Wat ik vooral zie zijn hobbyisten-oplossingen: goed bedoeld, maar doorgaans niet heel erg goed doordacht, laat staan financieel (enigszins) onderbouwd.
Wat ik mis is wat men in het Westland wil. En da's waarschijnlijk niet naar Den Haag. Van oudsher is het Westland op Rotterdam gericht, zeker na de oorlog toen mechanisatie in de land/tuinbouw overschotten produceerden voor de export om zo de beurs v/d BV Nederland te vullen. Export via de havens van R'dam.... Het maakt dit kouwe kikkerlandje wél mooi de 2e voedselexporteur ter wereld! Het Westland krijgt van de industrie (die niet zo heel ver weg ligt) praktisch gratis restwarmte. Probeer dat maar eens in Bulgarije

Daarnaast is ook de grondsamenstelling van vitaal belang voor het tuindersbedrijf. Dat hebben ze niet in Bulgarije

Ook het milde Hollandse zeeklimaat doet hier z'n voordeel gelden. Wel eens een winter in Bulgarije meegemaakt? (ik niet, maar ik ken de plaatjes!

) Daarnaast voorspellen diverse klimaatmodellen dat de hitte v/d Sahara zich uitbreid naar het Middellandse Zeegebied en zal daarom ook hier de gemiddelde temperatuur gaan stijgen. Kortom, land/tuinbouw verplaatsen is kolder en daarnaast ook economische en politieke zelfmoord.
Kastuinbouw in het Westland zal blijven. Het oppervlak aan kassen kan mogelijk lager worden, maar er zal alleen een significante impact zijn als een flink deel v/h Westland onder Haags bestuur komt. En da's precies wat ze in het Westland niet willen (en waarom men de gemeente Westland heeft gevormd). Men heeft gezien wat Wateringen, Nootdorp en Voorburg-L'dam (en eerder Rijswijk en Loosduinen!) is overkomen, met enorme Vinex-wijken op ooit vruchtbare land- en tuinbouwgrond en die nachtmerrie wil men in het Westland niet nogmaals meemaken!
Vroondaal gaat geen tram krijgen, de 5x-modaal VVD-ers die daar wonen zorgen er wel voor dat hun dure auto-wijk alleen per eigen vervoer toegankelijk blijft. De wijk is ook zo opgezet: een busdienst heeft geen zin, er kan niet door de wijk gereden worden en er zit toch niemand in dat ding. Nou ja, de sjoof dan, en die verplaatst alleen maar lucht

En als er al geen vraag is naar de bus, dan is de tram echt een paar maatjes te duur hoor