Pagina 1 van 1

Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 22 jan 2015 13:20
door OVinDelft
"Een ritje met tram of bus in de Haagse regio is duurder dan waar ook ter wereld. Dat kan worden afgeleid uit onderzoek van het internationale adviesbureau Simon-Kucher & Partners. Het bureau onderzocht de tarieven van het openbaar vervoer in achttien wereldsteden. Daaruit blijkt dat Amsterdam met een los kaartje van 2,80 euro (intussen 2,90 euro) aan kop gaat en steden als Parijs, Londen, Dubai en Tokio ver achter zich laat. Aangezien de HTM daar met 3,50 euro voor een kaartje nog eens ruim boven zit, staat vast dat het Haagse openbaar vervoer wat prijs betreft bij de wereldtop hoort."
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/32904/Delft/arti ... reld.dhtml

Wellicht een verband met dit?: http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... -uit.dhtml

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 22 jan 2015 19:56
door willem
Het overzicht lijkt gemaakt te zijn op basis van losse kaartjes. Met de OV-chipkaart is de prijs veel lager.

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 22 jan 2015 20:03
door OVinDelft
Dat klopt, maar incidentele reizigers of reizigers die geen zin hebben in de OV-chipkaart komen zo niet meer in het OV. Nieuwe klanten aantrekken lijkt mij prima te kunnen door de prijs voor losse kaartjes te verlagen, uiteindelijk zullen structurele reizigers wel over stappen op de chipkaart.

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 22 jan 2015 20:27
door iljitsch
Hm, ik zie anders op bepaalde haltes (CS, 9 richting Scheveningen in de zomer!) bosjes mensen kaartjes kopen, wat gelijk ook flink wat tijd kost. Ik zou het gebruik van losse kaartjes dus ook niet willen aanmoedigen door ze goedkoper te maken.

Ook zou het dan goed kunnen dat een rit van 't begin tot het eind van bijvoorbeeld lijn 4 dan met een los kaartje goedkoper wordt dan op saldo.

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 23 jan 2015 09:00
door wattman
iljitsch schreef:Ook zou het dan goed kunnen dat een rit van 't begin tot het eind van bijvoorbeeld lijn 4 dan met een los kaartje goedkoper wordt dan op saldo.

Vroeger kon je gemakkelijk op de HTM-site de ritprijzen tussen haltes zien, maar om een ander voorbeeld te geven: Scheveningse slag - Delft Tanthof is 3,84.
Eigenlijk zou het OV-chipkaart systeem het mogelijk maken dat de reiziger nimmer de maximum ritprijs (In dit geval 3,50) of de maximum dagprijs (6,50) zou gaan betalen, of zelfs een maandkaart voor frequente reizigers. De Oystercard heeft in elk geval een " cap" die gelijk staat aan de maximum dagrpijs. Translink heeft dat maar niet gedaan met een beroep op de privacy van de passagiers.... Wekt in elk geval de suggestie dat de OV-bedrijven (de aandeelhouders van Translink) niet vanuit een win-win gedachte werken, maar slechts hun inkomsten op korte termijn willen optimaliseren. Weinig duurzaam, om het maar in huidige politieke termen te gieten.

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 23 jan 2015 11:27
door Slagathor
Met een prijs van 3,50 vind ik het wel bezwaarlijk dat je bij de automaten in de randstadrail uitsluitend met muntgeld kan betalen. Zoveel munten heb ik doorgaans niet bij me, en dat geldt voor de meeste mensen die ik ken. Waarom kan men daar niet gewoon pinnen?

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 23 jan 2015 12:58
door OVinDelft
Pintransacties zijn duur, en al helemaal om dat in een tram in te bouwen. Chipkaart was uiteraard wel ideaal geweest, maar die is er nu uit. In plaats daarvan hebben we nu contactloos betalen bij een aantal banken. Misschien moet de HTM daar eens naar gaan kijken?

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 23 jan 2015 15:11
door iljitsch
Zo duur is pinnen toch niet? En het is niet alsof muntgeld geen geld kost, hoewel dat meer vaste kosten dan transactiekosten zijn.

Je zou denken dat de dataverbinding voor de PINtransactie een probleem zou kunnen zijn, maar als je in de bus je chipkaartbestellingen op kan halen dan moet in de tram pinnen ook wel te doen zijn.

Het draadloze pinnen is wat sneller omdat je bij lage bedragen je geen PIN hoeft in te toetsen en het wat minder gefriemel is, maar het is natuurlijk nogal bizar om met een chipkaart (bankpas) een kaartje te kopen omdat je geen (OV-) chipkaart hebt. Ze zouden het zo kunnen maken dat je een eenmalig kaartje (uur of dag) op je bankpas kan laten zetten.

Met je bankpas op saldo kan ook maar dan moet er wat bedacht worden dat als je zowel je bankpas als de OVC in je portemonnee hebt je niet per ongeluk twee keer betaalt...

Nog beter natuurlijk om dat op je telefoon te zetten, die hebben tegenwoordig vaak ook NFC en dan kan je tenminste gelijk zien hoeveel er nog op staat in plaats van ingewikkeld gedoe nu.

Ik vind 3,50 in munten overigens geen probleem. Bij treinkaartjes is het lastiger dat je alleen met munten en niet met papiergeld kan betalen. (Gelukkig met de chip heb je nu geen last meer van de NS-automaten die de helft van de tijd de magneetstrip van je pas weigerden.) In Spanje kan je gewoon metro/treinkaartjes uit de automaat halen met papiergeld. Wel krijg je een kilo wisselgeld terug als je met een briefje van 20 betaalt...

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 24 jan 2015 02:09
door PAV
Ik heb hierover ook een keer een vraag per mail gesteld aan de HTM Klantenservice. Hieronder het antwoord:

Citadis ( de huidige RandstadRailvoertuigen) zal alleen muntgeld blijven accepteren.

Deze KVAs (kaartverkoopautomaten) zijn te oud (afgeschreven) om nog in te investeren in PIN, wat overigens een kostbare aangelegenheid is.

In de Avenio’s ( de toekomstige RandstadRailvoertuigen) komen KVA’s die muntgeld, PIN, en Creditcards (VISA Card, MasterCard, Maestro) accepteren.

Afhankelijk van de resultaten in de Avenio’s zullen in de loop van 2015 wellicht ook in de Citadis de KVA’s worden vervangen.

Indien dat het geval is dan komen in de Citadis exact dezelfde KVA’s als in de Avenio’s.


Er komen in de Avenio's dus nieuwe KVA's die wel pasjes accepteren, maar voor de automaten in de RegioCitadis is ombouw de investering dus niet waard. In de mail staat nog "in de loop van 2015", maar de mail stamt nog van voor het uitstel met de Avenio's.

En ja, de verwijzingen Citadis (zonder "Regio") en "toekomstige RandstadRailvoertuigen" voor de Avenio's was mij ook al opgevallen. De reacties van de klantenservice zijn natuurlijk ook niet op hobbyisten gericht, dus big deal...

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 24 jan 2015 10:31
door Slagathor
Mooie ontwikkeling! Ik weet zeker dat de nieuwe kaartautomaat positief zal uitpakken, ik moet met grote regelmaat toeristen bijstaan een kaartje te kopen. Tel daar de Nederlanders die sporadisch met het OV gaan bij op, en je moet toch aan genoeg mensen komen dat zo'n kaartautomaat van toegevoegde waarde is.

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 25 jan 2015 00:31
door PAV
Maar eerst zullen de Avenio's in dienst moeten worden gesteld, anders zijn er nog helemaal geen ervaringen met die nieuwe KVA's. Hopelijk dus eind dit jaar.

Dit topic gaat natuurlijk over de prijs van kaartjes en de nieuwe KVA's in de Avenio's zullen natuurlijk niet zorgen voor een lagere prijs. Wellicht indirect wel voor een hogere prijs, omdat die de pin- en creditcardtransacties en vervangende KVA's in de RegioCitadissen ergens van betaald moeten worden...

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 06 jul 2015 20:12
door mrgalak
PAV schreef:Ik heb hierover ook een keer een vraag per mail gesteld aan de HTM Klantenservice. Hieronder het antwoord:

Citadis ( de huidige RandstadRailvoertuigen) zal alleen muntgeld blijven accepteren.

Deze KVAs (kaartverkoopautomaten) zijn te oud (afgeschreven) om nog in te investeren in PIN, wat overigens een kostbare aangelegenheid is.

In de Avenio’s ( de toekomstige RandstadRailvoertuigen) komen KVA’s die muntgeld, PIN, en Creditcards (VISA Card, MasterCard, Maestro) accepteren.

Afhankelijk van de resultaten in de Avenio’s zullen in de loop van 2015 wellicht ook in de Citadis de KVA’s worden vervangen.

Indien dat het geval is dan komen in de Citadis exact dezelfde KVA’s als in de Avenio’s.


Er komen in de Avenio's dus nieuwe KVA's die wel pasjes accepteren, maar voor de automaten in de RegioCitadis is ombouw de investering dus niet waard. In de mail staat nog "in de loop van 2015", maar de mail stamt nog van voor het uitstel met de Avenio's.

En ja, de verwijzingen Citadis (zonder "Regio") en "toekomstige RandstadRailvoertuigen" voor de Avenio's was mij ook al opgevallen. De reacties van de klantenservice zijn natuurlijk ook niet op hobbyisten gericht, dus big deal...



In Belgie kan je een kaartje per SMS kopen, in Duitsland een elektronisch ticket (ook dagkaarten, groepskaarten etc.) met je mobiele telefoon. Waarom dit ook niet bij HTM invoeren ? De technologie ligt op het schap. Zo moeilijk kan dit toch niet zijn ? Trouwens heel handig voor toeristen, die dan geen dure OV-chipkaart (7,5 EUR voor een lege kaart) moeten neertellen en daar (naar ik regelmatig van bezoekers hoor) niet over opgezet zijn.

Re: Prijs bus- en tramkaartjes

BerichtGeplaatst: 08 feb 2016 14:43
door mrgalak
Bij Arriva kunnen kinderen van 4 tot 11 jaar oud vanaf 09.00 uur gratis meereizen:

http://www.arriva.nl/abonnementen-tarie ... aart-2015/

Waarom bij HTM en RET niet ??? Zou het dan niet beter zijn het OV in Den Haag aan Arriva (Deutsche Bahn) uit te besteden ...