhof - Buitenhofdreef - In de Hoven - Voorhof
Bus 62: Sportpark Brasserskade - Indische Buurt - Bomenwijk - Centrum - Markt - Station - Krakeelpolderweg - Westerkwartier - Westlandhof - Ziekenhuis - Buitenhof - Buitenhofdreef - Latijns Amerikalaan - Tanthof

Bus 61: Meermanstraat - Schoenmakerstraat (Groen)
Bus 61 reed door het centrum op het traject Station Centrum - Poortlandplein in beide richtingen een andere route. In tegenstelde richting reden bus 60 en 62.
Heenweg: Kuiperwijk - Hof van Delft (van der Heimstraat) - Bolwerk - Station - Markt - Centrum - Heilige Land - Poortweg - Poortlandplein - Wippolder
Terugweg: Wippolder - Poortlandplein - M. de Ruyterweg - In de Veste - Station - Bolwerk - Hof van Delft (van der Heimstraat) - Kuiperwijk

Bus 63: Abtswoudse Park - Station (Oranje)
Tanthof - Tanthof Oost - Station Zuid - TNO - TU - In de Veste - Station

Bus 64: Abtswoudse Park - Aan 't Korft (Rood)
Tanthof - Tanthof Oost - Voorhof - In de Hoven - Krakeelpolderweg - Station - In de Veste - IKEA - Aan 't Kroft
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:55, in totaal 3 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor OVinDelft » 08 dec 2014 21:54

Krijg nou wat! Er bestond vroeger zelfs een lijn Tanthof - TU - station! Bedankt voor de foto, is erg interessant. :)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 08 dec 2014 22:35

Ja klopt die bestond er. Uiteindelijk kwam er een bus 69 ter aanvulling op bus 129. Doordat bus 69 steeds belangrijker werd is er besloten lijn 63 op te heffen, de bussen naar Tanthof gingen rijden via Buitenhof of Voorhof. Station Delft Zuid was daarom een lange tijd niet meer te bereiken per bus. Lijn 129 is door inkorten vervangen door de huidige lijn 40 (Rotterdam Centraal - Delft Station) van de RET.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 09 dec 2014 22:41

Lijn 63 is altijd bedoeld geweest voor de verbinding tussen Voorhof/Tanthof en de TU (en uiteraard nam het deel aan het vervoer tussen de TU en het station). Omdat het een nogal korte afstand is en veel mensen dat met de fiets doen reden de bussen van lijn 63 hoofdzakelijk leeg over de Kruithuisweg. Heel af en toe stapte er nog iemand bij de Schieweg in of uit. Vanaf de Kruithuisweg reed de bus over de Schoemakerstraat en de Stieltjesweg naar de Mekelweg toe (en dan door naar het station).
Lijn 69 reed in zijn begintijd, toen de lijn nog als lijn 129 werd gereden, als enige lijn in Delft met een gelede bus. De bus begon 's middags bij de toenmalige halte HLO aan de Kluyverweg en reed vlak voor de rit uit Rotterdam, zodat die bus niet te vol werd. Vanaf de Stieltjesweg kwam min of meer gelijktijdig lijn 63 erbij.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 20 jan 2015 01:05

Ik heb gekeken op de site van Veolia Transport naar de nieuwe lijnennetkaart van Stadsdienst Delft voor de jaardienst 2015 die ingaat op 15 februari 2015. Ik kwam tot conclusie dat ringlijnen door de wijken geen optie is.

Het beste is een normale lijn van A naar B, op z'n manier dat de inwoners er het meeste van profiteren. Mijn volgende idee was:

Lijn 60: Tanthof - Nootdorp Centrum
Route:
Tanthof - Tanthof Oost - Voorhof (rondje Voorhof) - In de Hoven - Station Centrum - Zuidpoort - Heilige Land - Bomenwijk - GGZ Delfland - Indische Buurt - Ypenburg - Nootdorp Centrum
Opmerking: Tussen Tanthof en Station Centrum samen met lijn 64 een kwartierdienst, tussen Bomenwijk en Indische buurt samen met lijn 62 kwartierdienst.

Lijn 61: Kuyperwijk - Delfgauw Ruyven
Route:
Kuyperwijk (Meermanstraat) - Hof van Delft - Westerkwartier - Station Centrum - Zuidpoort - M. de Ruyterweg - Wippolder - Emerald - Ruyven
Opmerking: Lijn 37 inkorten tot Station Centrum, lijn 55 via route lijn 37. Lijn 61 via route lijn 55, tussen Station Centrum en Aula samen met lijn 69 kwartierdienst in daluren.

Bus 62: Tanthof - De Bras
Route:
Tanthof - Latijns Amerikalaan - Buitenhof - Ziekenhuis - Westlandhof - Westerkwartier - Station Centrum - Markt - Bomenwijk - GGZ Delfland - Indische Buurt -
De Bras (Sportpark Brasserskade)
Opmerking: Tussen Station Centrum en Nieuwe Langendijk samen met lijn 63 kwartierdienst, tussen Bomenwijk en Indische buurt samen met lijn 60 kwartierdienst.

Bus 63: Station Centrum - IKEA
Station Centrum - Markt - IKEA
Opmerking: Tussen Station Centrum en Nieuwe Langendijk samen met lijn 62 kwartierdienst.

Bus 64: Tanthof - IKEA (- Delftse Hout)
Route:
Tanthof - Tanthof Oost - Station Zuid - Voorhof (Voorhofdreef) - In de Hoven - Station Centrum - Zuidpoort - Poortcenter - IKEA (- Delftse Hout)
Opmerking: Tussen Tanthof en Station Zuid samen met 69 kwartierdienst, tussen Tanthof en Station Centrum samen met 60 een kwartierdienst, rijdt in de zomermaanden ook tussen IKEA en Delftse Hout.

Bus 69: Tanthof - Station Centrum
Route:
Tanthof - Tanthof Oost - Station Zuid - N470 - Schoenmakersstraat/Huismansingel - Technopolis - TU-wijk (Mekelweg) - M. de Ruyterweg - Zuidpoort - Station Centrum
Opmerking: Tussen Tanthof en Station Zuid samen met 64 een kwartierdienst, extra spitsritten Technopolis - Station Centrum waardoor kwartierdienst ontstaat, tussen Station Centrum en Aula samen met lijn 61 kwartierdienst in daluren.

Conclussie:
Er is op deze manier de beste ligging voor de stadsdienst. Er zijn op vele plekken kwartierdienst:
Lijn 64 en 69: Tanthof - Station Zuid (daluren)
Lijn 60 en 64: Tanthof - Station Centrum
Lijn 61 en 69: Station Centrum - Aula (daluren)
Lijn 62 en 63: Station Centrum - Nieuwe Langendijk (Centrum)
Lijn 60 en 62: Bomenwijk - Indische buurt

Bij de eindpunten kunnen lijnen in elkaar overlopen, dus bij de eindpunt veranderd in een ander lijnnummer.
Ik hoop graag op jullie reacties. Er komt nog een kaart van Stadsdienst Delft op deze manier.
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:55, in totaal 2 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 20 jan 2015 17:12

Het is een leuk plan waarin je veel dingen uit het verleden van de stadsdienst combineert tot iets nieuws. Het plan gaat uit van uitbreiding van het aanbod (niets mis mee; daar zijn plannen voor) en tegelijk hou je wel oog voor de realiteit.

Inhoudelijk een paar dingen die opvielen:
- veel lijnen combineer je samen tot een kwartierdienst, aan beide zijden van het station. De gedachte begrijp ik, maar dat kan lastig zijn omdat het qua rijtijden etc. maar net moet uitkomen.
- lijn 63 rijdt alleen tussen het station en IKEA. Lijn 62 eindigt bij de Bras, maar bij dat eindpunt is het altijd tamelijk rustig. Is het niet beter om lijn 62 naar de IKEA te laten gaan en lijn 63 te schrappen? In de Bomenwijk heb je dan een halfuurdienst, maar de Indische Buurt heeft de tram nog.
- lijn 69 rijdt van Tanthof naar de TU en dan naar het station. Als lijn 19 eenmaal rijdt is dit een dubbeling met de tram.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 20 jan 2015 20:19

willem schreef:Het is een leuk plan waarin je veel dingen uit het verleden van de stadsdienst combineert tot iets nieuws. Het plan gaat uit van uitbreiding van het aanbod (niets mis mee; daar zijn plannen voor) en tegelijk hou je wel oog voor de realiteit.

Dat is precies waar ik naar probeer te kijken, naar het geld en kijken naar het verleden en zo een combinatie van wat het beste werkt.

willem schreef:- veel lijnen combineer je samen tot een kwartierdienst, aan beide zijden van het station. De gedachte begrijp ik, maar dat kan lastig zijn omdat het qua rijtijden etc. maar net moet uitkomen.

Dat is juist, kwartierdienst is er ook als het uitkomt. En hoe ik het had gedaan kan je alle bussen op elkaar afstemmen op dat kwartier wat ik aangaf. Je stel 1 lijn in qua rijtijd en dan steeds een andere stadslijn er op aansluiten.

willem schreef:- lijn 63 rijdt alleen tussen het station en IKEA. Lijn 62 eindigt bij de Bras, maar bij dat eindpunt is het altijd tamelijk rustig. Is het niet beter om lijn 62 naar de IKEA te laten gaan en lijn 63 te schrappen? In de Bomenwijk heb je dan een halfuurdienst, maar de Indische Buurt heeft de tram nog.

Ik wilde juist in het Centrum een echte Citybus laten rijden, dus een kleinere bus dan 12m. Ik dacht zelf aan een Midi-bus zoals de VDL Citea MLE. In het Centrum is het namelijk moeilijk rijden met die smalle straten. Ik weet niet of lijn 62 tussen Tanthof en Station Centrum ook voldoende is met een VDL Citea MLE, of te wel een Midi-bus. Daarom dacht ik aan lijn 63. Jou optie is ook beter als lijn 62 voldoende heeft aan een Midi-bus, dan krijg je de route:

Bus 62: Tanthof - IKEA
Route:
Tanthof - Latijns Amerikalaan - Buitenhof - Ziekenhuis - Westlandhof - Westerkwartier - Station Centrum - Markt - IKEA

willem schreef:- lijn 69 rijdt van Tanthof naar de TU en dan naar het station. Als lijn 19 eenmaal rijdt is dit een dubbeling met de tram.

Als lijn 19 rijdt wordt in mijn plan lijn 69 verlegd naar de Schoenmakersstraat. Dan rijdt ie vanaf de N470 niet meer via Technopolis en Merkelweg maar vanaf de N470 meteen door over de Schoenmakersstraat en dan om het halfuur.

Tussen de halte TNO Zuidpolder en Station Centrum vormt het een kwartierdienst met lijn 174 van de RET, op tijden dat lijn 174 niet verder rijdt dan Berkel-Westpolder is lijn 69 een mooie vervangende lijn als uurdienst. Desnoods hernoemen we deze verbinding tussen Tanthof en Station Centrum via TU (Schoenmakersstraat) weer lijn 63 zoals vroeger, als lijn 63 in het Centrum niet door zou gaan.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 21 jan 2015 18:28

Inzet van midibussen is meestal niet goedkoper dan de inzet van standaardbussen. Je wordt er erg inflexibel van (de bussen kunnen niet op alle lijnen worden ingezet) en de loonkosten van de chauffeur zijn uiteraard gelijk.

Nog even over de route van lijn 55 via de Nassaulaan: dan hebben Zoetermeer en Pijnacker geen verbinding met de TU meer. Dat is de reden waarom die lijn (dus de 121) nu via de Telderslaan rijdt: dan kom je gelijk bij de Aula uit.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron