Ideeën over verbetering (Haags) OV

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 03 jun 2017 16:25

Nu we toch over lijn 6 hebben :)

Vandaag een informatiebrief van de Gemeente Den Haag op de deurmat geploft.
Daarin staat te lezen dat de Hofzichtlaan versmalt gaat worden van 2 rijstroken per richting naar 1 rijstrook per richting. Ook rioleringswerken zijn daarin voorzien. Het betreft het deel tussen Bezuidenhoutseweg en Aegonplein.
Over de tram staat te lezen dat de boog naar Het Kleine Loo geheel vernieuwd gaat worden en dat de aansluitende tramhalte wordt heringedeeld. De uitvoering van deze werkzaamheden staat gepland voor begin 2019... Over anderhalf jaar dus.
Maar deze zomer al zijn er inspraakavonden voor omwonenden gepland.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor lcyerbanga3 » 03 jun 2017 18:25

Haha, dat wilde ik net ook zeggen...
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 03 jun 2017 19:46

Ja, inspraakprocedures duren een eeuwigheid :roll: :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 03 jun 2017 19:56

Charles schreef:Bij zkh Antoniushove is in principe voldoende ruimte voor een derde opstelspoor, maar dat vereist wel veel aanpassingen aan vooral het wisselcomplex aldaar. En het wisselcomplex ligt precies in de inrit naar dat ziekenhuis en de inrit van de ondergrondse parkeergarage...


Als tram 6 tzt inderdaad ingekort zou worden tot zkh Antoniushove zou de huidige trambaan richting Leidschendam Noord natuurlijk ook nog omgebouwd kunnen worden naar opstelspoor, met eventueel een kleine pauzelocatie er aan vast.
Maar eerst maar eens zien of de soep rondom dat inkorten van tram 6 echt zo heet gegeten zal worden...
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 03 jun 2017 20:09

Het inkorten van tramlijn 6 is gewoon mogelijk, als "men" dat echt zou willen.
Dan rijdt lijn 6 tot aan het vroegere eindpunt Mariahoeveplein; thans Aegonplein geheten.
De keerlus ligt daar gewoon, maar wordt slechts sporadisch gebruikt. Nu heeft alleen buslijn 24 daar zijn eindpunt.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 03 jun 2017 20:11

Zoals eerder gezegd heeft men dan ziekenhuis Antoniushove als eindpunt bedacht, niet het Aegonplein... Dit vanwege de dubbeling met bus 46 afgezet tegen het geringe aantal passagiers op dat stuk.
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 03 jun 2017 20:20

Dat gaat 'm niet worden met GTL-trams, een tailtrack als eindpunt.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 03 jun 2017 20:24

Ik begin in herhaling te vallen want ook dat is eerder al behandeld: het gaat over het moment dat tram 6 met nieuwe trams gaat rijden.
Lees anders even terug....
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 03 jun 2017 23:07

Liggen de riolen dan onder de tramsporen? Ze kunnen een hoop aan de weg doen terwijl de tram blijft rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 04 jun 2017 01:14

Rioolbuizen liggen doorgaans niet recht onder tramsporen (da's niet echt een gezegende combinatie, zeg maar ;) ), maar om veilig te kunnen werken op de diepte waar die buizen liggen, heb je minstens de breedte v/e rijbaan nodig om de zaak niet plotseling te laten instorten. Hoe eea is geregeld in straten als de Loudonstraat, maar ook bv de Beeklaan en Paul Krugerlaan weet ik niet, maar ik kan me wel indenken dat er flinke beperkingen zullen zijn in het tramverkeer wanneer er gegraven gaat worden. (was het niet zo dat lijn 12 werd omgeleid via lijn 11 en lijn 2 toen de Paul Krugerlaan open lag enkele jaren geleden? De HTM heeft ook oplegwissels gekocht voor zoiets, meen ik)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor lcyerbanga3 » 04 jun 2017 14:25

Waarom wordt bus 24 niet in Mariahoeve verlengd ofzo? Dan kan tram 6 gerust bij Aegonplein keren en de bus door naar Leidschendam?
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 04 jun 2017 17:56

Ooit heeft die lijn een poosje doorgereden naar Leidschendam 't Lien, maar dat is wel een tijdje geleden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 04 jun 2017 21:25

Over het inkorten van 6: waren die lage aantallen reizigers dan niet voorzien toen de lijn verlengd werd vanaf station Mariahoeve?

Ik blijf het een raar verhaal vinden, erg veel lijnen zijn aan 't eind bijna leeg. En ik zie drie lijnen keren voor 't ziekenhuis echt niet gebeuren, het is al ontzettend lastig met 2 en 19 met twee keersporen, vaak moet de aankomende tram wachten op een vertrekkende om er terecht te kunnen. Maar dat zou natuurlijk op te lossen zijn door 2 en 19 door te koppelen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 04 jun 2017 22:13

iljitsch schreef:Over het inkorten van 6: waren die lage aantallen reizigers dan niet voorzien toen de lijn verlengd werd vanaf station Mariahoeve?
Toen lijn 6 verlengd werd naar Leidschendam-Noord in april 1971 was dit de enige haagse tramlijn die Leidschendam aandeed. De lijnen 2 en 19 zijn pas vele jaren later erbij gekomen. Bedenk daarbij dat winkelcentrum Leidsenhage toendertijd net een half jaar open was.

Anno 2017 is de situatie sterk veranderd, niet alleen m.b.t. aanbod aan OV.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 05 jun 2017 15:06

Admin schreef:Hoe eea is geregeld in straten als de Loudonstraat weet ik niet, maar ik kan me wel indenken dat er flinke beperkingen zullen zijn in het tramverkeer wanneer er gegraven gaat worden.
In de Loudonstraat telde ik 3 rioolputten in het wegdek en die bevinden zich in het tramspoor. Dat zou betekenen dat het hoofdriool recht onder de tramsporen ligt.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 13 jun 2017 13:43

Weer een nieuwe ontwikkeling die in de Gemeente Zoetermeer in gang gezet is, wat weer ruimte geeft om ideeën op te gooien m.b.t. OV. Het gaat hierom:
http://www.zoetermeer.nl/inwoners/nieuw ... 99790.html

Er zijn nog meer artikelen over te vinden maar het komt er wat OV betreft op neer dat het huidige busstation Centrum West verplaatst gaat worden naar een nieuw te bouwen OV-knooppunt over de A12 heen t.h.v. het huidige NS station Zoetermeer cq Randstadrailhalte Driemanspolder.

Dit gaat dus sowieso alle buslijnen binnen Zoetermeer betreffen. Maar het opent ook weer de deur om op dit forum ideeën neer te leggen over de verbindingen vanuit R-net oogpunt. Ik denk met name aan een idee wat ergens onderin een la is belandt waarin R-net 400 omgevormd zou gaan worden naar Randstadrail-tram. Er staan natuurlijk veel beren op de weg, één ervan is hoe je die lijn in vredesnaam fatsoenlijk op de bestaande Randstadraillijnen te Centrum West aan kan sluiten.
Als CW gaat verhuizen naar Driemanspolder/Zoetermeer NS opent dat andere invalshoeken. Te denken valt aan een routevariant welke vanuit Stompwijk op de één of andere manier Noordhove en Rokkeveen aandoet en zo naar het nieuwe OV-knooppunt rijdt. Bedenk daarbij dat de Afrikaweg volgens de plannen van de gemeente niet alleen de basis van een hele nieuwe woonwijk zal worden maar ook nog eens van de huidige 2x twee rijbanen versmald zou worden naar 2x één baan..... dat geeft de mogelijkheid om de gewonnen ruimte te gebruiken om er rails aan te leggen welke ergens boven het huidige CW zou kunnen eindigen.

En wat te denken van een RR-verbinding naar Rotterdam?
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Edwin » 13 jun 2017 14:36

Uit het AD:

'Rechtstreeks met tram naar het ADO-stadion'
ADO-supporters kunnen in de toekomst rechtstreeks met de tram naar het stadion. De sneltram vanuit Pijnacker-Nootdorp moet via de voetbaltempel naar het centraal station rijden.

Althans, dat is een diepgekoesterde wens van HTM-directeur Jaap Bierman. In een vraaggesprek met deze krant ontvouwt hij de toekomstplannen van de Haagse vervoerder.

Bijvoorbeeld dus door uitbreiding van het netwerk. ,,Een aftakking van Randstadrail vanuit Zoetermeer via het ADO-stadion is wat ons betreft een van de mogelijkheden. Dat is niet alleen handig voor de voetbalsupporters, maar ook voor de forens die doordeweeks zijn auto op het ADO-parkeerterrein kan stallen en dan met de tram door, de stad in.''


http://www.ad.nl/den-haag/rechtstreeks- ... ~ae62fa67/
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 02 okt 2017 11:46

https://www.zoetermeer.nl/inwoners/ruim ... 99928.html

Zoetermeer Centrum West lijkt toch echt te gaan verdwijnen....
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 02 okt 2017 13:27

Nee hoor, dat staat er niet! Wat er wel verdwijnt is de huidige functie als Z'meers OV knooppunt, om de enorme investering in dit nieuwe complex te rechtvaardigen. Waarmee genoemd OV knooppunt dus ver buiten het Z'meerse centrum komt en het Stadshart een belangrijk deel van haar aanvoer van klanten verliest. :roll:

Fietsers kunnen gemakkelijk via dit plein over de A12 fietsen naar de rest van de stad en hoeven niet langer gebruik te maken van de roltrappen of liften van de Mandelabrug.

Fantastisch! Dus ipv het verbeteren v/d Mandelabrug mogen fietsers dus voortaan vele kilometers omrijden om aan de andere kant van de A12 te kunnen komen :roll:

Kortom, hier is maar 1 woord voor: PRUTSERS! :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 02 okt 2017 20:15

Excuses, in een ander artikel over dit onderwerp staat het wel, daar wordt zelfs gesproken over bouwplannen op locatie Centrum West. Vanaf m'n telefoon heb ik dat artikel echter niet bij de hand helaas...

Edit: niet het artikel wat ik bedoelde maar er staat wel iets van gelijke strekking in.
https://www.zoetermeeractief.nl/actueel ... zoetermeer
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten