Ideeën over verbetering (Haags) OV

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 14 mei 2017 03:02

Ik heb dit topic gemaakt omdat het me interessant leek om te discussiëren over wat voor verbeteringen voor het openbaar vervoer in Den Haag (en omstreken) men zoal in gedachten heeft.

Dit is een onderwerp waar je natuurlijk snel kan doorschieten en de gekste metronetwerken en HSL-verbindingen met Verweggistan kan verzinnen. Ook ik heb die in mijn hoofd, echter lijkt het mij een goed idee om in elk geval enigszins realistisch te beginnen. Ook graag omschrijven hoe je het wilt in de praktijk wilt brengen.

Om het startschot te geven een lijstje met kleine verbeterpunten die ik in gedachten heb:
- Doortrekken tram 15 naar station Nootdorp. Dit om zowel Nootdorp zelf beter te ontsluiten richting Den Haag, alsmede een goede verbinding te bieden richting Rotterdam vanaf het noordwesten van Ypenburg en het oosten van Rijswijk.
- Doortrekken tram 19 naar in elk geval station Moerwijk/Laan van NOI en eventuele doorkoppeling aan lijn 2 of 6. Vooral door dat laatste creëer je een verbinding met het centrum, wat juist is wat deze lijn mist. Benodigde infrastructuur: bocht om vanaf de Weigelia in Leidschendam in westelijk richting af te slaan naar de Heuvelweg.
- Bus vanaf station Rijswijk via nieuwbouwwijk Sion naar Station Delft. Dit kan gerealiseerd worden door bijvoorbeeld bus 51 een andere route te geven of bus 50 i.p.v. naar Zoetermeer via deze route laten rijden. Bus 61 doortrekken vanaf Kuyperwijk naar Sion en station Rijswijk is ook mogelijk, maar een verbinding naar het centrum van Den Haag lijkt me meer wenselijk.

Dan een wat verdergaand voorstel. Omdat het rondom het centrum steeds drukker wordt, lijkt ondertunneling van een aantal tramtracés in en rondom het centrum me ook wel wenselijk. Bijvoorbeeld delen van de huidige lijn 9, een noord-zuidtunnel over o.a. het Spui, en een verlenging van de tramtunnel Grote Marktstraat onder de Lijnbaan lijken me belangrijke schakels. Omdat de precieze uitvoering van ondertunneling afhankelijk is van veel factoren ga ik hier nu even niet verder op in, maar ik denk dat dit op termijn wel nodig is.

Tenslotte lijkt het me zinvol om het zuiden van Voorburg en Leidschendam beter bereikbaar te maken. Er zijn op dit moment al plannen om tram 11 door te trekken naar de Binckhorst over de Binckhorstlaan. Mijn idee is om de lijn verder te verlengen over de Prinses Mariannelaan naar station Voorburg, en vanaf daar over de Parkweg en het oude tracé van de Blauwe Tram naar het oosten van Leidschendam. Zo creëer je een goede verbinding tussen buitenwijken en verschillende trein- en RandstadRailstations.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 14 mei 2017 13:03

Met Rijswijk Buiten zul je iets moeten en na het opheffen van de halte Wateringsevest zal er eigenlijk ook een bus over de Ruys de Beerenbrouckstraat moeten rijden, hoe krap die straat inmiddels ook is.

Verder nog wat gedachten:

- een tram naar Kijkduin (aftakking van lijn 3 vanaf de Laan van Meerdervoort)
- doortrekking van een tram verder het Westland in naar Naaldwijk (mijns inziens is het probleem dat bij ov teveel naar bestaande verbindingen wordt gekeken en te weinig naar verbindingen die er niet zijn, maar wel de bereikheid flink kunnen verbeteren. Uiteraard is er dan wel politieke wil c.q. geld nodig ten koste van de auto)
- als lijn 1 via Ypenburg gaat rijden kan lijn 19 tot Nootdorp ingekort worden zolang de tak naar de TU er nog niet is
- lijn 25 doortrekken naar CS
- pendellijntje (geen bus, maar een aftakking van de metro zodat lijn D naar de luchthaven doorgetrokken kan worden of een soort H-Bahn a la Dortmund) tussen Meijersplein en het vliegveld, dan kan het plan voor een tram tussen de TU en het vliegveld de prullenbak in (die lijn voegt weinig toe).
- verder de frequenties: de halfuurdiensten bij de bus 's avonds zijn een tikkeltje karig. Toch maar weer een kwartierdienst.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Slagathor » 14 mei 2017 16:25

Lijn 15 naar Station Nootdorp lijkt me een goed idee. Ook voor lijn 19 zou een doortrekking naar een treinstation wel een goed idee zijn; al is het maar Mariahoeve.

Voor een tram naar Kijkduin is lijn 3 denk ik inderdaad het meest geschikt. Dan beperk je wel meteen de mogelijkheden voor een tram naar het Westland; daarvoor blijven dan eigenlijk alleen lijn 2 en 4 over.

Als je lijn 2 dan via de Monsterseweg/Haagweg naar Monster laat rijden, heb je er weer een extra "strandbestemming" bij. Voor een verbinding naar Naaldwijk en FloraHolland is lijn 4 logischer.

En minder realistisch maar wel van mijn persoonlijke verlanglijstje: de aanleg van een trambaan over de Sportlaan zodat we een kusttram kunnen laten rijden: vanuit Scheveningen via de Van Boetzelaerelaan en de Sportlaan naar Kijkduin. Daar bestaat natuurlijk totaal geen degelijk financieel plaatje voor, maar een mens mag dromen. :D

Dat alles geschreven hebbende: een pendellijntje naar de luchthaven voor metrolijn D/E zou wat mij betreft absoluut de hoogste prioriteit van de metropoolregio moeten krijgen. Dat is een onbegrijpelijk gat in het netwerk.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 14 mei 2017 21:49

Laat ik dan nog een keer mijn al eens eerder geopperde plan voor het vliegveld noemen:

Een aftakking van de Hofpleinlijn die eindigt bij de terminal. Hier kan een metrolijn die nu keert op Rotterdam CS naartoe, en ook een sneltram uit Den Haag. Die kan dan verder grotendeels de route van 3 volgen alleen dan de Laan van Meerdervoort over en via de route van 16 naar eindpunt World Forum.

De frequenties van 3 en E kunnen dan wellicht wat omlaag. De nieuwe verbindingen hoeven in elk geval geen hoge spitsfrequentie te hebben lijkt me.

De nieuwe Haagse lijn zou ook door kunnen rijden naar het Norfolkterrein alleen dan mis je weer net het congrescentrum, net als 1 die er ook niet lekker in de buurt komt.

Voor wat betreft Kijkduin zou ik 6 wel willen doortrekken over de Volendamlaan en de Thorbeckelaan.

Een tram naar het westland lijkt me lastig aangezien de tijd dat je onderweg bent naar bijvoorbeeld Den Haag CS dan wel flink uit de klauwen gaat lopen. Is een sneltram van Naaldwijk langs het Reinier de Graaf gasthuis naar station Delft niet handiger? Dat is een kortere afstand met maar een klein stukje stad dus dat schiet beter op.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor YC52000 » 15 mei 2017 03:27

- Tram 1 vanaf het eindpunt in Delft als een soort sneltram verlengen naar Schiedam (RET Tram 21 halte Harreweg) en laten aansluiten op het RET tramnetwerk.

- Tram 6 vanaf Leidschendam Noord verlengen naar Leiden via Voorschoten.

- Tram 9 vanaf Scheveningen verlengen naar Katwijk aan Zee
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 15 mei 2017 07:32

Hm, een tram door 20 km onbewoond gebied lijkt me toch wel lastig, om niet te zeggen kansloos... Nog afgezien van de heuvelachtigheid en natuurwaarde van het duingebied.

In het algemeen vraag ik me af hoe zinnig het is om een tram die al de hele stad door is gereden nog eens 10 km of meer door te laten rijden. De reistijden worden dan zo lang dat de tram niet of nauwelijks kan concurreren.

Aan de andere kant zou je dit ook over tram 1 kunnen zeggen, en ik geloof dat die wel succesvol was/is.

Wat ik nog mis is de binkhorst en Rijswijk buiten. Allebei niet al te ver van bestaand tramspoor dus zou aan te sluiten moeten zijn. Alleen hoe maak je dan een lijn die aansluit op het bestaande net en toegevoegde waarde heeft, dus niet ofwel bestaande dingen opheft ofwel teveel overlap heeft.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor YC52000 » 15 mei 2017 09:48

Ik woon zelf in de Binckhorst, en een tram verbinding naar Den Haag Centraal zou wel zo handig zijn.
Die hele bus 28 rijd maar heel kort.

Uhhh.. Maybe een tramlijn vanaf Station Voorburg via de Binckhorstlaan & Lekstraat naar Centraal Station met als eindpunt Madurodam.
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 15 mei 2017 12:17

Of een nieuwe versie van lijn 10:

- station Voorburg
- Binkhorst
- CS (route 17)
- Korte Voorhout
- Vredespaleis (route 1)
- World Forum
- stukje route 16
- Norfolkterrein
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 15 mei 2017 22:12

Voor Rijswijk Buiten zou ik, zoals ik al al had geschreven in mijn eerst post, bedienen door een bestaande buslijn aan te passen of te verlengen.

Na wat geknutsel met routes is het denk ik het meest interessant om bus 51 vanaf station Rijswijk via de bestaande route naar 't Haantje te laten rijden (alhoewel de halte 't Haantje iets naar het noorden verplaatst zal moeten worden). Vanaf daar rechts afslaan de binnenkort aan te leggen Laan van 't Haantje op en met een tunnel/brug onder/over de spoorlijn. Vervolgens een rondje Terras van Sion / Laan van Sion, om daarna via de Prinses Beatrixlaan, de Ruys de Beerenbouckstraat en de Phoenixstraat naar station Delft te rijden.

Als men vervolgens ook nog eens op de plaats van de kruising met het spoor een station Rijswijk Buiten opent, ontstaat er denk ik een vrij goede OV-verbinding die zowel Rijswijk Buiten als Hof van Delft ontsluit.

Bijgevoegd een kaartje met de route die ik bedacht heb.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 15 mei 2017 23:59

Ik kom er zojuist achter dat bus 51 in dienstregeling 2018 daadwerkelijk via Rijswijk Buiten zal gaan rijden. Deze zal dan vanaf station Rijswijk via de Prinses Beatrixlaan en de Ruys de Beerenbrouckstraat naar station Delft rijden. Pasgeld en TNO hoeven blijkbaar niet meer bedient te worden van de Metropoolregio. (Bron: Vervoerplan 2018 Nota van Reactie, https://mrdh.nl/project/openbaar-vervoer)


Als echter op een gegeven moment Rijswijk Buiten zal uitbreiden naar het oosten, tegen de Lange Kleiweg aan, is het denk ik handig om daar uiteindelijk weer een bus te hebben rijden. Een station openen zal ook dan pas zin hebben.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Tiktak » 16 mei 2017 09:56

Lijn 16 vanaf de Laan van Wateringeseveld/Middenweg rechtdoor laten rijden onder de Wippolderlaan door en via een viaduct over de A4
de Harnaspolder in. Vervolgens de nieuwe woonwijk (in aanbouw en gedeelte klaar) Den Hoorn in naar het ziekenhuis in Delft en vervolgens via
aansluiting lijn 1 naar Station Delft ( eindpunt op het derde spoor)
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Tiktak » 16 mei 2017 10:01

Lijn 6 vanaf Leyenburg door laten rijden via de Dedemsvaartweg - Laan van Wateringseveld naar het eindpunt Wateringen ( de oude halte van lijn 16 als die doorgetrokken is naar Delft)
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 16 mei 2017 15:33

YC52000 schreef:- Tram 6 vanaf Leidschendam Noord verlengen naar Leiden via Voorschoten.
Een variant op de vroegere route van de Blauwe tram :)
Toch is dit geen slecht idee, denk ik.
Want als er geen treinverkeer mogelijk is tussen Den Haag en Leiden, dan is een busverbinding de enige mogelijkheid om die route af te leggen. Geen idee hoelang een tram daar over zal gaan doen, maar hopelijk toch vlotter dan de bus die daar ruim drie kwartier voor nodig heeft. Trein doet er 12 minuten over op deze afstand.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 16 mei 2017 16:11

Het hangt er mede van af hoe het trace wordt aangelegd en hoeveel haltes er komen, maar dan zal het vermoedelijk rond de 35 minuten zijn.
Overigens hebben ze in Leiden ervaring met de combinatie Breestraat en tramplannen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 16 mei 2017 18:04

Ik kan me niet herinneren dat er ooit geen treinverkeer was tussen Den Haag en Leiden. Da's allemaal viersporig dus er moet wel iets heel raars aan de hand zijn voordat die er allemaal uitliggen.

En een tram is dan ook geen alternatief, een flinke intercity is zo vijf trams. Het is niet voor niks dat als er gedoe is tussen Den Haag en Rotterdam (en ja, dat heb ik vaak genoeg meegemaakt) de NS nooit mensen doorverwijst naar de metro.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor OVinDelft » 16 mei 2017 20:27

Tiktak schreef:Lijn 6 vanaf Leyenburg door laten rijden via de Dedemsvaartweg - Laan van Wateringseveld naar het eindpunt Wateringen ( de oude halte van lijn 16 als die doorgetrokken is naar Delft)

Dat is zeker een interessante optie. Eventueel is het ook mogelijk om juist lijn 4 om te klappen naar Wateringen en lijn 6 door te trekken naar De Uithof. Anders wordt de rit vanaf Wateringen naar het centrum wel heel lang, met al die slingers die lijn 6 maakt. Eventueel zou je lijn 4/6 vanaf Leyenburg naar Delft kunnen laten rijden in plaats van lijn 16.

Als je lijn 4/6 naar Wateringen doortrekt, krijg je ook de mogelijkheid om lijn 16 vanaf de halte Hardenbroekstraat linksaf de Loevesteinlaan/Schaapweg op te sturen en via verschillende mogelijke routes naar Delft te rijden. Je zou bijvoorbeeld vanaf Schaapweg - Generaal Spoorlaan - Prinses Beatrixlaan (Boogaard, Rijswijk Buiten) - Ruys de Beerenbrouckstraat kunnen rijden, of vanaf de Schaapweg constant rechtdoor om uiteindelijk via Den Hoorn en Hof van Delft naar station Delft te rijden.

Wat betreft die tram naar Leiden, ik denk dat dat niet heel veel zin heeft in de huidige opzet van het openbaar vervoer in de regio. Een station Leidschendam Noord openen en lijn 6 daar naar doortrekken lijkt me echter wel zinvol. Vanaf Leidschendam Noord is het tenslotte een behoorlijk eind terug naar Mariahoeve als je (met de trein) richting Leiden wilt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor YC52000 » 16 mei 2017 23:07

Tram 17 vanaf halte Oudemansstraat rechtsaf via de Laakkade naar de Rijswijkseweg, vervolgens naar rechts de Neherkade/Mercuriusweg op. Daarna links via de Binckhorstlaan door naar de Lekstraat.

(nieuwe) haltes:
- Oudemansstraat
- Laakweg (vlakbij de Jumbo, Aldi & etc)
- Binckhorstlaan
- Weteringkade
- Centraal Station etc etc


Paars = Beschrijving hierboven vanaf halte Oudemansstraat
Groen = Huidige route tram 17 vanaf halte Oudemansstraat

Afbeelding

en dan nog iets...

tram 11 of 12 vanaf Station HS verlengen naar Centraal Station/Schedeldoekshaven via haltes Rijswijkseplein & Weteringkade.
Vanaf Centraal Station/Schedeldoekshaven door naar de Bierkade en dan naar Station HS via Zieken/Oranjelaan.
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Edwin » 17 mei 2017 07:49

YC52000 schreef:Tram 17 vanaf halte Oudemansstraat rechtsaf via de Laakkade naar de Rijswijkseweg, vervolgens naar rechts de Neherkade/Mercuriusweg op. Daarna links via de Binckhorstlaan door naar de Lekstraat.

(nieuwe) haltes:
- Oudemansstraat
- Laakweg (vlakbij de Jumbo, Aldi & etc)
- Binckhorstlaan
- Weteringkade
- Centraal Station etc etc


Paars = Beschrijving hierboven vanaf halte Oudemansstraat
Groen = Huidige route tram 17 vanaf halte Oudemansstraat


Zit nog wel een duur kunstwerkje aan vast. De brug over de Trekvliet zal dan verbreed moeten worden en misschien ook verstevigd, terwijl de route tussen de Rijswijkseweg en de brug niet echt ruimte laat (als deel van de 'ring') voor een vrije trambaan.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Charles » 17 mei 2017 20:01

Edwin schreef:Zit nog wel een duur kunstwerkje aan vast. De brug over de Trekvliet zal dan verbreed moeten worden en misschien ook verstevigd

En reeds meermalen heeft men reeds aangegeven een tramverbinding vanuit Voorburg naar/over de Binckhorstlaan wel te zien zitten. In dat scenario zijn er twee bruggen die vervangen moeten worden om dat plan te kunnen realiseren. De Binckhorstbrug en de brug over de Broeksloot.
Volgens mij zijn bruggen en trams een lastige combinatie in het haagse...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 17 mei 2017 20:53

Niks vergeleken met Delft. :?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten