Nieuwe Stadsdienst Delft

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 25 jan 2015 23:44

Ik zat te denken om lijn 55 toch gewoon zo te houden als die is, dus via de TU-Aula. Lijn 174 van de RET kan dan tussen de halte M. de Ruyterweg en de Stieltjesweg via route 37 en 55 rijden, dus via de haltes: M. de Ruyterweg, Poortlandplein, Nassauplein, Koningin Emmalaan, Prof. Krausstraat, Schoenmarkstraat, Stieltjesweg en dan verder naar Rotterdam Noord via Berkel-Westpolder.

Met deze wijziging kan lijn 37 alsnog ingekort worden tot Station Centrum en lijn 61 toch door Wippolder rijden, via de route van lijn 55, via de haltes: Zuidpoort, Julianalaan, TU-Aula, Schoenmakersstraat, Prof. Krausstraat, Koningin Emmalaan, Laan der Zeven Linden en dan verder naar Ruyven. Op tijden dat lijn 174 niet rijdt tussen Delft en Berkel-Westpolder ('s avond na 20:00u en in het weekend), kan lijn 61 via de route van lijn 37 rijden, zo blijven de haltes: Poortlandplein en Nassauplein de hele dag bereikbaar en blijft de verbinding van lijn 55, TU-Aula met Pijnacker en Zoetermeer ook behouden.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 26 maart 2015 11:06

Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met mijn eigen visie op de stadsdienst van Delft. Deze is te vinden op de volgende link, de kleuren komen overeen met de kaart van Delft van Veolia: Lijnennetkaart Stadsdienst Delft versie 1

Graag uw op- en aanmerkingen!
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:57, in totaal 5 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 26 maart 2015 21:55

Het kaartje lijkt niet helemaal goed over te komen. Soms verdwijnen lijnen plotseling en dat zal zo niet bedoeld zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 27 maart 2015 17:57

willem schreef:Het kaartje lijkt niet helemaal goed over te komen. Soms verdwijnen lijnen plotseling en dat zal zo niet bedoeld zijn.

De kaart is nog in de maak. Nog niet alle (nieuwe) volledige routes staan er op. Ik ben er nog mee bezig.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 18 mei 2015 18:48

Via Marktplaats heb ik 2 dienstregelingenboekjes van Westnederland gekocht. Het gaat om de dienstregelingen: 29 mei 1983 en 16 september 1984.
Daarbij kreeg ik nog een boekje van Stadsdienst Delft erbij vanaf 26 augustus 1984.

Hierbij 2 foto's van de stadsdiensten uit die tijd. De kaart van 26 augustus 1984 is dezelfde als op 16 september 1984.

De Stadsdienst Delft uit 1983 is te vinden via deze link:
Stadsdienst Delft 29 mei 1983

De Stadsdienst Delft uit 1984 is te vinden via deze link:
Stadsdienst Delft 26 augustus 1984

Hopelijk krijgen jullie een beeld van hoe de ontwikkeling was in Delft, veel plezier ermee!
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:57, in totaal 3 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor wattman » 19 mei 2015 20:40

Mooi die kaart uit 1984: "Schoenmakerstraat". Moet natuurlijk Schoemakerstraat zijn. 8-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Schoemaker
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 19 mei 2015 21:10

De stadsdienst heeft vele jaren de vorm van het kaartje gehad, afgezien van het meegroeien met de uitbreidingen in Tanthof.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 22 mei 2015 22:42

willem schreef:De stadsdienst heeft vele jaren de vorm van het kaartje gehad, afgezien van het meegroeien met de uitbreidingen in Tanthof.

Heb je het dan over het kaartje van 1984?

Ik ben zo bezig de geschiedenis van Stadsdienst Delft op kaart te krijgen. Zoals ik al eerder in deze discussie zei, is er voor Delft geen ringlijnen mogelijk tenzij je lijn 62 in Delft het eindpunt bij Tanthof laat eindigen en dan lijn 60 en 64 de delen van Voorhof en Station Zuid laat overnemen dan kan je een ringlijn gaan vormen.

Wat vinden jullie de beste opties voor de stadsdienst? Graag jullie visie op de stadsdienst.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 22 mei 2015 22:42

willem schreef:De stadsdienst heeft vele jaren de vorm van het kaartje gehad, afgezien van het meegroeien met de uitbreidingen in Tanthof.

Heb je het dan over het kaartje van 1984?

Ik ben zo bezig de geschiedenis van Stadsdienst Delft op kaart te krijgen. Zoals ik al eerder in deze discussie zei, is er voor Delft geen ringlijnen mogelijk tenzij je lijn 62 in Delft het eindpunt bij Tanthof laat eindigen en dan lijn 60 en 64 de delen van Voorhof en Station Zuid laat overnemen dan kan je een ringlijn gaan vormen.

Wat vinden jullie de beste opties voor de stadsdienst? Graag jullie visie op de stadsdienst.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 25 mei 2015 09:12

De opmerking sloeg inderdaad op het kaartje uit 1984.

Ringlijnen zijn niet beter dan lijnen die van A naar B rijden. Mensen die aan het begin of einde van een lus willen zijn, of daar instappen, moeten dan eerst een groot deel van de ronde meerijden. Nu met de OV-chipkaart betaal je daar ook voor. En een stad moet een voor ringlijnen geschikte structuur hebben. Zoetermeer is bijvoorbeeld veel "ronder" dan Delft zodat je daar wel iets met een ringlijn kunt.

Qua lijnennet is er aan het huidige Delftse net niet zoveel mis. De enige uitzondering daarop is de bus naar de seniorencomplexen in Voorhof. De ouderen daar, die juist van de bus afhankelijk zijn, zijn een serieuze busverbinding kwijtgeraakt. Lijn 62 is uiteraard een gedrocht en niet serieus te nemen als buslijn voor Abtswoude en Stefanna.

De afgelopen jaren zijn vooral de dienstregeling en frequenties naar beneden bijgesteld. Daar zit de echte pijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor Busdriver » 25 mei 2015 22:17

willem schreef:Qua lijnennet is er aan het huidige Delftse net niet zoveel mis. De enige uitzondering daarop is de bus naar de seniorencomplexen in Voorhof. De ouderen daar, die juist van de bus afhankelijk zijn, zijn een serieuze busverbinding kwijtgeraakt. Lijn 62 is uiteraard een gedrocht en niet serieus te nemen als buslijn voor Abtswoude en Stefanna.

De afgelopen jaren zijn vooral de dienstregeling en frequenties naar beneden bijgesteld. Daar zit de echte pijn.


Mee eens. Een 30'-frequntie is voor een stadsdienst natuurlijk niet aantrekkelijk. Alhoewel natuurlijk de belangrijkste assen (Tanthof en IKEA) een 15'-frequentie hebben.

Lijn 62 is inderdaad een gedrocht. Had eigenlijk al opgeheven moeten zijn, omdat alle haltes waar alleen lijn 62 rijdt binnen de norm liggen van een andere tram-/bushalte. Dit alternatief is ontstaan na protest van de SP, maar die hebben verkeerd geschreeuwd. Die hebben gefocust op het ziekenhuis, terwijl de bejaarden aan die lijn eigenlijk naar de Hovenpassage willen.

DRU-neutraal zou het probleem heel makkelijk getackeld kunnen worden:
Huidige route Station tot Van der Slootsingel, LA Buitenhofdreef, RA Martinus Nijhofflaan, RA Voorhofdreef, RA Menno ter Braaklaan en huidige route tot Abtswoudsepark.
Die route is langer, maar er zit rek in de rijtijd. Die is nu te ruim, omdat ie er 58 minuten over moet doen.
Station xx:46, Krakeelpolderweg xx:48, Frank van Borselenstraat xx:48, Marlotlaan xx:50, Westlandhof xx:51, Revalidatiecentrum xx:53, Ziekenhuis xx:54, Brahmslaan xx:55, Mozartlaan xx:56, Chopinlaan xx:56, Van der Slootsingel xx:58, Buitenhofdreef xx:59, Pijperring xx:00, Diepenbrockstraat xx:01, Aart van der Leeuwlaan xx:02, Hovenpassage(Martinus Nijhofflaan) xx:03, Menno ter Braaklaan xx:04, Abtswoude xx:05, Stefanna xx:06, Voorhofdreef xx:07, Station Zuid xx:09, Kalfjeslaan xx:11, Edelhertlaan xx:12, Fuutlaan xx:13, Rietzangerstraat xx:14, Abtswoudsepark xx:15 - 29 minuten, gelijk terug maakt precies 58 minuten.
Voor alle nieuwe haltes ligt de voormalige infra er nog, dus alleen een paar paaltjes de grond in en klaar. Zo hebben alle bejaardencentra weer een verbinding met de Hoven en het ziekenhuis. 1x/u is voor die doelgroep die alle tijd van de wereld heeft genoeg.
De 3 haltes die dan vervallen worden nauwelijks gebruikt.
Busdriver
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 mei 2015 19:30

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor willem » 26 mei 2015 17:00

Op het laatste deel naar Tanthof na heeft die variant al eens eerder gereden. Het grote voordeel is dat de ouderen in Voorhof en Buitenhof weer een bus krijgen naar de plekken waar ze willen zijn, zonder rare omwegen. Je voorstel lijkt een goed plan te zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 26 mei 2015 23:58

Busdriver schreef:Lijn 62 is inderdaad een gedrocht. Had eigenlijk al opgeheven moeten zijn, omdat alle haltes waar alleen lijn 62 rijdt binnen de norm liggen van een andere tram-/bushalte. Dit alternatief is ontstaan na protest van de SP, maar die hebben verkeerd geschreeuwd. Die hebben gefocust op het ziekenhuis, terwijl de bejaarden aan die lijn eigenlijk naar de Hovenpassage willen.

DRU-neutraal zou het probleem heel makkelijk getackeld kunnen worden:
Huidige route Station tot Van der Slootsingel, LA Buitenhofdreef, RA Martinus Nijhofflaan, RA Voorhofdreef, RA Menno ter Braaklaan en huidige route tot Abtswoudsepark.
Die route is langer, maar er zit rek in de rijtijd. Die is nu te ruim, omdat ie er 58 minuten over moet doen.
Station xx:46, Krakeelpolderweg xx:48, Frank van Borselenstraat xx:48, Marlotlaan xx:50, Westlandhof xx:51, Revalidatiecentrum xx:53, Ziekenhuis xx:54, Brahmslaan xx:55, Mozartlaan xx:56, Chopinlaan xx:56, Van der Slootsingel xx:58, Buitenhofdreef xx:59, Pijperring xx:00, Diepenbrockstraat xx:01, Aart van der Leeuwlaan xx:02, Hovenpassage(Martinus Nijhofflaan) xx:03, Menno ter Braaklaan xx:04, Abtswoude xx:05, Stefanna xx:06, Voorhofdreef xx:07, Station Zuid xx:09, Kalfjeslaan xx:11, Edelhertlaan xx:12, Fuutlaan xx:13, Rietzangerstraat xx:14, Abtswoudsepark xx:15 - 29 minuten, gelijk terug maakt precies 58 minuten.
Voor alle nieuwe haltes ligt de voormalige infra er nog, dus alleen een paar paaltjes de grond in en klaar. Zo hebben alle bejaardencentra weer een verbinding met de Hoven en het ziekenhuis. 1x/u is voor die doelgroep die alle tijd van de wereld heeft genoeg.
De 3 haltes die dan vervallen worden nauwelijks gebruikt.


Ik ga deze route gebruiken in mijn nieuwe lijnennetkaart van Stadsdienst Delft. De kaart ziet er op dit moment zo uit:
Lijnennetkaart Stadsdienst Delft versie 2

De lijnkleuren zijn dezelfde kleuren als op de lijnennetkaart van HTM en Veolia:
Lijnen en kleuren Stadsdienst Delft

Gekleurd = Tram en Stadsbus
Geel = Streekbus
Zwart = Nachtbus
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:57, in totaal 4 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 27 mei 2015 02:30

Ik heb buslijn 62 gewijzigd in de route zoals Busdriver hem vertelde.

Het resultaat is:
Lijnennetkaart Stadsdienst Delft versie 2
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:58, in totaal 3 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor OVinDelft » 27 mei 2015 11:41

Ik zie niet echt het nut in van 62 tussen station Delft Zuid en Tanthof. Lijkt me teveel capaciteit van het goede. Is het niet beter om 69 dan via dat station te laten rijden ipv rechtstreeks na de Kruithuisweg de busbaan Tanthof op?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 28 mei 2015 19:42

OVinDelft schreef:Ik zie niet echt het nut in van 62 tussen station Delft Zuid en Tanthof. Lijkt me teveel capaciteit van het goede. Is het niet beter om 69 dan via dat station te laten rijden ipv rechtstreeks na de Kruithuisweg de busbaan Tanthof op?


Dat kan natuurlijk ook, ik had zelf ingedachte om 60 of 64 via Zuid te laten rijden. Met 69 is veel beter, dan krijg je zeg maar de oude lijn 63 variant. Zo krijgt Station Zuid ook met Delft TU een verbinding.

Hierbij een nieuwe kaart met 62 direct van Voorhof naar Tanthof en 69 via Station Zuid:
Lijnennetkaart Stadsdienst Delft versie 3
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:58, in totaal 3 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor OVinDelft » 28 mei 2015 20:22

Ik bedoelde eigenlijk meer 62 in te korten tot het rondje bij de verzorgingstehuizen of tot station Zuid. Was drie all overkill, vier buslijnen naar Tanthof is helemaal onzinnig. Zoveel mensen gaan er nou ook weer niet met de bus vanuit Tanthof en de bejaarden hebben daar ook niets te zoeken.

Het is overigens niet nodig om met bus 69 komende vanaf de Kruithuisweg die rare omweg te maken om bij station Zuid te komen. Komende vanaf de TU wijk kan je met de bus meteen naar links de Tanthofdreef op en daarna naar links de Forensenweg op. De halte station Zuid zou dan komen op de plek waar vroeger de halte station Zuid was en nu een Kiss+Ride plek is, maar die is uiteraard met een haltepaal en zo'n verhoogde stoeprand zo om te bouwen tot bushalte. We zijn toch bezig met fantaseren en dan kan dat er ook wel bij. :twisted: Daarna de Motorenweg-Dieselweg op en met een bochtje de busbaan Tanthof op. Dat bespaard een hoop geslinger door Voorhof.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor cornepronk » 28 mei 2015 21:21

OVinDelft schreef:Ik bedoelde eigenlijk meer 62 in te korten tot het rondje bij de verzorgingstehuizen of tot station Zuid. Was drie all overkill, vier buslijnen naar Tanthof is helemaal onzinnig. Zoveel mensen gaan er nou ook weer niet met de bus vanuit Tanthof en de bejaarden hebben daar ook niets te zoeken.

Het is overigens niet nodig om met bus 69 komende vanaf de Kruithuisweg die rare omweg te maken om bij station Zuid te komen. Komende vanaf de TU wijk kan je met de bus meteen naar links de Tanthofdreef op en daarna naar links de Forensenweg op. De halte station Zuid zou dan komen op de plek waar vroeger de halte station Zuid was en nu een Kiss+Ride plek is, maar die is uiteraard met een haltepaal en zo'n verhoogde stoeprand zo om te bouwen tot bushalte. We zijn toch bezig met fantaseren en dan kan dat er ook wel bij. :twisted: Daarna de Motorenweg-Dieselweg op en met een bochtje de busbaan Tanthof op. Dat bespaard een hoop geslinger door Voorhof.


Ik heb deze opmerkingen erin verwerkt. 62 laat in in een lus rechtsom lopen langs Station Zuid, daar komt op de Motorenweg een overstap op 69. Bij de Kiss+Ride plek op de Motorenweg direct voor/na de bocht van 62 en 69 is de nieuwe halte van Station Zuid:
Lijnennetkaart Stadsdienst Delft versie 4
Laatst bijgewerkt door cornepronk op 07 aug 2015 10:59, in totaal 2 keer bewerkt
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor Busdriver » 12 jun 2015 16:30

OVinDelft schreef:Ik zie niet echt het nut in van 62 tussen station Delft Zuid en Tanthof. Lijkt me teveel capaciteit van het goede. Is het niet beter om 69 dan via dat station te laten rijden ipv rechtstreeks na de Kruithuisweg de busbaan Tanthof op?


Waarom ik lijn 62 in mijn post naar de Tanthof heb laten rijden is heel simpel. Ik heb niet gefantaseerd over een nieuw lijnennet. Ik heb alleen een alternatief, wat in mijn ogen meer reizigers trekt, bedacht wat binnen de huidige rijtijd ingevoerd kan worden en wat voldoet aan de eisen van de SP toen ze schreeuwden om behoud van lijn 82 (o.a. een directe verbinding Tanthof-Ziekenhuis).
Busdriver
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 mei 2015 19:30

Re: Nieuwe Stadsdienst Delft

Berichtdoor Bert » 25 jun 2015 00:11

De omgeving van de Ruys de Beerenbrouckstraat (Hof van Delft) wordt al lange tijd niet meer bedient. Bus 61 vanaf de van Foreestweg over de Ruys de Beerenbrouckstraat, Kampveldweg en Phoenixstraat naar het station doortrekken, levert voor de omgeving van de Meermanstraat (het huidige eindpunt) een snellere verbinding met het station op en zorgt ook voor ontsluiting van Hof van Delft Noord.

Zo zijn er nog een aantal buurten/wijken waar geen openbaar vervoer is: de Rode Kruisbuurt en Den Hoorn Noord.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten