Pagina 4 van 5

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 16:25
door Charles
Nu we toch over lijn 6 hebben :)

Vandaag een informatiebrief van de Gemeente Den Haag op de deurmat geploft.
Daarin staat te lezen dat de Hofzichtlaan versmalt gaat worden van 2 rijstroken per richting naar 1 rijstrook per richting. Ook rioleringswerken zijn daarin voorzien. Het betreft het deel tussen Bezuidenhoutseweg en Aegonplein.
Over de tram staat te lezen dat de boog naar Het Kleine Loo geheel vernieuwd gaat worden en dat de aansluitende tramhalte wordt heringedeeld. De uitvoering van deze werkzaamheden staat gepland voor begin 2019... Over anderhalf jaar dus.
Maar deze zomer al zijn er inspraakavonden voor omwonenden gepland.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 18:25
door lcyerbanga3
Haha, dat wilde ik net ook zeggen...

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 19:46
door Admin
Ja, inspraakprocedures duren een eeuwigheid :roll: :mrgreen:

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 19:56
door Daan76
Charles schreef:Bij zkh Antoniushove is in principe voldoende ruimte voor een derde opstelspoor, maar dat vereist wel veel aanpassingen aan vooral het wisselcomplex aldaar. En het wisselcomplex ligt precies in de inrit naar dat ziekenhuis en de inrit van de ondergrondse parkeergarage...


Als tram 6 tzt inderdaad ingekort zou worden tot zkh Antoniushove zou de huidige trambaan richting Leidschendam Noord natuurlijk ook nog omgebouwd kunnen worden naar opstelspoor, met eventueel een kleine pauzelocatie er aan vast.
Maar eerst maar eens zien of de soep rondom dat inkorten van tram 6 echt zo heet gegeten zal worden...

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 20:09
door Charles
Het inkorten van tramlijn 6 is gewoon mogelijk, als "men" dat echt zou willen.
Dan rijdt lijn 6 tot aan het vroegere eindpunt Mariahoeveplein; thans Aegonplein geheten.
De keerlus ligt daar gewoon, maar wordt slechts sporadisch gebruikt. Nu heeft alleen buslijn 24 daar zijn eindpunt.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 20:11
door Daan76
Zoals eerder gezegd heeft men dan ziekenhuis Antoniushove als eindpunt bedacht, niet het Aegonplein... Dit vanwege de dubbeling met bus 46 afgezet tegen het geringe aantal passagiers op dat stuk.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 20:20
door Charles
Dat gaat 'm niet worden met GTL-trams, een tailtrack als eindpunt.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 20:24
door Daan76
Ik begin in herhaling te vallen want ook dat is eerder al behandeld: het gaat over het moment dat tram 6 met nieuwe trams gaat rijden.
Lees anders even terug....

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 03 jun 2017 23:07
door iljitsch
Liggen de riolen dan onder de tramsporen? Ze kunnen een hoop aan de weg doen terwijl de tram blijft rijden.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017 01:14
door Admin
Rioolbuizen liggen doorgaans niet recht onder tramsporen (da's niet echt een gezegende combinatie, zeg maar ;) ), maar om veilig te kunnen werken op de diepte waar die buizen liggen, heb je minstens de breedte v/e rijbaan nodig om de zaak niet plotseling te laten instorten. Hoe eea is geregeld in straten als de Loudonstraat, maar ook bv de Beeklaan en Paul Krugerlaan weet ik niet, maar ik kan me wel indenken dat er flinke beperkingen zullen zijn in het tramverkeer wanneer er gegraven gaat worden. (was het niet zo dat lijn 12 werd omgeleid via lijn 11 en lijn 2 toen de Paul Krugerlaan open lag enkele jaren geleden? De HTM heeft ook oplegwissels gekocht voor zoiets, meen ik)

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017 14:25
door lcyerbanga3
Waarom wordt bus 24 niet in Mariahoeve verlengd ofzo? Dan kan tram 6 gerust bij Aegonplein keren en de bus door naar Leidschendam?

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017 17:56
door willem
Ooit heeft die lijn een poosje doorgereden naar Leidschendam 't Lien, maar dat is wel een tijdje geleden.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017 21:25
door iljitsch
Over het inkorten van 6: waren die lage aantallen reizigers dan niet voorzien toen de lijn verlengd werd vanaf station Mariahoeve?

Ik blijf het een raar verhaal vinden, erg veel lijnen zijn aan 't eind bijna leeg. En ik zie drie lijnen keren voor 't ziekenhuis echt niet gebeuren, het is al ontzettend lastig met 2 en 19 met twee keersporen, vaak moet de aankomende tram wachten op een vertrekkende om er terecht te kunnen. Maar dat zou natuurlijk op te lossen zijn door 2 en 19 door te koppelen.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 04 jun 2017 22:13
door Charles
iljitsch schreef:Over het inkorten van 6: waren die lage aantallen reizigers dan niet voorzien toen de lijn verlengd werd vanaf station Mariahoeve?
Toen lijn 6 verlengd werd naar Leidschendam-Noord in april 1971 was dit de enige haagse tramlijn die Leidschendam aandeed. De lijnen 2 en 19 zijn pas vele jaren later erbij gekomen. Bedenk daarbij dat winkelcentrum Leidsenhage toendertijd net een half jaar open was.

Anno 2017 is de situatie sterk veranderd, niet alleen m.b.t. aanbod aan OV.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017 15:06
door Charles
Admin schreef:Hoe eea is geregeld in straten als de Loudonstraat weet ik niet, maar ik kan me wel indenken dat er flinke beperkingen zullen zijn in het tramverkeer wanneer er gegraven gaat worden.
In de Loudonstraat telde ik 3 rioolputten in het wegdek en die bevinden zich in het tramspoor. Dat zou betekenen dat het hoofdriool recht onder de tramsporen ligt.

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 13 jun 2017 13:43
door Daan76
Weer een nieuwe ontwikkeling die in de Gemeente Zoetermeer in gang gezet is, wat weer ruimte geeft om ideeën op te gooien m.b.t. OV. Het gaat hierom:
http://www.zoetermeer.nl/inwoners/nieuw ... 99790.html

Er zijn nog meer artikelen over te vinden maar het komt er wat OV betreft op neer dat het huidige busstation Centrum West verplaatst gaat worden naar een nieuw te bouwen OV-knooppunt over de A12 heen t.h.v. het huidige NS station Zoetermeer cq Randstadrailhalte Driemanspolder.

Dit gaat dus sowieso alle buslijnen binnen Zoetermeer betreffen. Maar het opent ook weer de deur om op dit forum ideeën neer te leggen over de verbindingen vanuit R-net oogpunt. Ik denk met name aan een idee wat ergens onderin een la is belandt waarin R-net 400 omgevormd zou gaan worden naar Randstadrail-tram. Er staan natuurlijk veel beren op de weg, één ervan is hoe je die lijn in vredesnaam fatsoenlijk op de bestaande Randstadraillijnen te Centrum West aan kan sluiten.
Als CW gaat verhuizen naar Driemanspolder/Zoetermeer NS opent dat andere invalshoeken. Te denken valt aan een routevariant welke vanuit Stompwijk op de één of andere manier Noordhove en Rokkeveen aandoet en zo naar het nieuwe OV-knooppunt rijdt. Bedenk daarbij dat de Afrikaweg volgens de plannen van de gemeente niet alleen de basis van een hele nieuwe woonwijk zal worden maar ook nog eens van de huidige 2x twee rijbanen versmald zou worden naar 2x één baan..... dat geeft de mogelijkheid om de gewonnen ruimte te gebruiken om er rails aan te leggen welke ergens boven het huidige CW zou kunnen eindigen.

En wat te denken van een RR-verbinding naar Rotterdam?

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 13 jun 2017 14:36
door Edwin
Uit het AD:

'Rechtstreeks met tram naar het ADO-stadion'
ADO-supporters kunnen in de toekomst rechtstreeks met de tram naar het stadion. De sneltram vanuit Pijnacker-Nootdorp moet via de voetbaltempel naar het centraal station rijden.

Althans, dat is een diepgekoesterde wens van HTM-directeur Jaap Bierman. In een vraaggesprek met deze krant ontvouwt hij de toekomstplannen van de Haagse vervoerder.

Bijvoorbeeld dus door uitbreiding van het netwerk. ,,Een aftakking van Randstadrail vanuit Zoetermeer via het ADO-stadion is wat ons betreft een van de mogelijkheden. Dat is niet alleen handig voor de voetbalsupporters, maar ook voor de forens die doordeweeks zijn auto op het ADO-parkeerterrein kan stallen en dan met de tram door, de stad in.''


http://www.ad.nl/den-haag/rechtstreeks- ... ~ae62fa67/

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 02 okt 2017 11:46
door Daan76
https://www.zoetermeer.nl/inwoners/ruim ... 99928.html

Zoetermeer Centrum West lijkt toch echt te gaan verdwijnen....

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 02 okt 2017 13:27
door Admin
Nee hoor, dat staat er niet! Wat er wel verdwijnt is de huidige functie als Z'meers OV knooppunt, om de enorme investering in dit nieuwe complex te rechtvaardigen. Waarmee genoemd OV knooppunt dus ver buiten het Z'meerse centrum komt en het Stadshart een belangrijk deel van haar aanvoer van klanten verliest. :roll:

Fietsers kunnen gemakkelijk via dit plein over de A12 fietsen naar de rest van de stad en hoeven niet langer gebruik te maken van de roltrappen of liften van de Mandelabrug.

Fantastisch! Dus ipv het verbeteren v/d Mandelabrug mogen fietsers dus voortaan vele kilometers omrijden om aan de andere kant van de A12 te kunnen komen :roll:

Kortom, hier is maar 1 woord voor: PRUTSERS! :evil:

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

BerichtGeplaatst: 02 okt 2017 20:15
door Daan76
Excuses, in een ander artikel over dit onderwerp staat het wel, daar wordt zelfs gesproken over bouwplannen op locatie Centrum West. Vanaf m'n telefoon heb ik dat artikel echter niet bij de hand helaas...

Edit: niet het artikel wat ik bedoelde maar er staat wel iets van gelijke strekking in.
https://www.zoetermeeractief.nl/actueel ... zoetermeer