Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 11 jan 2024 15:00

Treinreizigers en andere geïnteresseerden kunnen de komende maand bij reizigersvereniging Rover ideeën insturen om reizen per trein te verbeteren. Het beste idee wordt door NS daadwerkelijk uitgevoerd met een budget van 1,5 miljoen euro.
Klik hier voor het online formulier
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 03 feb 2024 22:30

Wederom gedoe over de consessieverlening HRN aan NS.
https://www.treinreiziger.nl/ging-het-m ... n-blunder/
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 03 feb 2024 22:58

De ROVER poppetjes blijven maar hardnekkig "vergeten" dat NS een NV is met slechts 1 aandeelhouder: de Staat. Dezelfde Staat die de concessieverlening regelt, en ieder jaar een flinke winstuitkering kreeg :roll: Nu gaat er Nederlands belastinggeld als slurpsidie naar een Nederlandse NV in handen v/d Nederlandse Staat, terwijl als ROVER z'n zin krijgt NS domweg ophoudt te bestaan, en dus bij de volgende aanbesteding niet eens meer kán meebieden, en de Nederlandse slurpsidie-pot permanent naar Berlijn of Parijs gaat. :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor YC52000 » 03 feb 2024 23:49

Waarom is de maximumsnelheid van de ICNG langzamer dan die van de Fyra V250?
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 02 maart 2024 12:18

Nou, het is weer dolle pret voor de (Haagse) treinreiziger dit weekeinde.

Op CS rijden alleen de treinen richting Utrecht normaal. Er rijdt niks van/naar LvNOI, en naar HS alleen twee keer per uur een pendeltrein. Die komt daar op spoor 1 aan, waar nu ook de intercity naar Groningen vertrekt.

En verder staat op HS ook de thalys op de borden (nouja, in elk geval in de app), maar wel met de mededeling dat je niet moet instappen. En zo te zien rijdt die dan via Haarlem (!!!) naar Amsterdam. De intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam via Gouda.

Volgend weekeinde nog mooier: helemaal NIKS van/naar Den Haag CS. :shock: Het lijkt erop dat treinen van/naar Utrecht dan vanaf HS rijden.

Je zou bijna gaan denken dat we wel zonder CS kunnen. Stel je eens voor hoeveel nieuwe ministeries en woontorens je op dat huidige emplacement zou kunnen bouwen!

Wel jammer dat de info over de daadwerkelijke werkzaamheden en herrouteringen zo ontzettend oppervlakkig is, je weet nauwelijks wat er echt aan de hand is.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 02 maart 2024 14:06

Morgen met de trein naar Leeuwarden, in stappen spoor 1 HS en overstappen in Almere CS :evil:
Ik denk dat ik morgen maar vertrekt van Rotterdam CS met de rechtstreekse trein naar Leeuwarden (over Utrecht en Amersfoort)
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 02 maart 2024 14:30

Dat is wel ruimschoots de traagste optie, met zo'n 3,5 uur. Ik dacht dat via CS en overstappen in Utrecht de beste optie zou zijn, en dat is inderdaad zo'n 3 uur, maar van HS met overstap in Almere is toch een heel stuk beter met maar 2 uur en 40 minuten.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 02 maart 2024 17:20

Tja, als ik vanuit 's-Hertogenbosch naar Den Haag Centraal ga heb ik twee mogelijkheden. De ene is de IC naar Utrecht Centraal en daar overstappen op de IC naar Den Haag Centraal. Ik kan ook kiezen voor de sprinter die tussen deze twee stations pendelt. In dat geval hoef ik niet over te stappen en kan dus rustig blijven zitten van begin tot eind. Ben in dat geval wel een half uurtje langer onderweg, maar daar staat tegenover geen stress over de vraag of ik de overstap wel haal in geval van vertraging. Dit speelt natuurlijk nog meer als ik tevens mijn fiets meeneem in de trein.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 03 maart 2024 09:01

En er komen nog vele weekends aan als de hele wisselstraat verbouwd moet gaan worden....
Het station zou ook de nieuwe seinen krijgen die je o.a. bij Meteren of in de Westhaven kunt aanschouwen. Maar deze zijn afgekeurd dus ben benieuwd of dit nog voor vertragingen gaat zorgen.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 03 maart 2024 15:20

Tiktak schreef:Morgen met de trein naar Leeuwarden, in stappen spoor 1 HS en overstappen in Almere CS :evil:
Ik denk dat ik morgen maar vertrekt van Rotterdam CS met de rechtstreekse trein naar Leeuwarden (over Utrecht en Amersfoort)


Toch maar de trein gepakt op HS, met een vertraging van 7 minuten op Almere CS. ik had de mazzel dat de trein naar Leeuwarden ook vertraagt was.
Oorzaak het baanvak Putten naar Zwolle ligt eruit wegens werkzaamheden, alle treinen naar het noorden worden omgeleid vanaf Amersfoort via Almere - Lelystad - Zwolle en door naar Meppel.
Dus de flessenhals Zwolle - Meppel is nu verplaats van Almere naar Meppel
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 03 maart 2024 18:07

Chris schreef:En er komen nog vele weekends aan als de hele wisselstraat verbouwd moet gaan worden....


In feite wordt Den Haag CS straks drie losse kopstations met elk vier sporen, respectivelijk voor de richtingen Leiden, Utrecht en Rotterdam. De enige overlap bestaat eruit dat je van sporen 5 - 12 naar opstelterrein binkhorst noord kan, en van sporen 1 - 8 naar opstelterrein binkhorst zuid.

Ik mag dus hopen dat het overgrote deel van de werkzaamheden ook per groep van vier sporen gedaan kan worden zonder dat de andere acht er ook gelijk uit moeten. Of in elk geval als er aan sporen 1 - 8 gewerkt wordt er nog naar LvNOI (en verder) gereden kan worden alwaar je kan terugsteken richting HS en verder, of omgekeerd als er aan 5 - 12 gewerkt wordt dat je zoals nu via HS de rest van het land nog kan bereiken.

Maar dan wel graag meer dan twee pendeltreintjes per uur, dat is wel heel karig. Ook vreemd dat er dan ook een sprinter van HS als beginpunt naar Rotterdam gaat, maar dus niet van CS via HS naar Rotterdam.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Stadsbus » 03 maart 2024 21:46

Chris schreef:En er komen nog vele weekends aan als de hele wisselstraat verbouwd moet gaan worden....
Het station zou ook de nieuwe seinen krijgen die je o.a. bij Meteren of in de Westhaven kunt aanschouwen. Maar deze zijn afgekeurd dus ben benieuwd of dit nog voor vertragingen gaat zorgen.

Ja, het hele project is gebaseerd op de nieuwe generatie seinen.
Die zijn kleiner en staan op plekken waar geen oud (breder) sein kan staan.
Omdat er nog geen oplossing is gevonden voor de nieuwe generatie seinen is het hele project op pauze gezet.
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 04 maart 2024 06:24

iljitsch schreef:
Chris schreef:En er komen nog vele weekends aan als de hele wisselstraat verbouwd moet gaan worden....
Ik mag dus hopen dat het overgrote deel van de werkzaamheden ook per groep van vier sporen gedaan kan worden zonder dat de andere acht er ook gelijk uit moeten. Of in elk geval als er aan sporen 1 - 8 gewerkt wordt er nog naar LvNOI (en verder) gereden kan worden alwaar je kan terugsteken richting HS en verder, of omgekeerd als er aan 5 - 12 gewerkt wordt dat je zoals nu via HS de rest van het land nog kan bereiken.
Kan je rekenen? Reken er dan maar niet op. De wisselstraten moeten zo aangepast worden dat er nog wel vaker de boel op slot zal gaan. Mocht er dan wat rijden moeten we het maar zien als 'meevallen'.

Stadsbus schreef:Ja, het hele project is gebaseerd op de nieuwe generatie seinen. Die zijn kleiner en staan op plekken waar geen oud (breder) sein kan staan. Omdat er nog geen oplossing is gevonden voor de nieuwe generatie seinen is het hele project op pauze gezet.
Ik weet het. Voorlopig is men nu wel begonnen dus hoop dat er een oplossing is gevonden.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor JoopS » 04 maart 2024 09:28

Van Den Haag CS kan je ook nog met de trams van de HTM en de metro van de RET naar station DH LOI komen. Hetzelfde geldt voor DH HS waar je met de tram kan komen. Met de OV chipkaart is dat voor treinreizigers geen probleem. Dus als er geen treinverkeer mogelijk is dan biedt het stadsvervoer nog genoeg mogelijkheden.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 04 maart 2024 10:23

Gisteren was er een onderwerp op tv welke ging over internationaal treinreizen. Deze aflevering kreeg de toepasselijke naam "Europa spoort niet". Ongelooflijk hoeveel belemmeringen er zijn om internationale treinen op de rails te krijgen en hoe weinig moeite gedaan wordt om hier verbetering in te brengen.
De aflevering is hier te bekijken.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 04 maart 2024 16:49

JoopS schreef:Van Den Haag CS kan je ook nog met de trams van de HTM en de metro van de RET naar station DH LOI komen. Hetzelfde geldt voor DH HS waar je met de tram kan komen.

Dat gaat uit van de aanname dat mensen van/naar (bijvoorbeeld) Den Haag CS willen reizen. Druk station, maar zonder treinen, hoeveel is daar te doen??

Zoals ik al eerder betoogde, voor de meeste mensen is reizen via HS of LvNOI niet heel veel lastiger dan via CS. Eigenlijk alleen voor de mensen die er vlak naast wonen en al die ambtenaren in die torens naast het station die met de trein naar hun werk gaan. (En dat zijn er best aardig wat.)

Met zoals afgelopen weekeinde een trein naar schiphol/Groningen vanaf HS, en (als ik me niet vergis) volgend weekeinde een trein naar Utrecht vanaf HS kom je een heel eind. Zelfs met die enkelsporige boog van HS naar Voorburg moet vier treinen per uur nog wel te doen zijn, en zonder treinen naar CS heb je perrons vrij om te keren.

Ze zouden dus bijvoorbeeld wel CS een maand lang dicht kunnen gooien in de zomervakantieperiode, om zo flink door te kunnen werken, in plaats van maar doorzeurende werkzaamheden weekeinde na weekeinde.

Ik reed er vandaag weer even langs en de foto’s van zaterdag en maandag laten geen echte verschillen zien... In elk geval wel logisch dat ze sporen 11 en 12 weer volledig gebruiksklaar maken voor ze de rest over hoop gaan halen. Vooralsnog lopen die sporen dood en is er nog geen bovenleiding.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 04 maart 2024 17:21

En dan zijn we er nog niet, over een paar maanden gaat Amersfoort CS geheel op slot en dit gaat een lange tijd duren.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 05 maart 2024 11:58

En ook daarna zijn we er nog lang niet, want een groot deel van het spoornetwerk is aan vervanging toe. De ingezette trend van het verminderen van wissels wordt verder voortgezet met als argument dat dit helpt in het terugdringen van verstoringen. Prorail verwacht dat deze werkzaamheden zeker tot 2030 zullen gaan duren. Echter, ook prorail heeft veel last van personeelstekorten bij (onder)aannemers en met name op het terrein van elektrotechniek. En naar gekwalificeerde elektromonteurs is al een grote vraag vanwege uitbreiding elektriciteitsnetwerk en de energietransitie. Elektromonteurs hebben de luxe dat ze keuze hebben bij welke bedrijf ze willen werken.

Daarnaast zijn ook vele bruggen en tunnels aan groot onderhoud of vervanging toe. Dit gaat veel hinder geven voor zowel spoorverkeer als wegverkeer als gevolg van stremmingen. Transportbedrijven klagen nu al over files en lange reistijden en vrezen dat het nog veel erger gaat worden.
En de treinreiziger? Die is nog veel langer onderweg dan nu al gebruikelijk is.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 maart 2024 12:02

Hoe lang duurt het om een kilometer spoor op de vrije baan te vervangen?

Ik krijg toch wel sterk de indruk dat een hoop van die wisselsaneringen van Prorail ingegeven zijn door bezuinigingen. Ze kunnen het geld voor de normale periodieke vervanging van een wissel gebruiken om 'm te saneren en dan daarna heb je dat onderhoud niet meer.

En natuurlijk die uitwijkmogelijkheid ook niet meer. Maar ja, het is niet alsof de NS ooit aan uitwijken doet bij storingen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 05 maart 2024 15:06

Tiktak schreef:En dan zijn we er nog niet, over een paar maanden gaat Amersfoort CS geheel op slot en dit gaat een lange tijd duren.


Wat ik begrijp uit dit verhaal op BNR:

‘Als onderhoud aan het spoor maanden duurt, kopen mensen een autootje’

...is het in de zomer 4 weken geen directe treinen tussen Amersfoort en Amsterdam en 3 weken tussen Amersfoort en Utrecht. Als dat niet overlapt is het nog wel enigszins te doen.

Maar dit gaat om de emplacementen, waarbij je al gauw een heel groot deel van een station (en bij een kopstation wellicht het hele station) min of meer tegelijk op de schop doet.

Wat ik me afvraag is hoe het zit met de vrije baan. Daar is de slijtage minder dan op plekken waar meerdere keren per uur een wissel omklapt, maar niks heeft het eeuwige leven en het viel me laatst nog op hoe slingerig het spoor tussen Den Haag en Utrecht kan zijn, afhankelijk van in wat voor soort trein op welke plek je zit. Het tegendeel viel me op toen ik voor het eerst met de nieuwe lijn Lelystad - Zwolle reisde: supergladjes. Heel wat anders dan de oude route naar het noorden via de veluwe.

Ik zat nog met allerlei vragen over hoe voegloos spoor snel gelegd kan worden, maar de Wikipedia-pagina over dit onderwerp maakt al veel duidelijk. Vraag me toch af hoe lang het duurt om een stuk van ~ 50 km spoor tussen bijvoorbeeld Den Haag en Utrecht of Amersfoort en Zwolle volledig te vervangen. Voordeel in deze situatie is natuurlijk dat je steeds tussen twee (stoptrein-) stations bezig bent zodat je bijvoorbeeld nog van Den Haag naar Gouda en van Utrecht naar Woerden kan als er tussen Gouda en Woerden spoor vervangen wordt.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten