Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor Charles » 17 apr 2015 13:35

Ik kom minder vaak op dit forum, dat zal wel opgevallen zijn denk ik.

Maar dit keer heb ik een verontrustende ervaring opgedaan en mag blij zijn dat ik het nog kan navertellen...
Komend vanaf de Herengracht rijd ik richting Utrechtsebaan. De lichten v.d. tramovergang springen op rood omdat er een tram aankomt welke richting Den Haag Centraal rijdt. Op het moment dat deze tram de overgang is gepasseerd doven de rode lampen en het verkeer gaat weer rijden. Ikzelf schrik me de pleuris van het getoeter door de trambestuurder die zojuist het stationsgebied heeft verlaten en de tramovergang oprijdt. De rode lampen en de TWL's blijven echter gedoofd :shock:

Ondanks mijn belangstelling voor trams en oplettendheid is dit iets wat ik totaal niet zag aankomen. Levensgevaarlijk!!
En ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat deze situatie hier niet voor het eerst voordoet en kan nu goed begrijpen waarom het soms zo fout kan gaan op deze tramovergang.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor Admin » 17 apr 2015 13:49

Waarschuwingsinstallaties zijn slechts een hulpmiddel, je bent nog altijd zélf verantwoordelijk voor het veilig passeren. Techniek kan, en zal, falen, dus je mag er nooit op vertrouwen! Je doet er goed aan dit te melden bij de HTM, met datum en tijdstip, zodat het onderzocht kan worden. Als niemand het meld, blijft het probleem bestaan!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor Roland » 17 apr 2015 14:05

Naar ik begrepen heb zijn deze lichten niet al te lang geleden aangepast. Trams krijgen later wit waardoor de bestuurders gedwongen worden langzamer te rijden. Dit omdat er nogal hard richting kruising werd gereden en het negenoog niet altijd wit gaat. Het kan ook best dat de bestuurder van de tweede tram er makkelijk achteraan dacht te kunnen rijden.

Verder klopt het dat waarschuwingslichten slechts een hulpmiddel zijn. Dit is soms verwarrend, kijk altijd zelf (de bestuurder dient ook op te letten of de installatie werkt uiteraard). In Rotterdam ken ik een situatie waar je als tram linksaf gaat vanaf een voorrangsweg. Hierbij gaat een waarschuwingsinstallatie knipperen, deze geeft je echter geen recht op voorrang als tram.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor willem » 17 apr 2015 19:50

Nu wekken waarschuwingslichten op zijn minst de suggestie dat ze gaan branden als er een tram aan komt rijden. Ondanks de eigen verantwoordelijkheid blijft het vreemd dat de lichten gedoofd bleven. Die lichten moeten niet gekoppeld zijn aan wit licht voor de tram zelf, maar gaan branden als een tram het kruispunt nadert, ongeacht rood of wit licht.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor Charles » 18 apr 2015 15:52

Admin schreef:Waarschuwingsinstallaties zijn slechts een hulpmiddel, je bent nog altijd zélf verantwoordelijk voor het veilig passeren.
Nou, ik kom er echt niet mee weg met deze opmerking als ik verbaliseerd wordt voor het negeren van het rode licht.
Het is dus toch méér dan "slechts" een hulpmiddel...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor wattman » 18 apr 2015 18:57

Met betrekking tot de civielrechtelijke aansprakelijkheid bij een aanrijding met een voetganger of fietser zou ik niet te hard gaan roepen dat deze laatste juist het (volledige) risico draagt bij een niet-functionerende TWL.

Een interessante uitspraak in dit verband over de aansprakelijkheid van de trambestuurder bij een wel functionerende TWL:

ECLI:NL:RBROT:2012:BW8428 Rechtbank Rotterdam, 06-06-2012
4.5 Nog geheel afgezien van de voorrangsregeling moet worden vastgesteld dat [Y] deze gevaarlijke kruising, die voor fietsers, bromfietsers en voetgangers slechts met een tramwaarschuwingslicht was beveiligd, in de gegeven omstandigheden met een onverantwoord hoge snelheid is genaderd. Daardoor heeft hij zichzelf de mogelijkheid ontnomen om adequaat te kunnen reageren op [X]. Immers, een tram is een zwaar voertuig met een lange remweg en heeft niet de mogelijkheid om uit te wijken. Indien de bestuurder van een tram een gevaarlijke kruising met een te hoge snelheid nadert, creëert hij daarmee een bijzonder gevaarlijke situatie voor andere weggebruikers. Indien het risico van een ongeval zich vervolgens realiseert, is sprake van een onrechtmatige daad van de bestuurder van de tram jegens de medeweggebruiker die daarvan het slachtoffer is. Opmerking verdient in dit verband dat het inzetten van een noodremming niet noodzakelijk was geweest indien [Y] adequaat had geanticipeerd op [X]. [Y] constateerde immers tijdig dat [X] de overgang naderde. Het geleidelijk voldoende terugbrengen van de snelheid van de tram zou voldoende zijn geweest om een aanrijding te voorkomen.


Zie voorts de uitspraak Hoge Raad in HR 14 juli 2000, NJ 2001, 417, met betrekking tot een fietser die onder een Haagse lijn 10 kwam.

"(...) Met het oog op de bescherming die kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers behoeven in verband met de ingrijpende gevolgen die een botsing met een tram voor hen kan hebben, dient de bestuurder van een tram ten opzichte van die verkeersdeelnemers dezelfde mate van zorgvuldigheid te betrachten als wordt verlangd van bestuurders van een motorrijtuig; hieraan doet niet af dat een tram volgens art. 1 lid 1 onder 2e (oud) WVW niet als motorrijtuig in de zin van de WVW wordt aangemerkt en art. 31 (oud) WVW dus niet op door een tram toegebrachte schade van toepassing is. Die zware zorgvuldigheidsplicht brengt mee dat de trambestuurder bij het bepalen van zijn rijgedrag rekening moet houden met fouten van bedoelde weggebruikers, tenzij deze fouten zo onwaarschijnlijk zijn dat hij daarmee in redelijkheid geen rekening behoefde te houden.

Ook in het geval van een aanrijding tussen een tram en een volwassen fietser of voetganger behoort bij de toepassing van het bepaalde in art. 6:101 lid 1 de in HR 28 februari 1992, nr. 14628, NJ 1993, 566, aanvaarde "50%-regel" tot uitgangspunt te worden genomen, aangezien het geval van een aanrijding tussen een tram en een volwassen voetganger of fietser, wat de afweging van billijkheidsfactoren betreft, niet zodanig afwijkt van dat van een aanrijding tussen een motorrijtuig en een volwassen voetganger of fietser, dat de billijkheid een voor laatstgenoemde ongunstiger verdeling van de schade zou toelaten. De omstandigheid dat met betrekking tot trams geen verplichting tot het verzekeren van wettelijke aansprakelijkheid bestaat, maakt dit niet anders, nu kan worden aangenomen dat tramvervoersondernemingen zich ook zonder een wettelijke verplichting tegen wettelijke aansprakelijkheid plegen te verzekeren. (...)"


Met name het door mij in vet aangegeven deel van deze uitspraak legt mijns inziens zeker bij het bekend zijnde probleem van TWL's die soms niet functioneren de veranrwoordelijkheid in belangrijke mate bij de trambestuurder. Sterker, bij een TWL die geen signaal geeft, bij een (" toch") overstekende voetganger en fietser zou je zelfs kunnen betogen dat dit helemaal geen fout van het slachtoffer.

Een wegbeheerder die weet dat de TWL's kuren vertonen kan denk ik trouwens ook nog wegens zijn risico-aansprakelijkheid aangesproken worden. Dit is zeer waarschijnlijk gelet op een eerdere uitspraak waar een gemeente aansprakelijk werd gehouden door de rechter voor de schade van een passagier van een taxi die na het negeren van verbodsborden in een bussluis terecht was gekomen. Ondanks de verbodsborden had de gemeente een gevaarlijke situatie in het leven geroepen, zo werd geoordeeld door de rechter. Na die uitspraak van de Hoge Raad kom je ook nauwelijks meer bussluizen meer tegen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor iljitsch » 18 apr 2015 21:09

Een aantal weken stak ik ter hoogte van de Zuid-Hollandlaan de Koningskade/Prinsessegracht over. Dit is de route waarmee je als fietser van het Malieveld op de Mauritskade komt. Aan het tramspoor van lijn 9 werd/wordt gewerkt en de waarschuwingslichten deden het op dat moment niet. Tevens stond er een zeecontainer naast het spoor. Er kwam een tram aan maar ik kon nog ruim voordat-ie er was oversteken.

Alleen de mensen een eindje achter mij reden ook gewoon door terwijl de tram met redelijk grote snelheid aankwam. Zij hadden waarschijnlijk niet gezien dat de tram eraan kwam voordat ze bij de container waren waardoor de bestuurder en de fietsers elkaar nu niet meer konden zien. Met flink gebruik van de bel ging het allemaal goed, maar bij zo'n situatie is het een kwestie van tijd voor het een keer misgaat.

Vermeldt het verhaal bij de hoge raad overigens nog waar dat ongeluk met tram 10 plaatsvond?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor wattman » 19 apr 2015 13:15

iljitsch schreef:Vermeldt het verhaal bij de hoge raad overigens nog waar dat ongeluk met tram 10 plaatsvond?


Stadhouderslaan.
Zie http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 000:AA6526
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Tramovergang Bezuidenhoutseweg

Berichtdoor iljitsch » 19 apr 2015 20:44

Die idioot op die fiets heeft wel lef om de HTM/bestuurder aansprakelijk te stellen terwijl-ie zelf volkomen verkeerd bezig was.

Aan de andere kant had de bestuurder inderdaad beter kunnen remmen of op z'n minst toeteren... Mensen die op een totaal verkeerd deel van de weg fietsen en niet achterom kijken als er een tram belt zijn precies het soort mensen die ook niet omkijken voor ze linksaf slaan.

Ik heb zelf ook een paar keer problemen gehad dat fietsers zonder te kijken of richting aan te geven linksaf slaan en tegen mij (ook fietser) aan knallen. Misschien is het de leeftijd, maar ik heb toch sterk het idee dat fietsers zich slechter en slechter in het verkeer gedragen. Ik fiets 6000 km per jaar. Van auto's heb ik eigenlijk nooit last, van andere fietsers vrij regelmatig, op afstand gevolgd door voetgangers.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten