Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 29 dec 2021 17:06

iljitsch schreef:Ik fietste net van Voorschoten terug naar DH langs het spoor niet ver van station Mariahoeve, en daar kwam me een thalys tegemoet. Reed bepaald geen 160, wat volgens mij op dit stuk spoor kan, ik schat eerder 80.
Toen ik nog daar woonde heb ik vaak genoeg een Thalys voorbij zien komen, soms ook als koppelstel :shock:
Maar ook de nieuwe Eurostar heb ik al een paar keren gespot op dat traject.

iljitsch schreef:Staan de sprinters Den Haag CS - Amsterdam nog steeds 12 minuten stil in Leiden tegenwoordig? Dat was me een enorme doorn in het oog toen de rechtstreekse treinen Den Haag - Amsterdam Lelylaan afgeschaft werden.
Klopt ja. Alleen als ze met vertraging aankomen, is de wachttijd korter.
Heb niet het idee dat de recent ingegane dienstregeling daar iets aan veranderd is...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 02 jan 2022 21:43

Punt van die sprinter in Leiden 8s dat deze na aankomst in Leiden aansluiting moet geven op de Intercity richting Den Haag. Bijvoorbeeld voor een snelle reis van Niew-Vennep naar Den Haag. Maar tegelijkertijd ook reizigers uit diezelfde Intercity weer mee moet nemen, bijvoorbeeld voor een reis van Amsterdam naar Voorschoten.

Dat gaat alleen met een lange stilstand in Leiden lukken.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 04 jan 2022 07:27

Door de laatste verbouwing naar het huidige station in Leiden zijn er ook flinke wandelingen ontstaan om van de A zijde naar de B zijde, of andersom, te komen.
Maar een twaalf minuten stop is wel vreselijk lang... Maar meerdere treinen staan soms lang te wachten onderweg. Ik begrijp dat nooit als je graag de mensen de trein in wil hebben.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 04 jan 2022 09:16

Ja, een overstap kost dus veel tijd en is makkelijk gemist, maar NIET overstappen kost helemaal veel tijd. Bij de NS snappen ze echt niet dat mensen toch echt heel graag in een trein stappen, die dan gaat rijden en blijft rijden, en je uitstapt waar je moet zijn. Dus niet lang stilstaan en zo min mogelijk overstappen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 24 feb 2022 17:03

Ik moet toch wat vaker de deur uit...

Sinds wanneer heeft HS een echte ingang aan de kant van de Waldorpstraat?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor xCookiesolax » 24 feb 2022 17:25

Sinds 28 september 2020. De perronopgangen vanuit de naastgelegen fietstunnel zijn sindsdien ook afgesloten waardoor er helaas niet echt sprake is van een capaciteit upgrade.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 24 feb 2022 17:59

Vanuit NS Internationaal is Amsterdam Centraal uiteraard interessanter dan Amsterdam Zuid.

Qua marketing klinkt het leuk als er een rechtstreekse trein vanuit Den Haag naar Berlijn (of eventueel verder) gaat.
Die trein neemt dan wel de omweg via Amsterdam
De route, met meer overstappen, via Utrecht is wel ongeveer een kwartier sneller.

De vraag is dus: snel en overstappen, of langzaam en direct.
Iets met persoonlijke voorkeuren enzo...
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 24 feb 2022 18:59

Je wilt met een internationale treinreis NIET het risico lopen je aansluiting te missen. Gesleep door een groot station en wachten op winderige perrons schiet ook niet op, zeker niet vergeleken met rustig een mooie plek uitzoeken op het beginpunt. Makkelijke keuze dus.

Hoe zit het tegenwoordig met treinen naar België vanuit Den Haag? Alleen maar heel veel slechter dan 10 jaar ofzo geleden, of helemaal niet meer mogelijk?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 25 feb 2022 06:28

Op de Alpen Express, dit jaar maar vier weken, en de Green City Trip treinen heb je geen internationaal spoorvervoer meer direct vanuit Den Haag sinds de dienstregeling wisseling in december.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Lange_Dre » 25 feb 2022 09:11

iljitsch schreef:Je wilt met een internationale treinreis NIET het risico lopen je aansluiting te missen. Gesleep door een groot station en wachten op winderige perrons schiet ook niet op, zeker niet vergeleken met rustig een mooie plek uitzoeken op het beginpunt. Makkelijke keuze dus.

Hoe zit het tegenwoordig met treinen naar België vanuit Den Haag? Alleen maar heel veel slechter dan 10 jaar ofzo geleden, of helemaal niet meer mogelijk?


Dat eerste is denk iets dat per persoon kan wisselen. En is het afhankelijk vanaf de vertrek plaatst, er zijn zat plaatsen in Nederland waarvandaan geen internationale trein vertrekken. Zo ook uit de stad waar ik woon, maar ik vind dat niet zo erg. Ik pak meestal gewoon één of twee treinen eerder naar het station waar een internationale trein vertrekt. Doe ik daar rustig een bakkie en kan ik lekker ontspannen reizen.

Over dat tweede, voor reizen tussen België en Den Haag moet je in Rotterdam of eventueel in Breda overstappen.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 25 feb 2022 15:39

Ik begin echt sterk het gevoel te krijgen dat de NS van 20 of 25 jaar geleden een stuk beter aansloot bij wat ik nodig had dan de NS van nu:

- Geen rechtstreekse treinen naar Arnhem
- Geen rechtstreekse treinen (zonder een kwartier stilstaan in Leiden) naar Amsterdam Lelylaan
- Geen rechtstreekse treinen naar Antwerpen en Brussel
- Maar treinen naar Rotterdam Centraal hebben nu wel allemaal extra stops en zijn dus langzamer
- Langzamere treinen naar Amsterdam CS
- Langzamere treinen naar schiphol
- Ondanks directere route niet merkbaar snellere treinen naar Groningen

En dat is alleen nog maar de verbindingen die voor mij af en toe relevant zijn!
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 28 feb 2022 18:25

Dat heet het metromodel: hoogfrequente, maar vrij langzame, verbindingen op vaste routes. Met daardoor soms wat vaker overstappen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 27 mei 2022 09:43

Heb wederom een video gevonden en het gaat wederom om afbraak van treinspoor. KLIK
Ditmaal betreft het de Loolaan, was dit ooit de aansluiting geweest naar Scheveningen?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor buschauffeur » 27 mei 2022 12:09

Charles schreef:Heb wederom een video gevonden en het gaat wederom om afbraak van treinspoor. KLIK
Ditmaal betreft het de Loolaan, was dit ooit de aansluiting geweest naar Scheveningen?

Leuk filmpje. Maar nee, dit was geen aansluiting naar Scheveningen maar de aftakking naar het NAM-terrein waar de oliewagons werden gevuld en opgehaald. Het was olie die uit Zuid-Holland opgepompt werd. Olieveld is gesloten, spoorbaan opgebroken en op het NAM-terrein staan inmiddels huizen.

https://bezuidenhout.nl/geheugen/loolaan-en-groene-oor/

Beetje scrollen en je komt (lucht)foto's tegen.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 27 mei 2022 14:36

Dank voor de info.
Ik kan me nog wel vaag herinneren dat lang geleden, heel lang geleden, er ja-knikkers gestaan moeten hebben bij Mariahoeve.
Wat op de luchtfoto's ook goed te zien is, is de S-boog -Schipholboog?- van het treinspoor. Ik heb nooit goed begrepen waarom die toch wel opmerkelijke S-boog nodig/noodzakelijk is.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor wattman » 27 mei 2022 16:10

Die S-bocht maakt een vrije kruising mogelijk tussen de treinen Den Haag Centraal - Leiden enerzijds en Den Haag HS - Leiden anderzijds. Dat was nodig voor de Schiphollijn. Hierbij werd ook Laan van NOI op 6-sporen gebracht. Destijds lagen die op dat station aldus (van Noord naar Zuid): Schiphollijn - Hofpleinlijn/Zoetermeerlijn - Oude Lijn. Zie bijv. https://flic.kr/p/jXxhR3 Dat is met de komst van Randstadrail omgezet naar Zoetermeer/Rotterdam (RR) - Schiphollijn - Oude Lijn. Vandaar dat er weer een tweede vrije kruising tussen RR en de Schiphollijn ter hoogte van de molen is gebouwd.

Via https://topotijdreis.nl/kaart/1981/@83536,455150,10 kun je de geschiedenis in duiken en de ontwikkelingen bekijken. Zo is ook te zien dat de Loolaan ongeveer op de plek van de voormalige spoorlijn HS - Scheveningen lag, maar zeker geen voortzetting van de oude aansluiting is.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2022 16:23

buschauffeur schreef:Maar nee, dit was geen aansluiting naar Scheveningen maar de aftakking naar het NAM-terrein waar de oliewagons werden gevuld en opgehaald. Het was olie die uit Zuid-Holland opgepompt werd. Olieveld is gesloten, spoorbaan opgebroken en op het NAM-terrein staan inmiddels huizen.

Volgens Wikipedia ging de treinverbinding naar Scheveningen via kopmaken op HS en dan een flinke omweg dwars door wat nu Mariahoeve is, om Marlot en Duindigt heen en dan langs de de Van Alkemadelaan / Zwolsestraat waar nu nog een paar relieken van die tijd te zien zijn.

Het zou natuurlijk wel een mooie historische cirkel zijn als metrolijn E die nu over de Hofpleinlijn rijdt doorgetrokken wordt naar Scheveningen. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 27 mei 2022 17:54

Er is een boek over de Hofpleinlijn verschenen, al decennia geleden. Er was wel degelijk een rechtstreekse verbinding tussen het Hofplein en Kürhaus (toen nog mét Umlaut) omdat er een volledige, dubbelsporige driehoek lag bij de Loolaan. Dat was de reden waarom de later Schipholboog richting Leiden onder de Oude Lijn door kon: de brug was al wijd genoeg vanwege de aansluiting. Er was ook een seinhuis, zó geplaatst dat alle wissels in zicht lagen. Het rechtstreekse verkeer was slechts beperkt, doorgaans beurshandelaren die in Wassenaar woonden en in de oude R'damse Beurs werkten. Of hun Rotterdamse tegenhangers die op Duindigt een gokje kwamen wagen. Na sluiting v/d Scheveningse tak (1953) heeft de HTM nog een tijdje vervangende trams gereden van Maaldrift naar HS om voornoemde beurshandelaren ter wille te zijn, maar die kochten al vrij snel massaal een auto. Waarna ook Nederland prompt te maken kreeg met het fenomeen file :roll: (ja ja, da's historisch niet helemaal correct, so what :P )

Wie goed naar de luchtfoto's kijkt kan het verloop v/d sporen bij de aansluiting nog goed volgen: de Schenk maakt een rare kronkel, tenminste, totdat je je realiseert dat daar de Hofpleinlijn het water over stak. Er staat nu een bloemenkiosk pal naast. Overigens, het trafo-huis wat bij electrificatie v/d Oude Lijn werd geplaatst staat er nog steeds en is ook nog altijd in gebruik. Zoals gezegd is het terrein nu volgebouwd en staat het trafo-huis nu achter een hoge geluidswal en is dus niet meer te zien zonder op spoorterrein te komen. Niet doen, je wordt altijd gezien, gemeld en reken maar dat er dan een wit autootje met blauwe lampjes op je staat te wachten :roll:

De Hofpleinlijn liep vanaf de aansluiting in een rechte lijn naar Marlot (kruising Zijdelaan/Bezuidenhoutseweg) waarna de huidige (verlengde) Landscheidingsweg werd gevolgd tot het huidige TNO complex. Hier boog de lijn af richting kust (achter het huidige Internationale Strafhof) parallel aan de Van Alkemadelaan. Bij de Harstenhoekweg begon het emplacement, het stationsgebouw met z'n karakteristieke vorm stond bij het Bilderberghotel a/d Zwolsestraat. Het hele complex tussen Zwolsestraat en Groningsestraat staat op voormalig spoorterrein. Kenmerk v/h Kurhausstation was dat het 2 delen kende: een klein winterdeel en het veel grotere zomerdeel. Het station had 5 kopsporen, alle electrisch berijdbaar. Het oorspronkelijke Hofpleinstation in R'dam had er maar 4. Het tracé naar Scheveningen was eerder klaar dan de rest v/d ZHESM en eigenaar HIJSM reed dan ook al in 1907 met stoom naar het Kurhaus. Er waren zelfs doorgaande koerswagens uit verre plaatsen als Berlijn. Na 1914 was dat voorlopig wel voorbij en de jaren '20 gaf ook maar beperkt internationaal verkeer te zien. In 1940 werd de hele lijn opgebroken, de bezetter wilde geen pottenkijkers in hun "Festung Sjeveningen". Na de oorlog is de lijn wel herlegd, maar grotendeels enkelspoor en het verkeer heeft nooit meer het bestaansniveau gehaald. Dus volgde op een stormachtige 31-1-1953 de laatste rit terwijl in Zeeland de dijken braken.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 27 jul 2022 16:21

Prutsrail ziet dit soort overwegen zo snel mogelijk verdwijnen, want ze zijn levensgevaarlijk. Geen lampen, geen bellen, alleen een hekje met bord...
Mensen hebben toch ogen om te zien? Kijk links, kijk rechts, kijk nog eens links.. :mrgreen:

Afbeelding
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 28 jul 2022 07:06

Charles schreef:Prutsrail ziet dit soort overwegen zo snel mogelijk verdwijnen, want ze zijn levensgevaarlijk. Geen lampen, geen bellen, alleen een hekje met bord...
Mensen hebben toch ogen om te zien? Kijk links, kijk rechts, kijk nog eens links.. :mrgreen:

Afbeelding


Dit is een goederenspoor, dus hier word niet hard gereden. En meestal zoals op de stamlijnen geeft de machinist bij aankomend verkeer een geluidssignaal af.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron