Toeristen welkom?

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Toeristen welkom?

Berichtdoor Bert » 22 dec 2015 00:31

Vrijdag haalde ik van ons eigen Rotterdam/The Hague Airport m'n Oostenrijkse gasten op, die hier Weinachten en ins Neues Jahr rutsen. Natuurlijk met de auto want de OV verbinding van en naar RTHA... da's niet iets om trots op te zijn. Maar, daar is al genoeg over geschreven.

Omdat m'n gasten zich voornamelijk met het openbaar vervoer gaan verplaatsen, leek het hun een goed idee om ter plekke een "toeristenkaart" voor de Haagse regio aan te schaffen. Hoe groot was de deceptie: "Een toeristenkaart voor Den Haag? Sorry, no. We don't have that here. This is Rotterdam, you know, but I have a OV Chipcard for you.

De verkoopster deed haar uiterste best dit Nederlandse wonder van vooruitgang, techniek en "gastvrijheid" in een mengeling van Duits, Engels en Nederlands uit te leggen: € 7,50 vuur kart, een "reizeprodoekte" of "saaldo" kaufen, dan toe auflaadpole toe go oem auf ov-karte toe platsen" ... En passant legde ze nog het gebruik en de noodzaak van de NS automaat, het in- en uitcheckregime uit: m'n gasten compleet verbijsterd en in opperste verwarring aan de grond genageld.

Logischerwijze hebben we het maar gelaten voor wat het was...

Vanmiddag was ik Den Haag en vroeg me af, of er iets bestond als een toeristenkaart, dus even langs bij de HTM. Nee dus en daarbij vroeg ik me ineens af, waarom eigenlijk niet? Wel alles op alles zetten om toeristen binnen te halen om ze het vervolgens zo ingewikkeld mogelijk te maken...

In het voorjaar was ik in Wenen: kreeg voor € 22,50 een simpel kartonnen kaartje dat recht gaf op vijf dagen reizen, een plattegrond met lijnennetkaart, kortingsbonnen voor musea, voordeelbonnen voor van-alles-en-nog wat, bon voor gratis Sachertorte bij koffie, gratis lunch in het Prater en het Hallenbad, korting op de toegangsprijs voor Schönbrunn, gratis trein/buskaartje naar Alland (Slot Mayerling). Zoiets moet hier toch ook kunnen?
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Toeristen welkom?

Berichtdoor Admin » 22 dec 2015 02:16

Nope. Niet meer: teveel kleine keizertjes :roll: Die ab-so-lúút géén boodschap hebben aan wat en wie dan ook binnen of buiten hun rijkje :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Toeristen welkom?

Berichtdoor Bert » 22 dec 2015 11:18

Wellicht een taak voor bureau Citymarketing?
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Toeristen welkom?

Berichtdoor Charles » 23 dec 2015 10:23

Admin schreef:Nope. Niet meer: teveel kleine keizertjes :roll: Die ab-so-lúút géén boodschap hebben aan wat en wie dan ook binnen of buiten hun rijkje :evil:
Dit is heel typerend voor Nederland, het lijkt er wel op dat elk groepje z'n eigen eilandje kent.
Je ondervindt dit niet alleen bij het ov, maar het is overal aanwezig in onze maatschappij.
Denk maar aan de telecombedrijven die hun netwerken niet willen openzetten voor anderen.

Voor zover ik weet rijdt er zelfs geen bus en tram naar of langs het ADO-stadion. En daar is wel meer te doen dan alleen voetballen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Toeristen welkom?

Berichtdoor mrgalak » 08 feb 2016 14:41

In de Nederlandse OV-wereld schijnt men te denken dat de wereld ophoudt bij de landsgrenzen. Zegt ook heel wat over de kwaliteit van het onderwijs wat deze mensen blijkbaar "genoten" hebben.
mrgalak
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 25 jun 2015 18:02

Re: Toeristen welkom?

Berichtdoor wattman » 08 feb 2016 19:34

Als men op een servicepunt denkt dat er geen toeristenkaart bestaat, dan vergeet de medewerker dat HTM de drie dagen kaart (wegwerp chipkaart) heeft. En die is met name gericht op toeristen. Prijs EUR 16,50.
https://www.htm.nl/vervoerbewijzen/loss ... ravelcard/

Op de tram - inmiddels weer op alle lijnen, en niet alleen 1 & 9 - is nog een dagkaart te kopen voor EUR 6,50. Niet op de bussen (!) volgens de website.
https://www.htm.nl/vervoerbewijzen/loss ... -dagkaart/
Vraag me nog af in hoeverre het personeel als iemand een uurkaartje van EUR 3,50 wil kopen navraagt of men ook met het OV die dag terug wil, want dan is de dagkaart natuurlijk al goedkoper.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Toeristen welkom?

Berichtdoor Bert » 06 maart 2016 01:18

wattman schreef:Als men op een servicepunt denkt dat er geen toeristenkaart bestaat, dan vergeet de medewerker dat HTM de drie dagen kaart (wegwerp chipkaart) heeft. En die is met name gericht op toeristen. Prijs EUR 16,50.
https://www.htm.nl/vervoerbewijzen/loss ... ravelcard/

Op de tram - inmiddels weer op alle lijnen, en niet alleen 1 & 9 - is nog een dagkaart te kopen voor EUR 6,50. Niet op de bussen (!) volgens de website.
https://www.htm.nl/vervoerbewijzen/loss ... -dagkaart/
Vraag me nog af in hoeverre het personeel als iemand een uurkaartje van EUR 3,50 wil kopen navraagt of men ook met het OV die dag terug wil, want dan is de dagkaart natuurlijk al goedkoper.


Blijkbaar had de dienstdoende medewerkers zijn dag niet :(

Maar dan nog... De 3-dagenkaart steekt natuurlijk schril af, tegen de gangbare toeristenkaarten, die in bijna elke stad te koop zijn. Maar een begin is er, al valt de gemiddelde tourist moeilijk uit leggen, dat de geldigheid beperkt is tot één vervoerder.

Natuurlijk valt dit HTM niet aan te rekenen, maar blijkbaar zijn vervoerders niet in staat om over grenzen en eigen belangen heen te springen.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Toeristen welkom?

Berichtdoor willem » 06 maart 2016 15:57

Dat is iets wat de MRDH in de gaten moet houden. De toerist wil naar Scheveningen, Madurodam etc. en moet zich verder niet hoeven af te vragen welke vervoerder de rit verzorgt en of die dan wel of niet mee kan.
Een opdrachtgever kan zoiets afdwingen, als ze dat zouden willen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Toeristen welkom?

Berichtdoor mibia » 06 maart 2016 16:56

@Bert:

citaat:"Met een Dagkaart kun je de hele dag onbeperkt reizen met de trams van HTM en de bussen van HTMbuzz. Ideaal voor een dagje uit en als je meerdere bestemmingen hebt in Den Haag, Zoetermeer en Delft.
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten