OV duurder in de spits

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

OV duurder in de spits

Berichtdoor iljitsch » 06 jul 2023 06:46

Wouter Koolmees, de nog redelijk nieuwe baas van de NS, wil met de trein reizen in de spits een heel stuk duurder maken, en dan buiten de spits goedkoper. De ophef hierover is enorm.

De economen vinden het allemaal een uitstekend plan, immers de treinen puilen uit in de spits en tussen de spitsen "verplaatsen ze alleen maar lucht". Veel mensen kunnen ook best op wat andere tijden reizen, maar blijkbaar is drukte alleen niet voldoende om ze dat te laten doen.

Daar komt nog een ander argument bij: onze treinen, trams en metro's rijden op electriciteit. Als je nou bijvoorbeeld hier kijkt zie je dat op dit moment (tussen 7 en 8 uur 's morgens) stroom verhandeld wordt voor 12,62 cent per kWh. Maar tussen 12 en 13 u is dit maar 5,65 cent, minder dan de helft. En op de meeste dagen is het verschil nog groter, met op dagen met veel zon en wind prijzen van een enkele cent, of zelfs iets negatief midden op de dag.

Dus ik vraag me af hoe houdbaar het is om de prijzen in de spits en buiten de spits op hetzelfde niveau te houden, ook voor andere vervoerders en dan met name tram, metro en trolleybus.

Maar hoe wenselijk is een hoe groot verschil?

Probleem is wel dat de NS de spits nogal breed definieert: voor 9 u en tussen 16 en 19 u, als ik me niet vergis. Probeer dan maar eens heen en terug te reizen buiten de spits.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV duurder in de spits

Berichtdoor YC52000 » 06 jul 2023 09:30

Maar het is al duur :? :?
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: OV duurder in de spits

Berichtdoor Slagathor » 06 jul 2023 12:56

Bij Nieuwsuur gaf een econoom het voorbeeld van vakantiehuisjes die tijdens de zomervakantie ook duurder worden omdat de vraag dan groter is. Dat geeft wel aan hoe ver de gemiddelde econoom van de werkelijkheid van het OV afstaat.

Vakantiehuisjes worden immers niet duurder tijdens de zomervakantie om mensen te ontmoedigen in de zomer op vakantie te gaan. Ze worden duurder omdat de eigenaars weten dat mensen toch wel komen en ze zo lekker uitgemolken kunnen worden.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: OV duurder in de spits

Berichtdoor Admin » 06 jul 2023 16:03

Mensen reizen in de spits omdat hun omgeving dat afdwingt. School, werk, zorg, alles is ingesteld op de 9-tot-5 werkdag. Mensen willen juist graag buiten de spits reizen, want dan kunnen ze tenminste zitten! Maar dat zien werkgevers, scholen en zorginstellingen niet zitten, want "dat kost teveel!" (lees: we maken minder winst!)

Dus, zolang werknemers niet vrij zijn hun arbeidstijden te kiezen is spitstarief een verkapte prijsverhoging.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: OV duurder in de spits

Berichtdoor iljitsch » 06 jul 2023 16:32

Scholen zijn niet van 9 tot 5 open. In plaats van 8.30 tot 15 u kan 9.30 tot 16 u ook prima. Ook een stuk beter verenigbaar met het dag/nachtpatroon van tieners. :-)

Het zelf nooit in de zorg gewerkt, maar dat is ook niet een typische 9-tot-5 business volgens mij.

Bij ander werk zie je dat de kenniswerkers over het algemeen wel wat autonomie hebben. Als receptioniste kan je natuurlijk moeilijk een uur later beginnen, maar beveiligers werken onregelmatige tijden, winkels zijn veel langer dan kantoortijden open...

Vraag me toch af wie al die mensen zijn die allemaal precies in de spits reizen.

In het geval van de trein op meer dan een paar stoptreinhaltes afstand zie ik ook niet zo snel mensen dicht op het minimum met de trein naar hun werk gaan. (Natuurlijk wel met tram of metro.)

Maar ja kijk dan naar een stad as San Francisco. Dankzij al die dure techbedrijven met goedbetaalde medewerkers en een links stadsbestuur zijn de huizen onvoorstelbaar duur en wordt er nauwelijks bijgebouwd, dus de barrista's e.d. wonen allemaal op twee uur forenzen buiten de stad. Dat moet je natuurlijk ook niet willen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: OV duurder in de spits

Berichtdoor willem » 11 jul 2023 09:27

Op zich zal het plan wel werken in de zin dat het tijdens de spits in de trein rustiger zal worden.
Op de weg zal het juist drukker worden aangezien veel reizigers op de auto zullen overstappen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten