Ideeën over verbetering (Haags) OV

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor lcyerbanga3 » 21 mei 2017 14:34

Met al die verlengingen, worden de tramlijnen zooooo lang dat je het moeilijk nog een tramlijn kan noemen :lol:
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 21 mei 2017 15:20

Het grote voorbeeld van Randstadrail is het systeem in Karlsruhe. Daar zijn de lijnen soms nóg veel langer! Ook in steden als Berlijn, München en Keulen/Bonn zijn lange lijnen heel gebruikelijk. Maar 'Koningin' is toch wel het RNV rondje (lijn 5) in Mannheim: een volledige rit is meer dan 2 uur, per richting!

Ter info: RNV lijn 5 verbindt Mannheim met Heidelberg en Weinheim, die ook per trein verbonden zijn. Wie het zelf wil zien, zoek op Youtube naar gebruiker "Linie 13". RNV heeft daar een heleboel cabineritten geplaatst.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 21 mei 2017 15:34

En vergeet de Vlaamse kustlijn niet met zijn bijna 70 kilometer lengte.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 21 mei 2017 15:47

Ik vraag me af of de vertragingen erger zijn op die trajecten dan op kortere lijnen. Over het algemeen wordt grotere kans op vertraging als reden aangevoerd om geen lange lijnen te maken, maar hoe erg speelt dat in de praktijk?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 21 mei 2017 16:08

Kenmerk van dergelijk lange lijnen is dat er rustpunten in de dienstregeling zitten (neem bv Voorburg station voor lijn 23), die tevens als buffer dienen voor vertragingen. Het probleem bij druk railverkeer zoals in het Haagse is dat je dan het spoor blokkeert omdat er niet omheen gereden kan worden door achteropkomend verkeer, tenzij er een oplossing komt zoals bij het CS lag voor tram 12, met aparte sporen, en da's een kostbaar grapje.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor YC52000 » 27 mei 2017 01:30

Tramlijn 15 vanaf het Centraal Station, via de Bezuidenhoutseweg & Reigersbergenweg verbinden met tramlijn 6 op t Kleine Loo, vervolgens door naar eindpunt Station Mariahoeve

Haltes:

- Centraal Station
- Prins Clauslaan
- Koningin Marialaan
- Laan van Nieuw Oost Indië
- Carel Reinierszkade (Noord)
- Reigersbergenweg (Noord)
- Vlamenburg
- Hofzichtlaan
- Margarethaland
- Station Mariahoeve

YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 27 mei 2017 05:08

De parallelliteit met lijn 6 wordt dan wel behoorlijk. Dan zou ik gewoon lijn 15 vanaf Schedeldoekshaven naar CS Hoog laten rijden en vanaf daar via de route van lijn 6 naar Mariahoeve.

Je plan doet mij denken aan een lijn die ik eerder heb bedacht om alle onhandige stukjes van de tramlijnen 6, 15 en 19 aan elkaar te koppelen om betere (en nieuwe) doorgaande verbindingen te creëren. Kort gezegd krijg je dan een ringlijn CS - Mariahoeve - Leidschenveen - Ypenburg - CS. Lijn 2 wordt dan doorgetrokken tot Leischendam Noord, lijn 6 ingekort tot Mariahoeve, lijn 15 opgeheven en lijn 19 rijdt dan (TU Delft -) Delft Station - Nootdorp.

Bij bovenstaand plan zijn er wel een paar extra wissels nodig bij Leidschenhage en het geschikt maken van het traject in Mariahoeve voor 2,65 meter brede trams. Zolang het traject in Mariahoeve nog niet gereed is, zou men om te beginnen lijn 2 vanaf Leidschenhage via Leidschenveen en Ypenburg naar CS Laag kunnen laten rijden. Die wissels bij Leidsenhage zijn hoe dan ook broodnodig om lijn 19 nieuw leven in te blazen.

Een alternatief hierop is lijn 15 laten rijden Nootdorp - Ypenburg - HS - CS - Moerwijk en lijn 2 of 6 bij Leidsenhage koppelen aan lijn 19.

Hoe werkt dat overigens: een verbetervoorstel indienen bij de overheid? Wat is het orgaan dat ik hiervoor moet aanspreken? Voornamelijk lijn 2 of 6 doorkoppelen aan lijn 19 zal denk ik een hele goede, maar makkelijke verbetering in het tramnet zijn. Vooral ook dat laatste is belangrijk om iets politiek te kunnen laten slagen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 27 mei 2017 09:32

Een tramlijn over de Bezuidenhoutseweg zal er niet komen, denk ik.
De Bezuidenhoutseweg is vorig jaar grotendeels heringericht en versmald, tussen N14 en Karel Reinierskade in elk geval.
Met aan weerszijden parkeerstroken.

Daarnaast rijdt niet alleen tramlijn 6, maar ook buslijnen 24, 43 en 44.
Een extra (tram)lijn erbij in/door Mariahoeve lijkt me overbodig, zoveel vervoersvraag is er niet in dit stadsdeel.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2017 11:43

Je zou ook langs CS laag en dan de bezuidenhoutseweg op kunnen gaan maar dan daarna de laan van NOI op. Zo bedien je wel een aantal grote kantoorlocaties die nu een eindje wandelen van CS staan.

Daarna ofwel naar eindpunt station laan van NOI ofwel over de van alkemadelaan naar Scheveningen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor YC52000 » 28 mei 2017 23:11

Ik heb veel fantasie, maar wie weet leest op een dag de juiste persoon al deze berichten :lol: :lol:

-----------

Tramlijn 11:

Vanaf Station Hollands Spoor naar Rijswijkseplein (tram 17) en dan via de Weteringkade rechtsaf de Binckhorstlaan op. Vervolgens alsmaar rechtdoor en aan laten sluiten op tram 10's oude traject en dan door naar eindpunt Station Voorburg.

Haltes:
- Station HS
- Rijswijkseplein
- Weteringkade
- Mercuriusweg
- Binckhorstlaan
- Diaconessenhuis
- Redenburgstraat
- Station Voorburg
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 29 mei 2017 04:00

Die is wel vaker langsgekomen, maar is een verbinding van Binckhorst/Voorburg naar het centrum niet handiger? Een verlengde lijn 11 komt niet in het centrum, en als je met de trein richting Rotterdam of Amsterdam wilt kan je nu net zo goed de bus naar station Laan van NOI/Rijswijk nemen. Er zijn echter op dit moment geen lijnen vanuit noordelijke richting over zonder eindpunt in het zuiden, dus dat wordt dan een pendellijntje.

De huidige tram 9K Madurodam - CS doortrekken naar de Binckhorst/Voorburg lijkt me echter wel een aardige optie. Dan creëer je een nette doorgaande verbinding met potentie.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 29 mei 2017 07:44

Ik hou het toch op station Voorburg - binkhorst - CS - Vredespaleis - World Forum - Norfolkterrein. Tenzij we al een sneltram laten rijden Zestienhoven - tramtunnel - World Forum / Norfolkterrein.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 30 mei 2017 10:56

Ik vind dit een leuk onderwerp maar het valt me wel op dat de ideeën vooral over de tram lijken te gaan, soms zelfs ten koste van bestaande busverbindingen.

Een paar puntjes (gebaseerd op info uit de diverse documenten die te vinden zijn op https://mrdh.nl/project/openbaar-vervoer):

- Zoals de wind bij MRDH nu waait zal Leidschendam Noord verlaten gaan worden door de tram. Wat MRDH betreft is de enige reden dat tram 6 daar nog rijdt het feit dat deze lijn door GTL gereden wordt in combinatie met het feit dat de keerlus bij Zkh Antoniushove verwijderd is. Het aantal passagiers tussen Antoniushove en Noord is niet van dien aard dat de parallel rijdende bus 46 dat niet op kan knappen. Op het moment dat tram 6 gaat rijden met nieuwe tweerichtingstrams zal tram 6 z'n eindpunt daarom bij het ziekenhuis gaan krijgen. Dus op doortrekken vanaf Leidschendam richting Voorschoten/Leiden hoef je niet meer te hopen.
Deze wetenschap maakt het uiteraard wel interessant om te bedenken of er met tram 19 (of 2) nog opties zijn, want of ze t.z.t. op Antoniushove eindpunt 3 tramlijnen in kunnen passen.... Dat zal op papier vast wel lukken maar de praktijk kan natuurlijk anders uitpakken.

- Omdat in dit forum wordt vooral richting de tram wordt gedacht krijg ik weleens de indruk dat soms vergeten wordt dat rail en bus niet elkaars concurrenten zijn maar bedoeld zijn om elkaar aan te vullen. Een tram willen doortrekken naar Monster strand is daar een voorbeeld van: bus 31 zit nou niet zo barstensvol met strandgangers dat een tram gerechtvaardigd wordt.
Overigens zal lijn 31 vanaf de komende dienstregeling een soort semi-kustlijn worden doordat deze teruggaat naar de route zoals in Westnederland-periode al min of meer gereden werd: Den Haag - Monster - 's-Gravenzande - Hoek van Holland. Deze wijziging maakt onderdeel uit van een grote wijziging van het lijnennet in het Westland, veroorzaakt door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn en daarbij gepaard gaande opening van het nieuwe station Steendijkpolder en nieuw eindpunt van de Hoekse Lijn binnen Rotterdam. Omdat rail en bus niet elkaars concurrenten zijn betekent dit dat het lijnennet van de bus aangepast wordt aan de nieuw te verwachten reisbewegingen van de passagiers, het gaat daarbij om de samenhang van verbindingen.
Natuurlijk zou het leuker zijn om een echte kustlijn te hebben van Hoek van Holland tot Noordwijk aan toe maar omdat je dan te maken krijgt met 3 verschillende concessiegebieden van 2 verschillende opdrachtgevers, afgezet tegen de levensvatbaarheid van zo'n lijn, vraag ik me af of die verbinding er ooit gaat komen. Als tram zeker niet gezien de bestuurlijke rompslomp en aanpassingen aan infrastructuur die je je daarmee op de hals haalt. Als bus.... vermoedelijk ook niet om eigenlijk dezelfde redenen.
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor YC52000 » 30 mei 2017 13:29

Bus 28 mag wel wat frequenter gaan rijden
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 30 mei 2017 14:13

Tram en bus moeten zeker niet elkaars concurrenten zijn. Echter blijven de wegen maar voller worden en het aandeel van het openbaar vervoer lager. In een metropoolregio zoals de MRDH (en eigenlijk de Randstad als geheel) zou het openbaar vervoer een veel hoger aandeel in de mobiliteit moeten hebben. Echter lijken zowel de rijksoverheid als de lagere overheden op dit moment maar weinig te geven om het OV, wat ik erg jammer vind en eigenlijk best wel triest als je wilt inzetten op een beter milieu zoals er politiek is 'afgesproken'. Die voorgestelde inkorting van lijn 6 is daar een goed voorbeeld van. Dat is totaal geen visie. Ik ken de precieze situatie daar niet, maar in zo'n geval zou je de bus een andere route geven en ga je niet de tram opheffen. Dat is kapitaalvernietiging en jaagt mensen uit het OV. Net zoals het traject van lijn 10 in Voorburg.

Er zijn in elk geval zoveel kansen die niet worden genomen, en veel projecten die wel worden ondernomen zijn dan weer niet samenhangend met de rest van het OV. Hoe meer ik er naar kijk, hoe frustrerender het is.

Ten slotte zit er ook wel een persoonlijk aspect in, want zelf reis ik praktisch alleen met de fiets en het OV. Ik heb geen auto, geen rijbewijs, maar ik begin wel te begrijpen waarom mensen vaker voor de auto kiezen dan voor het OV.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 30 mei 2017 20:40

Probleem met de bus in Den Haag is dat-ie vooral ingezet wordt op plekken die niet door de tram bediend worden, wat vreemde routes en overstappen betekent.

Vroeger stopten er toch veel meer buslijnen op het busplatform van CS? Dat staat er tegenwoordig nogal treurig bij maar het is wel een enorm pluspunt van ons CS, bij de meeste andere grote stations zoek je je een ongeluk naar de juiste bus. Maar volgens mij zijn nogal wat lijnen ingekort naar bijvoorbeeld Leyenburg of 25 naar de grote markt, ik zou nieteens durven zeggen waar die dan stopt.

Ik ga verhuizen naar bezuidenhout, en daar is bus 23 de snelste manier om in Scheveningen te komen. Dat geldt in veel gevallen ook voor overstappers van de randstadraillijnen uit de richting Zoetermeer/Rotterdam, maar volgens mij weten niet veel mensen dat en staan ze dus maar in de rij voor tram 9.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 31 mei 2017 00:39

De bus is ten opzichte van railvervoer op veel plaatsen op de wereld het ondergeschoven kindje van het OV. Het wordt vaak ook niet echt gepromoot, in tegenstelling tot railvervoer wat vaker wordt gepromoot. De bus geeft op sommige plaatsen uitkomst voor vreemde routes en/of routes waar door weinig vraag een railverbinding niet is te veroorloven. In dat opzicht maakt het ook niet zozeer uit wat voor vorm openbaar vervoer het is: het moet wel comfortabel, snel, frequent, en goed gepromoot worden.

Echter is en blijft railvervoer superieur. In het algemeen is het comfortabeler, hebben de voertuigen meer capaciteit en kunnen ze door eventuele vrijliggende banen sneller, frequenter en punctueler rijden. Dat geeft reizigers ook het gevoel dat er degelijk openbaar vervoer aanwezig is waar ze op kunnen vertrouwen, waardoor je dus ook meer klandizie zal ontwikkelen dan dat je had bij die bus op dezelfde route. Maar dan moet het inderdaad wel een route zijn waar daadwerkelijk vraag naar is; een hogesnelheidslijn van Poeldijk naar Lutjebroek zonder tussenstops zal uiteraard niets uithalen.

Ik denk dat wat betreft die buslijnen die aan de rand van de stad eindigen nog veel te winnen valt. Je kan kiezen voor het doortrekken van tramlijnen of het koppelen van streekbussen aan stadsbussen. In dat opzicht heeft het succes van RandstadRail goed laten zien dat het opzetten van dat soort regionale lijnen daadwerkelijk (veel) meer reizigers trekt. Erg jammer is dan weer dat de huidige aanbestedingsregels het doorkoppelen van buslijnen verbiedt... laat ze eerst daar wat aan doen; al het OV in en rondom een grote stad door één vervoerder laten uitvoeren. In de regio Rotterdam hebben ze laten zien dat het kan.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 31 mei 2017 10:04

Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 31 mei 2017 10:06

Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 31 mei 2017 10:16

@ovindelft, ik snap je punt. Maar ja, dit topic zou toch gaan over ideeën die wél kunnen?
Betreft dat inkorten tram 6 / paralleliteit met bus 46: de tram daar houden en de bus een andere route geven betekent ofwel bus 46 een route geven die nog meer parallel gaat lopen ofwel een route geven die jaren geleden als lijn 47 al wegbezuinigd waarmee je direct winkelcentrum Leidsenhage en ziekenhuis Antoniushove uit de route haalt. Daar ga je al helemaal geen handen voor op elkaar krijgen vrees ik.
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast