Milieu-impact spoor

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Milieu-impact spoor

Berichtdoor iljitsch » 13 mei 2023 15:16

Als je naar satellietfoto's (of gewoon met je eigen ogen) naar stukken drukbereden spoor kijkt zie je vaak een bruine waas van roest over het ballast. (Indien van toepassing.)

Ik vroeg me af: wat is de milieu-impact hiervan? IJzer is volgens mij niet giftig, maar in het betreffende staal zitten ook bijvoorbeeld mangaan en chroom. En de bovenleiding slijt ook. Die is van koper, waarvan veel verbindingen aardig giftig zijn.

Ondertussen groeit het gras tussen de sporen, waar van toepassing, uitstekend, dus direct rampzalig lijkt dit alles niet te zijn. Maar zijn er toch nog wel milieu/gezondheidsproblemen die voortkomen uit de metalen die vrijkomen uit spoor en bovenleiding?

Natuurlijk scheelt het enorm dat je elektrisch kan rijden dus zelfs op basis van vervuilende brandstof is dat in elk geval niet langs het spoor zelf.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Milieu-impact spoor

Berichtdoor q-quan » 14 mei 2023 08:36

Deze studie gaat over milieuimpact van het spoor. Geeft een interessant beeld van in welke delen (aanleg, trein, energie, recycling/afvalverwerking) van de levenscyclus van een spoorweg de meeste milieuimpact zit. Ik heb alleen de samenvatting gelezen (gezien de totale lengte), maar het lijkt niet dat ze ook rekening hebben gehouden met extra verontreiniging door slijtage.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Milieu-impact spoor

Berichtdoor iljitsch » 14 mei 2023 15:49

q-quan: nogal langdradig verhaal inderdaad, en lijkt meer te focussen op klimaat-impact. Die is er zeker, en het idee dat dagelijks met z'n alleen twee uur in de trein in plaats van 1,5 uur in de auto zitten (of omgekeerd... wie weet) de planeet gaat redden is aardig incorrect. Ja, als je moet reizen is over het spoor beter dan over de weg, maar thuisblijven is ZEER veel beter. Dus allemaal om de hoek van waar je werkt gaan wonen!

Maar wat ik me afvraag is of aanzienlijke hoeveelheid ijzer(roest) en de kleinere hoeveelheden andere metalen die vrijkomen bij het berijden van het spoor kwaad kunnen voor de mensen in de omgeving.

Maar ik maak me nog niet direct zorgen met een tramlijn 200 meter verderop en RR plus vier treinsporen vanaf 100 meter de andere kant op... Ik zou in elk geval nooit zo dicht op een snelweg willen wonen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Milieu-impact spoor

Berichtdoor joostvansurksum » 14 mei 2023 16:12

IJzerslijpsel, koper, andere metalen, eventueel giftige stoffen van kwart granulaat, genoeg interessante materialen om te onderzoeken in de bodem. Het zal me niet verbazen als ProRail wel link uitkijkt om dit uitgebreid te onderzoeken. Daar konden wel eens vervelende resultaten uit komen.

In de jaren '80 kon je bij NS speciale shampoo kopen om het slijpsel zonder al te veel beschadiging van je auto te wassen. Was wel nodig onder het spoorviaduct in Delft. Dit geeft al aan dat er genoeg materiaal van de treinen en rails af valt.
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 14 mei 2023 19:05, in totaal 3 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Milieu-impact spoor

Berichtdoor Slagathor » 14 mei 2023 16:55

Ik woon tegenwoordig in de Grotiustorens en daar kreeg ik bij de verhuizing een handleiding voor de mechanische ventilatie met de boodschap regelmatig de filters te vervangen vanwege: "de nabijheid van de A12 en het spooremplacement van het Centraal Station waar veel fijnstof wordt uitgestoten."

Helemaal onbekend is het fenomeen dus blijkbaar niet.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Milieu-impact spoor

Berichtdoor iljitsch » 14 mei 2023 18:57

Slagathor: ik huurde begin jaren '90 een benedenverdieping in transvaal van de gemeente. (Ja toen deed de overheid nog aan dienstverlening.) Bij het tekenen van het huurcontract vroeg ik de mevrouw van de gemeente of het veilig was tomaten en dergelijke uit de tuin te eten. Zij moest toen heel hard lachen.

Die tomaten heb ik nooit geplant.

Grappig genoeg toen ook met lijn 6 vlak om de hoek. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Milieu-impact spoor

Berichtdoor HaagsePeter » 16 mei 2023 22:28

Ballast met kwartsstof is al illegaal om te gebruiken en er moet nog veel gesaneerd worden, nog los van de zware metalen..
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... um=organic
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -het-spoor
HaagsePeter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten