Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor Charles » 06 nov 2017 14:41

Ik ben niet blij met de toegangspoortjes op Den Haag Centraal.
Niet het feit dat die er zijn gekomen, maar wel waar men die heeft neergezet. Aan het begin van de perrons. Dat vertraagt het overstappen, je kan nu niet meer een sprintje trekken naar een ander perron om daar de gereedstaande trein in te springen die op punt van vertrekken staat. En bovendien kost het je ook nog extra geld, instaptarief.

Dit heb ik dus nu ondervonden :evil:
Kwam met de IC uit Utrecht en stap over op de sprinter naar Leiden. Om op station Mariahoeve uit te stappen. Gevolg: eerst uitchecken aan het eind van het perron en twee perrons verder weer inchecken. Mijn reis is nu aanmerkeljk duurder geworden dan voorheen :(
De overstaptijd was in mijn geval wel nog steeds voldoende, ca. 10 minuten.

De NS heeft daar duidelijk niet over nagedacht, de plaats waar de toegangspoortjes zijn geplaatst.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor Daan76 » 06 nov 2017 21:41

Heb je geen 35 minuten overstaptijd dan (dus dan geen 2x instaptarief)?
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor buschauffeur » 06 nov 2017 23:01

Onmogelijk, dit verhaal. Je betaalt niet 2x het basistarief.

Wat wel onhandig is is dat je, als je van het tramperron komt (aan de kant waar de tram richting Ternoot vertrekt) als je beneden aan de trap rechtsom gaat je jezelf klem loopt. Je komt dan op spoor 10 en moet weer uitchecken als je op een ander spoor moet zijn.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor Chris » 07 nov 2017 00:56

Zijn die poortjes dan al dicht dan?
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor tetje » 07 nov 2017 08:51

Charles schreef:De NS heeft daar duidelijk niet over nagedacht, de plaats waar de toegangspoortjes zijn geplaatst.


Niet waar, jij hebt eea gemist aan informatie. De NS kan voor nu niet anders totdat ProRail tzt alle sporen gelijk aan spoor1/2 heeft getrokken. Dat hebben ze al vaker geëxcommuniceerd.
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor willem » 07 nov 2017 10:03

Dan is het een keuze om eventueel tot die tijd de poortjes open te houden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor Charles » 07 nov 2017 16:19

tetje schreef:De NS kan voor nu niet anders totdat ProRail tzt alle sporen gelijk aan spoor1/2 heeft getrokken. Dat hebben ze al vaker geëxcommuniceerd.
Nou, daarover is mij niets bekend. Al geef ik direct toe lang niet alle nieuwsberichten bij te houden.
Waarom de poortjes niet geplaatst bij de entree van het station? Wat in Leiden en Utrecht wel is gedaan.
En de stations Mariahoeve en Schiphol hebben -nog- helemaal geen poortjes.

Als ik hier in de stad (HTM stadsvervoer) een overstap heb, dan komt er een melding "overstap ok" op het schermpje te staan. Bij de NS kennen ze dat blijkbaar niet :(
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor wattman » 07 nov 2017 18:14

Als het goed is, geldt ook bij overstappen van NS naar NS (dus met uit- en inchecken) een overstaptarief.
Zie specifiek voor jouw geval het instructiefilmpje
https://www.youtube.com/watch?v=IukjoFGRGRc

Maar hoe ingewikkeld het allemaal is blijkt wel uit dit uitvoerige leesvoer
https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-re ... tappen.htm
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... ncipe.html
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor buschauffeur » 07 nov 2017 21:55

En aks je het station oploopt, bijvoorbeeld om iemand uit te zwaaien of op te halen, heb je 60 minuten de tijd om weer uit te checken zonder dat er kosten in rekening worden gebracht.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor Charles » 07 nov 2017 23:51

wattman schreef:Maar hoe ingewikkeld het allemaal is blijkt wel uit dit uitvoerige leesvoer
https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-re ... tappen.htm
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... ncipe.html
Moeilijker kunnen ze het niet maken... Hoe kan je dit uitleggen aan de gewone reiziger en aan de tourist?
Zelfs voor mij als abonnementhouder staat er informatie in die nieuw voor mij is.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor iljitsch » 08 nov 2017 08:57

Ok, voor degenen onder ons die te lui zijn om op die links te klikken: als ik overstap bijvoorbeeld van Rijswijk naar LvNOI op HS, betaal ik dan hetzelfde als ik dat doe zonder op HS uit/in te checken als wanneer ik wel uitcheck en dan weer incheck?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor buschauffeur » 08 nov 2017 09:46

iljitsch schreef:Ok, voor degenen onder ons die te lui zijn om op die links te klikken: als ik overstap bijvoorbeeld van Rijswijk naar LvNOI op HS, betaal ik dan hetzelfde als ik dat doe zonder op HS uit/in te checken als wanneer ik wel uitcheck en dan weer incheck?

Als je niet langer dan 35 minuten tussen uitcheck en incheck hebt zitten wel ja.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor PAV » 08 nov 2017 15:10

Voor de gein even de prijs voor de tweede klasse van het traject Leiden Centraal - Delft opgezocht via NS.nl en 9292.nl.
Directe verbinding (via Hollands Spoor): voltarief € 5 en met 40% korting € 3 euro.
Met overstap/via-punt Den Haag Centraal: NS.nl gaf aan 'prijs onbekend'. 9292 gaf voltarief 6 euro en met 40% korting € 3,60.

Het wordt dus blijkbaar als een reis Leiden - Den Haag Centraal en Den Haag Centraal - Delft wordt gezien en niet als een reis Leiden - Delft. Je betaalt weliswaar maar 1x basistarief, maar het is dan toch een gestapelde prijs. Dus goed opletten dat je in Leiden niet per ongeluk aan de verkeerde kant van het perron instapt.

Overigens berekent 9292 ook voor het traject Den Haag Centraal - Schiphol € 8 voltarief en als je als via-punt Leiden Centraal intypt (waar je zoals we allemaal weten sowieso langs komt) een euro meer, dus € 9. Ook als je in dezelfde trein blijft zitten. Wellicht is dit dus een fout van de rekenmodule van 9292.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor richard1074 » 08 nov 2017 21:13

http://nieuws.ns.nl/5-vragen-over-poort ... -centraal/

Voor 2016 kon uitchecken en weer inchecken de reiziger geld kosten. Omdat de perrons van Den Haag Centraal niet op één lijn liggen werd daarom gekozen voor een verbouwing van perrons, zodat reizigers binnen de poortjes naar alle perrons konden overstappen. Sinds 2016 kunnen reizigers tussentijds uitchecken zonder dat het hen extra geld kost. Als een reiziger uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt wordt dit gezien als 1 reis. Dit is handig als je een kop koffie en een krantje wil halen, maar biedt ook een oplossing voor het overstappen op Den Haag Centraal. Hiermee is een verbouwing niet meer noodzakelijk. Omdat we poortjes belangrijk vinden sluiten we de poortjes al in 2017.
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor iljitsch » 09 nov 2017 12:11

PAV schreef:Voor de gein even de prijs voor de tweede klasse van het traject Leiden Centraal - Delft opgezocht via NS.nl en 9292.nl.
Directe verbinding (via Hollands Spoor): voltarief € 5 en met 40% korting € 3 euro.
Met overstap/via-punt Den Haag Centraal: NS.nl gaf aan 'prijs onbekend'. 9292 gaf voltarief 6 euro en met 40% korting € 3,60.

Het wordt dus blijkbaar als een reis Leiden - Den Haag Centraal en Den Haag Centraal - Delft wordt gezien en niet als een reis Leiden - Delft. Je betaalt weliswaar maar 1x basistarief, maar het is dan toch een gestapelde prijs.

Dat klopt niet. Een reis Leiden - Den Haag C - Delft is 5 euro vol tarief. (Reisplanner app op de iPhone.)

Een losse reis Leiden - DHC is 3,50 en DHC - Delft 2,50, dus dat is samen 6 euro.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor Bert » 12 nov 2017 10:25

Dit komt doordat Den Haag Centraal niet op de kortste route ligt van Leiden naar Delft. Als men op Den Haag Centraal uit- en incheckt betaalt men het tarief Leiden - Delft via Den Haag Centraal en dat zijn meer tariefeenheden.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor iljitsch » 12 nov 2017 14:12

Op zich is dat waar, maar als ik in de reisplanner een reis Leiden - Delft via Den Haag CS invoer dan komt daar 5 euro uit, hetzelfde als rechtstreeks.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor OVinDelft » 12 nov 2017 18:58

Voor een ritje Delft Zuid naar Voorschoten worden er om en om de volgende reisadviezen gegeven via de NS Reisplanner:

1.
Sprinter Delft Zuid > Den Haag HS
Intercity Den Haag HS > Den Haag Laan van NOI
Sprinter Den Haag Laan van NOI > Voorschoten

2.
Sprinter Delft Zuid > Den Haag Centraal
Sprinter Den Haag Centraal > Voorschoten

Gegeven prijzen voor beide routes staan op €4,70 enkele reis vol tarief 2e klas.

Als de tweede optie met uit- en inchecken bij Den Haag Centraal daadwerkelijk leidt tot kosten hoger dan €4,70, betekent het dat NS reizen via Den Haag Centraal als omreizen ziet, terwijl de reisplanner dit niet zo ziet. In dat geval zou ik daar melding van maken bij de NS, aangezien er dus ergens iets misgaat.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor Bert » 12 nov 2017 20:00

Als je twee afzonderlijke reizen plant, wordt twee keer het instaptarief berekend.

Ander voorbeeld:

Delft - Rotterdam Alexander: € 3.00 (met 40 % korting),
Delft - Rotterdam Centraal : € 2.00 (met korting) Rotterdam Centraal - Rotterdam Alexander: € 1.60 (met korting).
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Toegangspoortjes Den Haag Centraal

Berichtdoor OVinDelft » 12 nov 2017 20:11

Als je binnen 35 minuten opnieuw incheckt geldt dit echter als overstappen en wordt het instaptarief niet opnieuw in rekening gebracht.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron