Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 06 maart 2024 22:27

Tiktak schreef:En dan zijn we er nog niet, over een paar maanden gaat Amersfoort CS geheel op slot en dit gaat een lange tijd duren.
En dit staat op de site van Prorail:
Tot en met het jaar 2026 vinden er verschillende werkzaamheden en vernieuwingen aan het spoor, emplacement en station van Amersfoort Centraal plaats. Daarmee zorgen we ervoor dat de treinen ook in de toekomst betrouwbaar en veilig kunnen blijven rijden.
En nog meer info op genoemde website: https://www.prorail.nl/nieuws/meer-dan- ... en-in-2024
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 09 maart 2024 12:42

Vandaag lekker rustig op CS, maar zeker niet volledig uitgestorven. Perrons 10/11 zijn volledig op de schop en daar omheen rijden kranen af en aan.

Afbeelding

Maar vooralsnog geen activiteiten bij de lagere perrons. Ik zou dus zeggen dat een pendeltrein naar HS, zoals vorig weekeinde, best gekund had.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 09 maart 2024 13:30

Lijkt erop dat de perrons verlengd worden, maar daar sta je dan niet droog in geval van regen...
Ik meen gelezen te hebben dat sporen 11 en 12 nu eindelijk weer aangesloten zijn of worden en dat die sporen in gebruik komen.
Op de NS-site staat het volgende:
Uw NS-vervoerbewijs is geldig in RET Randstadrail lijn E tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal.
tussen Utrecht C. en Den Haag C. reis via Laan v NOI
Vooral dit laatste (Utrecht <-> Den Haag) komt op mij onlogisch over, hoe rijdt die trein dan?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 09 maart 2024 13:59

Perrons 10/11 worden zo te zien niet langer, want er zit een wissel van/naar spoor 11 bij het huidige uiteinde van perron 11 (en 10). Die sporen 11 en 12 zijn duidelijk al vernieuwd, dus ze hadden daar geen wissel neergelegd als de perrons verlengd zouden worden, toch?

11 en 12 zijn nog niet aangesloten op de sporen richting LvNOI en ontberen ook nog een bovenleiding.

Ik heb even niet bij de hand hoe lang de sporen van CS nu zijn. De hogere sporen zoals 11 zijn wel wat korter dan sommige anderen, maar het lijkt erop dat alles wel richting 360 meter komt, dus voldoende voor een trein met 12 bakken. Op sommige langere sporen zie je ook wel dat er (even) meerdere treinen achter elkaar staan.

Overigens wordt de NS er niet blij van als je de volledige lengte van het perron gebruikt. Ik was een week of twee geleden op pad met mijn camera om eens goede foto's van een ICNG te krijgen, en was daarom naar het einde van perrons 2/3 gegaan. Eerst kwam er toen een machinist naar me toe om te vragen wat ik er deed, en die vertelde dat hij flink de zenuwen krijgt van mensen die aan het eind van een perron staan. Nadat ik hem gerust gesteld had kwamen er nog twee beveiligers vragen wat ik aan het doen was. Die ICNG had er ondertussen al moeten zijn maar dat was niet het geval dus ik maar zonder resultaat vertrokken.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 09 maart 2024 14:15

Oh, er stonden ook NS-chippaaltjes op het busplatform. Die omreisinformatie is vaak wel slecht. Voor Utrecht zou je gewoon de tram naar HS moeten nemen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 09 maart 2024 19:35

Ja, dat lijkt mij ook wel logisch om de tram te nemen naar HS en daar de trein naar Utrecht te nemen.
iljitsch schreef:Op sommige langere sporen zie je ook wel dat er (even) meerdere treinen achter elkaar staan.

Overigens wordt de NS er niet blij van als je de volledige lengte van het perron gebruikt.
Heb ik meerdere malen meegemaakt tijdens het maken van de overstap. Komend uit Utrecht overstappen op de sprinter richting Leiden en dan stapte ik op Mariahoeve uit.
Langs het perron stonden twee SNG stellen (niet gekoppeld) en vanuit de hal gezien bleef het eerste treinstel staan en de tweede stond vertrekgereed. En wat zie je dan? Juist, de meeste mensen blijven bij het eerste treinstel staan welke ze zien komend vanuit de hal. Om pas op het laatste moment tot de ontdekking te komen dat ze verder hadden moeten lopen naar het voorste treinstel. De conducteur had toen gefloten als vertreksein...
Op basis van mijn kennis en ervaring en opletten wat ik zie zat ik uiteraard goed.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 10 maart 2024 09:30

iljitsch schreef:Maar vooralsnog geen activiteiten bij de lagere perrons. Ik zou dus zeggen dat een pendeltrein naar HS, zoals vorig weekeinde, best gekund had.
Er waren ook werkzaamheden aan de bovenleiding dus dan is alles spanningsloos en dat rijdt wat lastig. Geen idee wat er verder bedacht was te doen maar reken er maar op dat wanneer het had gekund er best wat gependeld had naar HS.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 12 maart 2024 15:39

De intercity naar Utrecht vertrekt vandaag vanaf spoor 2. :D

Afbeelding

Er wordt dus richting Utrecht (en vrij minimaal) HS/Rotterdam gereden vanaf sporen 1 - 4. Na de vernieuwing van het emplacement is dat eerste niet meer mogelijk, dan kan van/naar Utrecht alleen via sporen 5 - 8.

Ondertussen nieuwe bovenleidingconstructies over sporen 9 - 12 en perron 10/11 als alweer mooi gladgestreken dus daar kunnen snel weer tegels op.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Brecht » 21 maart 2024 10:43

Helaas, Metro zou m.i. beter zijn toch?
https://www.ad.nl/rotterdam/lijn-tussen ... ~a6252885/
Brecht
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Trein algemeen

Berichtdoor xCookiesolax » 21 maart 2024 13:05

Brecht schreef:Helaas, Metro zou m.i. beter zijn toch?
https://www.ad.nl/rotterdam/lijn-tussen ... ~a6252885/

Ik zie zelf meer in het introduceren van een soort S-bahn concept.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 21 maart 2024 13:14

Brecht schreef:Helaas, Metro zou m.i. beter zijn toch?
https://www.ad.nl/rotterdam/lijn-tussen ... ~a6252885/


Het zijn allebei slechte plannen.

Een metro over het bestaande spoor tussen Rotterdam, Delft en Den Haag is niet op een zinnige manier in te passen. En als het je lukt zit je met stukken megadichtbebouwde stad en even grote stukken volledig leeg gebied. Hoe ga je dat zinnig bedienen?

Heeft iemand reizigersaantallen over de oude trein en nieuwe metro naar Hoek van Holland? Lijkt mij sterk dat hier veel veranderd is. Misschien iets meer strandgangers in de metro nu je een stuk minder ver hoeft te lopen.

De hofpleinlijn is een ander verhaal, die sluit nu aan op de binnenstad van Rotterdam in plaats van te eindigen op een soort uitkijkpost vanwaar je het centrum op net iets meer dan loopafstand kon zien liggen.

Geef de RET één of twee van de vier sporen tussen Schiedam en Rotterdam CS en val de rest van de provincie niet lastig met metro-achtige stoptreinen die tot wel elke kilometer gaan stoppen of daadwerkelijke metro’s die daarnaast ook nog op de open stukken een veel lagere maximumsnelheid halen. Dit gaat alles superveel trager maken tegen enorme kosten.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Lange_Dre » 21 maart 2024 20:33

xCookiesolax schreef:
Brecht schreef:Helaas, Metro zou m.i. beter zijn toch?
https://www.ad.nl/rotterdam/lijn-tussen ... ~a6252885/

Ik zie zelf meer in het introduceren van een soort S-bahn concept.


Die toekomstige CitySprinter is ook meer een soort SBahn. Een metro leek mij ook al niet de beste keuze, wel vanuit de RET gezien. Die hoopt natuurlijk om de lijn van de NS over te kunnen nemen met hun sprinters.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Trein algemeen

Berichtdoor YC52000 » 21 maart 2024 22:02

Betekent dit dat de NS hiervoor nieuwe treinen gaat aanschaffen, of wordt dit gedaan met bestaand materieel?

Het enige waar ik dan aan denk zijn onze hele oude vriendjes van vroeger :lol:

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 22 maart 2024 06:32

Ach wat zielig dat RET niet verder mag groot sporen.
Net of het de reiziger wat gaat boeien wie of wat er rijdt, als het maar op tijd rijdt en het zou leuk zijn als je ook nog kan zitten...

Metro op het spoor, ik heb het altijd een slecht plan gevonden van de voormalige baasjes van de RET. Als het dan net zo gaat als bij de aanleg en in dienstneming van de Hoekselijn dan gaat het nog wat worden.... Nee, laat de oudelijn lekker zoals het is. Heavy Rail met het Sprinter/S Bahn concept wat is bedacht al tientallen jaren geleden.

Dat de huidige Erasmuslijn naar Rotterdam veel populairder is dat de oude Hofpleinlijn heeft verschillende oorzaken. Lag de druk van de vervoerstroom vroeger meer op Den Haag gericht. Als je tegenwoordig in de RET metro's zit zie je dat de behoefte duidelijk andersom is. Dat heeft twee redenen. De eerste is natuurlijk de directe toegang tot het Rotterdamse centrum. Maar er zijn ook gigantisch veel meer huizen gebouwd in de omgeving van de voormalige spoorlijn. Veel mensen uit Rotterdam, of die daar hun werk hebben, wonen in Berkel of Pijnacker en wat is daar de laatste twintig jaar allemaal niet bijgebouwd. Net in de tijd dat RandstadRail ook zijn vorm kreeg.

Ik snap ook de Groen Linkse wethouder niet helemaal over zijn gehuil dat NS blijft rijden en niet de RET mag rijden op de Oude Lijn. Kennelijk alle perikelen van de chaos naar Hoek van Holland al weer vergeten. Hoeveel ellende wil je de treinreiziger aan doen die dagelijks de trein nodig heeft tussen Den Haag en Rotterdam?

Wat ik wel mis in het artikel zijn de Prorail plannen om Delft Zuid - Schiedam dubbelsporig te houden en niet verder te verdubbelen. Het lijkt me toch vrij lastig om een station Kethel te bouwen met maar twee spoortjes in plaats van vier.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 22 maart 2024 09:16

Dat station bouwen zal niet het grootste probleem zijn, maar halverwege 10 km één spoor per richting 6 (of was het 12?) stoptreinen per uur te laten stoppen en nu 6 - 8 intercity's te laten doorrijden plus nog wat ruimte voor goederen en uitwijk HSL, veel succes.

Ik vraag me wel af waar ze dit station dan willen hebben. Vlak aan de rand van Schiedam is daar wat nieuwbouw aan één kant van het spoor, maar die wijk strekt zich naar het westen uit dus die plek is niet geweldig. De oostkant bedien je niet/nauwelijks omdat er water tussen zit en als ik me niet vergis kom je daarna op een bedrijventerrein terecht. Zuidelijk een groot park.

Veel centraler ligt het eindpunt van tram 21. Ook (metro)station Schiedam Nieuwerschans is goed te fietsen. Schiedam Centrum minder (zeer vaak via deze route centrum Den Haag - centrum Schiedam gefietst).

Ga je hier dan ettelijke miljarden uitgeven voor viersporigheid om zo een paarduizend int/uitstappers per dag op te pikken?

En Van Nelle-farbriek en dergelijke ligt zo dicht bij Schiedam Centrum (2 km!) en Rotterdam CS dat een goede busverbinding een heel goed alternatief is. Zoals gezegd, een paar parkeerplaatsen opdoeken, paal met een bordje, klaar is Kees. Mag de RET daar naar hartelust rijden.

Ik stoor me echt aan deze megalomanie. Ook het idee van de Amsterdamse metro naar schiphol doortrekken. Er ligt al zat en drukbereden treinspoor tussen Amsterdam en schiphol. Ga niet miljarden uitgeven aan nog meer op de plekken die al ruim bedeeld zijn terwijl in de provincie het OV jaar op jaar verder verschraalt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Vorige

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten