Benelux dienst

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Benelux dienst

Berichtdoor wattman » 21 jan 2015 14:25

Op 21 februari rijden de treinen voor het laatst via het spoorviaduct. Op drie dagen wordt er middels theatervoorstellingen afscheid genomen: dinsdag 24, woensdag 25 en donderdag 26 februari
http://www.delftopzondag.nl/algemeen/du ... wegviaduct
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 21 jan 2015 17:44

Komt er nog een speciale openingsrit ofzo, of gewoon wachten tot de 22e?

Het viel me op met de intercity uit België dat we bij het begin van de tunnel voor station Delft maar iets van 35 reden... liggen daar gewoon wissels die het doen of is het ingewikkelder om te kiezen tussen viadukt of tunnel?

Edit: oh wacht, nu snap ik ook waarom de treinen Den Haag - Rotterdam gestremd zijn van (ik geloof, niet echt opgelet) 22 tot 27 februari... Blijkbaar moet er nog het een en ander gebeuren.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 21 jan 2015 18:24

Dat de Benelux voor Delft zo langzaam reed kwam waarschijnlijk doordat er voor de trein nog een andere trein was die in Delft gestopt heeft en daardoor het baanvak bezet hield.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 21 jan 2015 18:39

We gingen wel met iets van 65 door het station, waardoor ik het idee kreeg dat het aan de plaatselijke situatie lag en niet aan andere treinen, maar het kan natuurlijk dat net een sein op groen ging. De intercity zit 7 minuten voor de benelux en stopt in Schiedam en Delft, dus de benelux zal er wel vrij kort achter zitten tegen de tijd dat-ie in Delft is. Maar hij zal er ook niet vlak bovenop zitten, beiden stoppen op spoor 6 op HS dus de benelux zou toch nog een paar minuten achter de intercity moeten zitten.

Ik heb het hele eind vanaf Mechelen tot Den Haag m'n GPS laten meelopen, kon dus mooi zien hoe snel alles ging. Volgens m'n telefoon haalden we in België zelfs 163 (5+ in Mechelen), maar rond de grens is het allemaal vrij sloom en de halteringen hadden ook de neiging erg langdurig te zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 21 jan 2015 19:08

Tussen de luchthaven en Mechelen is de baanvaksnelheid 160, dus die 163 klopt wel. Overigens ben je sneller als je vanuit Brussel met een binnenlandse trein naar Mechelen of Antwerpen gaat en daar overstapt op de Benelux.
Een stop voor de trein kost twee minuten, dus voor Delft en Schiedam samen zit je op 4 minuten. Van de 7 minuten speling in Rotterdam is er na Delft nog 3 minuten tussenruimte en volgens de normen van Prorail is dat het minimum. Als er ook maar het minste is moet je in de remmen.

De Benelux is inderdaad verschrikkelijk langzaam. Zo doet de trein er 35 minuten over om van Schiphol op Den Haag HS te komen, zonder tussenstops. De trein zal wel tussen alle overige treinen door gepland zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 21 jan 2015 19:12

De Benelux is tegenwoordig in de dienstregeling gepropt, zeker nu deze weer doorgetrokken is naar Amsterdam. De dienstregeling is niet gebouwd op de Benelux, maar op de Fyra Amsterdam-Brussel. Daardoor wordt de Benelux gewoon tussen andere treinen door gegooid en dan krijg je dit soort taferelen. Hij schijnt op sommige stukken zelfs volgens de dienstregeling achter een sprinter aan te rijden.
Een mooie vergelijking: met de Benelux van Amsterdam naar Rotterdam kost met de Benelux 1:09u. Met de binnenlandse 'IC' (die ook stopt in Sloterdijk, Lelylaan, Leiden, Laan van NOI, Delft en Schiedam) duurt hetzelfde ritje 1:09u. Dat is nogal opmerkelijk als je beseft dat de Benelux al die stations overslaat.
Betaalbaar van Amsterdam naar Antwerpen kan je naar mijn mening beter met de IC Direct van Amsterdam naar Rotterdam en daar verder met de Benelux naar Antwerpen. Dat kost je €2,30 meer, maar het scheelt je een half uur.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 21 jan 2015 19:18

Ja, die omweg via het vliegveld die er nu ook nog bijgekomen is is echt schandalig, en ik ben bang dat het doel daarvan, namelijk mensen in de thalys krijgen, ook wel zal lukken in mijn geval.

En stops van twee minuten, inclusief afremmen en weer op snelheid komen, geloof je het zelf?? :-)

Echt jammer dat de benelux zo om zeep geholpen is, vroeger was dit juist een heel snelle trein, ik nam 'm wanneer ik kon van/naar schiphol omdat-ie dat in 25 minuten deed, de gewone treinen in 30 of 31 minuten. Naar Rotterdam is ook niet best. Vroeger konden de intercity's dat in 16 minuten, maar nu ze allemaal in Delft stoppen is het 18. De benelux ook. Maar die wacht dan 7 minuten in Rotterdam. Als je 'm dus mist in Den Haag kan je de intercity erna nemen, twee extra stops, en dan kan je in Rotterdam alsnog instappen in de benelux die daar nog staat te wachten.

Overigens was mijn reis naar Leuven, dus ik ben pas in Mechelen in de benelux gestapt.

Het zou trouwens leuk zijn om nog een foto van de thalys over het viadukt in Delft te maken...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 21 jan 2015 20:09

Eigenlijk zou er gewoon een rechtstreekse ICD Amsterdam - Brussel en Den Haag CS - Brussel over de HSL moeten gaan rijden. En dan vervolgens de Belgische IC vanuit Essen doortrekken naar Roosendaal. €2,30 toeslag als je de snelle route wilt, geen toeslag met een enkele overstap te Roosendaal. Snellere treinen inpassen tussen Den Haag en Amsterdam lijkt niet echt te lukken omdat er al veel treinen rijden daar, maar anders zou je de IC Lelystad-Vlissingen eventueel al die kleine stations kunnen laten overslaan.

Wat betreft de foto van een Thalys op het viaduct, ik heb alleen een oude slechte foto daarvan. Bij storing op de HSL willen ze weleens ineens voorbijkomen, maar dan moet je maar toevallig daar tijd voor hebben en in de buurt zijn. Sowieso moeten we opschieten met foto's van het viaduct, over precies een maand gaat het allemaal dicht. Over een week of twee hoop ik daar goed de tijd voor te kunnen nemen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 21 jan 2015 20:37

Probleem is dat je niet en over de HSL kan tussen Amsterdam en Rotterdam en ook Den Haag bedienen. Vergelijkbaar probleem met Breda, maar daar zit ik minder mee. :-)

Mijn conclusie is in elk geval dat een HSL tussen schiphol en Rotterdam achteraf een foute keuze was. Ze hadden beter het geld kunnen besteden om het bestaande trajekt schiphol - Rotterdam volledig viersporig te maken en geschikt voor een snelheid van minstens 160. Da's wel iets langzamer dan de huidige HSL, maar je had er veel meer aan gehad en uiteindelijk komt die viersporigheid (en hopelijk die hogere snelheid) er toch wel en zijn we in totaal duurder uit.

Ook had er gewoon een nieuw station in de binkhorst gebouwd moeten worden in plaats van drie stations binnen twee kilometer van elkaar en waardoor CS nu niet aangedaan wordt door doorgaande treinen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor willem » 21 jan 2015 22:46

Het probleem zit niet zozeer in de HSL zelf, maar meer in de manier hoe de politiek er mee omgegaan is.

Oorspronkelijk had de NS een voorstel ingediend om naast de Thalys en de Benelux allerlei binnenlandse treinen (deels) over de HSL te laten rijden, vergelijkbaar met wat België doet met de IC Oostende -Eupen. Dan zouden veel delen van het land profiteren van een snellere verbinding. Dat oorspronkelijke voorstel van de NS was een prima plan.
Om een of andere reden was het ministerie minder enthousiast en toen hebben zij een aparte aanbesteding van de HSL geëist, zonder zich aan de belangen van de reiziger te storen. De afloop van die aanbesteding kennen we inmiddels.

Als het oorspronkelijke idee van de NS was uitgevoerd hadden we nu al jaren profijt van die lijn gehad.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 21 jan 2015 23:10

Ja maar ik heb het dan ook over een losse 'HSL Benelux' Amsterdam-Brussel én Den Haag-Brussel. Frequenties mag je zelf verzinnen. ;)

Er zijn verder veel goede HSL en internationale verbindingen e.d. te verzinnen en er zijn er daar zeker een aantal van die de NS ook nu nog steeds van plan is om uit te voeren. Alleen welke precies en op welke termijn, dat is de vraag.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 22 jan 2015 00:01

Het grote voordeel van de benelux is dat-ie ieder uur rijdt zonder reserveringen. Als ik vantevoren zeker geweten had hoe laat ik klaar was in Leuven had ik waarschijnlijk de thalys genomen en was ik 38 minuten sneller geweest.

De huidige benelux is al niet al te goed bezet, elk uur zowel een naar Amsterdam als Den Haag is vast teveel van het goede. Om het andere uur zou kunnen en zou voor ons Nederlanders niet zo'n probleem zijn: op de terugweg is een overstap niet al te erg, op de heenweg moet je dan stapels extra tijd inbouwen om te voorkomen dat je je aansluiting mist. Maar op de heenweg kan ga je zonodig een uur eerder of later weg als je dat wilt voorkomen.

Als we nu die stopintercity naar Vlissingen op konden doeken kan de benelux weer wat doorrijden... Bijvoorbeeld, door die intercity Vlissingen - Amsterdam (en verder) één keer per uur te laten rijden, en het andere half uur een trein naar Breda die aansluit op de HSL naar Amsterdam.

(Net een reis zitten plannen met familie uit Rilland en Schiedam naar Zwolle. Er is een trein die zowaar in allevier die steden/dorpen stopt (via Lelystad), maar dan ben je wel een half uur langer onderweg dan via Utrecht met een overstap van 15 minuten in Rotterdam!)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 22 jan 2015 00:11

Mijn idee is dan ook om die HSL IC's zonder reserveringsverplichting te laten rijden, in de België en Duitsland kan je ook gewoon zo in een IC stappen die ook de HSL gebruikt volgens mij en bij de Japanse Shinkansen bestaat de helft van de rijtuigen uit rijtuigen waar je in kan zonder reservering. Zou niet weten waarom dat hier niet zou kunnen, zeker als je al gewoon een toeslag daarbij zou betalen. Het zijn tenslotte IC's, geen HST's!
Ik las laatst dat er echt over het idee gedacht werd/wordt om de nieuwe Benelux die straks via Breda moet gaan rijden niet te laten stoppen in Breda en dus in één keer door te kachelen van Rotterdam naar Antwerpen. Breda-Antwerpen moet dan wel een losse HSL-pendel krijgen, en die kans acht ik weer vrij klein.

Betere term voor stopintercity: SprIntercity! :mrgreen: (overigens zijn het allemaal hernoemde sneltreinen, maar NS vond het leuk om alles IC te noemen)

Hebben we niet toevallig een HSL-topic overigens?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 22 jan 2015 00:28

OVinDelft schreef:Hebben we niet toevallig een HSL-topic overigens?

Is dat waar we aan de uiterste rand van het stadsgewest Haaglanden op klapstoeltjes kijken hoe de HSTs zonder te stoppen voorbijrazen? :-) :-(
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor wattman » 22 jan 2015 09:44

iljitsch schreef:De huidige benelux is al niet al te goed bezet, elk uur zowel een naar Amsterdam als Den Haag is vast teveel van het goede. Om het andere uur zou kunnen


Ik heb andere ervaringen. Voor de nieuwe dienstregeling was de Benelux leeg tussen Den Haag en Rotterdam. In Rotterdam loopt hij vol c.q. leeg met passagiers uit / naar Amsterdam. Die 2 uurs frequentie heb ik verschrikkelijk gevonden. Moet je gaan oppassen waaneer je teruggaat omdat je anders komende uit Brussel mag gaan overstappen op de stoptrein (en dat het liefst in Antwerpen Berchem doen, anders zit je bij de massa Nederlanders die in Antw. Centraal het viertje bestormen), en vervolgens een krappe overstap in Roosendaal.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor iljitsch » 22 jan 2015 10:15

Ja, ik ben ook een keer met de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen geweest, dat was verre van ideaal: druk, en met overstappen in zowel Roosendaal als Antwerpen plus 38 keer stoppen ertussen schiet het bepaald niet op.

Maar wat ik bedoelde was 1 x per 2 uur naar Den Haag CS en 1 x per 2 uur naar Amsterdam, waarbij je dus wel elk uur Brussel - Rotterdam hebt. Dan moeten mensen die naar Den Haag of Amsterdam moeten dus in 50% van de gevallen in Rotterdam overstappen, maar daar gaan genoeg treinen dat dat geen idioot groot probleem is.

Het verbaasde mij ietwat dat in de tijd dat de benelux tot Den Haag ging hij niet naar CS ging wat toch dichter bij het centrum ligt en betere tram/busverbindingen heeft, maar wellicht dat daar geen ruimte was en op een kopstation is het natuurlijk een stuk lastiger de locomotief om te laten lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor tetje » 22 jan 2015 12:40

heren, dit gaat allang niet meer over Delft he :shock:
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Werkzaamheden spoortunnel Delft

Berichtdoor OVinDelft » 22 jan 2015 13:15

De afgelopen jaren toen de Benelux alleen Den Haag HS - Brussel reed was er voor zover ik weet een aansluiting in Rotterdam op de IC Direct naar Amsterdam. De Benelux reed dan inderdaad bijna leeg door naar HS. Als je 1x per 2 uur een rechtstreekse Amsterdam-Brussel en het andere uur met een cross-platformoverstap in Rotterdam een aansluiting op de Den Haag-Brussel heb je toch een mooi pakket denk ik.

Volgens mij was de reden dat de Benelux naar CS reed inderdaad dat er niet genoeg plek was op CS. In een tijdje geleden hebben ze overigens wel de IC Direct laten keren in Den Haag CS inclusief locwisselingen, maar dat was in het weekend wanneer het minder druk is.

@tetje
Daarom gaf ik ook aan om misschien een nieuw topic te maken... admin?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Benelux dienst

Berichtdoor Admin » 22 jan 2015 15:07

U roept, wij draaien :ugeek:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast

cron