"Het ene na het andere bedrijf kondigt een internationale tr

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

"Het ene na het andere bedrijf kondigt een internationale tr

Berichtdoor iljitsch » 13 jun 2023 20:28

iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor Admin » 13 jun 2023 20:37

Voor veel buitenlanders geldt: Holland <=> Amsterdam <=> Nederland

Je kunt talloze filmpjes op YT vinden van expats (en vaak steenkool-Engels sprekende Hollanders) die uitleggen dat NL zo veel meer is dan de Wallen in A'dam :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor HaagsePeter » 14 jun 2023 22:29


Wat ik begreep wordt dit voornamelijk gedaan zodat het ministerie niet kan zeggen dat er in de markt geen interesse is voor internationale verbindingen en het zo minder logisch wordt deze verbindingen onderhands aan de NS te gunnen.
Dus ze willen helemaal niet direct gaan rijden, ze willen alleen de gunning aan NS blokkeren. Of kunnen aanvechten. Voor als ze ooit in de toekomst wel met iets willen gaan rijden op de winstgevende trajecten.
HaagsePeter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor willem » 20 jun 2023 09:36

Vooral een politiek spelletje dus.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor Tiktak » 20 jun 2023 16:04

Meer een zakelijk spelletje met politieke motieven :roll:
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor Lange_Dre » 20 jun 2023 18:00

En dat allemaal over de rug van de reizigers die er mogelijk niet op vooruit kunnen gaan. Het zou best kunnen dat Arriva en Qbuzz toesteming krijgen ten kosten van internationale NS treinen. Op de HSL zal nog wel ruimte zijn, maar er moet ook voldoende ruimte op de stations zijn. Mochten de twee andere vervoerders toestemimng krijgen maar besluiten die nog niet te willen gebruiken (wat ik mij in het geval van arriva goed kan voorstellen), zal de reiziger er juist op achetruit kunnen gaan.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor willem » 21 jun 2023 11:44

Internationale treinen gaan bij de verdeling van treinpaden voor. Het kan dus zijn dat een treinpad voor Qbuzz of Arriva ervoor zorgt dat een binnenlandse trein niet kan rijden.
Of ze krijgen een heel traag pad van een goederentrein, dat kan ook.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor Admin » 21 jun 2023 16:11

Wel is het zo dat als een pad structureel niet wordt gebruikt de beheerder kan besluiten het aan een andere vervoerder toe te wijzen, met name na klachten van die andere vervoerders. Het is dus in het belang van de buitenlandse staatsbedrijven, pardon: de niet-zo-heel-erge-private-vervoerders-met-buitenlandse-staatsbedrijven-als-eigenaar, dat deze paden ook daadwerkelijk gebruikt worden. Dat er incidenteel wat uitvalt kan gebeuren, zelfs meerdere dagen achter elkaar. En er wordt heus wel flink overlegd (druk gezet!) als zo'n pad structureel ongebruikt blijft, dus mocht het komen tot een hertoewijzing dan heeft de oorspronkelijke vervoerder echt wel een structureel probleem. Plus dat men bij de volgende ronde niet meer op de eerste rij zit :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor iljitsch » 21 jun 2023 16:38

Volgens mij zitten er op het stuk schiphol - Belgiƫ weinig bottlenecks, met ofwel over de HSL naar Rotterdam waar niet veel rijdt ofwel via Leiden en dan heb je vanaf daar een hoop viersporigheid. Ook na Rotterdam viersporig tot de HSL afsplitst die wederom niet al te druk is en het gewone spoor via Roosendaal valt ook mee, wel natuurlijk een stoptrein en wellicht wat vracht.

Naar Duitsland weet ik niet...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: "Het ene na het andere bedrijf kondigt een international

Berichtdoor Chris » 22 jun 2023 05:51

willem schreef:Internationale treinen gaan bij de verdeling van treinpaden voor. Het kan dus zijn dat een treinpad voor Qbuzz of Arriva ervoor zorgt dat een binnenlandse trein niet kan rijden.
Of ze krijgen een heel traag pad van een goederentrein, dat kan ook.
Wat een onzin. Er gaat helemaal niks uit het buitenland voor. Dienstregeling is zo opgebouwd dat er een 'Basis Uur Patroon' is. Dat betekent dat Intercity A elk uur op die tijd rijdt, Sprinter B op een andere tijd. Voor cargo's zijn per uur ook vaste tijden om te rijden.
Dat geldt ook voor het internationale reizigers verkeer. Nu rijden de NightJets ook in zo'n goederenpad om van A naar B te komen.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten