Reisbonus: reizen achteraf betalen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Reisbonus: reizen achteraf betalen

Berichtdoor iljitsch » 23 dec 2015 23:07

Ik zag in de tram een foldertje voor reisbonus hangen.

Dit is een proef in Zuid-Holland en Zeeland waarmee je je ritten met de tram/bus/metro achteraf per automatische incasso betaalt in plaats van via een abonnement of met saldo op je chipkaart vooraf. De proef loopt tot mei geloof ik en er kunnen 1000 mensen meedoen.

Dit leek mij wel handig omdat het af en toe voorkomt dat ik niet voldoende saldo op m'n kaart heb staan en dan dus niet de tram kan nemen zonder eerst op zoek naar een oplaadapparaat te gaan. Voor de metro en trein is dit geen probleem omdat je op het station kan opladen.

Probleem is wel dat er bij aanmelden 50 euro borg van je rekening afgeschreven wordt... Dan kan je natuurlijk ook gewoon 50 euro extra saldo op je kaart zetten. De rekeningen achteraf worden verrekend met die borg.

Aanmelden was best een gedoe, mijn wachtwoord werd meerdere keren geweigerd, volgens mij stond er ook niet vantevoren aan welke eisen dit moest voldoen (of gewoon niet gezien). Daarna werkte mijn wachtwoord niet, moest het resetten met de beveilingsvraag, dus niet via email. Ook niet enorm blij met alle persoonlijke info die ze willen hebben, waaronder geboortedatum.

Je kan dit overigens wel op een anonieme pas zetten, kan je dus met meerdere mensen (omstebeurt) gebruik van maken. Alleen mogen er geen andere produkten van de deelnemende vervoerders (RET, HTM en de busvervoerders binnen ZH en ZL) op je kaart staan (korting van de NS is geen probleem).

De volgende dag eerst een mailje dat ik aangemeld was en iets later een mailtje dat het produkt klaarstond om opgehaald en op m'n kaart gezet te worden. (En wat zijn die OV-chipautomaten bij de AH toch onvoorstelbaar traag!)

In de tram krijg je nu een melding met je saldo en RB en een nummer, en bij uitchecken 0.00. Een uur later stond die rit nog niet op de website. Ik wil nog even kijken of overstappen goed meegerekend wordt, maar ik ben bang dat overstappen tussen vervoerders die wel en niet meedoen wel niet meer als overstap zal gelden. Maar tenzij je een busreis over de provinciegrens onderneemt of een kort treinritje van/naar een andere provincie met voor- en navervoer komt dit toch niet voor.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Reisbonus: reizen achteraf betalen

Berichtdoor iljitsch » 20 mei 2016 14:23

De reisbonus-proef is gestopt. Geen idee of het geslaagd is.

Het leek in elk geval goed te werken. Ik had één keer een probleempje met uitchecken maar kon dat later via de website rechtbreien.

Ik schrok wel van hoeveel geld al dat getram me kost: soms wel 50 euro per maand. Maar ik ben de afgelopen tijd ook regelmatig in Zoetermeer geweest, een ritje daar naartoe of terug is zo 4 euro.

Nu de reisbonus niet meer actief is heb ik een avondabonnement afgesloten. Kan je elke avond na 19 u met de tram/bus van de HTM. Is 20 euro per maand of 120 euro voor een jaar, vooruit te betalen. Als je vaker dan één keer per week een keer 's avonds met de HTM reist heb je dat er uit.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten